PORTYKOVÁ, Jana: Recitátoři v Hradci Králové18.-19. a 25.-26.4.2005
Krajská přehlídka dětských recitátorů proběhla ve dnech 18., 19., 25. a 26. dubna 2005 v Divadle Jesličky v Hradci Králové. Krajské přehlídce předcházela okresní postupová kola, kterých se zúčastnilo celkem 436 dětí (124 v okrese Hradec Králové, 47 v okrese Rychnov nad Kněžnou, 102 v okrese Trutnov, 79 v okrese Jičín a 84 v okrese Náchod). Do krajského kola postoupilo celkem 71 soutěžících.
Překvapeni jsme byli poměrně vyrovnanou a vysokou interpretační úrovní v první kategorii, kde se pravidelně setkáváme s největšími problémy. Přirozenost, radost z přednesu, zajímavá dramaturgie u většiny soutěžících a osobité ztotožnění se s textem – to byly hlavní klady soutěžících. I ve druhé kategorii jsme slyšeli řadu pozoruhodných osobitých výkonů. Problémy se objevily u výběru textů – na jedné straně to byly texty velmi dlouhé a náročné na interpretaci, na straně druhé pak texty příliš dětské, pod věkem interpretů. Nejvíce problému se však objevilo u recitátorů kategorie třetí. Ztratila se radost i osobitost, slyšeli jsme řadu dlouhých a monotonních přednesů. Radost nám udělali recitátoři kategorie čtvrté - náročné texty, kontrastní výběry pro 1. a 2. kolo, vyspělé interpretační dovednosti, osobité výpovědi, smysl pro humor a nadsázku, hravost.
Něco málo k zamyšlení:
- V propozicích se nikde nepíše o případu, kdy recitátor dva roky za sebou soutěží se stejným textem. Je to možné, pokud nebyl v předchozím roce se stejným textem hodnocen na celostátní přehlídce? Jak se má zachovat organizátor?
- Je nutné, aby si soutěžící 3. a 4. kategorie připravovali dva texty? Zvláště když na celostátní přehlídce už druhý text vůbec nikoho nezajímá?
Má interpretace dvou textů ukázat široký recitátorův rejstřík? Jak má porota postupovat při hodnocení a určování postupů – jde o jistotu (dítě je např. výborným vypravěčem určitého druhu prózy jednoho autora a každým rokem nás báječně pobaví a nad druhým textem mávneme rukou – vždyť to nahoře nikdo neuslyší!)? Letos jsme v krajském kole nechali všechny recitátory 3. a 4. kategorie přednášet oba texty. Ukázalo se, že buď recitátoři přípravu druhého textu zcela podceňují (objevily se i četné výpadky textů), nebo jsou interpretace obou textů vzácně vyrovnané, ale tuto vyrovnanost můžeme posoudit jen při porovnání obou interpretací. Chudák porota!
- Už léta zápasíme na ZUŠkách s problémem, že školy vysílají na přehlídku žáky s texty, které na ZUŠkách připravujeme, dokonce nám vyučující po dětech vzkazují, že máme děti do soutěže připravit, aby mohly reprezentovat základní školu. Na přehlídce se objevují i žáci, s kterými pracujeme, ale jejich výkon není zralý ani k vystoupení, natož k soutěžnímu. Pokusili jsme se tedy letos uspořádat pro učitele českého jazyka a organizátory školních kol třídenní seminář v rámci okresního kola dětských recitátorů v Hradci Králové, který by jim pomohl orientovat se v problematice dětské recitace. Zájem byl nad očekávání velký (26 seminaristů). Semináře vedli Romana Hlubučková, Jana Albrechtová a Dominika Špalková. Řada i těch nejproblematičtějších témat byla probírána, zároveň se seminaristé s lektorkami pokusili zhodnotit podle předem stanovených kriterií soutěžní vystoupení a vytvořit si vlastní žebříček oceněných. Seminaristé však upozornili na nový problém - vzhledem k novým platovým předpisům (placení suplovaných hodin) bude ubývat učitelů, kteří budou děti na soutěž doprovázet. Na některých hradeckých školách už dokonce proběhla jednání a výsledkem je rozhodnutí, že se vyšších typů soutěží nebudou žáci vůbec zúčastňovat nebo pouze v doprovodu zákonných zástupců dětí.
Jana Portyková
Ceny udělené v I. kategorii
(porota ve složení Martina Nováková – předsedkyně, Eva Černíková, Martina Erbsová)
Kamila Hlavsová (ZŠ F.Kupky, Dobruška), J.Kahoun: Povídavá rybička
Magda Vrbická (ZŠ Jih, ZUŠ Na Střezině Hradec Králové), J.Svobodová: Mistr a švec
Jan Jedlinský (ZŠ Černíkovice), J.Kahoun: Kocourek a písmenka
Hodnocení postupujících II.kategorie
(porota ve složení Josef Tejkl – předseda, Eva Černíková, Martina Erbsová)
Agáta Hovadová (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), G. Rodari: Popletená pohádka. Interpretka se šťastně potkala s textem, který umožňuje rozvinout její smysl pro nadsázku. Svým zjevem i naturelem povyšuje Rodariho text na osobitou výpověď. Bez problémů zvládá stylizace různých postav a dialogy působí hravě a odlehčeně, včetně výrazné pointy.
Lucie Trejtnarová (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), J. Suchý: VeverkaLucii se daří na velmi malé ploše zúročit svou autenticitu, využívá kontrastu mezi svým křehkým zevnějškem a zdánlivou syrovostí Suchého textu. Jsme tak svědky nečekaně působivé recitátorské zkratky.
III. kategorie
(porota ve složení Pavel Pešek – předseda, Josef Tejkl, Martina Erbsová)
Kristýna Michaličková (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), P.O. Hviezdoslav: Zuzanka Hrašková, J.Thurber: Co se stalo s Karlem. Interpretka zaujala jak výběrem textů (především Hviezdoslavův text je vybrán odvážně, originálně a vyznívá velmi aktuálně), tak interpretací (zajímavý hlas, dovede vytvořit atmosféru, v Thurberově textu předvedla schopnost pracovat s nadsázkou).
Adéla Vlčková (ZŠ Bílá Třemešná), K. Čapek: Ukradený spis č. 139/VII, od. CL.Rennisonová: On je fakt boží. Interpretka zaujala provedením textu Karla Čapka. Výborně vypráví, graduje příběh, velmi dobře pracuje s charakteristikou jednotlivých postav. To vše bez ilustrativních gest, vše dociluje pouze hlasem.
IV.kategorie
(porota ve složení Martina Erbsová – předsedkyně, Pavel Pešek, Josef Tejkl)Přemysl Ježek (ZUŠ Na Střezině, Hradec Králové), K. Poláček: Muži v offsidu, V. Hugo: Na jedné z barikád. Zaujal recitátorův vyzrálý recitační projev. Dokáže vyprávět, rozlišovat charaktery jednotlivých postav. Své nadšení dokáže přenést na diváky a tak je vtáhnout do děje.
Kristýna Štroblová (Studio Šrámkova domu, Sobotka), B. Hrabal – Postřižiny, B. Achmadulinová: Pardál. Kristýna přesvědčivě prokázala osobitou recitační vybavenost interpretací kontrastních textů. Její vyspělý hlasový projev, celkový vzhled, ale především výběr a ztotožnění se s Hrabalovým textem jen dále umocňuje silný umělecký zážitek.
Překvapeni jsme byli poměrně vyrovnanou a vysokou interpretační úrovní v první kategorii, kde se pravidelně setkáváme s největšími problémy. Přirozenost, radost z přednesu, zajímavá dramaturgie u většiny soutěžících a osobité ztotožnění se s textem – to byly hlavní klady soutěžících. I ve druhé kategorii jsme slyšeli řadu pozoruhodných osobitých výkonů. Problémy se objevily u výběru textů – na jedné straně to byly texty velmi dlouhé a náročné na interpretaci, na straně druhé pak texty příliš dětské, pod věkem interpretů. Nejvíce problému se však objevilo u recitátorů kategorie třetí. Ztratila se radost i osobitost, slyšeli jsme řadu dlouhých a monotonních přednesů. Radost nám udělali recitátoři kategorie čtvrté - náročné texty, kontrastní výběry pro 1. a 2. kolo, vyspělé interpretační dovednosti, osobité výpovědi, smysl pro humor a nadsázku, hravost.
Něco málo k zamyšlení:
- V propozicích se nikde nepíše o případu, kdy recitátor dva roky za sebou soutěží se stejným textem. Je to možné, pokud nebyl v předchozím roce se stejným textem hodnocen na celostátní přehlídce? Jak se má zachovat organizátor?
- Je nutné, aby si soutěžící 3. a 4. kategorie připravovali dva texty? Zvláště když na celostátní přehlídce už druhý text vůbec nikoho nezajímá?
Má interpretace dvou textů ukázat široký recitátorův rejstřík? Jak má porota postupovat při hodnocení a určování postupů – jde o jistotu (dítě je např. výborným vypravěčem určitého druhu prózy jednoho autora a každým rokem nás báječně pobaví a nad druhým textem mávneme rukou – vždyť to nahoře nikdo neuslyší!)? Letos jsme v krajském kole nechali všechny recitátory 3. a 4. kategorie přednášet oba texty. Ukázalo se, že buď recitátoři přípravu druhého textu zcela podceňují (objevily se i četné výpadky textů), nebo jsou interpretace obou textů vzácně vyrovnané, ale tuto vyrovnanost můžeme posoudit jen při porovnání obou interpretací. Chudák porota!
- Už léta zápasíme na ZUŠkách s problémem, že školy vysílají na přehlídku žáky s texty, které na ZUŠkách připravujeme, dokonce nám vyučující po dětech vzkazují, že máme děti do soutěže připravit, aby mohly reprezentovat základní školu. Na přehlídce se objevují i žáci, s kterými pracujeme, ale jejich výkon není zralý ani k vystoupení, natož k soutěžnímu. Pokusili jsme se tedy letos uspořádat pro učitele českého jazyka a organizátory školních kol třídenní seminář v rámci okresního kola dětských recitátorů v Hradci Králové, který by jim pomohl orientovat se v problematice dětské recitace. Zájem byl nad očekávání velký (26 seminaristů). Semináře vedli Romana Hlubučková, Jana Albrechtová a Dominika Špalková. Řada i těch nejproblematičtějších témat byla probírána, zároveň se seminaristé s lektorkami pokusili zhodnotit podle předem stanovených kriterií soutěžní vystoupení a vytvořit si vlastní žebříček oceněných. Seminaristé však upozornili na nový problém - vzhledem k novým platovým předpisům (placení suplovaných hodin) bude ubývat učitelů, kteří budou děti na soutěž doprovázet. Na některých hradeckých školách už dokonce proběhla jednání a výsledkem je rozhodnutí, že se vyšších typů soutěží nebudou žáci vůbec zúčastňovat nebo pouze v doprovodu zákonných zástupců dětí.
Jana Portyková
Ceny udělené v I. kategorii
(porota ve složení Martina Nováková – předsedkyně, Eva Černíková, Martina Erbsová)
Kamila Hlavsová (ZŠ F.Kupky, Dobruška), J.Kahoun: Povídavá rybička
Magda Vrbická (ZŠ Jih, ZUŠ Na Střezině Hradec Králové), J.Svobodová: Mistr a švec
Jan Jedlinský (ZŠ Černíkovice), J.Kahoun: Kocourek a písmenka
Hodnocení postupujících II.kategorie
(porota ve složení Josef Tejkl – předseda, Eva Černíková, Martina Erbsová)
Agáta Hovadová (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), G. Rodari: Popletená pohádka. Interpretka se šťastně potkala s textem, který umožňuje rozvinout její smysl pro nadsázku. Svým zjevem i naturelem povyšuje Rodariho text na osobitou výpověď. Bez problémů zvládá stylizace různých postav a dialogy působí hravě a odlehčeně, včetně výrazné pointy.
Lucie Trejtnarová (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), J. Suchý: VeverkaLucii se daří na velmi malé ploše zúročit svou autenticitu, využívá kontrastu mezi svým křehkým zevnějškem a zdánlivou syrovostí Suchého textu. Jsme tak svědky nečekaně působivé recitátorské zkratky.
III. kategorie
(porota ve složení Pavel Pešek – předseda, Josef Tejkl, Martina Erbsová)
Kristýna Michaličková (ZUŠ Rychnov nad Kněžnou), P.O. Hviezdoslav: Zuzanka Hrašková, J.Thurber: Co se stalo s Karlem. Interpretka zaujala jak výběrem textů (především Hviezdoslavův text je vybrán odvážně, originálně a vyznívá velmi aktuálně), tak interpretací (zajímavý hlas, dovede vytvořit atmosféru, v Thurberově textu předvedla schopnost pracovat s nadsázkou).
Adéla Vlčková (ZŠ Bílá Třemešná), K. Čapek: Ukradený spis č. 139/VII, od. CL.Rennisonová: On je fakt boží. Interpretka zaujala provedením textu Karla Čapka. Výborně vypráví, graduje příběh, velmi dobře pracuje s charakteristikou jednotlivých postav. To vše bez ilustrativních gest, vše dociluje pouze hlasem.
IV.kategorie
(porota ve složení Martina Erbsová – předsedkyně, Pavel Pešek, Josef Tejkl)Přemysl Ježek (ZUŠ Na Střezině, Hradec Králové), K. Poláček: Muži v offsidu, V. Hugo: Na jedné z barikád. Zaujal recitátorův vyzrálý recitační projev. Dokáže vyprávět, rozlišovat charaktery jednotlivých postav. Své nadšení dokáže přenést na diváky a tak je vtáhnout do děje.
Kristýna Štroblová (Studio Šrámkova domu, Sobotka), B. Hrabal – Postřižiny, B. Achmadulinová: Pardál. Kristýna přesvědčivě prokázala osobitou recitační vybavenost interpretací kontrastních textů. Její vyspělý hlasový projev, celkový vzhled, ale především výběr a ztotožnění se s Hrabalovým textem jen dále umocňuje silný umělecký zážitek.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |