SLÍŽEK, David: Podvědomě čekám na nabídku z Hollywoodu. Rozhovor s ředitelem Městského divadla Děčín Petrem Michálkem. AS 2007, č. 3, s. 34-36.
Podvědomě čekám na nabídku z Hollywoodu
Rozhovor s ředitelem Městského divadla Děčín Petrem Michálkem
Připravil David Slížek
S Petrem Michálkem jsme vedli rozhovor moderním způsobem – on-line chatováním přes internet. Původně jsem takhle novátorský být nechtěl, ale nakonec nám nic jiného nezbylo – v průběhu Divadelního Děčína / Divadelní Třebíče jsem na interview nenašel čas. Část rozhovoru jsme pak vedli metodou volných asociací. O čem? O prvním ročníku Divadelního Děčína, amatérském divadle nebo lodi na Labi.
Jaké byly v Děčíně po skončení přehlídky ohlasy na její první děčínskou inkarnaci?
Budu konkrétní a bez omáčky: ptali se, kdo vyhrál; pak mi jedna paní volala i v noci, že to bylo úžasné, protože když přišla během přehlídky do divadla, tak moc lidí neznala a lekla se, jestli zapadne. A pak v klubu čekala na další představení a někdo ji oslovil, pak další a ona se prý rozkecala jako už dlouho ne. Suma sumárum: Děčín se rozkecal.
Jak bylo spokojené město, které na přehlídku přispělo?
Co je to město? Vrcholný představitel, primátor, byl potěšen a když jsme jeli z Třebíče v autě, říkal, že je rád, že to bude pokračovat. Myslím, že pochopil, že to není „akce pro akci“, jak to někdy bývá, ale akce pro město. Na zasedání zastupitelstva mi dokonce veřejně děkoval. Od lidí mimo jiné ještě dnes dostávám maily typu: „Já vůl promeškal Divadelní Děčín, bude to ještě za rok?“
Jak dlouho jsi po přehlídce odpočíval?
Neděli odpoledne a večer jsem fakt nic nedělal. V pondělí už vrcholily přípravy na městské slavnosti, které začaly ve středu.
Stěžoval si během přehlídky vůbec někdo na něco?
Sám od sebe ne. Opravdu. O to víc jsem to z lidí tahal. A pár výhrad se nakonec našlo. Divadelní Děčín může být díky tomu příští rok ještě lepší. Osobně ctím zásadu Pabla Picassa: Nebojte se dokonalosti, stejně jí nikdy nedosáhnete.
Podle mé zkušenosti jste byli na přehlídku velmi dobře připraveni a všecko klapalo. Byly nějaké kritické momenty, kdy něco hrozilo zhroucením? Stalo se něco, co tě „vytočilo“?
Díky. Nevytočilo mě nic. První kritický moment, který si vybavuji, byl okamžik, kdy v tiskárně došel toner. A byly další. Ovšem drobné a hlavně - řešitelné.
Chystáš, po zkušenostech z prvního ročníku, pro příští rok nějaké konkrétní změny?
Porota nebude chodit přes zákulisí, k dostání bude i vegetariánská strava, doprovodný program bude lépe načasován, budeme mít lepší elevaci na jevišti, informační centrum bude více v pohotovosti, fáborky k hotelu budou tentokrát tak vysoko, aby je už nikdo neutrhal... Je toho víc, vše probereme v rámci hodnocení na Artamě.
Už před letošní přehlídkou se například debatovalo o novém logu pro Divadelní Děčín / Divadelní Třebíč. Artama na ně připravuje výběrové řízení…
O tom taky budeme mluvit. Sám za sebe budu prosazovat, aby se nechalo tak, jak je. Mám i návrhy jak obohatit doprovodný program, grafickou podobu divadelního zpravodaje, mohla by například vzniknout i divácká porota. O tom všem ale musíme nejdříve jednat. Největší radost mám ale z toho, že DD a DT je konečně jedna přehlídka. V tomto smyslu můžeme jistě více sjednotit propagační a prezentační dárečky apod.
Jak je na tom s amatérskými divadelníky Děčín? Ze soutěžních přehlídek posledních let si žádné děčínské divadlo nepamatuju…
No vidíš. A přitom je tu Divadelní soubor Karla Čapka, který má jednak tradici, a jednak vyrovnané výkony. Zkoušel jsem s nimi hru Aby bylo jasno. Začali jsme zkoušet i Její pastorkyňu, ale na mou žádost jsme to zamrazili – po volbách jsem neměl šanci dostat se na zkoušky. Třeba to jednou rozmrazíme. Ať tak, či tak, ten soubor na to pod pevným vedením má.
Byli se děčínští amatéři letos na přehlídce podívat? Co říkali?
Byli součástí organizačního týmu, dělali styčné důstojníky pro soubory –
mimochodem skvěle. A chodili se i dívat, polovina z nich viděla všechno. Něco je pobuřovalo, něco okouzlovalo, tak to má být, ne?
Rozhodně ano. Co říkáš po letošním ročníku přehlídky kvalitě amatérského divadla?
Před třemi lety jsem jel do Loun na přehlídku jako porotce, po devíti letech jsem tak oživil kontakt s amatérským divadlem. A koukal na Procházku, Zelenku a Coonyho. Tehdy mě to překvapilo. Dělali jsme totiž s Hlínou autorské divadlo, a tak nějak se mi to blbě spojilo, že amatérské je autorské a tím tak přínosné. Vzniká tady cosi jako komerční amatérské divadlo, ale vždyť už ten termín je sám o sobě podivný. Víc neřeknu, ber to jako střípek všech těch velmi neujasněných úvah, které na toto téma mám.
S tím možná souvisí otázka, o které se v poslední době (nejen na stránce Amatérské scény) dost debatuje: jak se díváš na účast profesionálů v amatérských souborech?
Když ony ty paušály jsou tak ošemetné. Někdy je to součást strategie atraktivity, někdy přirozené vyplynutí. Mám tendenci to pojmenovávat a hledat tu hranici, na druhou stranu cítím i nutkání – a snad to není alibismus, proč taky – nechat to vývoji. To máš jako s otázkou, jaký má vlastně smysl říkat, že tohle představení je první a tohle druhé.
Na národní přehlídce jsi byl podruhé – loni jako porotce, letos jako organizátor. V Děčíně jsi měl původně také být v porotě, pak to ale nevyšlo. Litoval jsi toho?
Dříve jsem na přehlídce byl i jako herec, ale to už je dávno. To víš, že litoval. Mám rád ty lidi, atmosféru, rozhovory.
Musím tě pochválit jako dobrého moderátora. Pokud budeš v porotě, máš už za sebe na tento post náhradu?
Ó díky. Někdo by se určitě našel. Podstatné myslím není, aby to byl Michálek, ale aby to byl někdo, koho to baví a ví, o čem mluví.
Jsi ředitel, manažer, nechybí ti divadlo jako profese?
Chybí. Moc. Ale i to, co dělám, mě naštěstí baví, takže není moc času na to myslet. A neskromně přiznávám, že pocit, že co si vymyslím, to si mohu také zrealizovat a nést si za to odpovědnost, je mi příjemný a jako dramaturg jsem ho moc často neměl.
Nemáš chuť si zahrát, zarežírovat?
Bral bych oboje. Fakt, podvědomě čekám na nabídku z Hollywoodu.
Sliboval jsi, že příští rok v Děčíně proběhne i letos neuskutečněná plavba lodí. Už víš, jak zvedneš hladinu Labe?
Je to vymyšlené: V Děčíně žije 50 000 lidí. Když každý přinese kýbl vody, dostanem se až do Hřenska!
Volné asociace
Část rozhovoru jsem s Petrem Michálkem vedl experimentální metodou volných asociací (asi si všichni vzpomenete na Čapkovu povídku, ve které profesor tímto způsobem dostane z vraha přiznání, kde zakopal mrtvolu). Když jsem Petrovi experiment navrhl, trochu se vylekal: „Ale abych neprozradil, že ta mrtvola je zakopaná u plotu na zahrádce…\" A jak to nakonec dopadlo? No, u plotu to nebylo…
DS (14:21) karlovy vary
PM (14:22) fontána zurčící bublající šlehačka našlehaná splaskla
DS (14:22) děčín
PM (14:22) doma doma doma na kole na sněžník
DS (14:22) činely
PM (14:22) cha! zahájení divadelního děčína přece!
DS (14:22) třebíč
PM (14:23) porotovna s varnou konvicí na kafe dvojka červeného zdi z papundeklu
DS (14:23) rudolf
PM (14:23) božský guru felzmann
DS (14:23) divadlo
PM (14:23) jé to je řetězec slov a pocitů žádné neleze mi z pusy jako první
DS (14:23) nominace
PM (14:23) závody bedna vítězů
DS (14:24) děti
PM (14:24) jakub a Matěj láska
DS (14:24) amatér
PM (14:24) cha! konstruktér
DS (14:24) porota
PM (14:24) miloš forman
DS (14:24) prší
PM (14:25) jen se leje to teď slyším hodně často i když svítí sluníčko
DS (14:25) opona
PM (14:25) vůně prach kouzlo tajemství
DS (14:25) režie
PM (14:25) nic
DS (14:25) sen
PM (14:25) mám rád chci si je pamatovat poslední blbej
DS (14:25) gymnázium
PM (14:26) Schola ludus tam jsem potkal Tománka
DS (14:26) artama
PM (14:26) co to znamená?
DS (14:26) loď
PM (14:26) děčín moje máma ráda pluje ještě v děčíně neplula chyba
DS (14:26) šotek
PM (14:26) kolega milovaný toho chlapa mám fakt rád
DS (14:26) dobré představení
PM (14:27) radost, zážitek
DS (14:27) lidumor
PM (14:27) neděle dopoledne nýdrle děsivý pohled
DS (14:27) poezie
PM (14:27) slečno slečno jak to děláte že hodiny neoněmí když se svlékáte?
DS (14:27) mrtvola
PM (14:27) kriminálka miami
DS (14:27) plot
PM (14:27) Cha! tam je ta mrtvola
DS (14:28) zakopal
PM (14:28) notýsek
DS (14:28) Myslím, že jsi tu mrtvolu zakopal s Dušanem Zakopalem u plotu
Úryvky z životopisu
(kompletní bio viz www.petrmichalek.cz)
27. dubna 1977 – narozen v Hradci Králové
1992–1995 – studuje soukromé gymnázium Schola ludus v Ústí nad Labem, bydlí v Krupce
září 1993 – stává se členem Rodinného divadla Hlína
říjen 1995 – imatrikulován na Janáčkovu Akademii Múzických Umění (JAMU) v Brně, obor divadelní dramaturgie, ateliér Prof. Bořivoje Srby
červen 1999 – přijat do Městského divadla Zlín jako dramaturg
srpen 2000 – absolvuje Janáčkovu Akademii Múzických Umění v Brně, stává se hercem a dramaturgem brněnského divadla Polárka
září 2001 – začíná pracovat jako dramaturg Městského divadla v Karlových Varech
2002 – od roku 2002 je ženatý, má dvě děti (dvojčata)
březen 2004 – stává se ředitelem Městského divadla Děčín
2006 – na kandidátce ODS zvolen jako nestraník do zastupitelstva Statutárního města Děčín; jmenován členem rady a předsedou kulturní komise
Rozhovor s ředitelem Městského divadla Děčín Petrem Michálkem
Připravil David Slížek
S Petrem Michálkem jsme vedli rozhovor moderním způsobem – on-line chatováním přes internet. Původně jsem takhle novátorský být nechtěl, ale nakonec nám nic jiného nezbylo – v průběhu Divadelního Děčína / Divadelní Třebíče jsem na interview nenašel čas. Část rozhovoru jsme pak vedli metodou volných asociací. O čem? O prvním ročníku Divadelního Děčína, amatérském divadle nebo lodi na Labi.
Jaké byly v Děčíně po skončení přehlídky ohlasy na její první děčínskou inkarnaci?
Budu konkrétní a bez omáčky: ptali se, kdo vyhrál; pak mi jedna paní volala i v noci, že to bylo úžasné, protože když přišla během přehlídky do divadla, tak moc lidí neznala a lekla se, jestli zapadne. A pak v klubu čekala na další představení a někdo ji oslovil, pak další a ona se prý rozkecala jako už dlouho ne. Suma sumárum: Děčín se rozkecal.
Jak bylo spokojené město, které na přehlídku přispělo?
Co je to město? Vrcholný představitel, primátor, byl potěšen a když jsme jeli z Třebíče v autě, říkal, že je rád, že to bude pokračovat. Myslím, že pochopil, že to není „akce pro akci“, jak to někdy bývá, ale akce pro město. Na zasedání zastupitelstva mi dokonce veřejně děkoval. Od lidí mimo jiné ještě dnes dostávám maily typu: „Já vůl promeškal Divadelní Děčín, bude to ještě za rok?“
Jak dlouho jsi po přehlídce odpočíval?
Neděli odpoledne a večer jsem fakt nic nedělal. V pondělí už vrcholily přípravy na městské slavnosti, které začaly ve středu.
Stěžoval si během přehlídky vůbec někdo na něco?
Sám od sebe ne. Opravdu. O to víc jsem to z lidí tahal. A pár výhrad se nakonec našlo. Divadelní Děčín může být díky tomu příští rok ještě lepší. Osobně ctím zásadu Pabla Picassa: Nebojte se dokonalosti, stejně jí nikdy nedosáhnete.
Podle mé zkušenosti jste byli na přehlídku velmi dobře připraveni a všecko klapalo. Byly nějaké kritické momenty, kdy něco hrozilo zhroucením? Stalo se něco, co tě „vytočilo“?
Díky. Nevytočilo mě nic. První kritický moment, který si vybavuji, byl okamžik, kdy v tiskárně došel toner. A byly další. Ovšem drobné a hlavně - řešitelné.
Chystáš, po zkušenostech z prvního ročníku, pro příští rok nějaké konkrétní změny?
Porota nebude chodit přes zákulisí, k dostání bude i vegetariánská strava, doprovodný program bude lépe načasován, budeme mít lepší elevaci na jevišti, informační centrum bude více v pohotovosti, fáborky k hotelu budou tentokrát tak vysoko, aby je už nikdo neutrhal... Je toho víc, vše probereme v rámci hodnocení na Artamě.
Už před letošní přehlídkou se například debatovalo o novém logu pro Divadelní Děčín / Divadelní Třebíč. Artama na ně připravuje výběrové řízení…
O tom taky budeme mluvit. Sám za sebe budu prosazovat, aby se nechalo tak, jak je. Mám i návrhy jak obohatit doprovodný program, grafickou podobu divadelního zpravodaje, mohla by například vzniknout i divácká porota. O tom všem ale musíme nejdříve jednat. Největší radost mám ale z toho, že DD a DT je konečně jedna přehlídka. V tomto smyslu můžeme jistě více sjednotit propagační a prezentační dárečky apod.
Jak je na tom s amatérskými divadelníky Děčín? Ze soutěžních přehlídek posledních let si žádné děčínské divadlo nepamatuju…
No vidíš. A přitom je tu Divadelní soubor Karla Čapka, který má jednak tradici, a jednak vyrovnané výkony. Zkoušel jsem s nimi hru Aby bylo jasno. Začali jsme zkoušet i Její pastorkyňu, ale na mou žádost jsme to zamrazili – po volbách jsem neměl šanci dostat se na zkoušky. Třeba to jednou rozmrazíme. Ať tak, či tak, ten soubor na to pod pevným vedením má.
Byli se děčínští amatéři letos na přehlídce podívat? Co říkali?
Byli součástí organizačního týmu, dělali styčné důstojníky pro soubory –
mimochodem skvěle. A chodili se i dívat, polovina z nich viděla všechno. Něco je pobuřovalo, něco okouzlovalo, tak to má být, ne?
Rozhodně ano. Co říkáš po letošním ročníku přehlídky kvalitě amatérského divadla?
Před třemi lety jsem jel do Loun na přehlídku jako porotce, po devíti letech jsem tak oživil kontakt s amatérským divadlem. A koukal na Procházku, Zelenku a Coonyho. Tehdy mě to překvapilo. Dělali jsme totiž s Hlínou autorské divadlo, a tak nějak se mi to blbě spojilo, že amatérské je autorské a tím tak přínosné. Vzniká tady cosi jako komerční amatérské divadlo, ale vždyť už ten termín je sám o sobě podivný. Víc neřeknu, ber to jako střípek všech těch velmi neujasněných úvah, které na toto téma mám.
S tím možná souvisí otázka, o které se v poslední době (nejen na stránce Amatérské scény) dost debatuje: jak se díváš na účast profesionálů v amatérských souborech?
Když ony ty paušály jsou tak ošemetné. Někdy je to součást strategie atraktivity, někdy přirozené vyplynutí. Mám tendenci to pojmenovávat a hledat tu hranici, na druhou stranu cítím i nutkání – a snad to není alibismus, proč taky – nechat to vývoji. To máš jako s otázkou, jaký má vlastně smysl říkat, že tohle představení je první a tohle druhé.
Na národní přehlídce jsi byl podruhé – loni jako porotce, letos jako organizátor. V Děčíně jsi měl původně také být v porotě, pak to ale nevyšlo. Litoval jsi toho?
Dříve jsem na přehlídce byl i jako herec, ale to už je dávno. To víš, že litoval. Mám rád ty lidi, atmosféru, rozhovory.
Musím tě pochválit jako dobrého moderátora. Pokud budeš v porotě, máš už za sebe na tento post náhradu?
Ó díky. Někdo by se určitě našel. Podstatné myslím není, aby to byl Michálek, ale aby to byl někdo, koho to baví a ví, o čem mluví.
Jsi ředitel, manažer, nechybí ti divadlo jako profese?
Chybí. Moc. Ale i to, co dělám, mě naštěstí baví, takže není moc času na to myslet. A neskromně přiznávám, že pocit, že co si vymyslím, to si mohu také zrealizovat a nést si za to odpovědnost, je mi příjemný a jako dramaturg jsem ho moc často neměl.
Nemáš chuť si zahrát, zarežírovat?
Bral bych oboje. Fakt, podvědomě čekám na nabídku z Hollywoodu.
Sliboval jsi, že příští rok v Děčíně proběhne i letos neuskutečněná plavba lodí. Už víš, jak zvedneš hladinu Labe?
Je to vymyšlené: V Děčíně žije 50 000 lidí. Když každý přinese kýbl vody, dostanem se až do Hřenska!
Volné asociace
Část rozhovoru jsem s Petrem Michálkem vedl experimentální metodou volných asociací (asi si všichni vzpomenete na Čapkovu povídku, ve které profesor tímto způsobem dostane z vraha přiznání, kde zakopal mrtvolu). Když jsem Petrovi experiment navrhl, trochu se vylekal: „Ale abych neprozradil, že ta mrtvola je zakopaná u plotu na zahrádce…\" A jak to nakonec dopadlo? No, u plotu to nebylo…
DS (14:21) karlovy vary
PM (14:22) fontána zurčící bublající šlehačka našlehaná splaskla
DS (14:22) děčín
PM (14:22) doma doma doma na kole na sněžník
DS (14:22) činely
PM (14:22) cha! zahájení divadelního děčína přece!
DS (14:22) třebíč
PM (14:23) porotovna s varnou konvicí na kafe dvojka červeného zdi z papundeklu
DS (14:23) rudolf
PM (14:23) božský guru felzmann
DS (14:23) divadlo
PM (14:23) jé to je řetězec slov a pocitů žádné neleze mi z pusy jako první
DS (14:23) nominace
PM (14:23) závody bedna vítězů
DS (14:24) děti
PM (14:24) jakub a Matěj láska
DS (14:24) amatér
PM (14:24) cha! konstruktér
DS (14:24) porota
PM (14:24) miloš forman
DS (14:24) prší
PM (14:25) jen se leje to teď slyším hodně často i když svítí sluníčko
DS (14:25) opona
PM (14:25) vůně prach kouzlo tajemství
DS (14:25) režie
PM (14:25) nic
DS (14:25) sen
PM (14:25) mám rád chci si je pamatovat poslední blbej
DS (14:25) gymnázium
PM (14:26) Schola ludus tam jsem potkal Tománka
DS (14:26) artama
PM (14:26) co to znamená?
DS (14:26) loď
PM (14:26) děčín moje máma ráda pluje ještě v děčíně neplula chyba
DS (14:26) šotek
PM (14:26) kolega milovaný toho chlapa mám fakt rád
DS (14:26) dobré představení
PM (14:27) radost, zážitek
DS (14:27) lidumor
PM (14:27) neděle dopoledne nýdrle děsivý pohled
DS (14:27) poezie
PM (14:27) slečno slečno jak to děláte že hodiny neoněmí když se svlékáte?
DS (14:27) mrtvola
PM (14:27) kriminálka miami
DS (14:27) plot
PM (14:27) Cha! tam je ta mrtvola
DS (14:28) zakopal
PM (14:28) notýsek
DS (14:28) Myslím, že jsi tu mrtvolu zakopal s Dušanem Zakopalem u plotu
Úryvky z životopisu
(kompletní bio viz www.petrmichalek.cz)
27. dubna 1977 – narozen v Hradci Králové
1992–1995 – studuje soukromé gymnázium Schola ludus v Ústí nad Labem, bydlí v Krupce
září 1993 – stává se členem Rodinného divadla Hlína
říjen 1995 – imatrikulován na Janáčkovu Akademii Múzických Umění (JAMU) v Brně, obor divadelní dramaturgie, ateliér Prof. Bořivoje Srby
červen 1999 – přijat do Městského divadla Zlín jako dramaturg
srpen 2000 – absolvuje Janáčkovu Akademii Múzických Umění v Brně, stává se hercem a dramaturgem brněnského divadla Polárka
září 2001 – začíná pracovat jako dramaturg Městského divadla v Karlových Varech
2002 – od roku 2002 je ženatý, má dvě děti (dvojčata)
březen 2004 – stává se ředitelem Městského divadla Děčín
2006 – na kandidátce ODS zvolen jako nestraník do zastupitelstva Statutárního města Děčín; jmenován členem rady a předsedou kulturní komise
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.