2008 - Setkání mladých amatérských divadelníků (S.M.A.D.) – Divadelní dílna Šumperk
Začátek: 15.8.2008
Konec: 24.8.2008
Pořadatel:
Z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury a MěU Šumperk
pořádala Společnost Amatérské divadlo a svět, o. s. za odborné garance NIPOS-ARTAMA Praha
ve spolupráci s Městským divadlem, Střední zdravotnickou školou a MěÚ v Šumperku.
Místo konání: Divadlo Šumperk
pořádala Společnost Amatérské divadlo a svět, o. s. za odborné garance NIPOS-ARTAMA Praha
ve spolupráci s Městským divadlem, Střední zdravotnickou školou a MěÚ v Šumperku.
Místo konání: Divadlo Šumperk
TŘÍDY
A – Jako Shakespearovi řemeslníci ze snu noci
Dramaturgicko – režijně – herecká třída svedla úspěšný zápas o uchopení některých vybraných scén z Shakespearova Snu noci svatojánské.
Na tomto materiálu se učili obecnější zákonitosti herectví, režijní i dramaturgické práce.
B – Máme svoje právo na lenivosť a nevieme sa dočkať Šumperka!
Dílna autorské tvorby tematizovaná pamfletem Právo na lenost, který r. 1883 vydal Paul Lafargue.
Vlastní i převzaté texty často vstupovaly do existenciálních a filozofických vztahů, při jejichž tvorbě si frekventanti uvědomovali mnohem širší souvislosti. Bylo pracováno se slovem a se styly jazyka. Výsledek byl bohužel na první shlédnutí poněkud méně srozumitelný.
E – Cesta zo Šumperka
Třída pracovala na autorském představení inspirovaném tzv. „pokleslými žánry“ – neboť právě zde lze v relativně čisté podobě specifikovat žánry. Při práci nakonec zúžila svoje zaměření na sci–fi.
Scénická montáž z různých povídek psaných na jedno téma vyústila ve velmi citlivé a působivé představení.
G – Ľudová tradicia kontra moderný svet
Konfrontace lidové tvorby s tvorbou moderního světa. Lidové jevy mají svůj odraz v moderním – a naopak: mnohé moderní jevy mají svoje kořeny v lidovém. A lidové, potažmo i moderní jevy v souladu se středověkou smíchovou kulturou (viz M. Bachtin) či psychoanalýzou S. Freuda vždy provází sexualita. Její projevy, i ve smyslu pojítka mezi lidovými tradicemi a moderním světem, se snažila tato třída autorského divadla zpracovat do hudebně tanečně herecké montáže.
H – Divadelní dílna groteska
Účastníci se seznámili se základy pantomimy, anatomií gagu, tvorbou příběhu a jejich použitím v kinematografii. V průběhu práce se dotkli každé oblasti procesu realizace němé grotesky, od hledání nápadů, vytváření etud, psaní scénáře, výběru hudby, zkoušení, až po finální natočení, střih a projekci pro ostatní seminaristy.
IV. DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Součástí běhu dílny byly i doprovodné programy:
Divadlo TotO Praha: Etgar Keret: Knellerův letní tábor
Túlavé divadlo o. z. Bratislava: Jakub Nvota, Kamil Žiška: In vino...
Ašlerovo komikadze – nucený výsek Aš: A. Trčková, P. Bušková: Tkadleny
Divadlo Bez Prken Praha: J. Gregor, P. Hyka: Jarmark
Kusy cukru Kremnica: podle D. Charmse: Teraz porozprávam (monodrama)
Výsledky práce tříd
A – Jako Shakespearovi řemeslníci ze snu noci
Dramaturgicko – režijně – herecká třída svedla úspěšný zápas o uchopení některých vybraných scén z Shakespearova Snu noci svatojánské.
Na tomto materiálu se učili obecnější zákonitosti herectví, režijní i dramaturgické práce.
B – Máme svoje právo na lenivosť a nevieme sa dočkať Šumperka!
Dílna autorské tvorby tematizovaná pamfletem Právo na lenost, který r. 1883 vydal Paul Lafargue.
Vlastní i převzaté texty často vstupovaly do existenciálních a filozofických vztahů, při jejichž tvorbě si frekventanti uvědomovali mnohem širší souvislosti. Bylo pracováno se slovem a se styly jazyka. Výsledek byl bohužel na první shlédnutí poněkud méně srozumitelný.
E – Cesta zo Šumperka
Třída pracovala na autorském představení inspirovaném tzv. „pokleslými žánry“ – neboť právě zde lze v relativně čisté podobě specifikovat žánry. Při práci nakonec zúžila svoje zaměření na sci–fi.
Scénická montáž z různých povídek psaných na jedno téma vyústila ve velmi citlivé a působivé představení.
G – Ľudová tradicia kontra moderný svet
Konfrontace lidové tvorby s tvorbou moderního světa. Lidové jevy mají svůj odraz v moderním – a naopak: mnohé moderní jevy mají svoje kořeny v lidovém. A lidové, potažmo i moderní jevy v souladu se středověkou smíchovou kulturou (viz M. Bachtin) či psychoanalýzou S. Freuda vždy provází sexualita. Její projevy, i ve smyslu pojítka mezi lidovými tradicemi a moderním světem, se snažila tato třída autorského divadla zpracovat do hudebně tanečně herecké montáže.
H – Divadelní dílna groteska
Účastníci se seznámili se základy pantomimy, anatomií gagu, tvorbou příběhu a jejich použitím v kinematografii. V průběhu práce se dotkli každé oblasti procesu realizace němé grotesky, od hledání nápadů, vytváření etud, psaní scénáře, výběru hudby, zkoušení, až po finální natočení, střih a projekci pro ostatní seminaristy.
IV. DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Součástí běhu dílny byly i doprovodné programy:
Divadlo TotO Praha: Etgar Keret: Knellerův letní tábor
Túlavé divadlo o. z. Bratislava: Jakub Nvota, Kamil Žiška: In vino...
Ašlerovo komikadze – nucený výsek Aš: A. Trčková, P. Bušková: Tkadleny
Divadlo Bez Prken Praha: J. Gregor, P. Hyka: Jarmark
Kusy cukru Kremnica: podle D. Charmse: Teraz porozprávam (monodrama)
Výsledky práce tříd
Lektoři:
Václav Klemens, režisér a umělecký šéf ostravského Divadla loutek
Ján Šimko, slovenský režisér, dramaturg, divadelní vědec
Jakub Nvota, slovenský režisér, autor a herec
Patrik Lančarič, slovenský divadelní a filmový režisér
Michal Hecht, mim a pedagog
Ján Šimko, slovenský režisér, dramaturg, divadelní vědec
Jakub Nvota, slovenský režisér, autor a herec
Patrik Lančarič, slovenský divadelní a filmový režisér
Michal Hecht, mim a pedagog
Bibliografie:
TOMAS, Karel: Film na konci srpna. Amatérská scéna 2008, č. 5., s. 50-51.
V Šumperku bude v srpnu opět živo – Šumperský REJ/11. srpna 2008.
V Šumperku bude v srpnu opět živo – Šumperský REJ/11. srpna 2008.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.