Krajská přehlídka dospělých činoherních souborů hrajících dětem
se letos poprvé a s úspěchem konala v Ostravě-Porubě.
(konala se již po druhé v Ostravě-Porubě, viz článek p. Stanislava Macka z. r. 2003- Jedličková)
Ve dnech 1.až 3. dubna se v ostravském Domě kultury Poklad konala krajská přehlídka dospělých činoherních souborů hrajících pro děti. V soutěži o postup na 23. národní přehlídku amatérského činoherního divadla pro děti, která se letos odehraje ve dnech 10. až 14. listopadu v Rakovníku, se v Ostravě utkalo šest inscenací.
Divadelní společnost Jitřenka Ostrava uvedla vlastní autorskou dramatizaci pohádek Jak se z Rumcajse stal loupežník a Jak Rumcajs vrátil Volšovečkovi jeho ryby, Divadelní soubor Magnet Bruntál přijel s inscenací hry V. Nováka a S. Oubrama Vodník Mařenka, Divadelní sdružení Myška Kunín předvedlo pohádku O Malence, zpracovanou volně podle H. Ch. Andersena. Závěr přehlídky obstaraly dvě hry vycházející ze stejné pohádkové předlohy: Divadelní soubor Harlekýn Karviná předvedl Popelku, kterou ve verších napsal člen souboru Stanislav Filip a poté Lidové divadlo při MIKS Krnov odehrálo pohádku O Popelce Vlastimila Pešky.
Jednotlivé výkony posuzovala odborná porota ve složení režisér Jiří Hraše, publicista a divadelní kritik Ladislav Vrchovský a herec ostravského Divadla loutek Ivo Marták.
Jitřenka Ostrava svým výběrem pohádek o loupežníku Rumcajsovi nasadila laťku dramaturgie poměrně vysoko. Jevištní zpracování zůstalo u vkusného výběru jednotlivých inscenačních prostředků včetně funkční scénografie a některých nadprůměrných hereckých výkonů. Samotné představení pak dětem v hledišti nabídlo přehledný příběh, srozumitelné rozlišení dobra a zla a několik divácky vděčných jevištních akcí. Inscenace má rezervy ve slovním projevu některých protagonistů a v režii druhé pohádky. Větší pozornost by si zasloužil herecký projev u postavy Rumcajse v podání režiséra inscenace Petra Spurného. Jako celek však tato inscenace byla vrcholem celé přehlídky a porota ji také nominovala na národní přehlídku Rakovnická Popelka 2004.
Vodník Mařenka v podání DS Magnet Bruntál opět potvrdil starou známou pravdu i bolest: texty autorů Nováka a Oubrama nejsou zrovna tím nejlepším, co by si měla divadla hrající pro děti k inscenování vybírat. Nepřehledný děj, situace opsané z řady jiných pohádek a navršené na sebe bez ladu a skladu se zaměřením na akčnost a se zásadním opomenutím mravního étosu. Nejasné až zmatené charaktery jednotlivých postav vedoucí nakonec k tomu, že děti v hledišti pomáhají i silám zla, v sobě shrnují snad všechny vlastnosti nekvalitní dramatické předlohy. Provedení pak jen potvrdilo předcházející obavy, inscenace patřila k tomu nejslabšímu, co se na krajské přehlídce objevilo.
Pohádka O Malence, kterou si pro vlastní loutkové divadlo napsaly dvě členky tvořící DS Myška, Michaela Dohnalová a Kateřina Balová, zpočátku upoutala až příkladně kvalitním a porotou oceněným mluvním projevem i loutkoherectvím na slušné úrovni, text samotný však přinesl opakování dramatických situací a režie odvedená vlastními silami obou autorek veškerého dění na jevišti se nevyvarovala přehlédnutí tu menších, tu větších nedostatků ve výstavbě jednotlivých scén. Přesto byla tato inscenace jistým osvěžením celé přehlídky.
Popelka v provedení DS Harlekýn Karviná nesla všechny známky začátečnického divadla, a to přesto, že podle vlastních slov souboru tento hraje pro děti již několik let. Veršovaný text zůstal jen u značně neumělého pokusu o rýmování bez větší míry poezie, režie přehlédla značný počet nelogických a zmatených situací a dovolila dokonce hercům zdlouhavou scénu hledání Popelky mezi dívkami v hledišti prostřednictvím zkoušení střevíčku. Co by se stalo, kdyby náhodou některé z divaček střevíček „pasoval“, na to asi nikdo nepomyslel …
Lidové divadlo při MIKS Krnov si vybralo Peškovu pohádku O Popelce. Nároky předlohy napsané na míru hereckého souboru Vlastimila Pešky v brněnském divadle Radost však byly i zde nad interpretační síly souboru, který nedisponuje dostatečným počtem herců s muzikálovými schopnostmi. Přesto je v tomto případě nutno konstatovat, že šlo opět o vkusný výběr a tedy o jev v amatérském divadle pro děti ne tak zhusta vídaný. Inscenace sama o sobě však patřila k tomu lepšímu, co krajská přehlídka nabídla a ukázala i nadějné vyhlídky souboru, který, vybere-li si příště předlohu odpovídající jinak ne zrovna malým hereckým silám, může se s úspěchem ucházet o postup na národní přehlídku.
Ostravská krajská přehlídka dospělých divadel hrajících pro děti byla dílem domácího souboru Jitřenka. Členové občanského sdružení Divadelní společnost Jitřenka spolu se spolupořadatelem, Úřadem městského obvodu Ostrava-Poruba, se výborným způsobem zhostili veškerých náležitostí, spočívajících v přípravě i realizaci přehlídky, za což obdrželi zvláštní cenu poroty. Zdá se, že divadelní soubory dospělých herců hrajících pro děti získaly pro příští léta v Ostravě-Porubě kvalitní zázemí pro porovnání svých schopností a sil.
Ladislav Vrchovský