2012 - Setkání mladých amatérských divadelníků (S.M.A.D.) – Dílna Šrámkova Písku – Šumperk
Začátek: 17.8.2012
Konec: 26.8.2012
Pořadatel:
Z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury pořádali:
NIPOS-ARTAMA ve spolupráci se Společností Amatérské divadlo a svět, o. s., Městským divadlem Šumperk, Střední zdravotnickou školou Šumperk a MěÚ Šumperk. Přehlídka proběhla za finančního přispění města Šumperk.
Místo konání: Divadlo Šumperk
NIPOS-ARTAMA ve spolupráci se Společností Amatérské divadlo a svět, o. s., Městským divadlem Šumperk, Střední zdravotnickou školou Šumperk a MěÚ Šumperk. Přehlídka proběhla za finančního přispění města Šumperk.
Místo konání: Divadlo Šumperk
TŘÍDY
Třída A – Krocení zlých žen / lektor Pavel Khek
Práce s náročným textem Shakespearovy hry, který se účastníci celý týden snažili poctivě analyzovat a rozkrýt, byla střídána energií nabitými pohybovými a hereckými cvičeními, zaměřenými na práci s tělem, hlasem, prostorem i hereckým partnerem Náplň třídy byla hotovou smrští – pohybovou, výrazovou, vášnivou a také hodně otevřenou. Vznikl ucelený jevištní tvar, který byl natolik skutečným představením, že by mohl existovat i zcela samostatně.
Třída B – Rituální divadlo / lektor Juraj Benčík
Frekventanti objevili, jak divadlo vzniká z rituálu, který sloužil dříve lidem k ovládnutí neznámých sil. Pracovali na objevování a sledování paralel mezi divadlem a rituály. Řešili, jak a zda vůbec je možné přenést rituál na jeviště. Kde jsou hranice – kde končí rituál a začíná stereotyp. Pomocí různých technik zdokonalovali sebe jako individualitu, ale i sebe v rámci skupiny. Objevovali svoje možnosti a hranice. Hodně pracovali v přírodě a s přírodou. Pro závěrečnou ukázku zvolili přírodní amfiteátr městského parku.
Třída C – Žena je nejlepší zbraň / lektor Petr Nůsek
Většina účastníků třídy nikdy dosud do styku se zbraní nepřišla. První dny byly již tradičně věnovány bezpečnosti práce a základům zacházení se zbraněmi. Ve chvíli, kdy frekventanti tyto základy zvládli, začali pracovat na hereckém výrazu. Postupně přibrali k meči i kord, fleret a pěstní souboj. Pak už byl jen krok k inscenování různých situací, vkládání bojových sekvencí a jejich varírování. Na závěrečnou prezentaci
se připravovali i po stránce vizuální – specifické kostýmování dané tématem, které zahrnovalo nejen ženu se zbraněmi bojovníků, ale i zbraně specifické, jakými jsou jak její jazyk, tak zejména její půvaby. Tedy – místo brnění korzet a místo meče úsměv a svůdný pohled.
Třída F – Autorské divadlo / lektor Jozef Krasula
Frekventanti dílny F měli za úkol si s sebou přivézt knihu nebo text, které by rádi inscenovali. Nakonec však z těchto textů nevyšli a pracovali hlavně s vlastními povídkami, které vyšly z jejich vlastního pera v průběhu dílny. V těchto textech pak hledali společné téma, kterým se pro ně nakonec stal „Existencionální exit“. S tímto tématem pak pracovali dál až k jevištnímu tvaru. Závěrečné představení bylo pak poskládáno z mozaiky mikrosituací, které nepostrádaly vtip ani velkou míru absurdity.
Třída G – Romantizmus (...a jeho jed v 21. storočí) / lektor Patrik Lančarič
Cílem dílny bylo vytvořit inscenaci, která podá obraz o současných podobách romantismu v pravém slova smyslu. Dílna byla aspoň zpočátku maximálně teoretická, frekventanti se nehnuli od stolu a zkoumali fenomén romantismu ze všech stran. Hledali cestu, jak sdělit svůj subjektivní pohled na romantismus, tak jak je obecně chápán (média, kýč, laciné romány) i tak, jak by měl být chápán – tedy jako individuální hluboký pocit každého člověka. Nedílnou součástí jejich bádání bylo i hledání odpovídající hudby, která nakonec umocnila výpověď závěrečného představení.
Třída O – Mlhu tvrdou tužkou / Ondřej Lipovský
Lektor připravil jako náplň dílny Lafontaineovy bajky formou komedie dell`arte. Už první den však bylo jasné, že se účastníci třídy nakonec vydají jiným směrem. Původně plánované Lafontainovy bajky byly nahrazeny minipovídkami z knihy Nedokončený kalendář na tento rok a všechny roky příští… Václa Jamka (alias Eberhardta Hauptbahnhofa). Na základě těchto textů frekventanti připravovali pohybové etudy a improvizace, ať už samostatné, nebo ve dvojicích. Hodně pracovali s konceptem „tady a teď“, vnímání sebe sama v rámci celku a objevování nových možností, jak pracovat se svým tělem. Snažili se definovat a zdůraznit rozdílnost atmosféry jednotlivých příběhů i menších celků v rámci příběhů. Ty pak převáděli do pohybu a každý se tak nakonec stal režisérem jedné části výsledného vizuálně – pohybového představení.
--
DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Praha, Západní křídlo, Snové bezmoci.
Šumperk sobě aneb Ahmedova diskoška
Česká Třebová, DS TRIARIUS, Lubor Kasal, Tom Kirkwood: ORANGUTAN V TOVÁRNĚ.
Filmový večer.
Loď – Divadlo v podpalubí, divadelní hra A. Baricca: NOVECENTO – legenda o pianistovi. Inspirativní představení.
Praha, Divadlo Bez prken, Gustav Ott: Pavlov, pes a zvonek, r. Akram Staněk.
Česká Třebová, TRIARIUS, Lubor Kasal, Tom Kirkwood: Orangutan v továrně, r. Josef Jan Kopecký, Laco Špais.
Slovensko, Alessandro Baricco (preklad Barbora Vallová): NOVECENTO (Tisícdeväťsto) - Legenda o pianistovi, r. Patrik Lančarič.
Třída A – Krocení zlých žen / lektor Pavel Khek
Práce s náročným textem Shakespearovy hry, který se účastníci celý týden snažili poctivě analyzovat a rozkrýt, byla střídána energií nabitými pohybovými a hereckými cvičeními, zaměřenými na práci s tělem, hlasem, prostorem i hereckým partnerem Náplň třídy byla hotovou smrští – pohybovou, výrazovou, vášnivou a také hodně otevřenou. Vznikl ucelený jevištní tvar, který byl natolik skutečným představením, že by mohl existovat i zcela samostatně.
Třída B – Rituální divadlo / lektor Juraj Benčík
Frekventanti objevili, jak divadlo vzniká z rituálu, který sloužil dříve lidem k ovládnutí neznámých sil. Pracovali na objevování a sledování paralel mezi divadlem a rituály. Řešili, jak a zda vůbec je možné přenést rituál na jeviště. Kde jsou hranice – kde končí rituál a začíná stereotyp. Pomocí různých technik zdokonalovali sebe jako individualitu, ale i sebe v rámci skupiny. Objevovali svoje možnosti a hranice. Hodně pracovali v přírodě a s přírodou. Pro závěrečnou ukázku zvolili přírodní amfiteátr městského parku.
Třída C – Žena je nejlepší zbraň / lektor Petr Nůsek
Většina účastníků třídy nikdy dosud do styku se zbraní nepřišla. První dny byly již tradičně věnovány bezpečnosti práce a základům zacházení se zbraněmi. Ve chvíli, kdy frekventanti tyto základy zvládli, začali pracovat na hereckém výrazu. Postupně přibrali k meči i kord, fleret a pěstní souboj. Pak už byl jen krok k inscenování různých situací, vkládání bojových sekvencí a jejich varírování. Na závěrečnou prezentaci
se připravovali i po stránce vizuální – specifické kostýmování dané tématem, které zahrnovalo nejen ženu se zbraněmi bojovníků, ale i zbraně specifické, jakými jsou jak její jazyk, tak zejména její půvaby. Tedy – místo brnění korzet a místo meče úsměv a svůdný pohled.
Třída F – Autorské divadlo / lektor Jozef Krasula
Frekventanti dílny F měli za úkol si s sebou přivézt knihu nebo text, které by rádi inscenovali. Nakonec však z těchto textů nevyšli a pracovali hlavně s vlastními povídkami, které vyšly z jejich vlastního pera v průběhu dílny. V těchto textech pak hledali společné téma, kterým se pro ně nakonec stal „Existencionální exit“. S tímto tématem pak pracovali dál až k jevištnímu tvaru. Závěrečné představení bylo pak poskládáno z mozaiky mikrosituací, které nepostrádaly vtip ani velkou míru absurdity.
Třída G – Romantizmus (...a jeho jed v 21. storočí) / lektor Patrik Lančarič
Cílem dílny bylo vytvořit inscenaci, která podá obraz o současných podobách romantismu v pravém slova smyslu. Dílna byla aspoň zpočátku maximálně teoretická, frekventanti se nehnuli od stolu a zkoumali fenomén romantismu ze všech stran. Hledali cestu, jak sdělit svůj subjektivní pohled na romantismus, tak jak je obecně chápán (média, kýč, laciné romány) i tak, jak by měl být chápán – tedy jako individuální hluboký pocit každého člověka. Nedílnou součástí jejich bádání bylo i hledání odpovídající hudby, která nakonec umocnila výpověď závěrečného představení.
Třída O – Mlhu tvrdou tužkou / Ondřej Lipovský
Lektor připravil jako náplň dílny Lafontaineovy bajky formou komedie dell`arte. Už první den však bylo jasné, že se účastníci třídy nakonec vydají jiným směrem. Původně plánované Lafontainovy bajky byly nahrazeny minipovídkami z knihy Nedokončený kalendář na tento rok a všechny roky příští… Václa Jamka (alias Eberhardta Hauptbahnhofa). Na základě těchto textů frekventanti připravovali pohybové etudy a improvizace, ať už samostatné, nebo ve dvojicích. Hodně pracovali s konceptem „tady a teď“, vnímání sebe sama v rámci celku a objevování nových možností, jak pracovat se svým tělem. Snažili se definovat a zdůraznit rozdílnost atmosféry jednotlivých příběhů i menších celků v rámci příběhů. Ty pak převáděli do pohybu a každý se tak nakonec stal režisérem jedné části výsledného vizuálně – pohybového představení.
--
DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Praha, Západní křídlo, Snové bezmoci.
Šumperk sobě aneb Ahmedova diskoška
Česká Třebová, DS TRIARIUS, Lubor Kasal, Tom Kirkwood: ORANGUTAN V TOVÁRNĚ.
Filmový večer.
Loď – Divadlo v podpalubí, divadelní hra A. Baricca: NOVECENTO – legenda o pianistovi. Inspirativní představení.
Praha, Divadlo Bez prken, Gustav Ott: Pavlov, pes a zvonek, r. Akram Staněk.
Česká Třebová, TRIARIUS, Lubor Kasal, Tom Kirkwood: Orangutan v továrně, r. Josef Jan Kopecký, Laco Špais.
Slovensko, Alessandro Baricco (preklad Barbora Vallová): NOVECENTO (Tisícdeväťsto) - Legenda o pianistovi, r. Patrik Lančarič.
Lektoři:
BENČÍK, Juraj, slovenský mim a herec
KHEK, Pavel, divadelní režisér a pedagog
KRASULA, Jozef, slovenský režisér, pedagog
LANČARIČ, Patrik, slovenský divadelný a filmový režisér, pedagog
LIPOVSKÝ, Ondřej, herec, režisér, scénograf
NŮSEK, Petr, profesionální šermíř a divadelník
KHEK, Pavel, divadelní režisér a pedagog
KRASULA, Jozef, slovenský režisér, pedagog
LANČARIČ, Patrik, slovenský divadelný a filmový režisér, pedagog
LIPOVSKÝ, Ondřej, herec, režisér, scénograf
NŮSEK, Petr, profesionální šermíř a divadelník
Bibliografie:
CRHOVÁ, Kateřina: Inventura S.M.A.D., časopis Amatérská scéna 2012, č. 6, str. 49-50.
S.M.A.D. 2012 — zpravodaje.
S.M.A.D. 2012 — zpravodaje.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.