Netradiční tvůrčí dílna je otevřená vedoucím souborů a skupin všech typů – dramatických, literárních, recitačních, výtvarných, hudebních (včetně dětských pěveckých sborů), pohybových a tanečních i zaměřených na filmovou a audiovizuální tvorbu – a pedagogům různých typů škol – mateřských, základních a středních, učitelům ZUŠ, vychovatelům školních družin a klubů, pracovníkům center volného času a domů dětí a mládeže, a také pedagogům a studentům vysokých škol pedagogického i uměleckého směru a všem ostatním, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi a hledají inspiraci a nové podněty.
Smyslem této celostátní dílny, která se koná už od roku 1993, je společně hledat při praktických činnostech styčné body mezi různými oblastmi tvořivé hry s dětmi a mládeží a možnosti jejich propojování i doplňování, ale současně i hledání specifik jednotlivých oborů.
Dílna tak může být inspirací také pro ty učitele, kteří promýšlejí vazby mezi předměty, respektive obory vzdělávací oblasti Umění a kultura v RVP pro základní vzdělávání a RVP pro gymnázia.
Jednotlivé třídy na celostátní dílně povedou v tomto roce opět zkušení odborníci z celé republiky. Každá skupina bude vedena vždy dvěma lektory – lektorem dramatické výchovy a lektorem dalšího oboru:
VÝTVARNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lektoři: Radmila Vaňková (VV Gymnázium Petra Bezruče, Frýdek-Místek) a Bára Meda Řezáčová (Sdružení D, Olomouc)
POHYBOVĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lektoři: Lenka Švandová (TO ZUŠ Charbulova, Brno) a Josef Pekárek (LDO ZUŠ Jakuba Jana Ryby, Rožmitál pod Třemšínem)
LITERÁRNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lektoři: Radek Malý (FSV UK, Praha, spisovatel) a Klára Fidlerová (LDO ZUŠ Jana Ladislava Dusíka, Čáslav)
HUDEBNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lektoři: Lukáš Holec (HO, ZUŠ Český Krumlov) a Vlasta Gregorová (ZŠ Vojnův Městec)
FILMOVĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lektorky: Martina Voráčková (VO ZUŠ Plzeň, Animánie) a Hana Cisovská (PedF OU, Ostrava)
Zvláštností této celostátní dílny je to, že se každý rok koná v jiném místě Čech nebo Moravy. Místo konání se pak stává tematickým východiskem pro dílnu a její námět. Při jeho volbě bývá důležitá lokalita sama – roli často hrají vzhled, dispozice, atmosféra objektů a míst nebo okolní krajina (v předchozích dílnách to byly např. středověké opevnění města Polička, hrad Sloup vytesaný do skály, románsko-gotická bazilika v Třebíči, renesanční město Telč, detaily uprostřed historické Olomouce, tvar Jevíčka na leteckých snímcích, areál zámku ve Žďáru nad Sázavou včetně kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, skanzen v Hlinsku). Každé místo v sobě nese stopy událostí a příběhů, jež se v něm odehrály nebo mohly odehrát, a také stopy historických nebo fiktivních postav, které v nás mohou, jsme-li k místu dostatečně vnímaví, ožít. Námět dílny je tedy lektory a organizátory volen vždy tak, aby byl dostatečně motivující a inspirující, aby dával možnost různých úhlů pohledu a zpracování a v ideálním případě, aby v sobě nesl metaforu, kouzlo, tajemství, které by dokázalo účastníkům zprostředkovat zážitek výjimečnosti. Tak tomu bude i letos v Hradci Králové.
Tento ročník se po pauze vynucené koronavirovou krizí snažil obnovit dílnu do původní podoby i rozsahu. A 23. ročník byl prvním ročníkem, kdy se k obvyklé nabídce 4 seminárních tříd podařilo přidat ještě třídu 5., filmově-dramatickou. Zájem nejen o novou seminární třídu, ale o celou dílnu byl velmi příznivý. Účastníky byli opět především pedagogové z nejrůznějších institucí i míst ČR, ale i studenti a další zájemci o prolínání estetických oborů. Zapojily se i učitelky z místních základních i středních škol. Letošním společným námětem pro přípravu seminárních tříd a následnou společnou tvorbu byla SOUHRA v nejširším slova smyslu (ukrývala pro nás slovo hra, ale i hradecké hradby a mnoho dalšího).