DRTINA, Michal: Besedy v kruhu jsou základ. Činoherní, AS 05/2011.
Besedy v kruhu jsou základ
FEMAD se od ostatních soutěžních přehlídek liší tím, že se na něj soubory nepřihlašují, ani je do programu nenominují poroty, ale vybírá je dramaturgická rada festivalu z řad těch, kteří sice uspěly na národních činoherních přehlídkách, ale nepodařilo se jim projít sítem a dostat se na Jiráskův Hronov. Tak charakterizuje záměr organizátorů Jakub Charvát, ředitel 40. ročníku přehlídky FEMAD v Poděbradech.
Vy jste ředitelem přehlídky letos poprvé?
Ano. Byl jsem tu nejprve jako člen hrajícího souboru a pak jako řadový seminarista, protože mne přehlídka velmi oslovila svojí atmosférou, průběhem a lidmi, kteří se tu scházejí.
Jak výběr souborů na FEMAD přesně probíhá?
Primárně oslovujeme tvůrce těch inscenací, které byly doporučeny na Jiráskův Hronov, ale nebyly vybrány dramaturgickou radou Jiráskova Hronova. Dále se zajímáme o soubory, které se svým představením primárně uspěly, získaly různá ocenění, ale nelíbily se odborné porotě natolik, aby je poslala na Hronov. Těmto souborům dáváme „druhou šanci“, aby se jejich postup úplně nezastavil, aby se dostaly ještě o krůček dál. Nechceme soupeřit s Hronovem, ale nabízíme jistou malou alternativu. Primárním záměrem je pro nás setkávání profesionálních divadelníků, divadelních ochotníků a naprostých amatérů, kteří jdou do divadla pouze jednou za čas. Ti všichni chodí na představení a pak se zde potkávají na besedách v kruhu. Bývalý ředitel a současný starosta Poděbrad Ladislav Langr na prvním sezení v kruhu řekl, že jeho koncept, s kterým přišel před několika lety, nyní přebírají v Hronově i Děčíně, kde se v kruhu také scházejí. Ovšem tam mnohdy nevznikne dialog mezi porotou a souborem, protože soubor bývá často uzemněn výroky poroty, a tak jeho členové raději nechtějí vůbec mluvit. U nás besedy v kruhu probíhají tak, že může promluvit kdokoliv z publika a atmosféra je taková, že lidé chtějí diskutovat. V závěru debaty všichni přítomní zvolí nejlepší herečku a nejlepšího herce z viděného představení, kteří postupují do závěrečného hodnocení. Jinak samozřejmě podstatou těchto sezení je, aby se lidé něco dozvěděli, buď aby si lépe formulovali názor na uvedené představení nebo na divadlo obecně.
Takový byl FEMAD od začátku?
Ne úplně od začátku. Dlouho FEMAD fungoval v rámci žebříčku postupových přehlídek. Jestli se nepletu, tak do roku 2005. Potom se vrátil k tradici „Salónu odmítnutých“. Ta tradice sahá do sedmdesátých a osmdesátých let, kdy zde hrávaly soubory, které se většinou z politických důvodů nedostaly na Jiráskův Hronov nebo na jinou přehlídku. Tehdy se sem dostávala velice zajímavá a progresivní divadla, která většinou přicházela s novým pohledem. Proto ten podtitul „festival mladého a netradičního divadla“. Tedy ne vzhledem k věku, ale kvůli tomu, že přinášel mladé a neotřelé divadelní pohledy.
Nezdá se vám, že jste letos svůj výběrový princip trochu porušili? Například se souborem Geisslers Hofcomoedianten.
Tady došlo k tomu, že Geissleři a vlastně i Prachatice byli pozváni na Děčín, ale potom nemohli soutěžit, protože režiséři těchto spolků zasedli v lektorském sboru děčínské přehlídky.
Ale soubory nebyly odmítnuté, pouze nemohly být v soutěži.
Ano, nebyly odmítnuté, ale přišly o tu možnost. Dramaturgická rada Hronova si je pak vybrala jako inspirativní představení, ale to bylo v době, kdy jsme s nimi už měli rozjednanou účast na FEMADU. Ale jak jsem říkal, určitě nechceme soupeřit s Hronovem, spíš naopak. Chtěli jsme navázat nějakou užší spolupráci v tom smyslu, že soubor, který by v závěrečném hlasování uspěl a stal se pomyslným vítězem naší přehlídky, by si zasloužil další srovnání a mohl by rok poté vystoupit na Hronově. Snažíme se každý rok doporučovat představení z naší přehlídky na Hronov, ale zatím to nikdy dramaturgická rada JH neakceptovala. V souvislosti s tímto bych rád uvedl ještě jedna zajímavost: v Kroměříži vznikla krajská odnož FEMAD, tedy přehlídka založená na tomtéž principu, jenom si vybírá z doporučených představení krajských přehlídek. Vítěz kroměřížské přehlídky je pak nominován na FEMAD. Letos to byl soubor Amadis Brno.
Jaké jsou vlastně poroty na FEMAD?
Jedna je divácká, což jsou poděbradští občané, které jsme oslovili. Je tam průřez lidí různého zaměření; letos jich je celkem devět. Podmínkou je, aby navštívili všechna představení. Druhá je novinářská, která má letos pět členů. Každá z těchto porot udělí na závěr přehlídky svoji cenu. Ještě jednu cenu udělují seminární kluby. Letos nově bude udělena cena kritiky. Žádná z cen nemá žádnou specifikaci, takže udělena může být od každé poroty za inscenaci nebo za jakoukoli složku. Potom jsou tři hlavní ceny: cena za nejlepší mužský výkon, cena za nejlepší ženský výkon a cena za nejlepší inscenaci. O těchto cenách rozhodnou delegáti hrajících souborů na veřejném hlasování.
Kdo FEMAD vlastně pořádá?
Divadelní spolek Jiří z Poděbrad, který má dlouhou tradici. Letos slaví stopadesáté výročí nepřetržité činnosti, což připomínáme ve festivalovém zpravodaji a plakáty na to též upozorňují. Letos si toto výročí připomeneme ještě několika akcemi. Společně s tímto spolkem se na pořádání festivalu podílí město Poděbrady prostřednictvím Městského kulturního centra a Kulturního a informačního centra. Na prvním místě však DS Jiří, protože ten má zhruba třicet členů souboru, kteří se v rámci své dovolené podílejí na zajištění dobrého chodu festivalu.
O kolik souborů se letos starají?
O devět plus o doprovodný program, tj. o divadlo Vosto5 a o pět loutkohereckých skupin, které vystupují v rámci noci loutkových inspirací: Jirka Polehňa, Jakub Maximov z Jaroměře, skupina loutkohereček z Damúzy s ukázkou stínového indonéského divadla, dále Echtstreetpuppets s loutkami v nadživotní velikosti a Anička a letadélko s Večerní snítkou.
V rámci FEMADU fungují také semináře. Jaké?
Máme tři semináře, které navštěvuje kolem padesáti seminaristů. Jeden vede Václav Špirit, druhý Rudolf Felzmann a třetí Petr Kracik. Ten třetí je primárně určen praktikujícím režisérům, kteří se scházejí bezprostředně po každém představení v užším kroužku zhruba dvaceti lidí a společně si komorně povídají o tom, co právě zhlédli. Seminaristé našich kurzů jsou většinou ze souborů, které na FEMAD dříve vystoupily a natolik se jim tady zalíbilo, že se sem vracejí. Plus je doplňují i ti, kteří zde letos hrají. Zhruba se zde během festivalu vystřídá asi dvě stě lidí.
Dvě stě lidí v rámci seminářů nebo dvě stě lidí jako diváků?
Je to zhruba stovka účinkujících bez doprovodného programu, zhruba padesát seminaristů plus členové pořádajícího spolku a na představení ještě chodí poděbradští občané.
Na představení jsem zahlédl i filmového režiséra Jiřího Adamce. To je také váš příznivec?
Jiří Adamec je náš letošní host, pozvání přijal poprvé.
To je nějaká tradice, zvát známé osobnosti kultury? Jestli jsem slyšel správně, není to jediná osobnost kulturního života, která sem dorazila.
My jsme rádi, když se na FEMADU objeví známé tváře českého kulturního života. Letos jich bude zhruba dvacet. Festivalu to dává nejenom prestiž, ale účastníkům i možnost setkat se s významnými osobnostmi divadla nebo filmu na následných besedách v kruhu, kterých se všichni hosté zúčastňují. Momentálně tu je již zmíněný Jiří Adamec, dále pak režiséři Jiří Fréhar nebo Zdeněk Pošíval. Myslíme si, že pro ochotníky, a já se za ochotníka také považuju, je zajímavé, když si o kumštu mohou popovídat s lidmi, kteří se jím živí, mají jiný pohled a větší rozhled. Vždycky je to osvěžující.
Jak se může zájemce přihlásit na festival a kolik ho to bude stát?
Seminaristy jednak zveme, tedy ty, kteří tu už byli a máme na ně kontakt, jednak nás mohou oslovit prostřednictvím internetových stránek. Poplatek letos činil čtyři sta padesát korun. V tomto poplatku jsou tři noclehy, stravování po celou dobu festivalu, vstupenky na všechna představení a možnost účastnit se seminářů.
To je velmi příznivá cena.
Naštěstí máme pár sponzorů, díky kterým se mohou semináře i doprovodný program uskutečnit.
Je ještě možné počet seminaristů rozšiřovat nebo už máte plno?
Myslím, že bychom uměli kapacitu navýšit. Poděbrady jsou lázeňské město, je tu mnoho hotelů a penzionů. Je tu vysoká škola, která má koleje. S ubytováním by určitě nebyly problémy. Kdybychom věděli o větším zájmu, tak už letos jsme měli možnost přivézt další lektory pro nové semináře. Pravděpodobně by byly zaměřeny podobným způsobem jako seminář Petra Kracika. Například seminář pro dramaturgy, protože dramaturgii u ochotnických souborů vnímáme jako veliký problém.
Navazujete na semináře a vzdělávání i mimo FEMAD?
FEMAD je přehlídkou, která trvá od čtvrtka do neděle. V průběhu roku na tuto akci ničím nenavazujeme. Je to opravdu o tom být tady a potkávat se tu s lidmi, což je to nejzásadnější. Chceme, aby všem, kteří tu jsou, bylo dobře a aby se k nám vraceli.
Je letošní čtyřicátý ročník něčím výjimečný?
Dopřáli jsme si nesoutěžní představení Vosto5 a noční projížďku na výletní lodi. I VIP hostů je tu letos více.
Co byste přál festivalu do dalších let?
Aby se tu nadále potkávali lidé, kteří mají rádi divadlo, vystupovaly zde kvalitní soubory, aby nám zachovali přízeň seminaristé. Prostě, aby se FEMAD stal stálým a vyhledávaným festivalem ochotnického divadla.
Michal Drtina
FEMAD se od ostatních soutěžních přehlídek liší tím, že se na něj soubory nepřihlašují, ani je do programu nenominují poroty, ale vybírá je dramaturgická rada festivalu z řad těch, kteří sice uspěly na národních činoherních přehlídkách, ale nepodařilo se jim projít sítem a dostat se na Jiráskův Hronov. Tak charakterizuje záměr organizátorů Jakub Charvát, ředitel 40. ročníku přehlídky FEMAD v Poděbradech.
Vy jste ředitelem přehlídky letos poprvé?
Ano. Byl jsem tu nejprve jako člen hrajícího souboru a pak jako řadový seminarista, protože mne přehlídka velmi oslovila svojí atmosférou, průběhem a lidmi, kteří se tu scházejí.
Jak výběr souborů na FEMAD přesně probíhá?
Primárně oslovujeme tvůrce těch inscenací, které byly doporučeny na Jiráskův Hronov, ale nebyly vybrány dramaturgickou radou Jiráskova Hronova. Dále se zajímáme o soubory, které se svým představením primárně uspěly, získaly různá ocenění, ale nelíbily se odborné porotě natolik, aby je poslala na Hronov. Těmto souborům dáváme „druhou šanci“, aby se jejich postup úplně nezastavil, aby se dostaly ještě o krůček dál. Nechceme soupeřit s Hronovem, ale nabízíme jistou malou alternativu. Primárním záměrem je pro nás setkávání profesionálních divadelníků, divadelních ochotníků a naprostých amatérů, kteří jdou do divadla pouze jednou za čas. Ti všichni chodí na představení a pak se zde potkávají na besedách v kruhu. Bývalý ředitel a současný starosta Poděbrad Ladislav Langr na prvním sezení v kruhu řekl, že jeho koncept, s kterým přišel před několika lety, nyní přebírají v Hronově i Děčíně, kde se v kruhu také scházejí. Ovšem tam mnohdy nevznikne dialog mezi porotou a souborem, protože soubor bývá často uzemněn výroky poroty, a tak jeho členové raději nechtějí vůbec mluvit. U nás besedy v kruhu probíhají tak, že může promluvit kdokoliv z publika a atmosféra je taková, že lidé chtějí diskutovat. V závěru debaty všichni přítomní zvolí nejlepší herečku a nejlepšího herce z viděného představení, kteří postupují do závěrečného hodnocení. Jinak samozřejmě podstatou těchto sezení je, aby se lidé něco dozvěděli, buď aby si lépe formulovali názor na uvedené představení nebo na divadlo obecně.
Takový byl FEMAD od začátku?
Ne úplně od začátku. Dlouho FEMAD fungoval v rámci žebříčku postupových přehlídek. Jestli se nepletu, tak do roku 2005. Potom se vrátil k tradici „Salónu odmítnutých“. Ta tradice sahá do sedmdesátých a osmdesátých let, kdy zde hrávaly soubory, které se většinou z politických důvodů nedostaly na Jiráskův Hronov nebo na jinou přehlídku. Tehdy se sem dostávala velice zajímavá a progresivní divadla, která většinou přicházela s novým pohledem. Proto ten podtitul „festival mladého a netradičního divadla“. Tedy ne vzhledem k věku, ale kvůli tomu, že přinášel mladé a neotřelé divadelní pohledy.
Nezdá se vám, že jste letos svůj výběrový princip trochu porušili? Například se souborem Geisslers Hofcomoedianten.
Tady došlo k tomu, že Geissleři a vlastně i Prachatice byli pozváni na Děčín, ale potom nemohli soutěžit, protože režiséři těchto spolků zasedli v lektorském sboru děčínské přehlídky.
Ale soubory nebyly odmítnuté, pouze nemohly být v soutěži.
Ano, nebyly odmítnuté, ale přišly o tu možnost. Dramaturgická rada Hronova si je pak vybrala jako inspirativní představení, ale to bylo v době, kdy jsme s nimi už měli rozjednanou účast na FEMADU. Ale jak jsem říkal, určitě nechceme soupeřit s Hronovem, spíš naopak. Chtěli jsme navázat nějakou užší spolupráci v tom smyslu, že soubor, který by v závěrečném hlasování uspěl a stal se pomyslným vítězem naší přehlídky, by si zasloužil další srovnání a mohl by rok poté vystoupit na Hronově. Snažíme se každý rok doporučovat představení z naší přehlídky na Hronov, ale zatím to nikdy dramaturgická rada JH neakceptovala. V souvislosti s tímto bych rád uvedl ještě jedna zajímavost: v Kroměříži vznikla krajská odnož FEMAD, tedy přehlídka založená na tomtéž principu, jenom si vybírá z doporučených představení krajských přehlídek. Vítěz kroměřížské přehlídky je pak nominován na FEMAD. Letos to byl soubor Amadis Brno.
Jaké jsou vlastně poroty na FEMAD?
Jedna je divácká, což jsou poděbradští občané, které jsme oslovili. Je tam průřez lidí různého zaměření; letos jich je celkem devět. Podmínkou je, aby navštívili všechna představení. Druhá je novinářská, která má letos pět členů. Každá z těchto porot udělí na závěr přehlídky svoji cenu. Ještě jednu cenu udělují seminární kluby. Letos nově bude udělena cena kritiky. Žádná z cen nemá žádnou specifikaci, takže udělena může být od každé poroty za inscenaci nebo za jakoukoli složku. Potom jsou tři hlavní ceny: cena za nejlepší mužský výkon, cena za nejlepší ženský výkon a cena za nejlepší inscenaci. O těchto cenách rozhodnou delegáti hrajících souborů na veřejném hlasování.
Kdo FEMAD vlastně pořádá?
Divadelní spolek Jiří z Poděbrad, který má dlouhou tradici. Letos slaví stopadesáté výročí nepřetržité činnosti, což připomínáme ve festivalovém zpravodaji a plakáty na to též upozorňují. Letos si toto výročí připomeneme ještě několika akcemi. Společně s tímto spolkem se na pořádání festivalu podílí město Poděbrady prostřednictvím Městského kulturního centra a Kulturního a informačního centra. Na prvním místě však DS Jiří, protože ten má zhruba třicet členů souboru, kteří se v rámci své dovolené podílejí na zajištění dobrého chodu festivalu.
O kolik souborů se letos starají?
O devět plus o doprovodný program, tj. o divadlo Vosto5 a o pět loutkohereckých skupin, které vystupují v rámci noci loutkových inspirací: Jirka Polehňa, Jakub Maximov z Jaroměře, skupina loutkohereček z Damúzy s ukázkou stínového indonéského divadla, dále Echtstreetpuppets s loutkami v nadživotní velikosti a Anička a letadélko s Večerní snítkou.
V rámci FEMADU fungují také semináře. Jaké?
Máme tři semináře, které navštěvuje kolem padesáti seminaristů. Jeden vede Václav Špirit, druhý Rudolf Felzmann a třetí Petr Kracik. Ten třetí je primárně určen praktikujícím režisérům, kteří se scházejí bezprostředně po každém představení v užším kroužku zhruba dvaceti lidí a společně si komorně povídají o tom, co právě zhlédli. Seminaristé našich kurzů jsou většinou ze souborů, které na FEMAD dříve vystoupily a natolik se jim tady zalíbilo, že se sem vracejí. Plus je doplňují i ti, kteří zde letos hrají. Zhruba se zde během festivalu vystřídá asi dvě stě lidí.
Dvě stě lidí v rámci seminářů nebo dvě stě lidí jako diváků?
Je to zhruba stovka účinkujících bez doprovodného programu, zhruba padesát seminaristů plus členové pořádajícího spolku a na představení ještě chodí poděbradští občané.
Na představení jsem zahlédl i filmového režiséra Jiřího Adamce. To je také váš příznivec?
Jiří Adamec je náš letošní host, pozvání přijal poprvé.
To je nějaká tradice, zvát známé osobnosti kultury? Jestli jsem slyšel správně, není to jediná osobnost kulturního života, která sem dorazila.
My jsme rádi, když se na FEMADU objeví známé tváře českého kulturního života. Letos jich bude zhruba dvacet. Festivalu to dává nejenom prestiž, ale účastníkům i možnost setkat se s významnými osobnostmi divadla nebo filmu na následných besedách v kruhu, kterých se všichni hosté zúčastňují. Momentálně tu je již zmíněný Jiří Adamec, dále pak režiséři Jiří Fréhar nebo Zdeněk Pošíval. Myslíme si, že pro ochotníky, a já se za ochotníka také považuju, je zajímavé, když si o kumštu mohou popovídat s lidmi, kteří se jím živí, mají jiný pohled a větší rozhled. Vždycky je to osvěžující.
Jak se může zájemce přihlásit na festival a kolik ho to bude stát?
Seminaristy jednak zveme, tedy ty, kteří tu už byli a máme na ně kontakt, jednak nás mohou oslovit prostřednictvím internetových stránek. Poplatek letos činil čtyři sta padesát korun. V tomto poplatku jsou tři noclehy, stravování po celou dobu festivalu, vstupenky na všechna představení a možnost účastnit se seminářů.
To je velmi příznivá cena.
Naštěstí máme pár sponzorů, díky kterým se mohou semináře i doprovodný program uskutečnit.
Je ještě možné počet seminaristů rozšiřovat nebo už máte plno?
Myslím, že bychom uměli kapacitu navýšit. Poděbrady jsou lázeňské město, je tu mnoho hotelů a penzionů. Je tu vysoká škola, která má koleje. S ubytováním by určitě nebyly problémy. Kdybychom věděli o větším zájmu, tak už letos jsme měli možnost přivézt další lektory pro nové semináře. Pravděpodobně by byly zaměřeny podobným způsobem jako seminář Petra Kracika. Například seminář pro dramaturgy, protože dramaturgii u ochotnických souborů vnímáme jako veliký problém.
Navazujete na semináře a vzdělávání i mimo FEMAD?
FEMAD je přehlídkou, která trvá od čtvrtka do neděle. V průběhu roku na tuto akci ničím nenavazujeme. Je to opravdu o tom být tady a potkávat se tu s lidmi, což je to nejzásadnější. Chceme, aby všem, kteří tu jsou, bylo dobře a aby se k nám vraceli.
Je letošní čtyřicátý ročník něčím výjimečný?
Dopřáli jsme si nesoutěžní představení Vosto5 a noční projížďku na výletní lodi. I VIP hostů je tu letos více.
Co byste přál festivalu do dalších let?
Aby se tu nadále potkávali lidé, kteří mají rádi divadlo, vystupovaly zde kvalitní soubory, aby nám zachovali přízeň seminaristé. Prostě, aby se FEMAD stal stálým a vyhledávaným festivalem ochotnického divadla.
Michal Drtina
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |