PINKASOVÁ, Pavla: Jarní divadelní festival v Hodoníně. AS 2008, č. 2.
Jarní divadelní festival v Hodoníně
Pavla Pinkasová
Jarní divadelní festival je mezi krajskými přehlídkami amatérského divadla stálicí. Tvůrci experimentujícího divadla se na něm setkávají již deset let. Dárkem k jubilejnímu ročníku bylo pozvání do Hodonína, kde se letos konal společně s přehlídkami Hobblík a Mumraj.
Přehlídka nabídla sedm inscenací experimentujících divadel. Do nového prostředí nezavítaly jen skupiny Jarnímu divadelnímu festivalu již známé, ale také několik „nováčků“.
Pro svou první festivalovou zkušenost si sem přijel DS Horáček z Moravských Budějovic. Tato početná parta studentů, zatím hrající především pro známé a kamarády, uvedla inscenaci Delirium. Název je vskutku výstižný, nejeden divák se po jejím zhlédnutí cítil jako v deliriu. Autorská hra o mladém tvůrci a jeho halucinacích měla být generační výpovědí zprostředkovanou především skrze hudbu a pohyb. Absence slov však byla pro nezkušené herce příliš náročná a příběh se tak stal nesrozumitelným. Mladé skupině nelze upřít nadšení. Bytostně jí ale chybí režijní vedení a osvojení si základních inscenačních postupů. Ve festivalovém prostředí se často nepohybuje ani Divadelní a loutkový soubor Sokol z Kroměříže, který se ve své inscenaci Kráska a zvíře zaměřil na interaktivní práci s projekcí. S loutkami, jak by název souboru naznačoval, se nepracovalo, ale výtvarná zkušenost byla patrná na kostýmech. Tvůrčím záměrem bylo demonstrovat myšlenku, že i krásný člověk může být vnitřně ohyzdný, a tak nebyla postava zvířete kostýmovaná ani opatřena maskou. Přestavby scény byly zdlouhavé, což narušovalo temporytmus inscenace. Nepovedla se hudební složka. Byl použit dvojí žánrově zcela odlišný hudební motiv, který nekorespondoval s atmosférou příběhu.
Příjemným hostem byl soubor Břetislav Břeclav, který na festival zavítal poprvé i přesto, že má již několikaletou tradici. Nadějná tvůrčí skupina obohatila festivalový program hned dvakrát. Věkově starší část souboru uvedla inscenaci v rámci Hobblíku. Mladší zahájila Jarní divadelní festival dramatizací pohádky Havrane z kamene. Příběh o mladé opuštěné čarodějnici toužící zařadit se do společenství a najít opravdové přátelství pracoval s množstvím metafor. Téma bylo pro danou věkovou skupinu vhodně zvolené a herci se v inscenaci mohli dobře najít. Představitelka hlavní role byla v hereckém projevu zcela přirozená. Atmosféru příjemně dotvářela zejména hudební složka. Skupina přistoupila také k práci s loutkou a stínohrou, použití obou těchto prvků se však stalo poněkud problematickým.
Uzavřená společnost z Brna byla doslova překvapením celé přehlídky. Svérázné zpracování známého španělského námětu v inscenaci Play Lorca zaujalo především vysokou inscenační úrovní, která se v prostředí amatérských přehlídek často nevidí. Herecké výkony všech protagonistek byly vyrovnané a dosahovaly profesionální úrovně. Použité jevištní složky byly významotvorné, vyvážené a citlivě kombinované. Jedinečnost inscenace oslovila porotu, která jí udělila doporučení na 1. místě na národní přehlídku Šrámkův Písek.
Divadlo bez střechy z Vyškova se účastnilo, vedle Jarního divadelního festivalu, také Hobblíku. K přehlídce experimentujícího divadla přispělo čtyřmi příběhy uvedenými pod názvem Hypnoskop. Inscenace dala prostor popasovat se s formou monologu ženské části souboru. Jednotlivé příběhy spolu nesouvisely, šlo o svébytná vyjádření vnitřních pocitů jednotlivých žen. Ze čtveřice monologů vynikal, díky přirozenému projevu hlavní představitelky, příběh o raněném andělu.
Cyranovy boty z Brna, které se festivalu pravidelně účastní, tradičně uvedly jednoduchý příběh v zajímavém provedení. Jejich Sen patří k inscenacím, které pracují s výrazovým tancem. Představení dává svou abstrakcí a také otevřeným koncem divákovi možnost najít si v ní vlastní příběh. Netradiční inscenační postupy souboru Cyranovy boty letos opět diváky zaujaly a byly vítaným zpestřením přehlídky. Porota vysokou úroveň práce s hudbou a pohybem ocenila doporučením na 2. místě na národní přehlídku.
Z Brna přijelo také divadelní studio PuMoWo, které přivezlo neméně zajímavý a netradiční divadelní žánr. Skupina již několik let pěstuje scénická čtení. Snaží se tento okrajový žánr divadla studovat a ozvláštňovat. Soustavně hledá jeho možnosti a omezení. Na Jarním divadelním festivalu měli diváci možnost vidět scénické čtení detektivního příběhu s názvem Storáče. Čtyři aktéři v něm ztvárňují téměř třicet postav. Autorský text Martina Macháčka byl studentskému publiku blízký především komiksovou strukturou, detektivní zápletkou a kontroverzními tématy. Porotu zaujala práce skupiny s prostorem, rekvizitami, projekcí a stylizovaným hereckým projevem. Netradiční práce se zmíněnými složkami porušuje formálně tvar scénického čtení a výrazně tento žánr oživuje. Tvůrčí vklad skupiny, herecké výkony na vysoké úrovni a především soustavnou práci na experimentu v divadle ocenila porota nominací na národní přehlídku Šrámkův Písek.
Čtyřčlenná odborná porota udělila více než deset převážně individuálních diplomů, kterými ocenila tvůrčí práci souborů. Na národní přehlídku Šrámkův Písek nominovala inscenaci, jejíž inscenační postupy nemají v kontextu českého amatérského divadla obdoby. Doporučení udělila inscenacím, které prokázaly vysokou úroveň tvůrčí práce.
Pavla Pinkasová
Jarní divadelní festival je mezi krajskými přehlídkami amatérského divadla stálicí. Tvůrci experimentujícího divadla se na něm setkávají již deset let. Dárkem k jubilejnímu ročníku bylo pozvání do Hodonína, kde se letos konal společně s přehlídkami Hobblík a Mumraj.
Přehlídka nabídla sedm inscenací experimentujících divadel. Do nového prostředí nezavítaly jen skupiny Jarnímu divadelnímu festivalu již známé, ale také několik „nováčků“.
Pro svou první festivalovou zkušenost si sem přijel DS Horáček z Moravských Budějovic. Tato početná parta studentů, zatím hrající především pro známé a kamarády, uvedla inscenaci Delirium. Název je vskutku výstižný, nejeden divák se po jejím zhlédnutí cítil jako v deliriu. Autorská hra o mladém tvůrci a jeho halucinacích měla být generační výpovědí zprostředkovanou především skrze hudbu a pohyb. Absence slov však byla pro nezkušené herce příliš náročná a příběh se tak stal nesrozumitelným. Mladé skupině nelze upřít nadšení. Bytostně jí ale chybí režijní vedení a osvojení si základních inscenačních postupů. Ve festivalovém prostředí se často nepohybuje ani Divadelní a loutkový soubor Sokol z Kroměříže, který se ve své inscenaci Kráska a zvíře zaměřil na interaktivní práci s projekcí. S loutkami, jak by název souboru naznačoval, se nepracovalo, ale výtvarná zkušenost byla patrná na kostýmech. Tvůrčím záměrem bylo demonstrovat myšlenku, že i krásný člověk může být vnitřně ohyzdný, a tak nebyla postava zvířete kostýmovaná ani opatřena maskou. Přestavby scény byly zdlouhavé, což narušovalo temporytmus inscenace. Nepovedla se hudební složka. Byl použit dvojí žánrově zcela odlišný hudební motiv, který nekorespondoval s atmosférou příběhu.
Příjemným hostem byl soubor Břetislav Břeclav, který na festival zavítal poprvé i přesto, že má již několikaletou tradici. Nadějná tvůrčí skupina obohatila festivalový program hned dvakrát. Věkově starší část souboru uvedla inscenaci v rámci Hobblíku. Mladší zahájila Jarní divadelní festival dramatizací pohádky Havrane z kamene. Příběh o mladé opuštěné čarodějnici toužící zařadit se do společenství a najít opravdové přátelství pracoval s množstvím metafor. Téma bylo pro danou věkovou skupinu vhodně zvolené a herci se v inscenaci mohli dobře najít. Představitelka hlavní role byla v hereckém projevu zcela přirozená. Atmosféru příjemně dotvářela zejména hudební složka. Skupina přistoupila také k práci s loutkou a stínohrou, použití obou těchto prvků se však stalo poněkud problematickým.
Uzavřená společnost z Brna byla doslova překvapením celé přehlídky. Svérázné zpracování známého španělského námětu v inscenaci Play Lorca zaujalo především vysokou inscenační úrovní, která se v prostředí amatérských přehlídek často nevidí. Herecké výkony všech protagonistek byly vyrovnané a dosahovaly profesionální úrovně. Použité jevištní složky byly významotvorné, vyvážené a citlivě kombinované. Jedinečnost inscenace oslovila porotu, která jí udělila doporučení na 1. místě na národní přehlídku Šrámkův Písek.
Divadlo bez střechy z Vyškova se účastnilo, vedle Jarního divadelního festivalu, také Hobblíku. K přehlídce experimentujícího divadla přispělo čtyřmi příběhy uvedenými pod názvem Hypnoskop. Inscenace dala prostor popasovat se s formou monologu ženské části souboru. Jednotlivé příběhy spolu nesouvisely, šlo o svébytná vyjádření vnitřních pocitů jednotlivých žen. Ze čtveřice monologů vynikal, díky přirozenému projevu hlavní představitelky, příběh o raněném andělu.
Cyranovy boty z Brna, které se festivalu pravidelně účastní, tradičně uvedly jednoduchý příběh v zajímavém provedení. Jejich Sen patří k inscenacím, které pracují s výrazovým tancem. Představení dává svou abstrakcí a také otevřeným koncem divákovi možnost najít si v ní vlastní příběh. Netradiční inscenační postupy souboru Cyranovy boty letos opět diváky zaujaly a byly vítaným zpestřením přehlídky. Porota vysokou úroveň práce s hudbou a pohybem ocenila doporučením na 2. místě na národní přehlídku.
Z Brna přijelo také divadelní studio PuMoWo, které přivezlo neméně zajímavý a netradiční divadelní žánr. Skupina již několik let pěstuje scénická čtení. Snaží se tento okrajový žánr divadla studovat a ozvláštňovat. Soustavně hledá jeho možnosti a omezení. Na Jarním divadelním festivalu měli diváci možnost vidět scénické čtení detektivního příběhu s názvem Storáče. Čtyři aktéři v něm ztvárňují téměř třicet postav. Autorský text Martina Macháčka byl studentskému publiku blízký především komiksovou strukturou, detektivní zápletkou a kontroverzními tématy. Porotu zaujala práce skupiny s prostorem, rekvizitami, projekcí a stylizovaným hereckým projevem. Netradiční práce se zmíněnými složkami porušuje formálně tvar scénického čtení a výrazně tento žánr oživuje. Tvůrčí vklad skupiny, herecké výkony na vysoké úrovni a především soustavnou práci na experimentu v divadle ocenila porota nominací na národní přehlídku Šrámkův Písek.
Čtyřčlenná odborná porota udělila více než deset převážně individuálních diplomů, kterými ocenila tvůrčí práci souborů. Na národní přehlídku Šrámkův Písek nominovala inscenaci, jejíž inscenační postupy nemají v kontextu českého amatérského divadla obdoby. Doporučení udělila inscenacím, které prokázaly vysokou úroveň tvůrčí práce.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.