MELÍŠKOVÁ, Vendula; ŠIMON, Lukáš. Desatero imaginární pantomimy Lukáše Šimona. Online. Divadelník.cz 15. 6. 2024
Desatero imaginární pantomimy Lukáše Šimona
15 června, 2024
Vendula Melíšková
Tématem v pořadí třináctého desatera je imaginární pantomima v podání Lukáše Šimona. V rubrice DESATER pro vás oslovujeme osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje.
Poznejte Lukáše Šimona
Lukáše Šimona potkáte jako mima např. v inscenacích Sacra Circusu, pražského divadla Image, Národního divadla či RockOpery Praha. Vedle toho se věnuje přípravě herců do inscenací skrze celou ČR i pohybové přípravě zájemců o pantomimu z řad divadelních ochotníků (S.M.A.D., Nonverbálno apod.). Lukáš se narodil na Slovensku, ale jeho kořeny jsou doslova československé. Je absolventem oboru Nonverbální divadlo na HAMU. A vedle divadla a lektorování se věnuje i natáčení, takže je k vidění i na Netflixu. Miluje lenochody.
Desatero k technologii hraní imaginární pantomimy Lukáše Šimona
Ve svém desateru vychází Lukáš z 20 bodů technologie hraní imaginární pantomimy svého pedagoga, prof. Borise Hybnera.
1 – Čitelnost gest rukou
Při představování imaginárního předmětu by měla být vaše gesta jednoznačná a snadno čitelná, aby diváci okamžitě pochopili, co se děje. Jako mim musíte svůj předmět znát do detailu: tvar, délku, barvu, hmotnost. Musíte gesty popsat hlavní atribut předmětu, co je pro něj typické nebo k čemu se využívá. Neméně důležitým aspektem je vztah k předmětu – např. jestli se mi líbí, je zvláštní, zkoumám ho, potřebuji ho, nebo je neutrální, objekt každodenní potřeby a podobně.
2 – Zastavování gest
Používá se tzv. „tok“, rychlé zastavení pohybu nebo gesta, které ohraničuje objekt nebo určuje konec gesta postavy. Zahrnuje zastavení pohybu rukou či těla v určitém bodě, což posílí srozumitelnost a význam gesta a udělat ho více výrazným. Nechává diváku prostor pro pochopení gesta nebo představu imaginárního objektu, jeho formy.
3 – Zastavování postojů (póz) á la comics
Tato technika se inspiruje komiksovým stylem, kde se postavy často zobrazují v konkrétních, výrazných pózách, které sdělují emoce, náladu nebo akci. Podobně jako u gest, posiluje srozumitelnost a význam postoje. Vyznačuje se výraznou změnou napětí v těle – při zastavení pózy nebo gesta jsou všechny svaly v napětí, aby se následně mohly uvolnit. Střídáním tělesného napětí a uvolnění vzniká dramatický pohyb.
4 – Odlehčené nohy, ale pevný postoj
Říká se, že tanec je umění pohybu, pantomima je uměním postoje, to znamená, že vaše nohy by měly být uvolněné a pohyblivé; po jevišti se pohybují ladně, ale zároveň byste měli udržovat pevný a stabilní postoj, abyste mohli kontrolovat své pohyby a kdykoli zastavit, což zvýrazňuje srozumitelnost a význam akce. Musíte vědět, kde je zrovna váha vašeho těla. I když hrajete těžkého člověka, nedupejte, nalezněte tíhu v ladnosti a postoji. Postoj, jak ve smyslu postavení, pózy, tak ve smyslu vztahu, stanoviska, názoru.
5 – Frontální mimika (Udržování kontaktu s divákem)
Důležité je udržovat kontakt s publikem pomocí vašeho postoje a mimiky, aby diváci mohli lépe porozumět vašim emocím a záměrům, proto hrajte k divákům co nejvíce en face. U imaginární pantomimy vidí divák veškerý svět jen skrze mima, takže je důležité s ním co nejvíce udržovat kontakt, aby gesta a emoce byly co nejvíce čitelné. Zády lze zahrát jen omezené množství emocí.
6 – Stylizovaná, avšak osobitá, vnitřně věrohodná mimika
Mimika by měla být umělecky stylizovaná, ale stále autentická a uvěřitelná, aby diváci mohli snáze věřit vašemu výrazu. Každý mim má vlastní styl, který by ale měl působit v každém případě herecky přirozený. Svým tělem vypráví děj, vytváří nové prostředí, objekty, postavy, ale každá věc i postava musí být čitelná a uvěřitelná. Mim musí být jak dobrý herec, tak dobrý tanečník.
7 – “Takt v dialogu”: hrát a nechat hrát
Při hře s reálným partnerem byste měli hrát dialog tak, aby se k vám mohl váš herecký partner připojit, ale zároveň tak, abyste měli také prostor pro své vlastní projevy a reakce. Když hraji, partner mi dává pozornost tím, že je strnulý, popřípadě má nějakou repetitivní (opakující se) akci, aby mi nebral pozornost. A naopak. Jakmile se oba na jevišti pohybují, je to jakoby si „skákali do řeči“ pohybem, protože pohybem mim „mluví“ a zastavením dává „tečku za větou“. Až když se jeden z mimů zastaví, může druhý pokračovat.
8 – Udržovat rytmus akce (i bez hudby)
Měli byste udržovat a podle potřeby měnit plynulost a dynamiku vašich pohybů a akcí, i když není k dispozici hudební doprovod, v závislost na stylu a důležitosti akce. Střídat rychlé a pomalé pasáže. Střídat uvolnění a napětí. Můžete jít „s hudbou“ či „proti ní“, skákat do rytmu a narušovat ho. Zejména ve hře s partnerem je důležité udržovat rytmus akce, abychom vedli divákovu pozornost tam, kam chceme, a zároveň se snažíme diváka překvapovat.
9 – Hledání originality s jasnou srozumitelností
Hledání originality (jinakosti) není v rozporu s jasnou srozumitelností v každém okamžiku. Je důležité být kreativní a originální ve vašem představení, ale zároveň udržet jasnost a srozumitelnost pro publikum. Ukazujete-li publiku něco nereálného, abstraktního, pro něj neznámeho, nesmíte zapomenout na expozici, ale dodržovat styl hry.
10 – Permanentně rozlišovat, která informace je řídící a k tomu podřizovat styl hry
Měli byste věnovat pozornost tomu, které informace jsou klíčové pro příběh nebo situaci, a přizpůsobit svůj herecký styl tak, aby tyto informace byly jasně sděleny. Prodloužením času a vykreslením detailů dáváme fokus na ty důležité. Fóry nenesoucí význam by měly být ve své formě drobnější.
Chcete-li si vyzkoušet desatero v praxi, přihlašte se do cyklu NONVERBÁLNO, které pořádá NIPOS. Nebo do pohybové dílny Šrámkova Písku – S.M.A.D., která se každoročně koná v Šumperku. Nonverbálno (pantomima) má i svou vlastní celostátní přehlídku Otevřeno Kolín, která se koná v červnu. Více na Pohybové divadlo a pantomima na webu NIPOS.
MELÍŠKOVÁ, Vendula. Desatero imaginární pantomimy Lukáše Šimona. Online. Divadelník.cz 15. 6. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/desatero-imaginarni-pantomimy-lukase-simona/ [cit. 20240617]
15 června, 2024
Vendula Melíšková
Tématem v pořadí třináctého desatera je imaginární pantomima v podání Lukáše Šimona. V rubrice DESATER pro vás oslovujeme osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje.
Poznejte Lukáše Šimona
Lukáše Šimona potkáte jako mima např. v inscenacích Sacra Circusu, pražského divadla Image, Národního divadla či RockOpery Praha. Vedle toho se věnuje přípravě herců do inscenací skrze celou ČR i pohybové přípravě zájemců o pantomimu z řad divadelních ochotníků (S.M.A.D., Nonverbálno apod.). Lukáš se narodil na Slovensku, ale jeho kořeny jsou doslova československé. Je absolventem oboru Nonverbální divadlo na HAMU. A vedle divadla a lektorování se věnuje i natáčení, takže je k vidění i na Netflixu. Miluje lenochody.
Desatero k technologii hraní imaginární pantomimy Lukáše Šimona
Ve svém desateru vychází Lukáš z 20 bodů technologie hraní imaginární pantomimy svého pedagoga, prof. Borise Hybnera.
1 – Čitelnost gest rukou
Při představování imaginárního předmětu by měla být vaše gesta jednoznačná a snadno čitelná, aby diváci okamžitě pochopili, co se děje. Jako mim musíte svůj předmět znát do detailu: tvar, délku, barvu, hmotnost. Musíte gesty popsat hlavní atribut předmětu, co je pro něj typické nebo k čemu se využívá. Neméně důležitým aspektem je vztah k předmětu – např. jestli se mi líbí, je zvláštní, zkoumám ho, potřebuji ho, nebo je neutrální, objekt každodenní potřeby a podobně.
2 – Zastavování gest
Používá se tzv. „tok“, rychlé zastavení pohybu nebo gesta, které ohraničuje objekt nebo určuje konec gesta postavy. Zahrnuje zastavení pohybu rukou či těla v určitém bodě, což posílí srozumitelnost a význam gesta a udělat ho více výrazným. Nechává diváku prostor pro pochopení gesta nebo představu imaginárního objektu, jeho formy.
3 – Zastavování postojů (póz) á la comics
Tato technika se inspiruje komiksovým stylem, kde se postavy často zobrazují v konkrétních, výrazných pózách, které sdělují emoce, náladu nebo akci. Podobně jako u gest, posiluje srozumitelnost a význam postoje. Vyznačuje se výraznou změnou napětí v těle – při zastavení pózy nebo gesta jsou všechny svaly v napětí, aby se následně mohly uvolnit. Střídáním tělesného napětí a uvolnění vzniká dramatický pohyb.
4 – Odlehčené nohy, ale pevný postoj
Říká se, že tanec je umění pohybu, pantomima je uměním postoje, to znamená, že vaše nohy by měly být uvolněné a pohyblivé; po jevišti se pohybují ladně, ale zároveň byste měli udržovat pevný a stabilní postoj, abyste mohli kontrolovat své pohyby a kdykoli zastavit, což zvýrazňuje srozumitelnost a význam akce. Musíte vědět, kde je zrovna váha vašeho těla. I když hrajete těžkého člověka, nedupejte, nalezněte tíhu v ladnosti a postoji. Postoj, jak ve smyslu postavení, pózy, tak ve smyslu vztahu, stanoviska, názoru.
5 – Frontální mimika (Udržování kontaktu s divákem)
Důležité je udržovat kontakt s publikem pomocí vašeho postoje a mimiky, aby diváci mohli lépe porozumět vašim emocím a záměrům, proto hrajte k divákům co nejvíce en face. U imaginární pantomimy vidí divák veškerý svět jen skrze mima, takže je důležité s ním co nejvíce udržovat kontakt, aby gesta a emoce byly co nejvíce čitelné. Zády lze zahrát jen omezené množství emocí.
6 – Stylizovaná, avšak osobitá, vnitřně věrohodná mimika
Mimika by měla být umělecky stylizovaná, ale stále autentická a uvěřitelná, aby diváci mohli snáze věřit vašemu výrazu. Každý mim má vlastní styl, který by ale měl působit v každém případě herecky přirozený. Svým tělem vypráví děj, vytváří nové prostředí, objekty, postavy, ale každá věc i postava musí být čitelná a uvěřitelná. Mim musí být jak dobrý herec, tak dobrý tanečník.
7 – “Takt v dialogu”: hrát a nechat hrát
Při hře s reálným partnerem byste měli hrát dialog tak, aby se k vám mohl váš herecký partner připojit, ale zároveň tak, abyste měli také prostor pro své vlastní projevy a reakce. Když hraji, partner mi dává pozornost tím, že je strnulý, popřípadě má nějakou repetitivní (opakující se) akci, aby mi nebral pozornost. A naopak. Jakmile se oba na jevišti pohybují, je to jakoby si „skákali do řeči“ pohybem, protože pohybem mim „mluví“ a zastavením dává „tečku za větou“. Až když se jeden z mimů zastaví, může druhý pokračovat.
8 – Udržovat rytmus akce (i bez hudby)
Měli byste udržovat a podle potřeby měnit plynulost a dynamiku vašich pohybů a akcí, i když není k dispozici hudební doprovod, v závislost na stylu a důležitosti akce. Střídat rychlé a pomalé pasáže. Střídat uvolnění a napětí. Můžete jít „s hudbou“ či „proti ní“, skákat do rytmu a narušovat ho. Zejména ve hře s partnerem je důležité udržovat rytmus akce, abychom vedli divákovu pozornost tam, kam chceme, a zároveň se snažíme diváka překvapovat.
9 – Hledání originality s jasnou srozumitelností
Hledání originality (jinakosti) není v rozporu s jasnou srozumitelností v každém okamžiku. Je důležité být kreativní a originální ve vašem představení, ale zároveň udržet jasnost a srozumitelnost pro publikum. Ukazujete-li publiku něco nereálného, abstraktního, pro něj neznámeho, nesmíte zapomenout na expozici, ale dodržovat styl hry.
10 – Permanentně rozlišovat, která informace je řídící a k tomu podřizovat styl hry
Měli byste věnovat pozornost tomu, které informace jsou klíčové pro příběh nebo situaci, a přizpůsobit svůj herecký styl tak, aby tyto informace byly jasně sděleny. Prodloužením času a vykreslením detailů dáváme fokus na ty důležité. Fóry nenesoucí význam by měly být ve své formě drobnější.
Chcete-li si vyzkoušet desatero v praxi, přihlašte se do cyklu NONVERBÁLNO, které pořádá NIPOS. Nebo do pohybové dílny Šrámkova Písku – S.M.A.D., která se každoročně koná v Šumperku. Nonverbálno (pantomima) má i svou vlastní celostátní přehlídku Otevřeno Kolín, která se koná v červnu. Více na Pohybové divadlo a pantomima na webu NIPOS.
MELÍŠKOVÁ, Vendula. Desatero imaginární pantomimy Lukáše Šimona. Online. Divadelník.cz 15. 6. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/desatero-imaginarni-pantomimy-lukase-simona/ [cit. 20240617]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |