DOČEKAL, Michal
Datum narození: 7.4.1965
V době svých gymnaziálních studií už hrál a režíroval v A–Studiu v Rubínu. V letech 1985–1991 vystudoval režii na DAMU v Praze, dále absolvoval půlroční stáž na University of London, Queen Mary and Westfield College. V letech 1991–1994 byl režisérem Divadelního spolku Kašpar (režíroval tu mimo jiné: Katynku (Kleist), Doňu Juanu (T. de Molina, v adaptaci H. Byliny), Clavija (Goethe, v úpravě J. Vostrého). V období let 1994–2002 vytvářel nejen jako režisér, ale především jako umělecký šéf novou podobu pražského Divadla Komedie (Divadlo roku 1996, Cena Alfréda Radoka). Z jeho režií: Tři sestry (Čechov), Shakespearovy hry Král Lear, Sen noci svatojánské, Zkrocení zlé ženy a Kupec benátský, dále Obrázkáři (Enquist), Deset malých černoušků (Christie), Les (Ostrovskij). Tvůrčím počinem se stalo jeho pojetí Tragické historie o doktoru Faustovi (Marlowe) v podzemí vyšehradské Gorlice (obdržel za ni Cenu Divadelních novin). Pohostinsky režíroval v té době i v dalších divadlech.
Před svým nástupem do Národního divadla nastudoval v Divadle Kolowrat dvě inscenace – Joyceovy Vyhnance (1994) a Beckettovy Šťastné dny (1998). Mezi roky 2002 a 2015 byl uměleckým šéfem Činohry Národního divadla, další dva roky jejím ředitelem. Uvedl se zde režií Rostandova Cyrana z Bergeracu, později následovaly mj.: Psychóza ve 4.48 (Kane), Jako naprostý šílenci (Mastrosimone), Lakomec (Moliere), Hypermarket (Klimáček), Pronásledování a umučení dr. Šaldy (Anonym), Pygmalión (Shaw), Malá hudba moci (Kohout), Richard III. (Shakespeare), Bláznivý den aneb Figarova svatba (Beaumarchais), Revizor (Gogol), Srpen v zemi indiánů (Letts), Racek (Čechov), Enron (Prebble), Mikve (Galron), Čekání na Godota (Beckett), Co se stalo, když Nora opustila manžela (Jelinek; Cena Josefa Balvína na Pražském divadelním festivalu německého jazyka) a Kámen (von Mayenburg).
Jako výrazná režijní osobnost se prosadil i v zahraničí – režíroval např. Mistra a Markétku (M. Bulgakov, 2014) v budapešťském divadle Vígszínház či Kafkovu Ameriku v Maďarském státním divadle v Kluži (2015). S úspěchem připravil inscenaci hry Mikve na scéně bratislavského divadla Aréna (2009). Na Slovensko se vrátil i v roce 2011, kdy v bratislavském Slovenském národním divadle připravil Tramvaj do stanice Touha.
Obdržel ještě další ocenění: v roce 2004 Cenu Českého literárního fondu za Projekt Bouda 2003 a v italské Pescaře v roce 2003 Mezinárodní cenu Ernesta Flaiana. V roce 2011 byl zvolen do rady ředitelů Unie evropských divadel. Od podzimu roku 2015 zastával funkci prezidenta Unie evropských divadel. Od sezony 2018/2019 je uměleckým šéfem a režisérem Městských divadel pražských. Za režii inscenace Andělé v Americe byl v roce 2019 nominován na Cenu Divadelních novin. Od roku 2020 je členem Garanční rady Národního divadla.
Jeho inscenace obdržely řadu ocenění a byly pozvány na mezinárodní festivaly, například Divadlo Plzeň, POSZT v Pécsi, Interferences v Kluži, Festival národních divadel ve Varšavě, MESS v Sarajevu, Festival Iberoamericano de Teatro v Bogotě ad.
Zpracováno z https://archiv.narodni-divadlo.cz/umelec/325, Wikipedie.cz, https://www.mestskadivadlaprazska.cz/herec/911/michal-docekal/
Před svým nástupem do Národního divadla nastudoval v Divadle Kolowrat dvě inscenace – Joyceovy Vyhnance (1994) a Beckettovy Šťastné dny (1998). Mezi roky 2002 a 2015 byl uměleckým šéfem Činohry Národního divadla, další dva roky jejím ředitelem. Uvedl se zde režií Rostandova Cyrana z Bergeracu, později následovaly mj.: Psychóza ve 4.48 (Kane), Jako naprostý šílenci (Mastrosimone), Lakomec (Moliere), Hypermarket (Klimáček), Pronásledování a umučení dr. Šaldy (Anonym), Pygmalión (Shaw), Malá hudba moci (Kohout), Richard III. (Shakespeare), Bláznivý den aneb Figarova svatba (Beaumarchais), Revizor (Gogol), Srpen v zemi indiánů (Letts), Racek (Čechov), Enron (Prebble), Mikve (Galron), Čekání na Godota (Beckett), Co se stalo, když Nora opustila manžela (Jelinek; Cena Josefa Balvína na Pražském divadelním festivalu německého jazyka) a Kámen (von Mayenburg).
Jako výrazná režijní osobnost se prosadil i v zahraničí – režíroval např. Mistra a Markétku (M. Bulgakov, 2014) v budapešťském divadle Vígszínház či Kafkovu Ameriku v Maďarském státním divadle v Kluži (2015). S úspěchem připravil inscenaci hry Mikve na scéně bratislavského divadla Aréna (2009). Na Slovensko se vrátil i v roce 2011, kdy v bratislavském Slovenském národním divadle připravil Tramvaj do stanice Touha.
Obdržel ještě další ocenění: v roce 2004 Cenu Českého literárního fondu za Projekt Bouda 2003 a v italské Pescaře v roce 2003 Mezinárodní cenu Ernesta Flaiana. V roce 2011 byl zvolen do rady ředitelů Unie evropských divadel. Od podzimu roku 2015 zastával funkci prezidenta Unie evropských divadel. Od sezony 2018/2019 je uměleckým šéfem a režisérem Městských divadel pražských. Za režii inscenace Andělé v Americe byl v roce 2019 nominován na Cenu Divadelních novin. Od roku 2020 je členem Garanční rady Národního divadla.
Jeho inscenace obdržely řadu ocenění a byly pozvány na mezinárodní festivaly, například Divadlo Plzeň, POSZT v Pécsi, Interferences v Kluži, Festival národních divadel ve Varšavě, MESS v Sarajevu, Festival Iberoamericano de Teatro v Bogotě ad.
Zpracováno z https://archiv.narodni-divadlo.cz/umelec/325, Wikipedie.cz, https://www.mestskadivadlaprazska.cz/herec/911/michal-docekal/
Bibliografie:
Národní setkání mladého amatérského divadla
ZPRAVODAJ Šrámkova Písku. Písek, pořadatelé 1998. 24 s. kART.
DOČEKAL, Michal: Na 37. ŠP mne zaujala. AS 1998, č. 3.
HORVÁTH, Karol: Niekolko poznámok o Čechách, o divadle a tak. AS 1998, č. 3.
RUMLER, Martin. Divadlo obecně je zvláštní profese. Rozhovor s režisérem a uměleckým šéfem Městských divadel pražských Michalem Dočekalem. Online. Divadelní PIKNIK Volyně 2024 - Zpravodaj č. 6, s. 1 a 10. Dostupné z: https://divadelnipiknik.cz/zpravodaj-divadelniho-pikniku-2024-cislo-6/ [cit. 20240707] - viz Texty
ZPRAVODAJ Šrámkova Písku. Písek, pořadatelé 1998. 24 s. kART.
DOČEKAL, Michal: Na 37. ŠP mne zaujala. AS 1998, č. 3.
HORVÁTH, Karol: Niekolko poznámok o Čechách, o divadle a tak. AS 1998, č. 3.
RUMLER, Martin. Divadlo obecně je zvláštní profese. Rozhovor s režisérem a uměleckým šéfem Městských divadel pražských Michalem Dočekalem. Online. Divadelní PIKNIK Volyně 2024 - Zpravodaj č. 6, s. 1 a 10. Dostupné z: https://divadelnipiknik.cz/zpravodaj-divadelniho-pikniku-2024-cislo-6/ [cit. 20240707] - viz Texty
Související Ročníky přehlídek
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2000, ročník 70 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Most, Divadelní Piknik Most - 2025, ročník 13 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 1986, ročník 27 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 1995, ročník 34 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 1996, ročník 35 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 1998, ročník 37 - celostátní
- Volyně, Divadelní Piknik Volyně - 2024, ročník 12 - celostátní
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.