V Dialogu se bojuje o post ředitele
Vynalézavý plzeňský divadelní soubor JakoHost zase jednou přiložil svůj prst k tepu doby, když se v Divadle Dialog rozhodl nastudovat v Čechách nepříliš frekventovanou hořkou komedii katalánského dramatika Jordiho Galcerána Grönholmova metoda. Divadelní hra z roku 2003 nás podobně jako v Plzni nedávno uváděná satira Push up zavádí do prostředí nadnárodní firmy. A obdobně jako Roland Schimmelpfennig i Galcerán umně mísí realitu s iluzivními prvky, nelítostně odhaluje nesmyslnost honby za úspěchem v soudobém světě, kdy deformace přirozených vztahů vede k existenciální prázdnotě.
Ocitáme se v hypermoderně zařízené, ale chladně působící zasedací místnosti (dle návrhu scénografa Marka Maroviče), ve které se schází šest adeptů na vysoký manažérský post k závěrečnému pohovoru v rámci výběrového řízení. Kandidáti na pozici obchodního ředitele se nacházejí v modelové situaci, kdy si nejsou jisti, zda je výhodnější si výhradně konkurovat nebo i spolupracovat. Z firmy však nikdo nepřichází a uchazeči začínají dostávat vzkazy prostřednictvím sms zpráv. Bezpodmínečné plnění pokynů má sice podle Grönholma pomoci rozpoznat kreativní inteligenci čekatelů, v podstatě však vede k ponižování všech zúčastněných. Podaří se někomu metodu pracující s bolestnými zásahy do soukromí žadatelů přelstít? Je zřejmé, že ve firmě téměř všechno o každém vědí. Od zadání prvního úkolu je také otevřenou otázkou, zda jedním z pretendentů není psycholog personálního oddělení.
Režie se ujala členka činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jana Kubátová, která text hry výrazně dramaturgicky upravila a na jevišti pak zkušeně rozehrála gagy, nejrůznější „trapasy“ i element mystifikace. Hlavně však protagonistům pomohla vymodelovat šestici různorodých postav. Všichni zaujmou: rázovitý, zhusta mobil obsluhující Olaf (Robert Kotál Kunesch), přespříliš hovorný Enrique (Tomáš Tutter), uzavřenější, ale k druhému pohlaví vstřícný Julio (Pavel Bárta), cynik Fernando (Radim Brejcha), jenž nikdy nejde pro řízné slovo daleko, starostmi o nemocnou matku rozptylovaná Mercedes (Marie „Muška“ Chmelíková) a hormonální léčbu podstupující Carlos (Ondřej Beneš).
Grönholmova metoda byla již přeložena do více než třiceti jazyků a ve Španělsku je velice populární, její autor je tam nazýván králem černé komedie. Tragikomedie s prvky psychothrilleru se jistě dobře zabydlí i v Divadle Dialog.
Vladimír Gardavský