BEZOUŠKOVÁ, Simona: Krajské přehlídky činoherního divadla pro děti s postupem na POPELKU Rakovník 2008 - Žďár nad Sázavou – Pohádkový mlejnek. AS 2008, č. 4, s. 46.
Žďár nad Sázavou – Pohádkový mlejnek
Porota: R. Felzmann, J. Chalupová, R. Köttnerová, V. Müller
Nominace: Divadelní studio Dialog II Brno – Kocour v botách aneb Crazy výlet do barokní opery
Divadelní studio Dialog II z Brna, pedagogicky i umělecky vedené Miluší Kudličkovou, vyšlo z kvalit textu (dramatizace Pavla Cmírala, hudba Karel Cón), který lehce redukuje některé motivy z původní Perraultovy předlohy a dává jim básnivou odlehčenost. Tu pak umocňuje přepůvabná hudba, jež připomíná melodicky prostou lidovou píseň, avšak zdobenou rafinovaným ornamentem. Proto tvůrci zvolili podtitul Crazy výlet do barokní opery. Celé představení přehledně vypráví příběh kocourovy pomoci chudému chasníkovi, avšak motiv kocourova rozhodnutí pomáhat není rozveden. Hraje se v neutrální scéně, kde posunem paravánů, praktikáblu a příležitostným použitím látkové drapérie jsou odlišována jednotlivá místa děje, což především v závěrečných sekvencích je až nadbytečně ilustrativní. Zde je zádrhel, na němž se nemohla porota shodnout: k většině přestaveb je použita zcela odlišná, drsně diskotéková hudba, doprovázená razantním pohybem dvou téměř rokokově kostýmovaných baletek. Nejednoznačně vyznívá kontrast dvou základních hudebních rovin, snad to má vytvářet onen crazy dojem, avšak bez přímého vztahu k ději či myšlenkovému záměru. Všechny postavy se pohybují ve stylizovaných gestických schématech, připomínajících barokní malby či sochy. Dojem archaičnosti i jisté strnulosti zdůrazňuje použití masek u všech postav krom chasníka Kuby a princezny, tato dvojice má pouze nabílené obličeje. Může tak být naznačeno téma odlišnosti těchto dvou mladých a nezkažených lidí proti zkostnatělému světu majetných a mocných. Režijní záměr zařadit mileneckou dvojici Kuby a princezny do strnulé a konvenční sestavy královského dvora však nevyznívá dostatečně výrazně, což také způsobují temporytmické prodlevy v závěrečné části pohádky a především dvojí konec (nejprve vyznání lásky, svatba a pak teprve uzavření příběhu s kocourem). Vzhledem k tomu, že jsme viděli představení s kvalitními hereckými výkony, dobrou pěveckou průpravou i s důsledným aranžmá, lze předpokládat ještě přesnější režijní dotažení celé inscenace, která zaujala dětského diváka nejen výtvarnou a choreografickou pestrostí, ale také lehkým nadhledem při vyprávění celého příběhu.
Další soutěžní inscenace: Divadelní studio „V“ Brno – Jana Glazarová: O Budulínkovi, DS DK Žďár nad Sázavou – B. Němcová: Princ a Večernice, DS Tak jo Brno – Jana Blažková: Dárek z pekla, DS Jiří Poděbrady – Jiří Teper: Kocour v botách, DS NaKop Tyjátr Jihlava – Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ, Absolutní divadlo Brno – Miloš Břunda: Putování pohádkovým lesem aneb Perníková chaloupka, Prkno Veverská Bítýška – Iva Peřinová: O Kulišákovi, Umělecké centrum dětí a mládeže Havlíčkův Brod – Kolektiv souboru: Perníková chaloupka, Divadlo Dráček Brno – Vl. Novák, S. Oubram: Pohádka o Janíčkovi a Cecilce.
Porota: R. Felzmann, J. Chalupová, R. Köttnerová, V. Müller
Nominace: Divadelní studio Dialog II Brno – Kocour v botách aneb Crazy výlet do barokní opery
Divadelní studio Dialog II z Brna, pedagogicky i umělecky vedené Miluší Kudličkovou, vyšlo z kvalit textu (dramatizace Pavla Cmírala, hudba Karel Cón), který lehce redukuje některé motivy z původní Perraultovy předlohy a dává jim básnivou odlehčenost. Tu pak umocňuje přepůvabná hudba, jež připomíná melodicky prostou lidovou píseň, avšak zdobenou rafinovaným ornamentem. Proto tvůrci zvolili podtitul Crazy výlet do barokní opery. Celé představení přehledně vypráví příběh kocourovy pomoci chudému chasníkovi, avšak motiv kocourova rozhodnutí pomáhat není rozveden. Hraje se v neutrální scéně, kde posunem paravánů, praktikáblu a příležitostným použitím látkové drapérie jsou odlišována jednotlivá místa děje, což především v závěrečných sekvencích je až nadbytečně ilustrativní. Zde je zádrhel, na němž se nemohla porota shodnout: k většině přestaveb je použita zcela odlišná, drsně diskotéková hudba, doprovázená razantním pohybem dvou téměř rokokově kostýmovaných baletek. Nejednoznačně vyznívá kontrast dvou základních hudebních rovin, snad to má vytvářet onen crazy dojem, avšak bez přímého vztahu k ději či myšlenkovému záměru. Všechny postavy se pohybují ve stylizovaných gestických schématech, připomínajících barokní malby či sochy. Dojem archaičnosti i jisté strnulosti zdůrazňuje použití masek u všech postav krom chasníka Kuby a princezny, tato dvojice má pouze nabílené obličeje. Může tak být naznačeno téma odlišnosti těchto dvou mladých a nezkažených lidí proti zkostnatělému světu majetných a mocných. Režijní záměr zařadit mileneckou dvojici Kuby a princezny do strnulé a konvenční sestavy královského dvora však nevyznívá dostatečně výrazně, což také způsobují temporytmické prodlevy v závěrečné části pohádky a především dvojí konec (nejprve vyznání lásky, svatba a pak teprve uzavření příběhu s kocourem). Vzhledem k tomu, že jsme viděli představení s kvalitními hereckými výkony, dobrou pěveckou průpravou i s důsledným aranžmá, lze předpokládat ještě přesnější režijní dotažení celé inscenace, která zaujala dětského diváka nejen výtvarnou a choreografickou pestrostí, ale také lehkým nadhledem při vyprávění celého příběhu.
Další soutěžní inscenace: Divadelní studio „V“ Brno – Jana Glazarová: O Budulínkovi, DS DK Žďár nad Sázavou – B. Němcová: Princ a Večernice, DS Tak jo Brno – Jana Blažková: Dárek z pekla, DS Jiří Poděbrady – Jiří Teper: Kocour v botách, DS NaKop Tyjátr Jihlava – Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ, Absolutní divadlo Brno – Miloš Břunda: Putování pohádkovým lesem aneb Perníková chaloupka, Prkno Veverská Bítýška – Iva Peřinová: O Kulišákovi, Umělecké centrum dětí a mládeže Havlíčkův Brod – Kolektiv souboru: Perníková chaloupka, Divadlo Dráček Brno – Vl. Novák, S. Oubram: Pohádka o Janíčkovi a Cecilce.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.