Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Krajina s žehličkou.
Prózy japonského spisovatele Haruki Murakamiho se staly v posledních letech stejně žádanými, jako před časem knihy jeho brazilského souputníka Paula Coelha. Oba mají společnou schopnost citlivého ponoru do lidské duše v krizových situacích, oba jsou dědici márquezovského magického realismu.
Pražský soubor Nekroflík složený z přerostlých Knoflíků se inspiroval dvěma Murakamiho povídkovými soubory: Po otřesech, z něhož pochází i povídka Krajina s žehličkou, jež dala inscenaci název, a Muži, kteří nemají ženy. To, co Ondřej Kohout, Veronika Borovková a s nimi pětice aktérů v Murakamim hledají a nacházejí, je souznění s vlastními nejistotami a otázkami, jež klade teenagerský věk. Nehledají recepty a odpovědi, spíš potvrzení, že v tom nejsou sami, že i jiní mají problémy se vztahy, autoritami, identitou, vírou a zmatky v duši i s občasnými touhami zmizet z tohoto světa.
První příběh o chlapci a dívce, kteří si užívají v horách sex za zvuků rolniček plašících medvědy, má půvab i humor. Ten se ke škodě věci postupně vytrácí, ale nahradí ho poutavý příběh dívky hledající svého božského či nebožského otce. Působivý je i tanec evokující ukřižování.
Bohužel představení čím dál tím více ztrácí pozornost diváků. Příčin je hned několik. Od konkrétních lidských příběhů se tu uhýbá stále víc do oblasti pocitů a jejich slovního popisu. Ale největším problémem se ukázalo zasazení inscenace do prostoru nového black boxu na zimním stadionu s velmi zrádnou akustikou, kterou soubor zjevně podcenil. Jakmile totiž aktéři přestali mluvit přímo do publika, slyšitelnost a srozumitelnost jejich mluveného projevu, na němž ale celá produkce výrazně spočívá, znatelně poklesla. Stejně tak v případě akcí odehrávajících se vleže na podlaze, které navíc byly viditelné pravděpodobně jen z první řady. A tak i když délka představení o moc nepřesáhla slibovaných čtyřicet minut, pozornost publika v poslední třetině citelně opadla. A je to škoda, protože se tu mluví i hraje o velmi podstatných tématech.
HRDINOVÁ, Radmila. Tichý Murakami v nevyzkoušeném black boxu. Recenze na inscenaci Krajina s žehličkou. Online. Web Jiráskův Hronov 4. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/tichy-murakami-v-nevyzkousenem-black-boxu [cit. 2024-08-06]