Návrh opony pro inscenaci opery Wolfganga Amadea Mozarta Cosi fan tutte v Národním divadle – Janáčkově divadle v Brně. Autorem návrhu realizované opony je scénograf Petr Kolínský z Prahy. Návrh je ve spodní části označen nápisem "To je: W.A.M. COSI FAN TUTTE * PRO BRNĚNSKÉ PUBLIKUM NAMALOVAL PETR KOLÍNSKÝ 29. 4. 1994 * DLE THIEPOLA A KRUMLOVA * REŽÍROVAT BUDE J. ŠTYCH". Dle sdělení autora Petra Kolínského byla scénografie inscenace opery inspirována barokním divadlem. Opona korespondovala s dalšími dekoracemi. Ty, stejně jako opona, měly záměrně působit, jako něco vznikajícího, nedokončeného, respektive jako něco, co se vytrácí a rozpadá. Premiéra se uskutečnila v režii a choreografii Jana Štycha ml. 11. 11. 1994, dirigentem byl Jan Zbavitel. Petr Kolínský byl nejen autorem opony a scény, ale také kostýmů. Sám se též podílel na vlastní malbě opony, byv nespokojen s provedením figurální malby dekoratérů divadla. Nechal se na noc zavřít v divadle a chopil se přemalby figurálních výjevů.
Zajímavostí je, že premiéru v roli Dorabelly absolvovala ze třech alternantek jako svůj debut na velké scéně – více shodou okolností, než záměrně – operní pěvkyně Magdalena Kožená, tehdy ještě studentka Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, později mezzosopranistka světového věhlasu. (MS)
---
Autorem výpravy a kostýmů k inscenaci Mozartovy opery Cosi fan tutte v brněnském Janáčkově divadle byl v roce 1994 Petr Kolínský. Podle svých slov se tehdy inspiroval barokním divadlem; dekorace i opona měly působit jako něco vznikajícího nebo nehotového nebo jako něco, co se vytrácí a rozpadá. Na návrhu opony tento záměr vyjadřuje nedokončenost motivů, které jsou z velké části pouze rozvrženy lehkou kresbou, jen místy doplněnou i barvami.
Hlavním motivem opony jsou dvě figury vznášející se na oblaku a obletované čtyřmi andílky; ženská postava drží v ruce pohár, mužská zřejmě vavřínový věnec. Výjev je zasazen do ornamentálního rámu. Inspirační zdroje kompozice prozrazuje autorův nápis u spodního okraje návrhu: „To je: W.A.M. COSI FAN TUTTE * PRO BRNĚNSKÉ PUBLIKUM NAMALOVAL PETR KOLÍNSKÝ 29. 4. 1994 * DLE THIEPOLA A KRUMLOVA * REŽÍROVAT BUDE J. ŠTYCH“. Pro dvojici figur byla předlohou olejová skica G. B. Tiepola Triumf Zefýra a Flóry z roku 1735; inspirace Krumlovem (nejspíš tamním zámeckým divadlem) je nejasná – andílci na krumlovské oponě se vznášejí v poněkud jiných pózách. Postavy z předlohy jsou na oponě zbaveny svých původních atributů a změnily se v neurčité postavy bez zřetelné charakteristiky a konkrétní vazby na divadelní tématiku nebo téma opery.
Autor návrhu se podle svých slov podílel i na realizaci opony samotné, protože nebyl spokojen s tím, jak se divadelní malíři zhostili provedení figur.
(Mgr. Jiří Bláha, prosinec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)