Závěrečné slovo poroty
Jednatřicátý ročník Hanáckého divadelního máje je u konce. Jaký byl a co přinesl na poli divadelním? V první řadě uvedu jen výčet představení. Osm soutěžních inscenací ucházejících se o postup na národní přehlídku Krakonošův divadelní podzim 2017 a letos jen dvě inscenace soutěžící o zařazení do programu Rakovnické Popelky. Z hlediska prostého počtu představení ústup proti minulému ročníku. Především na poli pohádek.
Dramaturgická skladba nabídla světovou klasiku, muzikál, dramatizaci české historické prózy, tři komedie ze současnosti, ale hlavně hned tři autorské texty, které byly napsány speciálně pro vlastní soubory. Vesměs se jednalo o texty dobré a ještě lepší. A to i v linii textů pro děti. Nikde jsme nemuseli konstatovat, že by šlo o text podprůměrný či o takzvaný škvár. A je potěšující, že byť převažoval komediální žánr, pár souborů se nebálo inscenovat i vážnou věc. Ale hlavně je tu jednoznačný záměr nejen pobavit, ale i sdělit myšlenku, téma. Ukazuje se, aspoň podle mé zkušenosti z posledních tří let zde, ale i na jiných přehlídkách, že dramaturgie vesnických souborů je uvážlivější a že neustálé omílání toho, že kvalitní dramaturgie je základem dobrého představení, padá na úrodnou půdu.
Inscenační výsledky, jako každoročně, byly různorodé a nevymykají se výsledkům v jiných letech. Snad jen ročník HDM 2015 byl výrazně nadprůměrný. Ten soubor, v jehož řadách pracuje šikovný, poučený a kreativní režisér, má jednoznačně navrch nad tím souborem kde režisér chybí. Inscenace, které jsme letos doporučili, či nominovali, se takovými režiséry mohou chlubit. Na druhé straně je nutno říci, že režie se ani v těchto inscenacích nevyvarovala dílčích chyb, které jsou rázu koncepčního, stejně tak jako dramaturgického. A někdy jde jen o problémy čistě organizační, které v průběhu zkoušek ovlivnily samotný výsledný tvar. Neboť režisér bývá v ochotnických souborech velmi často dramaturgem, producentem jako produkčním, hercem, scénografem, a mnohdy i výrobcem kulis a kostýmů. Trochu mnoho na jednu hlavu a ruce, že? Nicméně obecně lze říci, že spojení dobré dramaturgie s kvalitní režií znamená tandem, ve kterém je potenciální síla dosáhnout na zdařilé představení. Ovšem ještě jsem se nezmínil o třetím do party. A to je herec.
O dobré herce i herečky, a to i o ty začínající, není na ochotnických prknech v našich zeměpisných šířkách nouze. V každém souboru je najdeme. Bylo tomu tak i na letošním HDM. Snažili jsme se je ocenit, upozornit na jejich výkony, jak při besedách po představeních, tak i v oficiálních výsledcích. Herecký výkon je ovlivněn mírou talentu každého jedince, ovšem do značné míry také tím, jak kvalitní literárně-dramatický potenciál skýtá každá jednotlivá role. I s tímto fenoménem jsme se tu setkali a na něj upozornili. Ovšem ani výborný scénář se bez promyšlené režie nebo dobrých herců neobejde. Neboť podcenění jakékoli ze tří základních stavebních kamenů každé inscenace se ve výsledku projeví méně zdařilou inscenací.
Vážení účastníci HDM 2017, a to od souborů až po pořadatele, jménem poroty vám děkuji, že jste každý z vás přispěl mírou větší či menší k tomu, že přehlídka má stále vysoký kredit mezi amatérskými divadelníky. Kredit, který si udržuje už po několik desetiletí. Díky. A napřesrok na shledanou.
Jaroslav Kodeš