Jaroměř 2002
Regionální přehlídka venkovských divadelních souborů
Středa 8. května 2002 ve Velkém sále divadla v Jaroměři
Přehlídka původně určená do Dolan (zde je v tuto chvíli nepoužitelný sál) se konala díky ředitelce divadla v Jaroměři v dobrých organizačních podmínkách a s veškerou péčí o účinkující i porotu. Snad jen krásné jarní počasí nepřálo alespoň přijatelné návštěvě.
DS Erben Miletín / J.K. Tyl, K.J. Erben: Rozpustilý Janeček. Inscenace v režii M. Hýbnera (úprava Vaňátko - Hýbner) kombinuje dramatické situace s Erbenovým básnickým dílem a dává předpoklad více k baladickému vyprávění než k bohatšímu rozehrání jednotlivých situací. Režisér komponuje inscenaci na jednoduché barvité scéně s akcentem na mluvní projev, dramatické situace jsou lehce naznačovány, postavy jsou spíše představovány, méně pak jednají v konkrétních daných okolnostech. Pozoruhodná je práce režiséra s mladými členy souboru, kteří působí kultivovaně, zaujatě a spolu se zkušenými členy souboru se podílejí na příjemném dojmu z inscenace.
DS v Dolanech / T. Fendrych: Po dobu pánovy nepřítomnosti se nic zvláštního nestalo. Libreto z motivů a textů celé řady klasiků anglo-americké literatury svědčí o oblibě tohoto žánru v souboru, který inscenaci vytvořil. Autor se spolurežisérkou J. Šimkovou budovali inscenaci více na psychologickém rozehrání situací, než na břitkém slovním jednání a duchaplném konverzačním dialogu. Ostatně tento žánr je i pro zkušenější divadelníky mimořádně obtížný. Základní proměna do snu nebyla příliš čitelná, a tak situace, dávající šanci cítit je jako horečnatý, mučivý sen hlavního hrdiny bez možnosti úniku, působily spíše jako komediální obrazy ze života. Inscenace vcelku sympatická už tím, kolik příjemných lidí přivedla na jeviště, aby oddaně sloužili záměru autora.
DS v Dolanech / V. Novák - S. Oubram: Vodník Mařenka. Inscenace budovaná v sytých barvách s výrazně charakterizovanými postavami, s akcentem na reálnost zápletky, méně pak na výraznější komediálnost situací, proměnu temporytmu inscenace a větší aktivitu jednajících postav. Hra je zápasem o duši mezi Vodníkem a Čertem. Působí-li postava Čerta méně aktivně a s menším odlišením jeho převleků, nedochází k dostatečnému situačnímu napětí. Zápas se tak mění spíše na zajímavé rozhovory na téma jednotlivých situací. Soubor pracuje velmi soustředěně, hraje se na velmi působivé scéně, připomínající svou organizací i barevným laděním scénografické počátky 20. století.
DS Tyl Králíky / N.V. Gogol: Revizor. Je s podivem, kolik zajímavých hereckých typů může existovat v jednom souboru. Je to dobrý základ pro možnost realizovat tak náročný text. Inscenace je režisérem Němečkem budována velmi pečlivě, s akcentem na každou větu, a každý význam v poměrně volném temporytmu. Tento přístup v sobě nese nebezpečí menší komediální nadsázky (pro Gogola tak nezbytné) a silný divácký pocit, že vše je stejně důležité. Snad by pomohla i výraznější dramaturgická úprava. Inscenace působí kompaktně, soustředěně a svědčí o vážném úsilí souboru realizovat i nejobtížnější texty. Scéna dává dobrý prostor pro hru, vynikající jsou charakterizující kostýmy i masky jednotlivých představitelů.
Porota ve složení Mgr. Gregar, Mgr. Vosecký a prof. Mgr. Laurin navrhla tato ocenění:
Čestné uznání: Miloslavu Hýbnerovi za citlivé režijní vedení souboru v inscenaci Rozpustilý Janeček, Antonínu Fendrychovi za autorský a herecký vklad v inscenaci Po dobu pánovi nepřítomnosti..., Evě Syrovátkové a Miroslavu Mistrovi za režijně - scénografické řešení inscenace Vodník Mařenka, Věře Nepokojové za herecké ztvárnění postavy Mlynářky v inscenaci Vodník Mařenka, Regině Matoulkové a Květě Machové za kostýmy a líčení v inscenaci Revizor, Monice Altmanové za herecké ztvárnění postavy Marji v inscenaci Revizor, Dušanu Kohútovi za herecké ztvárnění postavy Chlestakova v inscenaci Revizor.
František Laurin