Hodnocení semináře pro pedagogy - WP
Dle zkušenosti z praxe jsem přesvědčena, že se s přednesem při výchově mladé generace, či budoucích pedagogů, na středních a vysokých školách příliš nepočítá. Domnívám se, že se o jeho možnostech neví. Budoucí pedagogové se většinou při svých studiích (pokud ho přímo nevyhledávají, např. po absolvování LDO ZUŠ, účinkování v recitačních souborech, kroužcích apod.) nemají možnost s přednesem potkat a v tomto oboru se vzdělat.. Wolkerův Prostějov je jedinečným setkáním recitátorů, odborníků přednesu, recitačních souborů a divadel poezie. Většinou se ho však ze škol zúčastňují jen recitátoři, kteří postoupili z krajských kol a nemálo pedagogů doprovázejících sólisty z první kategorie.
Proto považuji rozhodnutí pořadatelů uspořádat vedle přehlídky i semináře pro pedagogy za neobyčejně prospěšný krok. Tento seminář byl však na WP novinkou a proto považuji letošní ročník za nultý, nebo dokonce zkušební.
Mrzí mě, že byl o něj tak malý zájem, důvody přičítám k výše uvedenému stavu přednesu na českých školách.
1. V seznamu přihlášených byla, až na malou výjimku, jména učitelů, kteří již z oboru uměleckého přednesu jisté znalosti a zkušenosti mají a dokonce doprovázeli své úspěšné svěřence na WP. Větším úspěchem by bylo, kdyby se přihlásilo více nezkušených.
2. Semináře se zúčastnili Štěpán Macura, Martin Korábečný (odjel z pracovních důvodů, a velmi nerad, dříve, seminář nedokončil), Jana Štrbová, Jana Loosová, Šárka Kleinová, Jaroslava Holasová, Irena Procházková a Dagmar Opršalová.
3. Všichni účastníci byli připraveni dle mých předem zaslaných pokynů. Každý si přivezl pro svůj přednes vybraný a částečně rozpracovaný text, na kterém pak za asistence a pomoci všech zúčastněných dále pracoval. Atmosféra byla velmi tvůrčí, vstřícná a kolegiální.
4. Dle kolektivního výběru společně shlédli seminaristé vybraná vystoupení sólových recitátorů a představení. Vše se pak i společně rozebíralo a hodnotilo.
5. V závěru semináře se všichni shodli na velmi kladném celkovém hodnocení.
6. Největším problémem bylo zkoordinování práce v semináři s programem WP, čili časové rozvržení práce. Všichni si sice byli vědomi toho, že by se měli přednostně účastnit semináře, pochopitelně však měli zejména zájem o shlédnutí výkonů svých svěřenců a dokonce hráli i v představeních. To narušovalo soustředění a práci. Neustále se hledaly časové možnosti, scházeli jsme se i večer.
7. Doporučení: Najít a prověřit další cesty propagace. Vše směřovat k tomu, aby se přihlášky dostaly zejména k začátečníkům - k pedagogům, studentům pedagogických škol apod.,., vyřešit časový prostor semináře, uvažovat o zahájení před začátkem WP- v 1. části soustředěně a nerušeně pracovat, v 2. části se zaměřit na využití programu WP a na rozbory shlédnutého. Vzít v potaz možnost, že se dílny účastní i recitátory doprovázející jedinci a jim podobní.
Ema Zámečníková