SOPROVÁ, Jana. Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival posouvat. Online. Rozhovor s Janem Julínkem. Web Jiráskův Hronov 3. 8. 2024
Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival posouvat
3.8.2024
Rozhovor s programovým ředitelem Jiráskova Hronova Janem Julínkem.
A je tu už 94. ročník festivalu Jiráskův Hronov, který v rámci hlavního a doprovodného programu představí 106 amatérských i profesionálních divadelních představení a ve volném programu dalších 33 divadelních souborů. Nejen o letošní nabídce jsme si povídali s programovým ředitelem Jiráskova Hronova Janem Julínkem.
Vzpomínám na situaci před pár lety, v době covidové epidemie, kdy jsme vůbec netušili, jak to s festivalem dopadne. Vrátil se JH od té doby do normálu, nebo se dokonce ještě rozšířil?
To bychom si nejdřív museli říct, co je normál. Protože Jiráskův Hronov podle mě vůbec není normální festival, je to naprosto specifický, výjimečný festival, jak atmosférou, tak lidmi, co sem jezdí, prostředím, zkrátka vším. Takže bych ho nerad nějak normoval. Samozřejmě, že od té doby se ten pokles vyrovnal, i když dnes ještě nemůžeme říci, jaká přesně bude návštěvnost, protože prodeje stále probíhají a hodně záleží i na počasí, které ovlivní návštěvnost v parku. Ale už tím, že sem rok co rok jezdí víc a víc seminaristů, myslím, že ten festival žije, má své místo na letní kulturní mapě, je to živý organismus, který má budoucnost. Obrovským dílem festivalu jsou semináře, a to díky tomu, jak a s jakými lidmi je Terka Ondrová skládá. A jak lektoři, tak seminaristé to oceňují a vracejí se sem.
Při tradičním setkání všech účastníků jsem v hledišti poznala známé tváře, lidi, kteří sem jezdí léta, ale překvapilo mě, kolik lidí se přihlásilo, že jsou tady poprvé. To znamená, že rozhodně nemáte nedostatek zájemců z nejmladší generace.
Je pravda, že za dobu, co to dělám, se tento trend zvyšuje. Stále je spousta lidí, kteří sem jedou poprvé. Mnohdy je to až polovina seminaristů. Jsou tady lidé, kteří sem jezdí 30, 40, 50, 60, 70 a více let… A je super, jak se to kloubí dohromady. A je vždycky potřeba, aby ti festivalově zkušenější vzali pod křídla ty nové a ukázali jim, co Jiráskův Hronov je.
Je fajn, že se navyšuje počet seminářů, ale problematické asi je, kam s nimi...
Problémy určitě máme, ale myslím, že jsou všechny zdárně vyřešené. Obecně s prostorem v Hronově problémy vždycky byly, jsou a patrně budou, protože je to malé město. Ale o to cennější a záslužnější je, že i v těch omezených kapacitách se vždycky podařilo najít prostory, které požadavkům semináře vyhovují.
Každoročně se setkáváme s tím, že kromě základních hracích prostorů se hledají i nějaké další, alternativní. Jak je to letos?
Vedle Jiráskova divadla a Sálu Josefa Čapka se hraje také v Sokolovně a Wikov aréně, kde bude vestavěn black box, a to díky Josefu Janu Kopeckému, který ho společně se svým týmem zajistil, dovezl z České Třebové a na ledové ploše postavil. Je to letošní novinka. Budou se tam hrát menší, alternativnější věci. A jsem zvědavý, jaký bude ohlas souborů i diváků. Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival někam posouvat, měnit ho. V rámci volného programu se bude dva dny hrát na dvoře fary, je to náš pokus tento prostor divadelně zabydlet. A pokud se to podaří, je to další prostor, který by mohl v rámci JH fungovat, protože stage v parku se nehodí pro všechny typy divadla. A objevení každého nového prostoru je inspirativní.
Letos dochází k jisté proměně koncepce programu…
Letos je program dělený na hlavní, doprovodný a off-program s tím, že hlavní a doprovodný program probíhají v hlavních hracích prostorách Jiráskova divadla, Sálu Josefa Čapka, v Sokolovně a Wikov aréně. Hlavní program se skládá z nominací z celostátních přehlídek a jednoho inspirativního představení, doprovodný program pak tvoří doporučené inscenace, další inspirativní představení a zahraniční hosté. Připomínám, že na doprovodný program je třeba mít samostatné permanentky, takže pokud si seminaristi zkombinovali například řadu A a C nebo B a D, uvidí drtivou většinu inscenací. Zatímco představení v hlavním programu kompletně vykoupili seminaristé, inscenace z doprovodného programu byly dány i do volného prodeje. A představení v parku z off-programu jsou k vidění zdarma.
Zajímalo by mě, jak dlouho Jiráskův Hronov připravujete. My vidíme až tu závěrečnou fázi, kdy řešíte momentální problémy, ale je jasné, že to je jen špička ledovce. Můžete ve zkratce prozradit, co taková příprava obnáší?
Další ročník JH začínáme chystat bezprostředně po skončení přehlídky, kdy se na závěr schází festivalový výbor, který hodnotí právě proběhlý festival a bere náměty na další ročníky, ale v té době ještě nic není definitivní. Na konci září se poprvé scházíme, jsme v kontaktu s Šárkou Čmelíkovou, začínáme řešit, co se bude dít, co uděláme nového, jak posuneme prodejní systém, co vymyslíme do parku. Kontaktují se uvažovaná inspirativní představení, domlouvají se lektoři, protože srpen je měsíc dovolených. Od ledna se začíná tvořit volný program v parku, oslovují se kapely, probírají přihlášky do volného programu. Už to začíná být intenzivnější. Hlavní program se dává dohromady až po celostátních přehlídkách. Takže je to práce na celý rok.
Co se děje, když vám někdo vybouchne, ať už lektor, nebo plánované představení?
Co se děje bezprostředně potom, nevím. Ale až mě vzkřísí, tak začínáme řešit náhrady. Vím, že historicky se stalo, že bylo představení bez náhrady, protože když se to dozvíme ze dne na den, tak se nedá nic dělat, dát dohromady amatérské soubory ze dne na dne v srpnu je dost náročná disciplína odsouzená k neúspěchu. Zrovna letos se tahle záležitost stala, ukázalo se, že nemůže přijet inscenace Balada pro banditu. V takovém případě lovím v inscenacích, které měly doporučení nebo nominaci a z kapacitních nebo časových důvodů nemohly být zařazeny. Tentokrát se podařilo náhradu najít, přijede doporučená inscenace z Loutkářské Chrudimi Hostinec U Tří. Nemusí se to podařit vždycky, ale rozhodně se snažíme, aby místo nezůstalo prázdné. A když vybouchne lektor, což se stalo letos u semináře P.R.D.E.L, Terezka začala žhavit telefony a podařilo se jí domluvit lighting designéra Martina Špetlíka jako náhradního lektora. Vzpomínám, jak před několika lety nemohl přijet Štěpán Pácl, což jsme se dozvěděli v pátek ráno. Ale tam se ukázala síla lidí kolem Hronova, takže se podařilo během čtyř hodin zajistit Mirka Ondru, který tady od té doby lektoruje pravidelně.
Ptala se Jana Soprová
SOPROVÁ, Jana. Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival posouvat. Online. Rozhovor s Janem Julínkem. Web Jiráskův Hronov 3. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/porad-se-snazime-hledat-cesty-jak-festival-posouvat [cit. 2024-08-05]
3.8.2024
Rozhovor s programovým ředitelem Jiráskova Hronova Janem Julínkem.
A je tu už 94. ročník festivalu Jiráskův Hronov, který v rámci hlavního a doprovodného programu představí 106 amatérských i profesionálních divadelních představení a ve volném programu dalších 33 divadelních souborů. Nejen o letošní nabídce jsme si povídali s programovým ředitelem Jiráskova Hronova Janem Julínkem.
Vzpomínám na situaci před pár lety, v době covidové epidemie, kdy jsme vůbec netušili, jak to s festivalem dopadne. Vrátil se JH od té doby do normálu, nebo se dokonce ještě rozšířil?
To bychom si nejdřív museli říct, co je normál. Protože Jiráskův Hronov podle mě vůbec není normální festival, je to naprosto specifický, výjimečný festival, jak atmosférou, tak lidmi, co sem jezdí, prostředím, zkrátka vším. Takže bych ho nerad nějak normoval. Samozřejmě, že od té doby se ten pokles vyrovnal, i když dnes ještě nemůžeme říci, jaká přesně bude návštěvnost, protože prodeje stále probíhají a hodně záleží i na počasí, které ovlivní návštěvnost v parku. Ale už tím, že sem rok co rok jezdí víc a víc seminaristů, myslím, že ten festival žije, má své místo na letní kulturní mapě, je to živý organismus, který má budoucnost. Obrovským dílem festivalu jsou semináře, a to díky tomu, jak a s jakými lidmi je Terka Ondrová skládá. A jak lektoři, tak seminaristé to oceňují a vracejí se sem.
Při tradičním setkání všech účastníků jsem v hledišti poznala známé tváře, lidi, kteří sem jezdí léta, ale překvapilo mě, kolik lidí se přihlásilo, že jsou tady poprvé. To znamená, že rozhodně nemáte nedostatek zájemců z nejmladší generace.
Je pravda, že za dobu, co to dělám, se tento trend zvyšuje. Stále je spousta lidí, kteří sem jedou poprvé. Mnohdy je to až polovina seminaristů. Jsou tady lidé, kteří sem jezdí 30, 40, 50, 60, 70 a více let… A je super, jak se to kloubí dohromady. A je vždycky potřeba, aby ti festivalově zkušenější vzali pod křídla ty nové a ukázali jim, co Jiráskův Hronov je.
Je fajn, že se navyšuje počet seminářů, ale problematické asi je, kam s nimi...
Problémy určitě máme, ale myslím, že jsou všechny zdárně vyřešené. Obecně s prostorem v Hronově problémy vždycky byly, jsou a patrně budou, protože je to malé město. Ale o to cennější a záslužnější je, že i v těch omezených kapacitách se vždycky podařilo najít prostory, které požadavkům semináře vyhovují.
Každoročně se setkáváme s tím, že kromě základních hracích prostorů se hledají i nějaké další, alternativní. Jak je to letos?
Vedle Jiráskova divadla a Sálu Josefa Čapka se hraje také v Sokolovně a Wikov aréně, kde bude vestavěn black box, a to díky Josefu Janu Kopeckému, který ho společně se svým týmem zajistil, dovezl z České Třebové a na ledové ploše postavil. Je to letošní novinka. Budou se tam hrát menší, alternativnější věci. A jsem zvědavý, jaký bude ohlas souborů i diváků. Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival někam posouvat, měnit ho. V rámci volného programu se bude dva dny hrát na dvoře fary, je to náš pokus tento prostor divadelně zabydlet. A pokud se to podaří, je to další prostor, který by mohl v rámci JH fungovat, protože stage v parku se nehodí pro všechny typy divadla. A objevení každého nového prostoru je inspirativní.
Letos dochází k jisté proměně koncepce programu…
Letos je program dělený na hlavní, doprovodný a off-program s tím, že hlavní a doprovodný program probíhají v hlavních hracích prostorách Jiráskova divadla, Sálu Josefa Čapka, v Sokolovně a Wikov aréně. Hlavní program se skládá z nominací z celostátních přehlídek a jednoho inspirativního představení, doprovodný program pak tvoří doporučené inscenace, další inspirativní představení a zahraniční hosté. Připomínám, že na doprovodný program je třeba mít samostatné permanentky, takže pokud si seminaristi zkombinovali například řadu A a C nebo B a D, uvidí drtivou většinu inscenací. Zatímco představení v hlavním programu kompletně vykoupili seminaristé, inscenace z doprovodného programu byly dány i do volného prodeje. A představení v parku z off-programu jsou k vidění zdarma.
Zajímalo by mě, jak dlouho Jiráskův Hronov připravujete. My vidíme až tu závěrečnou fázi, kdy řešíte momentální problémy, ale je jasné, že to je jen špička ledovce. Můžete ve zkratce prozradit, co taková příprava obnáší?
Další ročník JH začínáme chystat bezprostředně po skončení přehlídky, kdy se na závěr schází festivalový výbor, který hodnotí právě proběhlý festival a bere náměty na další ročníky, ale v té době ještě nic není definitivní. Na konci září se poprvé scházíme, jsme v kontaktu s Šárkou Čmelíkovou, začínáme řešit, co se bude dít, co uděláme nového, jak posuneme prodejní systém, co vymyslíme do parku. Kontaktují se uvažovaná inspirativní představení, domlouvají se lektoři, protože srpen je měsíc dovolených. Od ledna se začíná tvořit volný program v parku, oslovují se kapely, probírají přihlášky do volného programu. Už to začíná být intenzivnější. Hlavní program se dává dohromady až po celostátních přehlídkách. Takže je to práce na celý rok.
Co se děje, když vám někdo vybouchne, ať už lektor, nebo plánované představení?
Co se děje bezprostředně potom, nevím. Ale až mě vzkřísí, tak začínáme řešit náhrady. Vím, že historicky se stalo, že bylo představení bez náhrady, protože když se to dozvíme ze dne na den, tak se nedá nic dělat, dát dohromady amatérské soubory ze dne na dne v srpnu je dost náročná disciplína odsouzená k neúspěchu. Zrovna letos se tahle záležitost stala, ukázalo se, že nemůže přijet inscenace Balada pro banditu. V takovém případě lovím v inscenacích, které měly doporučení nebo nominaci a z kapacitních nebo časových důvodů nemohly být zařazeny. Tentokrát se podařilo náhradu najít, přijede doporučená inscenace z Loutkářské Chrudimi Hostinec U Tří. Nemusí se to podařit vždycky, ale rozhodně se snažíme, aby místo nezůstalo prázdné. A když vybouchne lektor, což se stalo letos u semináře P.R.D.E.L, Terezka začala žhavit telefony a podařilo se jí domluvit lighting designéra Martina Špetlíka jako náhradního lektora. Vzpomínám, jak před několika lety nemohl přijet Štěpán Pácl, což jsme se dozvěděli v pátek ráno. Ale tam se ukázala síla lidí kolem Hronova, takže se podařilo během čtyř hodin zajistit Mirka Ondru, který tady od té doby lektoruje pravidelně.
Ptala se Jana Soprová
SOPROVÁ, Jana. Pořád se snažíme hledat cesty, jak festival posouvat. Online. Rozhovor s Janem Julínkem. Web Jiráskův Hronov 3. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/porad-se-snazime-hledat-cesty-jak-festival-posouvat [cit. 2024-08-05]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno: | |
Váš e-mail: | |
Informace: | |
Obrana proti spamu: | do této kolonky napiště slovo 'divadlo': |