Josef Rozinek, Malované opony české provenience v poslední čtvrtině 19. století
Diplomová práce - Posudek školitele
Josef Rozinek svou práci vypracoval velmi samostatně - vzhledem k tomu, že jeho možnosti
konzultací byly v závěrečné fázi značně omezeny a že jsem se tedy jako školitel podílel
hlavně na starších fázích její přípravy.
Jde o práci zralou a navíc psanou k velmi specifické, dosud málo u nás i v zahraničí
prozkoumané problematice malovaných divadelních opon, jimiž se diplomant už delší dobu
zabývá. Všeobecně zatím malované opony prezentuje a studuje, ovšem až na některá
výjimečná díla, spíše teatrologická nežli uměleckohistorická literatura.
Josef Rozinek uspořádal svou práci racionálně, včetně základního rozdělení práce na opony
adresované dominantně česky a německy mluvícímu publiku v českých zemích. Tato
diference se totiž promítá do konkrétních programů i stylové příslušnosti jednotlivých opon.
Při této příležitosti však část práce, která má pojednat specifika česky mluvících opon, tuto
otázku příliš nerozebírá.
Odpovídá všeobecnému přesvědčení, že malované opony byly ve sledované době
významnou a možná nejvýznamnější součástí vizuálního poselství divadel, a že jejich návrh i
provedení rovněž představovaly značně prestižní zakázku pro výtvarné umělce. Je proto
škoda, že pan Rozinek ve své diplomové práci nezveřejnil své cenné přepisy archiválií
k některým důležitým oponám, jimiž se objevně zabýval v rámci jeho seminární práce. Na
druhé straně, seminární práce (jako je Rozinkova) se v Seznamu literatury neuvádějí, protože
nejsou publikované či jinak běžně dostupné. Pokud jde o Rozinkův Seznam literatury, uvádí
sice korektně starší článek o soutěžích na opony pražského Národního divadla (Bissel/Prahl),
ale přitom bohužel přehlíží, že ve zmíněném článku je identifikováno mnohem více autorů
návrhů opon, než on sám uvádí a analyzuje.
Kvituji nicméně, že v Rozinkově diplomové práci lze najít jen minimum technických chyb
či překlepů, a to zvláště vzhledem k jeho „dys-„ indispozici. (Autor zakladatelské práce o
malovaných oponách se ovšem jmenuje Bachler a nikoli Bacher, a v textu Rozinkovy
diplomové práce figuruje Tomáš Vlček jako autor hlavní české přehledové publikace o
malovaných oponách, jejíž tiráž v Seznamu jinak správně uvádí).
Bylo by asi potřeba zabývat se blíže více příklady malovaných opon dané doby a místa, ale
to by při jejich stávajícím dochování i dosavadním stavu jejich odborného výzkumu nezbytně
vyžadovalo další rozsáhlé a náročné průzkumy.
Souhrnně řečeno, diplomová práce Josefa Rozinka vyhovuje náležitostem a plně dokládá
jeho schopnost samostatné odborné činnosti. Proto ji rád doporučuji k obhajobě.
prof. PhDr. Roman Prahl, CSc., v Praze, 1. 9. 2013
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120144362/?lang=en