Bezoušková, Simona: Semináře Loutkářské Chrudimi 2008. Rozhovor se Š. Filcíkem. AS 2008, č. 4
Deset dní po zveřejnění bylo „vyprodáno“
aneb
Semináře Loutkářské Chrudimi
Rozhovor se Štěpánem Filcíkem připravila Simona Bezoušková
K Loutkářské Chrudimi samozřejmě neoddělitelně patří i její vzdělávací část. A kdo jiný by o ní mohl poskytnout ucelenější a komplexnější informace než odborný pracovník NIPOS-ARTAMA, Štěpán Filcík, který má Loutkářskou Chrudim na starosti.
Můžeš prosím stručně popsat kolik seminářů bylo na letošní LCH, jakého druhu byly a kolik se jich zúčastnilo lidí?
Tak jako v posledních letech, bylo v rámci Loutkářské Chrudimi třináct seminářů. To je počet, který Chrudim „unese“. Zájem by totiž byl asi větší – myslím, že bychom každoročně mohli naplnit seminářů patnáct, i víc. Problém je v tom, že již druhým rokem je možné se do seminářů přihlašovat elektronicky – takže, když je plno, zájemci zavřou elektronický formulář a my už nezjistíme kolik by jich ještě mohlo být.
Kapacita seminářů se ale odvíjí od kapacity hracích prostorů. Loutkové divadlo je často divadlo malé, až miniaturní. Většina inscenací se musí hrát v menších prostorech s kapacitou okolo sta diváků. Takže, když chceme aby seminaristé mohli vidět alespoň přehlídkový program, což je svým způsobem i součást vzdělávání, a když víme, že lze hrát maximálně třikrát denně (v mnoha případech i to je na hranici psychických i fyzických sil – mimo jiné i proto, že přehlídka se koná začátkem prázdnin, v době největších veder), vychází nám, že můžeme seminaristy obsadit tak jedno a půl představení, protože něco musí zůstat pro veřejnost, jejíž zájem rok od roku stoupá, dále pro hosty a hrající soubory. I tak jsou některá představení už týden před přehlídkou beznadějně vyprodaná.
Takže 166 seminaristů si letos mohlo vybrat z této nabídky:
A – Autorsko-dramatizátorský seminář Luďka Richtera
D – Divadlo na papíře s lektorkou Hanou Voříškovou
F – Foto-komix vedl Jiří Jelínek, Dorota Tichá a Zuzana Vítková
H – Hlas nahlas učila Jana Altmannová
J – Javajku snadno a rychle vyráběla a do hry s ní zasvěcovala Lea Hniličková
K – Klub pro děti otevřely Hana Zimmermannová a Jana Horáková
L – Loutku a její hlas zkoumala Hana Dotřelová
M – Maňásek, lektorka Martina Hartmannová
O – Očima loutek (Seminář pro náctileté) vedla Jana Mandlová a Jindra Homolová
P – Probouzení spící energie (výroba dřevěných loutek), o to se pokoušel František Watzl
S – Slova – a co je za nimi? probádávala Blanka Josephová-Luňáková a Máša Černíková
T – Tělo a pohyb procvičoval mim Josef Tichý
Z – Zvířátka – proč jsou jaká jsou (seminář pro rodiče s dětmi) vedl Tomáš Doležal a Eva Mohaplová
Které semináře patří mezi nejoblíbenější a jsou nejdříve zaplněny?
Na tuhle otázku není snadná odpověď. Mám úplnou a přesnou statistiku, jak a v jakém pořadí se jednotliví zájemci přihlašovali, ale to nic neznamená. Zajedno je tam celá řada případů, kdy jeden člověk (například vedoucí souboru nebo pedagog ZUŠ) přihlásil hromadně více zájemců, a pak je potřeba zohlednit znalost (či spíše neznalost) on-line komunikace a dostupnost informací o vyhlášených seminářích. Ti, kteří se už některého z našich seminářů v minulosti zúčastnili a mají e-mailovou adresu, dostali informace o pár dní dříve. V dalších případech se nepodařilo někomu přihlásit a musel to udělat později, či pomocí telefonu. Ale i když to vezmu odzadu (týden po vyhlášení seminářů nebyly ještě zcela zaplněny semináře Javajka, Klub pro děti a Autorsko-dramatizátorský seminář) stejně se nedá říct, že by o ně byl menší zájem, nebo že by nebyly nakonec dobře přijaty. Řeknu to jinak – deset dní po zveřejnění bylo v podstatě „vyprodáno“.
Podle jakého klíče semináře vybíráš a připravuješ?
Dělím si pracovně semináře do tří skupin - odborné, inspirativní a speciální. Odborné jsou ty, které míří přímo ke znalostem a dovednostem loutkového divadla, inspirativní nejsou o nic méně odborné, ale měly by být inspirací a rozšířeným pohledem na divadlo nebo na jednotlivé divadelní prvky (letos to byly například Slova a co je za nimi? Foto-komix nebo pantomima a pohybové divadlo Tělo a pohyb) a speciální jsou semináře pro děti, mládež nebo pro rodiče s dětmi. Jejich smysl je dvojí. Zaprvé pomáhají rodičům dětí a mládeže zúčastnit se přehlídky (mohou jet společně s dětmi a být v semináři) a zadruhé to pěstuje novou generaci. Existuje už dnes celá řada lidí, kteří přijížděli jako děti, pak jako mládež a dnes se účastní „dospěláckých“ seminářů nebo jako členové hrajících souborů.
Výběr seminářů je celoroční úkol. Někdy si už připadám jako „postižený“ – všude, kde se něco divadelně zajímavého děje, byť jen okrajově, všude hledám možnost spolupráce. Takhle jsem se například potkal s Milošem Vacíkem, vedoucím Tam-Tam orchestra a už tři roky se domlouváme, že by mohl udělat bubenickou dílnu. No zatím se nepovedlo. Někdy mě k nabídce vyprovokují sami účastnící. Například seminář pro rodiče s dětmi je na pořadu Chrudimi jen když o něj víc lidí projeví zájem. Musím se ptát, hledat a zkoušet. Několik let například hledám lektora, který by učil vyrábět jednoduché hudební a zvukové nástroje – letos se podařilo někoho takového sehnat přes jednoho seminaristu. Takže příští rok uvidíme.
Co podle Tebe letos patřilo k tomu nejzajímavějšímu? Co si seminaristé nejvíce pochvalovali?
Tenhle rozhovor děláme příliš brzy po závěru Loutkářské Chrudimi a nemám ještě k dispozici žádnou kvalifikovanou zpětnou vazbu, kterou se každoročně snažím dělat. Takže mohu říct jen tolik, že každý seminář byl někým pochválen a zatím se ke mně nedostala žádná negativní reakce.
Takže otázka, zda se některý z letošních seminářů nevyvedl, je asi také zbytečná...
O žádném zjevném problému nevím. Ale málem jeden byl. To když mi tři dny před zahájením oznámil Karel Vostárek, že nemůže vést dílnu Probouzení spící energie. Navrhl ovšem náhradu a ukázalo se, že velmi kvalitní – seminaristé byli spokojeni.
K tomu, co se nepovedlo by se ovšem dal přiřadit i fakt, že letos nebyl vůbec žádný hudební seminář a ani seminář inscenační (režijní). Nesehnal jsem lektory. Na druhou stranu bych pak ale musel vynechat jiné semináře, což by myslím byla škoda.
Jak dopadly závěrečné ukázky z práce v seminářích?
Velmi dobře. Ze třinácti seminářů jsme viděli ukázku práce jedenácti. Chyběl jen Autorsko-dramatizátorský a Klub pro děti. Ve všech případech bylo vidět dobrou práci a kvalitativní pokrok.
Plánuješ pro příští rok v oblasti seminářů nějakou novinku, něco speciálního?
Na plánování je ještě brzo. Nejdřív si musím udělat ten kvalifikovaný rozbor, jehož součástí je i zjištění, co lidem chybělo nebo dlouhodobě chybí. Nicméně – v každém případě by měl být příští rok nějaký hudební seminář, pak možná již výše zmíněná výroba zvukadel. Rád bych pokračoval v nějakém pohybu (ať už tanečním nebo v nějaké formě pohybového divadla). Dlouhodobě usiluji o seminář, který by se věnoval svícení na loutkovém divadle, měl by se také uskutečnit technologický seminář. A někdy bych chtěl zkusit nabídnout i seminář teoretický – teatrologický, zaměřený samozřejmě na loutkové divadlo, o který byl před časem zájem. Hlavní nabídku bude ale samozřejmě tvořit loutkoherectví, práce s hlasem, scénografie nebo výtvarný seminář a nebude samozřejmě chybět nějaká podoba dramaturgické dílny, případně inscenační praxe. Budou-li lektoři…
aneb
Semináře Loutkářské Chrudimi
Rozhovor se Štěpánem Filcíkem připravila Simona Bezoušková
K Loutkářské Chrudimi samozřejmě neoddělitelně patří i její vzdělávací část. A kdo jiný by o ní mohl poskytnout ucelenější a komplexnější informace než odborný pracovník NIPOS-ARTAMA, Štěpán Filcík, který má Loutkářskou Chrudim na starosti.
Můžeš prosím stručně popsat kolik seminářů bylo na letošní LCH, jakého druhu byly a kolik se jich zúčastnilo lidí?
Tak jako v posledních letech, bylo v rámci Loutkářské Chrudimi třináct seminářů. To je počet, který Chrudim „unese“. Zájem by totiž byl asi větší – myslím, že bychom každoročně mohli naplnit seminářů patnáct, i víc. Problém je v tom, že již druhým rokem je možné se do seminářů přihlašovat elektronicky – takže, když je plno, zájemci zavřou elektronický formulář a my už nezjistíme kolik by jich ještě mohlo být.
Kapacita seminářů se ale odvíjí od kapacity hracích prostorů. Loutkové divadlo je často divadlo malé, až miniaturní. Většina inscenací se musí hrát v menších prostorech s kapacitou okolo sta diváků. Takže, když chceme aby seminaristé mohli vidět alespoň přehlídkový program, což je svým způsobem i součást vzdělávání, a když víme, že lze hrát maximálně třikrát denně (v mnoha případech i to je na hranici psychických i fyzických sil – mimo jiné i proto, že přehlídka se koná začátkem prázdnin, v době největších veder), vychází nám, že můžeme seminaristy obsadit tak jedno a půl představení, protože něco musí zůstat pro veřejnost, jejíž zájem rok od roku stoupá, dále pro hosty a hrající soubory. I tak jsou některá představení už týden před přehlídkou beznadějně vyprodaná.
Takže 166 seminaristů si letos mohlo vybrat z této nabídky:
A – Autorsko-dramatizátorský seminář Luďka Richtera
D – Divadlo na papíře s lektorkou Hanou Voříškovou
F – Foto-komix vedl Jiří Jelínek, Dorota Tichá a Zuzana Vítková
H – Hlas nahlas učila Jana Altmannová
J – Javajku snadno a rychle vyráběla a do hry s ní zasvěcovala Lea Hniličková
K – Klub pro děti otevřely Hana Zimmermannová a Jana Horáková
L – Loutku a její hlas zkoumala Hana Dotřelová
M – Maňásek, lektorka Martina Hartmannová
O – Očima loutek (Seminář pro náctileté) vedla Jana Mandlová a Jindra Homolová
P – Probouzení spící energie (výroba dřevěných loutek), o to se pokoušel František Watzl
S – Slova – a co je za nimi? probádávala Blanka Josephová-Luňáková a Máša Černíková
T – Tělo a pohyb procvičoval mim Josef Tichý
Z – Zvířátka – proč jsou jaká jsou (seminář pro rodiče s dětmi) vedl Tomáš Doležal a Eva Mohaplová
Které semináře patří mezi nejoblíbenější a jsou nejdříve zaplněny?
Na tuhle otázku není snadná odpověď. Mám úplnou a přesnou statistiku, jak a v jakém pořadí se jednotliví zájemci přihlašovali, ale to nic neznamená. Zajedno je tam celá řada případů, kdy jeden člověk (například vedoucí souboru nebo pedagog ZUŠ) přihlásil hromadně více zájemců, a pak je potřeba zohlednit znalost (či spíše neznalost) on-line komunikace a dostupnost informací o vyhlášených seminářích. Ti, kteří se už některého z našich seminářů v minulosti zúčastnili a mají e-mailovou adresu, dostali informace o pár dní dříve. V dalších případech se nepodařilo někomu přihlásit a musel to udělat později, či pomocí telefonu. Ale i když to vezmu odzadu (týden po vyhlášení seminářů nebyly ještě zcela zaplněny semináře Javajka, Klub pro děti a Autorsko-dramatizátorský seminář) stejně se nedá říct, že by o ně byl menší zájem, nebo že by nebyly nakonec dobře přijaty. Řeknu to jinak – deset dní po zveřejnění bylo v podstatě „vyprodáno“.
Podle jakého klíče semináře vybíráš a připravuješ?
Dělím si pracovně semináře do tří skupin - odborné, inspirativní a speciální. Odborné jsou ty, které míří přímo ke znalostem a dovednostem loutkového divadla, inspirativní nejsou o nic méně odborné, ale měly by být inspirací a rozšířeným pohledem na divadlo nebo na jednotlivé divadelní prvky (letos to byly například Slova a co je za nimi? Foto-komix nebo pantomima a pohybové divadlo Tělo a pohyb) a speciální jsou semináře pro děti, mládež nebo pro rodiče s dětmi. Jejich smysl je dvojí. Zaprvé pomáhají rodičům dětí a mládeže zúčastnit se přehlídky (mohou jet společně s dětmi a být v semináři) a zadruhé to pěstuje novou generaci. Existuje už dnes celá řada lidí, kteří přijížděli jako děti, pak jako mládež a dnes se účastní „dospěláckých“ seminářů nebo jako členové hrajících souborů.
Výběr seminářů je celoroční úkol. Někdy si už připadám jako „postižený“ – všude, kde se něco divadelně zajímavého děje, byť jen okrajově, všude hledám možnost spolupráce. Takhle jsem se například potkal s Milošem Vacíkem, vedoucím Tam-Tam orchestra a už tři roky se domlouváme, že by mohl udělat bubenickou dílnu. No zatím se nepovedlo. Někdy mě k nabídce vyprovokují sami účastnící. Například seminář pro rodiče s dětmi je na pořadu Chrudimi jen když o něj víc lidí projeví zájem. Musím se ptát, hledat a zkoušet. Několik let například hledám lektora, který by učil vyrábět jednoduché hudební a zvukové nástroje – letos se podařilo někoho takového sehnat přes jednoho seminaristu. Takže příští rok uvidíme.
Co podle Tebe letos patřilo k tomu nejzajímavějšímu? Co si seminaristé nejvíce pochvalovali?
Tenhle rozhovor děláme příliš brzy po závěru Loutkářské Chrudimi a nemám ještě k dispozici žádnou kvalifikovanou zpětnou vazbu, kterou se každoročně snažím dělat. Takže mohu říct jen tolik, že každý seminář byl někým pochválen a zatím se ke mně nedostala žádná negativní reakce.
Takže otázka, zda se některý z letošních seminářů nevyvedl, je asi také zbytečná...
O žádném zjevném problému nevím. Ale málem jeden byl. To když mi tři dny před zahájením oznámil Karel Vostárek, že nemůže vést dílnu Probouzení spící energie. Navrhl ovšem náhradu a ukázalo se, že velmi kvalitní – seminaristé byli spokojeni.
K tomu, co se nepovedlo by se ovšem dal přiřadit i fakt, že letos nebyl vůbec žádný hudební seminář a ani seminář inscenační (režijní). Nesehnal jsem lektory. Na druhou stranu bych pak ale musel vynechat jiné semináře, což by myslím byla škoda.
Jak dopadly závěrečné ukázky z práce v seminářích?
Velmi dobře. Ze třinácti seminářů jsme viděli ukázku práce jedenácti. Chyběl jen Autorsko-dramatizátorský a Klub pro děti. Ve všech případech bylo vidět dobrou práci a kvalitativní pokrok.
Plánuješ pro příští rok v oblasti seminářů nějakou novinku, něco speciálního?
Na plánování je ještě brzo. Nejdřív si musím udělat ten kvalifikovaný rozbor, jehož součástí je i zjištění, co lidem chybělo nebo dlouhodobě chybí. Nicméně – v každém případě by měl být příští rok nějaký hudební seminář, pak možná již výše zmíněná výroba zvukadel. Rád bych pokračoval v nějakém pohybu (ať už tanečním nebo v nějaké formě pohybového divadla). Dlouhodobě usiluji o seminář, který by se věnoval svícení na loutkovém divadle, měl by se také uskutečnit technologický seminář. A někdy bych chtěl zkusit nabídnout i seminář teoretický – teatrologický, zaměřený samozřejmě na loutkové divadlo, o který byl před časem zájem. Hlavní nabídku bude ale samozřejmě tvořit loutkoherectví, práce s hlasem, scénografie nebo výtvarný seminář a nebude samozřejmě chybět nějaká podoba dramaturgické dílny, případně inscenační praxe. Budou-li lektoři…
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.