AS 2003, č. 5, s. 32-34, Karel Tomas.

Šumperk 2003
Půlka srpna v Šumperku se většinou vyznačuje pěkným počasím, folklórním festivalem a Setkáním mladých amatérských divadelníků. Tedy pěkné počasí nebylo letos nic tak zvláštního, navíc zemědělci na to, co je u počasí “pěkné”, mají názor odlišný, folklórní festival v jednom víkendu proběhl - a setkání? Tento článek budiž určitým svědectvím. Ale co má člověk potolikáté psát? Proto bude tentokrát materiál proložen fiktivním rozhovorem s Gábinou, Svatkou, Vojtou, Petrem, Eliškou a Katkou (použity názory z písemné ankety – cenzurované a upravené) – pokud přijedou příště, tak se s nimi o honorář za článek rozdělím. Slibuju. Podtituly názvů tříd jsem převzal z jiné ankety, kdy bylo třeba každou třídu charakterizovat pěti slovy.
Letošních pět tříd bylo opravdu naplněno – přijelo 64 účastníků, kteří se chtěli inspirovat v oblastech hereckého tréninku, scénografie, herecko-režijní práce, improvizace či pantomimy.
S jakým očekáváním jste na dílnu jeli?
 Načerpání nových zkušeností, intenzivní práce, inspirativní setkání, navázání přátelských vztahů.
 Protáhnout si tělo a vyvětrat hlavu. Načerpat nápady a poznat nové lidi. Navázat kontakty.
 Že poznám něco nového a že překonám některé své vstupní bariéry.
 Práce a spolupráce. Tvorba. Zkušenost.
 Čekala jsem klíč k otázce, jak se dá dobře nastudovaný text ukazovat na jevišti.
 S tím, že to bude paráda jako vždycky.
Třída A – WORKSHOP: HERECKÝ TRÉNINK – Viliam Dočolomanský a spol.
(výdech, pánev, lehkost, intenzita, rytmus)
Třída pracovala mimořádně intenzivně na pěvecké, taneční i herecké interpretaci, na soustředěném sdělení výpovědi rytmem existence, i na fyzické a zvukové připravenosti frekventantů. Propojovaly se zde inspirace jinými kulturami se zkušenostmi totálního divadla a světem každodenního života.
Divadlo exprese, rytmu, soustředění.
V čem se vaše očekávání (stran dílny) naplnilo?
 Zkušenosti.
 Je to paráda – Šumperská atmosféra je zase v plném proudu.
 Dostala jsem ho (ten klíč). A taky dost dalších podnětů k úvaze. Uvědomila jsem si, že mé původní představy o scénografii byly dost zjednodušené.
 Všechna očekávání se naplnila v maximální míře.
 Ve všem.
Třída B – “SCÉNOGRAFIA?” – Peter Janků
(zajímavá, obohacující, tvořivá, příjemná, smysluplná)
Malá laterna magika Petera Janků byla výsledkem, ve kterém se setkaly výsledky práce tříd B a C. Záběr scénografické dílny byl však mnohem širší – vycházel z obecných principů tvorby prostoru a scény, ze vzájemného ovlivňování, z chápání tvarů, světla, barev. Nebyl pominut ani krátký exkurs do historie jevištního a divadelního výtvarnictví, aby se pak skupina plnou silou vrhla na realizaci výtvarné stránky šumperské miniinscenace Fausta.
V čem se realita s tvým očekáváním nesetkala, čím tě zklamala?
 Nezklamala.
 Neprožívám žádné zklamání.
 Dílna mě nezklamala v ničem. Jenom je problém v tom, že týden má 7 dní a bylo by potřeba víc!
 Zklamala mě snad jen tím, že mě donutila zjistit, že se ve mě nenachází dostatek energie pro denní i noční život (což je tady v Šumperku potřeba obojí) a musela jsem v obojím chvílemi polevit.
 Nevím, co kdo od dílny čekal. Mám někdy pocit, že někteří účastníci vůbec netuší, co se kolem děje, co se po nich chce a co mohou po lektorovi a jeho dílně chtít.
Třída C – TÉMA: FAUST – Ondřej Pavelka
(píle, vůle, pochopení, zkušenost, zkouška)
Poctivé divadelní práce na cestě od textu k režii a herectví s dramaturgickými odbočkami není nikdy dost. Skupina třídy C se vrhla na tak náročný a komplikovaný text, jakým je Goethův Faust, na kterém si vyláme zuby mnohý profesionální soubor. Vize, která se v Šumperku realizovala za osm dní práce, byla výsledkem téměř nepředstavitelným. V kooperaci se scénografickou třídou vznikl “na koleně” Faust hodný zařazení mezi významné inscenace mladého divadla současnosti (samozřejmě s omezeními danými mírou zkušeností i dovedností jednotlivých zúčastněných subjektů).
Jsi v něčem z dílny bohatší, resp. v čem tě dílně obohatila? Co jsi nečekal(a), resp. byla ti dílna k něčemu?
 Všiml jsem si, jak je důležité dělat věci naplno. Protože napůl to nejde.
 Odstartovala hodně myšlenek pro práci na mých nových věcech.
 Každopádně. Samozřejmě. Jasně. (Já si ani neumím představit dílnu, kterou bych se nechala neobohatit). Hlavně je to trénink soustředěnosti, koncentrace a práce s energií.
 Dílna mi ukázala prostou věc – hranice nejsou v ničem a dobrým vodítkem k interpretaci hry může být i sebevětší hloupost. Chce to všechno si zapisovat.
 Poprvé jsem se zkusil poprat se skutečně náročným textem, kooperace dvou seminářů přinesla opravdu dobré výsledky.
 Poznala jsem nový styl improvizace a hlavně jsem prožila týden s báječnými lidmi!!!
Třída D – DIVADELNÍ IMPROVIZACE – Martin Plešek
(pohoda, nadšený souhlas, pohyb, otevřená mysl, soustředění)
Poměrně mladá disciplína, která svojí formou sportovního zápasu nutí účastníky k okamžité a intenzivní tvorbě, k uvolnění fantazie a imaginace, k nadhledu nad rolí i sdělením. Cesta k “zápasu” však vede přes tvrdé tréninky a učení se nejrůznějším stránkám improvizačního umění. Pochopitelně se může stát jak cílem, kompletní realizací v tvorbě, tak i pomůckou v jakékoli umělecké práci či v životě – to už je ale na každém účastníkovi.
Myslíš, že práci v této dílně využiješ ve své praxi? V čem?
 Jistě!
 Ano, naučila jsem se dobře uvolnit napětí.
 Určitě při práci s dětmi v dramatickém kroužku, byla to vydatná lekce.
 Myslím, že ano. Krom technických (pohybových) prvků, nových písniček, práce s tělem, zvuků, dobrých rad,... hlavně tu intenzitu práce.
 Vím, že nejlepší by bylo vybírat si kolegy sám. Což ve světě amatérského divadla je možné.
 Všechny šumperské zkušenosti budou doufám časem bezezbytku v budoucí praxi zužitkovány.
Třída E – MIMICKÁ DÍLNA V ŠUMPERKU SE MNOU – Josef Tichý
(byla to moc velká p****!)
Nevím, co si představovali frekventanti, kteří se hlásili do dílny, jejíž doporučenou literaturou byl Přepravní řád Českých drah, a na kterou bylo třeba přivézt kufr jakýchkoli rozměrů. Tato záminka se však rozrostla do zkoušení nejrůznějších metod a postupů pantomimy a pohybu na jevišti vůbec. Bylo třeba se poprat se základním problémem, jak se oprostit od slov a sdělit to, o čem chci hrát. A výsledek stál určitě za to.
Co ti na dílně chybí?
 Disciplína.
 (Ta nevyčerpatelná energie v mém těle, ale to už jsem říkala...)
 Víc dní! Ale v nejlepším je třeba skončit.
 Čas – v případě, že by den měl 46 hodin a dílna 3 týdny – by všechny výsledky mohly být dokonalé – zase bychom možná všichni zemřeli na ponorkovou nemoc.)!
 Poezie – nemyslím konkrétně tuto dílnu, ale všeobecně.
Večerní pořady
už tradičně doplňovaly spektrum nabídky a inspirace účastníkům. Objevilo se zde čistě pohybové Divadlo KUSY CUKRU Kremnica s představením ETUDY (60 minut absurdní monumentální oslavy deprese), hravé a v drobnokresbě nápadité představení OKOLO STOLA & JINÉ královéhradeckého souboru DNO, jevištně podávaná beatnická poezie v inscenaci ZATRACENÝ CHLAPI Divadla JESLIČKY Hradec Králové či mladé zpracování známé předlohy W. Saroyana v inscenaci souboru Divadlo Šest Pé Partizánske TRACYHO TIGER, ve kterém hráli i někteří seminaristi. Svůj večer měli i dva z lektorů – šaman slovenského kmeňa Peter Janků vystoupil se svým KONCERTORECITÁLEM a Josef Tichý s komponovaným večerem několika etud ŽE BY PANTOMIMA?

Můžeš zveřejnit nějakou zajímavou událost, příběh, setkání či situaci, ke které v rámci dílny došlo (= jak se říká: “veselý /smutný/ příběh z natáčení”)?
 Nejvíce mě překvapilo naše setkání s věšákem, který nás stále překvapuje tím, co ukrývá za nápady.
 Hrou “molekuly”, provozovanou na společném výletě, jsme velmi bavili celé okolí.
 Až do šumperské dílny jsem netušil, že si zahraji v (téměř) pornografické scéně těžkého kalibru, a to poměrně dávno před svými 30. narozeninami.
 Naše dílna byla celkově naladěna do velice příjemné atmosféry. Legraci jsme si užili hlavně při natáčení v šumperských ulicích, při odhánění dětí z houpaček, a taky se nám líbila všechna zadaná témata – Faust byl fajn, ale téma “Přivítání J. K.” bylo větším oříškem.
 K naší dílně patří soutěžení v modřinách. Jak ve velikosti, tak v počtu. Myslím, že soutěží skoro každý, a s úsměvem. A taky heslo: modřina = chyba (v práci).
 Celé to bylo veselé, ne?
Genius loci
Prostorové možnosti mají své limity, se kterými se občas těžko bojuje (rozpálené třídy, jejich rozměry, vybavení...). Proto jsme v minulých letech párkrát koketovali s přesunutím “Šumperka” na jiné místo. Šumperk se mezitím stal pro znalé divadelníky druhovým pojmem. Někteří se vracejí kvůli atmosféře, jiní kvůli kouzelným exteriérům tohoto zeleného města v bráně Jeseníků. Což ocenilo i město udělením grantu a další podporou. Výsledek: v Šumperku zůstáváme.
Překvapilo tě něco (+/-)?
 Ochota všech zúčastněných spolupracovat, přátelská atmosféra, dobrá organizace, genius loci Šumperka.
 Skvělý nápad propojit dílnu scénografie s herci – pro obě strany to byla vysoká laťka a hnala nás dopředu.
 Že nám (seminaristům) s lektory pár prvních dní trvalo, než jsme si řádně “potykali”. (Kvůli intenzivní práci nebylo možná dost času...).
 Hodně věcí, ale nejvíc ta neuvěřitelná pohoda, kterou jsme tu všichni společně zažívali.
 Pracovní nasazení ostatních frekventantů.
Ako to hovoríte, chalani?
Je bezvadné, že se daří bez přerušení udržovat Šumperk jako dílnu s účastí českou i slovenskou – v hubených letech Slovensko reprezentoval alespoň lektor, občas několik seminaristů, nyní byla nalezena i přímá podpora Národného osvetového centra v Bratislavě, a tak se letošního ročníku mohlo zúčastnit kromě dvou lektorů a dvou souborů i deset slovenských seminaristů. Pro účastníky z obou stran této hranice, kteří již nejsou zvyklí na každodenní porci obou jazyků v rozhlase, televizi či denním tisku, to byla opět velká inspirace a škola komunikace.
Co podle tebe chybí českému amatérskému divadlu?
 Asi jak kde, peníze asi chybí všude, ale dohání se to nadšením. Kvalita je také různá, jinak nevím, nejde to zevšeobecnit.
 Nadšený souhlas.
 Větší odvaha hledat nové cesty, strach z experimentalismu, silné individuality.
 Peter Janků a Jozef Krasula.
 Profesionalita.
Prezentace na závěr
Jako obvykle si poslední večer jednotlivé třídy předvedly, k čemu se během týdne práce dopracovaly. Protože skupiny Petra Janků a Ondřeje Pavelky pracovaly ke stejnému výsledku, měl večer “jen” čtyři části. Mně nezbývá než smeknout pomyslný klobouk a poděkovat. Všem, kteří se do téhle “taškařice” zapojili. Protože v tomhle zmatečném světě najednou vidíte smysl. Je kam a proč jít a na co koukat. Jednotlivé třídy jsou pochopitelně obrazem svých lektorů a jejich práce. Ale také všech individualit a náhod, které se zde sešly. A to je to úchvatné.
Jaké kvality by měl mít lektor dílny nebo čeho by se měl vyvarovat? Jde o obecnou úvahu, tedy z jejich uvedení nevyplývá, že by uvedené vlastnosti letošním lektorům chyběly, či naopak přebývaly.
 Ve svém oboru zkušený a praxí zbičovaný profík.
 Měl by být dobrý učitel, dobrý kamarád, mít nevyčerpatelné množství energie (docela vysoký nároky, že?!) a hlavně, aby jeho samotného ta práce a ti lidi bavili (a taky se vyhnout jakýmkoli přetvářkám).
 Měl by vědět, o čem mluví, tedy měl by to být odborník ve svém oboru. Měl by mít sám o dílnu zájem a dělat ji pro radost. V naší dílně se tohle všechno sešlo a má to znatelný výsledek.
 Výrazná individualita, skvělý pedagog, vnímavý naslouchač. Rozhodně by se měl vyvarovat sebestřednosti a ran pod pás.
 Měl by vědět, že dílna je pro frekventanty, ne pro jeho “ego”.
 Velké zkušenosti v oboru a zároveň zkušenosti s předáváním, komunikativní, odhadnout možnosti frekventantů.
Co říci na závěr?
Doufejme, že i další možnosti vzdělávání, dílen a seminářů se budou s časem zmnožovat. Šumperská dílna nebo Klub (nejen) mladých divadelníků v Hronově na všechno nestačí. A že se inspirace společnou prací nestane cílem, ale prostředkem k obohacení vlastních souborů, které budeme na dalších akcích potkávat. Tak zase za rok...
Karel Tomas
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':