Západočeské poetické kilometry
Po deváté uspořádalo občanské sdružení Johan ve spolupráci se Stálou divadelní scénou Klatovy regionální kolo Wolkerova Prostějova pro kraje Plzeňský a Karlovarský. Festival tradičně nese název Poezie na rynku, letos se konal 25. – 27. března. Byl v mnohém mimořádný.
Ve srovnání se dvěma předcházejícími vzrostl počet zúčastněných recitátorů i souborů. Souběžně s tím vzrostla i úroveň vystoupení. Recitátoři působili autentičtěji, co se výběru textů týká, sebevědomě, jejich tvůrčí přístup byl invenční a „čistý“. Tedy opak „vyšinutého“ – tedy toho, který textům neslouží.
Dramaturgie přehlídky včetně řazení jednotlivých představení – i nesoutěžních – byla vystavěna se zřetelným záměrem konfrontovat mužský a ženský svět. Další čitelným tématem byl motiv vězení: ať již vnitřního, tvořeného nadvládou jedné osoby či skutky každého jedince (Dům Bernardy A.– Evrybáby Plzeň), nebo zcela reálného, způsobeného režimem či – opět – konkrétními jedinci. Mezi ty druhé patřily inscenace Pozdravuj všechny doma… Studia Divadla Dagmar a Pedagogické školy Karlovy Vary nebo Tango s Avidanem karlovarského Divadla Dagmar, v hlavní úloze s Vladimírem Benderskim. Vnitřní uzavřenost, čekání na neuskutečnitelné, touha po něčem jiném, než je to, co nás obklopuje a čím chceme být naplněni, vzájemné míjení a neporozumění – všechny tyto náměty si opět “genderově korektně” rozdělil chlapecký soubor Na poslední chvíli ZUŠ Ostrov s inscenací Čekání na Dona Luciana a již zmíněné Evrybáby se svou dámskou jízdou, inscenací Čas G. Obě divadelní skupiny kladly a rozkrývaly otázky týkající se jejich pohlaví: od těch humorně přízemních, jako je rozdílný pánský a dámský způsob vyměšování, po skutečně vážné úvahy nad výhodami i úskalími býti ženou či mužem.
Přehlídku zakončila již tradiční soutěž o putovní cenu Schránka Jiřího Wolkera, která svým způsobem odrážela celý průběh přehlídky v malém. Jde o kratičké, zčásti improvizované, částečně připravené výstupy na dané téma, přičemž soutěžící skupiny divadelníků vznikají pouze pro tento jeden výstup napříč soubory a účastníky přehlídky. Vystřídali se všichni účastníci. Výsledkem (kromě výstupů samých) bylo devět básní s pevným, dopředu daným metrem (4 sloky po 4, 4, 3 a 2 verších) reflektujících téma letošní soutěže: domnělou návštěvu skautského oddílu, s kterým Jiří Wolker (opět údajně) vystoupal na klatovskou Bílou věž.
Nejsilnější dojem z celé přehlídky byl však – alespoň pro mne – ukryt pod vším festivalovým děním. Samotný festival je vlastně sám o sobě jakýsi “metadivadelní projekt”, který skrytě vede všechny zúčastněné k vytvoření rozsáhlé, neviditelné, ale pevné metafyzické „sítě“, jakéhosi uměleckého a lidského podhoubí naplněného vzájemným souzněním, porozuměním a spoluprací. Tato „srdeční krajina“, ukrytá „v podzemí“ – „undergroundu“ karlovarského a plzeňského regionu, stále sílí a nese i viditelné kvalitní plody. Její živost a zájem účastníků dává naději, že do dalšího roku se opět o pár „poetických kilometrů“ rozšíří.
Výsledky festivalu Poezie na rynku v Klatovech:
PŘEDNES
Nominace
I. kategorie:
Eliška Rojíková
Nazareno Klug
Dalibor Pelc
II. kategorie:
Štěpán Dostal
Šárka Bělohlávková
Klára Jírovská
Doporučení k postupu
Son Kieu Nguyen
Čestné uznání
Dominiku Čechovi od Matěje Samce za vtělení do Arthura Rimbauda
Vítězslavu Adamcovi od Mirely Tůmové za stínový přednes
Martině Havlové za interpretaci textu R. Fulghuma – Pytlík
Věře Tomanové za Ch. Morgensterna – Beránek Měsíc
Sarah Erbanové za interpretaci obou textů
Magdě Kaňovské za M. Viewegha – Zapisovatelé otcovských lásek
DIVADLA
Doporučení k postupu
Pozdravuj všechny doma… (Studio Divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary)
Čekání na Dona Luciana (Na poslední chvíli) – Ostrov
Tango s Avidanem (Vladimir Benderski, Divadlo Dagmar) – Karlovy Vary
Čas G (Evrybáby) – Plzeň
Více informací zde – johanplzen.blogspot.com
Jakub Doubrava