2011 TV2, cyklus Toulky za uměním / Malované opony českých divadel, 3. díl, Nejstarší opony českého obrození
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10369954439-malovane-opony-ceskych-divadel/21154215561/
Jiří VALENTA:
Kroniky praví, že v Novém Městě nad Metují kupec, který se jmenoval František Venclík, už v rocee 1818 hrál na náměstí divadlo. Potom chtěl založit domácí divadlo, ale to už mu hejtmanství nepovolilo. Prý se to pro mládež nesluší. Ovšem za rok už měl v sále jeviště a na tom jevišti prý byla opona, která zobrazovala okřídleného koně – Pegase. Až padesát let nato, když založili hereckou společnost divadelní, jejímž organizátorem byl osvícený páter Rojek, objednali oponu od Josefa Šrůtka z Náchoda. A ten namaloval vznosné panorama zámku novoměstského, pýchu města. Josef Šrůtek byl malíř, který se většinou na svých oponách věnoval krajinářským tématům. Podobně jako v Novém Městě, asi inspirován oponou Mössnerovou z Hradce, která tam už byla 30 let před namalováním této opony, vymaloval ještě celou řadu takových pohledů, vedut měst. To téma domov, to se stalo potom velmi častým tématem dalších opon v mnoha a mnoha místech.
V Letohradě, v Berouně, v Poličce, v Sadské, v Kácově, v Chlumci nad Cidlinou, v Radnicích.
Opony jsou také manifestací vztahu lidí k domovu. Je to průvodní rys opon národního obrození.
Pecka, Chotěborky
Ale to už byla chvíle, kdy byla vyhlášena soutěž na oponu Národního divadla, a všechny zraky se upřely ke Zlaté kapličce. Tam byla další inspirace.