Doudlebská opona (710 x 435 cm), rozměrná krajinomalba s tématem městyse Doudleby nad Orlicí je ukázka řešení, které se nezabývá idejemi, vlastenectvím nebo divadelní tématikou. Autora se nepodařilo zjistit, je možné, že jím byl malíř pokojů Kříž, který v místě působil přibližně v letech 1900-1910. Odkazuje k tomu skutečnost, že je veduta města rámovaná širokým portálem, vytvořeným pravděpodobně válečkem používaným malíři pokojů. Takové řešení je v praxi rámování vedut zcela výjimečné. Široká bordura byla vytvořená podle šablony.
Malba veduty obce je provedena velmi jednoduše a účinně. Zdá se, že autor si byl dobře vědom, že bude nahlížena na větší vzdálenost a příliš se nezabýval detaily. Nevíme, nakolik se pigmentace změnila časem, ale hory v pozadí v dnešní kondici plátna jsou barevně tak výrazné, že se z hlediska barevné perspektivy příliš tlačí do popředí a příliš zaměstnávají divákovu pozornost.
Téma je zvoleno tak, aby vyhovovalo občanům obce, ale jistě je zajímavé i pro návštěvníky odjinud. Pro obec byla zajisté velmi reprezentativní i z pohledu stavovské cti, kterou naznačují přítomné fabriky, neboť opona vznikla v době, kdy nikoli zemědělství, ale průmysl byl zdrojem dostatku a pokroku. Týkala se tím pádem nejširší vrstvy obyvatelstva napříč sociálně politickými skupinami.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 60.