1955 - I. Celostátní konference o uměleckém přednesu, Bratislava
Začátek: 7.3.1955
Konec: 8.3.1955
Pořadatel:
Ministerstvo a poverenictvo kultury, Svaz československého přátelství a Svaz československých spisovatelů
Konference měla za úkol zajistit teoretickou základnu dosud živelně se rozvíjejícímu umění přednesu.
Byla sjednocena terminologie (pro uměleckou discicplínu ustanoven jednotný název "umělecký přednes", pro přednes poezie pak termín "recitace", pro přednes prózy termín "přednášení").
Jedinou srpávnou tvůrčí metodou byl uznán socialistický realismus.
Obsah:
zasl. um. František Vnouček a Adolf Scherl / příspěvky věnované historii uměleckého přednesu.
Miro Procházka / kritické hodnocení porevoluční éry uměleckého přednesu na Slovensku
V. Záborský, J. Huba a J. Borodáč, L. Chudík a M. Kundera / v příspěvcích hovoří o své metodě, o přístupu k dílu. Důraz je kladen zejména na přirozenost přednesu.
Z. Musilová, Vl. Halada a L. Havelková, pracovníci z Akademie musických umění v Praze / zpráva o postupu na vypracování osnov pro umělecký přednes. Vychází z učení Stanislavského, v oblasti teorie se opírají o díla sovětských (Věrchovskij) a německých (Owerbeck) autorů.
Konference kladně zhodnotila práci lidové umělecké tvořivosti a zdůraznila důležitost spolupráce s profesionály.
Byla sjednocena terminologie (pro uměleckou discicplínu ustanoven jednotný název "umělecký přednes", pro přednes poezie pak termín "recitace", pro přednes prózy termín "přednášení").
Jedinou srpávnou tvůrčí metodou byl uznán socialistický realismus.
Obsah:
zasl. um. František Vnouček a Adolf Scherl / příspěvky věnované historii uměleckého přednesu.
Miro Procházka / kritické hodnocení porevoluční éry uměleckého přednesu na Slovensku
V. Záborský, J. Huba a J. Borodáč, L. Chudík a M. Kundera / v příspěvcích hovoří o své metodě, o přístupu k dílu. Důraz je kladen zejména na přirozenost přednesu.
Z. Musilová, Vl. Halada a L. Havelková, pracovníci z Akademie musických umění v Praze / zpráva o postupu na vypracování osnov pro umělecký přednes. Vychází z učení Stanislavského, v oblasti teorie se opírají o díla sovětských (Věrchovskij) a německých (Owerbeck) autorů.
Konference kladně zhodnotila práci lidové umělecké tvořivosti a zdůraznila důležitost spolupráce s profesionály.
Posluchači:
Celkem 180 účastníků z řad kulturně-politických činitelů, divadelních i rozhlasových umělců, básníků a pracovníků lidové tvořivosti.
Bibliografie:
BRATISLAVSKÁ konference o uměleckém přednesu. Ochotnické divadlo, 1955, č. 4, str. 80.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.