BŘEZEN VE ZNAMENÍ SLOVA
aneb CO PŘINESLA KRAJSKÁ KOLA
WOLKROVA PROSTĚJOVA
Březen byl ve znamení slova, a ne ledajakého, ale prozaického a básnického ve 13 krajských přehlídkách uměleckého přednesu. Pro mnohé je účast na jarních setkáních recitátorů a divadel poezie téměř životní potřebou. Přijít s něčím novým, podělit se o výsledek svého hledání a nalezení. Těch, kteří nalezli, se sešlo na tři sta vedle cca dvaceti divadel poezie.
V Praze, Pardubicích, Hradci Králové, Plzni, Ústí nad Labem, Brně a Prostějově nabízejí pořadatelé krajských přehlídek odborné semináře a zajišťují výběrová kola. Výsledkem je bohatší nabídka textů a vyšší úroveň interpretací. Velmi mě potěšil výběr Barbory Štefanové z Teplic, která si v díle J. Préverta našla interpretačně neotřelý text Pod modrou oblohou methylalkoholu, nebo Lucie Diviakové ze Žatce s textem Toma Robbinse Nabídka dne v překladu Tomáše Hrácha nebo Ludmily Müllerové z Prahy s Citlivostí čísel F.T. Marinettiho. Vedle Suchého textu Děvče z Chebu nebo Prévertových básní Obejmi mě, Jsem jaká jsem apod. je tento dramaturgický příslib osvěžením a inspirací pro ostatní zúčastněné.Vedle stále oblíbených autorů jako jsou Miloš Macourek, Josef Kainar, Ilja Hurník. J. Prévert, A.P. Čechov, Marina Cvetajevová, Daniil Charms se stále více prosazuje Michal Viewegh, Daniela Fischerová a snad pod vlivem loňské publikace Není překlad jako překlad si vybrala Lenka Hrabalová z Hustopeče Fugu smrti Paula Celana, tentokrát v překladu Jana Skácela. Stále však je málo těch, kteří se dostatečně orientují v současné české literatuře, aby si v ní našli svého autora. Dobrý výběr textu je polovina práce na přípravě recitátora. To potvrdí každý lektor a každý zkušený interpret. Podívám-li se na oceněné recitátory v krajích, čtu známá jména.
V Praze a v Sezimově Ústí je letošní výsledek jako přes kopírák loňského. Z obou krajských přehlídek opět postupují na Wolkrův Prostějov českobudějovické Lucie Končoková a Hana Marie Maroušková, pražská Ludmila Müllerová a její kolega Jonáš Zbořil. Svědčí to o systematické odborné práci pedagogů ZUŠ, jejichž jsou jmenovaní studenty. Další ZUŠ, která se jednoznačně prosadila v krajském kole, je v Uherském Hradišti. Z práce studentů, kteří se v letošním roce rozcházejí do škol mimo své město, jsme viděli zdařilé představení Aucassin a Nicoletta v překladu Hanuše Jelínka. Na tomto místě je třeba připomenout, že pořadateli krajských přehlídek bývají často dřívější recitátoři, nebo členové některého z divadel poezie. Na přehlídce je pak běžně velmi citlivě vybraný prostor, zejména pro sólovou recitaci. Letošním „nováčkem“ je Mgr. Lucie Semančíková z Bruntálu, která připravila krajskou přehlídku v Karviné, a to s velkou chutí. Pro oceněné vytvořila i keramické ceny. Zkušená manažerka paní Dagmar Brtnická pořádá krajské kolo pro kraj Vysočina v jihlavském divadle za účasti lektorů celostátního festivalu poezie Wolkrův Prostějov. Jihlavská přehlídka má nejlepší propagaci a velmi dobrou recitátorskou úroveň i divadla poezie. Jihomoravská přehlídka v Brně je známá divadlem poezie. I v letošním roce zde byly k vidění tři soubory. Zkušený Zdeněk Šturma se představil s novým souborem, tentokrát v komorním obsazení devíti mladých mužů v inscenaci z textů Jiřího Pastýře Smutek Sebesám. Ani dramatický kroužek NABOSO z Boskovic není na scéně divadel poezie nováčkem. Tomáš Trumpeš tentokrát vybral texty Ivana Martina Jirouse a představení nazval Magorův sbor. Třetím souborem na brněnské přehlídce bylo Divadlo hudby a poezie Agadir s představením Tančila jsem v synagoze. Západočeská přehlídka by se dala charakterizovat jako příkladná spolupráce dvou krajů, plzeňského a karlovarského. Na základě smlouvy, pořádají krajskou přehlídku uměleckého přednesu s výběrem na Wolkrův Prostějov společně. I v letošním roce na ní vystoupilo šest souborů – Křížaly ( …a lidské cesty), HOP-HOP Ostrov (Mouchy a V bludišti mého srdce), SMOG (Pohřeb), Na poslední chvíli (Dcera Evina) a známý plzeňský soubor Zamračené děti uvedl Fixní ideu. Západočeská přehlídka byla tradičně zakončena soutěží Poštovní schránka Jiřího Wolkra o prestižní putovní cenu „poštovní schránku (Jiřího Wolkra)“.
Krajské přehlídky uměleckého přednesu s výběrem na celostátní festival poezie Wolkrův Prostějov měly v letošním roce opět vyšší úroveň oproti loňskému roku a třebaže v některých krajích nebyla účast tak velká, jak pořadatelé předpokládali, našly se v nich interpretace, na které se nezapomíná.
Jana Štefánková