Robousy, Libuše, opona Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Robousy, Libuše, detail opony Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Robousy, Libuše, detail opony Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Robousy, Libuše, detail opony Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Robousy, Libuše, detail opony Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Robousy, Libuše, opona Libušino poselství, originální kompozice nezjištěného autora, 1922
Zdroj: MÚ Jičín, restaurace Robousy, Osadní výbor Robousy
Foto Jiří Němec 2016
Ochotnický spolek Libuše vystupoval v Robousech, které jsou dnes místní částí Jičína, převážně v sále hostince U Dvorecké louže, kde se zachovala i opona o rozměrech 470 x 235 cm s výjevem Libušina poselství. Téma odkazuje k názvu ochotnického spolku Libuše, o jehož činnosti máme první zprávy z roku 1922. Opona anonymního tvůrce tedy nejspíš vznikla krátce poté. Jediná zpráva o ní je zatím z inventáře sepsaného až v roce 1933, který zachytil také dodnes zachované zadní prospekty návsi a lesa (ty mohou, ale také nemusí být dílem stejného autora – k tomu by byl potřeba další průzkum).
Předlohou k výjevu s Přemyslem Oráčem byla na oponách nejčastěji Ženíškova luneta z foyeru Národního divadla. Pro robouskou oponu však jako předloha posloužil nejspíš Mathauserův obraz ze stejné série, v jaké se šířil i nejpopulárnější předobraz pro opony s Libuší věštící slávu Prahy. Obraz i opona mají podobnou kompozici, i když na oponě velmi rozvolněnou a upravenou, což možná svědčí o větší jistotě a invenci malíře, než bývalo u opon malovaných podle předloh obvyklé. Kompoziční vynalézavost ovšem už nedoplňuje výraznější malířská zručnost. Dvojitá draperie, zadní bílá, přední červená, která obraz rámuje, je také už opět jen ničím nevybočující variantou běžného schématu.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.