Ostrava-Poruba, Krnov, BEZOUŠKOVÁ, Simona: Krajské přehlídky činoherního divadla pro děti s postupem na POPELKU Rakovník 2007 – Dospělí dětem, Ostrava. AS 2007, č. 3, s. 53-54.
Ostrava
Krajská přehlídka byla vlastně docela paradoxní. O jeden soubor více než v minulých letech (šest), z toho byly čtyři texty vzniklé v souborech, jeden text cizího autora, avšak také z amatérské produkce. Pouze jedna předloha byla z oblasti tzv. konzumní „pokleslé“ produkce (Vladimír Čort: O líných strašidlech). Důvody, proč přesto nebylo nic nominováno ani doporučeno, leží tedy převážně v inscenační rovině.
Jiným důvodem je fakt, že patrně nejlepší inscenace Dědictví v podání Divadla bez střechy Ostrava, kterou lze pojmenovat jako akční divadlo plné soubojů se zbraněmi i bez nich, s drobným příběhem na téma, kdo si vybojuje právo zdědit krčmu, není divadlem pro děti. Spíše jí budou slušet nádvoří hradů a zámků a další produkce open air.
Autorské texty nebyly však ani z hlediska literární úrovně žádné skvosty. Příkladem může být autorská pohádka Petra Spurného nazvaná Čertovská pohádka. Příběh nemá jasnou dramatickou stavbu, o niž by se soubor DS Jitřenka Ostrava mohl opřít. Vznikal postupně v průběhu zkoušek, kde nebyl čas na domýšlení vztahů, motivací apod.
V jiném případě DS Magnet Bruntál, přesněji řečeno Dana Šenkyříková jako divadlo jednoho herce se pokusila s využitím nedivadelní zkušenosti – výchovy vnoučat, poprvé nabídnout dětem z mateřinek typ spoluhrajícího divadla, v němž by s dětmi komunikovala a zejména v hraných improvizovaných pohádkách na scéně spolupracovala. Zatím se potýká s bezprostředními reakcemi dětí, na něž není zcela připravená.
Klauniáda ZUŠ Edisonova Ostrava byla sice půvabná, ale hodně jednoduchá a krotká. Ze zvoleného žánru lze rozhodně vytěžit mnohem více.
Diogenes Martina Prajse (vedoucí jiného ostravského amatérského divadla) v inscenaci Lidového divadla z Krnova je pokusem o výpověď o dnešním světě. Autor trochu násilně pouští do světa televizních reality show a rodiny jejich televizního moderátora, originálního antického filozofa. Nemá kladného hrdinu a je velkou otázkou, zda je tato konstrukční modelová hra určena dětem. Těžko se v ní orientuje i dospělý, navíc ji soubor inscenoval s využitím psychologického realismu, což velmi zkomplikovalo postavení některých situací, např. Diogenovu ochotu být v rodině televizního moderátora milencem dcery i matky. Grotesknímu obrazu světa by patrně daleko více prospěla nadsázka a stylizace.
Na inscenaci Pohádka o líných strašidlech Vladimíra Čorta DS Na Podolí z Hradce nad Moravicí bylo cenným snad jen to, že začínající a zcela nezkušený soubor byl ochotný naslouchat tomu, proč je vybraná předloha špatná. Snad si to odnese do další práce.
Krajská přehlídka byla vlastně docela paradoxní. O jeden soubor více než v minulých letech (šest), z toho byly čtyři texty vzniklé v souborech, jeden text cizího autora, avšak také z amatérské produkce. Pouze jedna předloha byla z oblasti tzv. konzumní „pokleslé“ produkce (Vladimír Čort: O líných strašidlech). Důvody, proč přesto nebylo nic nominováno ani doporučeno, leží tedy převážně v inscenační rovině.
Jiným důvodem je fakt, že patrně nejlepší inscenace Dědictví v podání Divadla bez střechy Ostrava, kterou lze pojmenovat jako akční divadlo plné soubojů se zbraněmi i bez nich, s drobným příběhem na téma, kdo si vybojuje právo zdědit krčmu, není divadlem pro děti. Spíše jí budou slušet nádvoří hradů a zámků a další produkce open air.
Autorské texty nebyly však ani z hlediska literární úrovně žádné skvosty. Příkladem může být autorská pohádka Petra Spurného nazvaná Čertovská pohádka. Příběh nemá jasnou dramatickou stavbu, o niž by se soubor DS Jitřenka Ostrava mohl opřít. Vznikal postupně v průběhu zkoušek, kde nebyl čas na domýšlení vztahů, motivací apod.
V jiném případě DS Magnet Bruntál, přesněji řečeno Dana Šenkyříková jako divadlo jednoho herce se pokusila s využitím nedivadelní zkušenosti – výchovy vnoučat, poprvé nabídnout dětem z mateřinek typ spoluhrajícího divadla, v němž by s dětmi komunikovala a zejména v hraných improvizovaných pohádkách na scéně spolupracovala. Zatím se potýká s bezprostředními reakcemi dětí, na něž není zcela připravená.
Klauniáda ZUŠ Edisonova Ostrava byla sice půvabná, ale hodně jednoduchá a krotká. Ze zvoleného žánru lze rozhodně vytěžit mnohem více.
Diogenes Martina Prajse (vedoucí jiného ostravského amatérského divadla) v inscenaci Lidového divadla z Krnova je pokusem o výpověď o dnešním světě. Autor trochu násilně pouští do světa televizních reality show a rodiny jejich televizního moderátora, originálního antického filozofa. Nemá kladného hrdinu a je velkou otázkou, zda je tato konstrukční modelová hra určena dětem. Těžko se v ní orientuje i dospělý, navíc ji soubor inscenoval s využitím psychologického realismu, což velmi zkomplikovalo postavení některých situací, např. Diogenovu ochotu být v rodině televizního moderátora milencem dcery i matky. Grotesknímu obrazu světa by patrně daleko více prospěla nadsázka a stylizace.
Na inscenaci Pohádka o líných strašidlech Vladimíra Čorta DS Na Podolí z Hradce nad Moravicí bylo cenným snad jen to, že začínající a zcela nezkušený soubor byl ochotný naslouchat tomu, proč je vybraná předloha špatná. Snad si to odnese do další práce.
Související Soubory
- Bruntál: Magnet, OB, JKS / Studio mladých (od 1968)
- Hradec nad Moravicí: Hradecké ochotnické divadlo Na Podolí (od 2006)
- Krnov: Lidové divadlo, DO JF OB / MIKS (od 1957)
- Ostrava-Hrabůvka: ZUŠ Viléma Petrželky (Edisonova) / Mališci / My / Žebřík / Fajne Lejdys (od 200x)
- Ostrava-jih: Divadlo Bez Střechy (od 1997)
- Ostrava-Poruba: Divadelní společnost Jitřenka / OKD / KP dolu Vítězný únor (od 1961)
- Ostrava: Divadelní společnost Jitřenka / OKD / KP dolu Vítězný únor (od 1961)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.