Z hodnotící zprávy Setkání 1996 + host Anastasia Lampert
Když jsem organizovali první Krajskou přehlídku divadel malých jevištních forem a agitačních kolektivů, neuvažovali jsme nijak koncepčně ani výhledově, jen jsme si chtěli zařádit a sejít se s kamarády „od divadla. Protože na severní Moravě žádná postupová přehlídka na Šrámkův Písek nebyla a ve zdejším klubu byla parta ochotná ji pořádat, stalo se nejen to, že tenkrát proběhla, ale i to, že probíhala rok co rok a stala se součástí života Kulturního zařízení, našeho města i našich životů.
Počátkem devadesátých let se krátce zdálo, že lidi na severní Moravě přestalo divadlo zajímat. (Ostatně nejen zde a nejen divadlo.) Naštěstí se to jenom zdálo. Protože ve skutečnosti je zde pořád dost lidí, které divadlo láká, pouze jejich motivace je jiná. Zatímco nás na tom tenkrát lákala možnost říkat nejen věci zajímavé, ale hlavně ty zapovězené, dnes žádné věci zapovězené nejsou, ale zas nemáme tolik času na zábavu.
V roce 1991 jsem si myslel, že do pěti let u nás vznikne bezpočet občanských sdružení, spolků a organizací, které se stanou zřizovateli a organizátory kultury a tedy i divadel. Stalo se však to, že řada sdružení a spolků sice vznikla, ale ty se do zřizování a organizování kultury zrovna nehrnou. Takže je problém najít zřizovatele, který by souboru poskytl alespoň nějaký prostor ke zkoušení, neřku-li něco víc. A skutečnost, že se zde každý rok schází kolem desítky divadel, je vlastně malý zázrak…
Někdy váhám, zda počítat ročníky přehlídky od roku 1978 nebo od roku 1992. A pokaždé, když se užuž přikláním k datu 1978 a zdůvodňuji si to tím, že žádné z divadel minulé éry zde už nehraje, nějaké přijede a moji argumentaci mi zvrátí. Loni to byl Schod a letos zase českotěšínský Teatr im. Mjr. Szmauza.
Josef Fabián v Netradičních divadelních novinách 1/1996
Tradice regionálních přehlídek divadel malých jevištních forem, autorských a netradičních divadel bez ohledu na měnící se názvy trvá již od roku 1978 s jediným přerušením v roce 1991. Zatímco po tomto přerušení se přehlídky zúčastnila pouze čtyři divadla, v následujících letech se jejich počet ustálil kolem desíti. Když k tomu připočteme dvě inspirativní představení, dostaneme se k číslu, které je prostorově, organizačně i finančně na hranici našich možností.
Kvalita představení se rovněž udržela na vysoké úrovni a porota, složená z nejlepších moravských divadelníků a teatrologů (Alexej Pernica, Radovan Lipus, Jiří Štefanides, Jan Roubal a Zdeněk Čecháček) opět nominovala dvě divadla na Šrámkův Písek. V několika posledních letech vedle naší přehlídky vysílali na Písek i z přehlídky Divadelního centra Pobeskydí ve Frýdku .- Místku, došlo však k dohodě, že my budeme přehlídkou netradičního divadla a DC divadla tradičního. Postupovými přehlídkami na ŠP jsou pro rok 1997 na Moravě Valašské Meziříčí a Břeclav.
Z hodnotící zprávy Setkání 1996
Od chvíle svého zrození v Praze v roce 1991 Pohybové divadlo A. L. působilo hlavně v Rusku, kde se mimo jiné zúčastnil mezinárodních festivalů a získal ceny za nejlepší ženskou roli a nejlepší autorskou práci v Kazani a za nejlepší kostýmy a dekoraci v Penze. Chtěla bych pokračovat i v tradici staré školy pantomimy i teoretiků moderního divadla G. Krega. E. Dekru a Deburoa, jejichž práce a představení na mě působily pozitivně po mnoho let. Svým projevem mě ovlivnili i japonští tanečníci „Buto“ Chičikato a Kaco Oko…
Anastasia Lampert
Počátkem devadesátých let se krátce zdálo, že lidi na severní Moravě přestalo divadlo zajímat. (Ostatně nejen zde a nejen divadlo.) Naštěstí se to jenom zdálo. Protože ve skutečnosti je zde pořád dost lidí, které divadlo láká, pouze jejich motivace je jiná. Zatímco nás na tom tenkrát lákala možnost říkat nejen věci zajímavé, ale hlavně ty zapovězené, dnes žádné věci zapovězené nejsou, ale zas nemáme tolik času na zábavu.
V roce 1991 jsem si myslel, že do pěti let u nás vznikne bezpočet občanských sdružení, spolků a organizací, které se stanou zřizovateli a organizátory kultury a tedy i divadel. Stalo se však to, že řada sdružení a spolků sice vznikla, ale ty se do zřizování a organizování kultury zrovna nehrnou. Takže je problém najít zřizovatele, který by souboru poskytl alespoň nějaký prostor ke zkoušení, neřku-li něco víc. A skutečnost, že se zde každý rok schází kolem desítky divadel, je vlastně malý zázrak…
Někdy váhám, zda počítat ročníky přehlídky od roku 1978 nebo od roku 1992. A pokaždé, když se užuž přikláním k datu 1978 a zdůvodňuji si to tím, že žádné z divadel minulé éry zde už nehraje, nějaké přijede a moji argumentaci mi zvrátí. Loni to byl Schod a letos zase českotěšínský Teatr im. Mjr. Szmauza.
Josef Fabián v Netradičních divadelních novinách 1/1996
Tradice regionálních přehlídek divadel malých jevištních forem, autorských a netradičních divadel bez ohledu na měnící se názvy trvá již od roku 1978 s jediným přerušením v roce 1991. Zatímco po tomto přerušení se přehlídky zúčastnila pouze čtyři divadla, v následujících letech se jejich počet ustálil kolem desíti. Když k tomu připočteme dvě inspirativní představení, dostaneme se k číslu, které je prostorově, organizačně i finančně na hranici našich možností.
Kvalita představení se rovněž udržela na vysoké úrovni a porota, složená z nejlepších moravských divadelníků a teatrologů (Alexej Pernica, Radovan Lipus, Jiří Štefanides, Jan Roubal a Zdeněk Čecháček) opět nominovala dvě divadla na Šrámkův Písek. V několika posledních letech vedle naší přehlídky vysílali na Písek i z přehlídky Divadelního centra Pobeskydí ve Frýdku .- Místku, došlo však k dohodě, že my budeme přehlídkou netradičního divadla a DC divadla tradičního. Postupovými přehlídkami na ŠP jsou pro rok 1997 na Moravě Valašské Meziříčí a Břeclav.
Z hodnotící zprávy Setkání 1996
Od chvíle svého zrození v Praze v roce 1991 Pohybové divadlo A. L. působilo hlavně v Rusku, kde se mimo jiné zúčastnil mezinárodních festivalů a získal ceny za nejlepší ženskou roli a nejlepší autorskou práci v Kazani a za nejlepší kostýmy a dekoraci v Penze. Chtěla bych pokračovat i v tradici staré školy pantomimy i teoretiků moderního divadla G. Krega. E. Dekru a Deburoa, jejichž práce a představení na mě působily pozitivně po mnoho let. Svým projevem mě ovlivnili i japonští tanečníci „Buto“ Chičikato a Kaco Oko…
Anastasia Lampert
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.