Před časem jsme se na MDJ setkali s inscenací vymykající se obsahem i formou – pod názvem Nestříhat! nabídla muzikálově zpracovaný příběh Samsona a Dalily. Soubor Spojené farnosti Zbraslav se jak biblické tématice, tak hudebnímu žánru věnuje důsledně, dosud uvedl tituly jako Jesus Christ Supermlád, Gedeon, Pastýř Vojtěch a další. Letos přivezli Zbraslavští muzikál o Pavlovi z Tarsu a uvedli ho pod názvem Tarsan. Zhlédli jsme ho v prostorách kina v Hustopečích, tam také proběhla rozprava se souborem.
Výraznými pozitivy představení, které trvalo dvě a půl hodiny a obsahovalo šestadvacet náročných pěveckých čísel, byly: 1. kolektivní energie zúčastněných osmnácti účinkujících, z nichž nejmladšímu bylo tak pět a nejstaršímu čtyřicet let (jde pouze o odhad, neověřeno), 2. nadhled, s nímž je příběh pojednán, současný jazyk, jímž je vyprávěn, 3. hudba plus velmi slušné hudební aranže (libretista, skladatel a režisér v jedné osobě Luděk Strašák obstarával s kolegou rovněž hudební doprovod), 4. zpěv – ve vícehlasech a prakticky po celou stopáž představení, činoherní pasáže tvořily minimum, 5. choreografie obsahující některé velmi silné, metaforické momenty (např. souboj pohanů s křesťany jako souboj rockerů s baleťáky, plavbu po moři…). Příběh původního bijce křesťanů, jenž je osvícen a hlásá svou víru až do mučednické smrti, je přehledně převyprávěn (osobně mi chybělo přesné pojmenování okamžiku, kdy se z Šavla stane Pavel). Problematická se jevila výprava (stálé stěhování mobiliáře ničemu nepomáhalo, kostýmy byly spíše matoucí a stylově nejednotné) a práce se světlem.
Tarsan měl premiéru v roce 2011, hrál se do roku 2016, obnoven byl před rokem – a do této chvíle dosáhl cca pětasedmdesáti repríz. Při boleradickém představení jsme byli svědky několika zázraků – a původci všech byli lidé. Představitel titulní role Tomáš Lerch disponuje neuvěřitelným hlasem a vynikajícím zpěvním projevem. Luděk Strašák vydupal celý projekt ze země jako libretista, autor hudby, režisér – a zejména jako výborný aranžér a pečlivý autor hudebního nastudování, jenž svůj soubor provedl všemi nástrahami muzikálového žánru se ctí. Vojta Strašák zaujal svým pohybovým projevem, nejen v situaci souboje pohanů s křesťany alias rockerů s baletními umělci. A dalo by se pokračovat…
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Spojené farnosti Zbraslav / Luděk Strašák: Tarsan, recenze, KP Mrštíkovo divadelní jaro Boleradice 2024.