Divadýlko na dlani Mladá Boleslav – Radek Kotlaba na motivy Arnošta Dvořáka a Ladislava Klímy: NAPOLEON S ROLNIČKAMI aneb Kterak Matěj o poctivost přišel
Divadýlko na dlani z Mladé Boleslavi diváky rakovnické přehlídky opět potěšilo. Jako základ jejich nejnovější inscenace posloužila autorovi scénáře a režisérovi Radku Kotlabovi zdánlivě jednoduchá, avšak vnitřně velmi komplikovaná hra Matěj Poctivý. Soubor se naštěstí tímto textem nechal pouze inspirovat a na jeho podkladě vytvořil svébytnou jevištní podívanou, vykazující řadu autorských nápadů, a to jak ve složce režijní, tak herecké. Jsme svědky výsostně aktuálního politického kabaretu, k čemuž jsme jednoznačně navedeni celkovým velmi zdařilým rámcem, včetně v nadsázce vedené závěrečné ironické skepse. V expozici je nám jasně sděleno, že půjde o konfrontaci peněz a ideálů prostřednictvím hlavního hrdiny Matěje Poctivého (velmi kultivovaný výkon Martina Weisse). A byť je nám všem výsledek de facto dopředu znám (žijeme přece v roce 2011), odvíjí se před námi na jevišti na toto téma řada zdařilých a vtipných situací. Namátkou např. zatýkání Matěje Poctivého komisařem a strážmistrem, nápaditá a skvěle interpretovaná sekvence Napoleona, nebo odhalování tajemství truhly se státním pokladem aj. V řádu inscenačního systému působí sympaticky a zdařile i postava Pianisty (Martin Herrmann), včetně jím hraných hudebních citací. Je škoda, že ze zmíněného inscenačního systému se poněkud vymyká pojetí postav Soudce, Policejního šéfa a Vojevůdce, jejichž iluzívnost (v projevu i kostýmním řešení) odkazuje spíše k tradičnímu interpretačnímu divadlu než k divadlu znakovému, autorskému. Přesto lze celkově říci, že jsme byli svědky zdařilé divadelní produkce.
Milan Schejbal