HORÁČKOVÁ, Azalka: Dětská scéna Liberec 2008.
Dětská scéna 19. 4. 2008
Na přehlídce vystoupilo téměř 130 dětí, a to v devíti souborech doporučených z okresních kol. Z okresu Liberec dva soubory, z okresu Turnov tři soubory, z okresu Jablonec nad Nisou (přehlídka v Desné) čtyři soubory.
1. Strčprstskrzkrk / soubor DDM Ulita Tanvald pod vedením Vlaďky Slavíkové
Zubatá story (autor: Alexandr Guha)
Přínosem tohoto zpracování zdravotního tématu bylo jistě jak poučení o zásadách zubní hygieny, tak i možnost zaměstnat na jevišti třicet členů souboru. V představení bylo „nahozeno“ plno dobrých nápadů, ale ztratily se v mumraji ostatního dění. Aktéři též neměli ujasněný postoj, zda předváděné myslí a chtějí hrát vážně, nebo zda si z toho chtějí dělat legraci...
2. KUKI-KUKI / soubor ZUŠ Železný Brod pod vedením Milany Vilušínské
Odvrácená strana Vánoc (autor: Milana Vilušínská a soubor)
Kultivovaně zpracované téma „konzumních Vánoc“ a „varování před neuváženými půjčkami“ bylo rozhodně přínosné zejména pro členy souboru. Sedm malých dívek dobře zvládlo zpěv, prostor i jednoduše a čitelně řešené předávání rolí. Místy však nebyly dost jasné změny situací. I konec zůstal zatím poněkud nedotažený.
3. Dramatický kroužek při ZŠ Liberecká v Jablonci nad Nisou pod vedením Petry Čermákové
O rybáři a staré botě (autor: Jiří Žáček)
Soubor zpracoval text J. Žáčka jako anekdotu (s jevištně dobře dovedenou pointou). Vedoucí zvolila kombinaci vypravěče, hudebního doprovodu, hraní v roli a hry s předmětem. Bohužel základní jednoduchý vtip textu, že bota je nahluchlá, vzal soubor jen prvoplánově a nerozvíjel ho.
4. MYŠ-MAŽ / soubor ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
Od podzimu do jara (autor: Alena Tomášová - výběr poezie různých autorů)
Vedoucí vytvořila s kolektivem nejmenších dětí ZUŠ pěkné, vkusné, estetické pásmo. Nápaditě propojila jednotlivé básničky pohybovým vyjádřením. U těchto dětí je však zapotřebí ještě zlepšovat výslovnost a rytmus řeči. Největším problémem byla malá srozumitelnost a nepřirozená intonace ve skupinovém přednesu.
5. PiHa / soubor DDM Větrník Liberec pod vedením Hany Langrové
Jablko pro tu nejkrásnější (podle starých řeckých bájí a jiných pramenů – soubor PiHa)
V klasickém tématu z řeckých bájí soubor velmi dobře využívá různého věku a různé velikosti dětí, dobrými nápady oživuje inscenaci. Pohrává si s antickou látkou vtipně a přiměřeně schopnostem souboru. Stylizované kostýmování vkusně doplňuje celý projev. Slabinou zůstává mluvní stránka – některé děti mluví příliš rychle a špatně artikulují až k nesrozumitelnosti. Soubor získal Cenu poroty za zdařilé zpracování klasického tématu.
6. Divadelníci DDM Vikýř z Jablonce nad Nisou pod vedením Aleny Telenské
O sudičkách a Růžence (autor: Charles Perrault)
Hříčka v podání šesti děvčátek byla velmi zdařilou ukázkou, jak lze propojit vyprávěné divadlo se s loutkářskými akcemi. V představení hraném za a před paravánem se objevily překvapivě jednoduché stylizované obrazy vytvořené rukama či práce se znakově působícími rekvizitami, které významně a velmi působivě posunovaly děj. Za zmínku stojí i velmi funkční zapojení vypravěčky do hry. To všechno přispělo k obohacení známé předlohy i k velmi pěknému diváckému zážitku. Porota doporučuje do širšího výběru na republikovou přehlídku „Loutkařská Chrudim 2008“:
7. Není to ani to / ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
SAKI (autor: Hector Hugh Munro – SAKI)
Náročná předloha se ukázala být velice šťastnou volbou pro soubor složený z patnácti až šestnáctiletých dětí. Nejenže velmi dobře porozuměly textu, jeho humoru a nadsázce, ale při představení bylo zřejmé, že se jím baví i na jevišti. Humor Sakiho povídek a svou radost ze hry s těmito texty dokázaly předat i divákům. vynalézavý inscenační prostor kolem paravánu-pultíku a nápadité zapojení hry s rekvizitami bylo ku prospěchu představení a vadily snad jen neujasněné zapojení a příchody vypravěče z portálu v první povídce a poněkud násilné aktualizace („za trest nesmíš na počítač, ke svačině… tady máte Bobíky“). Bylo to zdařilé představení plné humoru, lehkosti, nápadů, hrané s velkým nasazením a s chutí. Porota navrhuje do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna.
8. Pampalin / soubor literárně dramatického oboru ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
Teta to plete (autor: Ivona Březinová)
Podle našeho názoru nepříliš nápaditá literární předloha s variacemi na známé lidové pohádky o Koblížkovi, Šípkové Růžence a Vlkovi a kůzlátkách se stala základem dramatizace pro soubor dvanáctiletých dětí. Vedoucí souboru spolu s dětmi ji však dokázala obohatit o mnoho dalších nápadů a rovin. Metaforický princip inscenace „teta, která plete svetry, plete také pohádky“ rozehrály děti kolem tety-vypravěčky a paravánu-věšáku na prádlo podle zásad řízené dramatické hry: postupně vstupovaly do rolí, využívaly přitom znakových kostýmních prvků a v nemalé míře také propojení se hrou s loutkami. Tak se jim podařilo předlohu zpřehlednit a hlavně dodat k ní hodně svého: humor, nadsázku, nápaditou práci s loutkou i svou muzikální vybavenost. Porota navrhuje do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna.
9. Divadlo Vydýcháno / soubor ZUŠ Liberec pod vedením Libuše Hájkové
Jak Franta na čerchmanty vyzrál (autor: Olina Straková na motivy lidové pohádky)
Soubor si letos vybral lidovou pohádku Čert a Káča. Upravená dramatizace O. Strnadové se stala základem pokusu zvládnout po dvou epických předlohách i klasickou stavbu dramatické předlohy prostředky dramatické hry a elementárního herectví. V živém, muzikálním a výtvarně barevném představení se to podařilo – nejpůsobivěji snad v kolektivních scénách o posvícení a v pekle. Inscenace staví na vysoké úrovni mluvních a pohybových dovedností žáků vyšších ročníků I. cyklu ZUŠ, opírá se o divadelní vidění a režijní schopnosti vedoucí souboru a nemalou roli v ní hraje i výtvarný a zvukový plán: kostýmy, rekvizity a hudební doprovod (dudy). Představení znovu potvrdilo, že vedoucí souboru L. Hájková dokáže své divadelní znalosti v práci dětmi velice dobře využít, ať už se jedná o jejich vybavenost divadelními dovednostmi, výběr textu a jeho scénické zpracování, volbu kostýmů, rekvizit a hudebního doprovodu. Na působivém výtvarném řešení i hudebním doprovodu spolupracovaly s LDO i výtvarný a hudební obor školy. Porota navrhuje k přímému postupu na celostátní přehlídku Dětská scéna.
(Porota pracovala ve složení: Krista Bláhová, Azalka Horáčková a Jiří Bláha)
Azalka Horáčková
Na přehlídce vystoupilo téměř 130 dětí, a to v devíti souborech doporučených z okresních kol. Z okresu Liberec dva soubory, z okresu Turnov tři soubory, z okresu Jablonec nad Nisou (přehlídka v Desné) čtyři soubory.
1. Strčprstskrzkrk / soubor DDM Ulita Tanvald pod vedením Vlaďky Slavíkové
Zubatá story (autor: Alexandr Guha)
Přínosem tohoto zpracování zdravotního tématu bylo jistě jak poučení o zásadách zubní hygieny, tak i možnost zaměstnat na jevišti třicet členů souboru. V představení bylo „nahozeno“ plno dobrých nápadů, ale ztratily se v mumraji ostatního dění. Aktéři též neměli ujasněný postoj, zda předváděné myslí a chtějí hrát vážně, nebo zda si z toho chtějí dělat legraci...
2. KUKI-KUKI / soubor ZUŠ Železný Brod pod vedením Milany Vilušínské
Odvrácená strana Vánoc (autor: Milana Vilušínská a soubor)
Kultivovaně zpracované téma „konzumních Vánoc“ a „varování před neuváženými půjčkami“ bylo rozhodně přínosné zejména pro členy souboru. Sedm malých dívek dobře zvládlo zpěv, prostor i jednoduše a čitelně řešené předávání rolí. Místy však nebyly dost jasné změny situací. I konec zůstal zatím poněkud nedotažený.
3. Dramatický kroužek při ZŠ Liberecká v Jablonci nad Nisou pod vedením Petry Čermákové
O rybáři a staré botě (autor: Jiří Žáček)
Soubor zpracoval text J. Žáčka jako anekdotu (s jevištně dobře dovedenou pointou). Vedoucí zvolila kombinaci vypravěče, hudebního doprovodu, hraní v roli a hry s předmětem. Bohužel základní jednoduchý vtip textu, že bota je nahluchlá, vzal soubor jen prvoplánově a nerozvíjel ho.
4. MYŠ-MAŽ / soubor ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
Od podzimu do jara (autor: Alena Tomášová - výběr poezie různých autorů)
Vedoucí vytvořila s kolektivem nejmenších dětí ZUŠ pěkné, vkusné, estetické pásmo. Nápaditě propojila jednotlivé básničky pohybovým vyjádřením. U těchto dětí je však zapotřebí ještě zlepšovat výslovnost a rytmus řeči. Největším problémem byla malá srozumitelnost a nepřirozená intonace ve skupinovém přednesu.
5. PiHa / soubor DDM Větrník Liberec pod vedením Hany Langrové
Jablko pro tu nejkrásnější (podle starých řeckých bájí a jiných pramenů – soubor PiHa)
V klasickém tématu z řeckých bájí soubor velmi dobře využívá různého věku a různé velikosti dětí, dobrými nápady oživuje inscenaci. Pohrává si s antickou látkou vtipně a přiměřeně schopnostem souboru. Stylizované kostýmování vkusně doplňuje celý projev. Slabinou zůstává mluvní stránka – některé děti mluví příliš rychle a špatně artikulují až k nesrozumitelnosti. Soubor získal Cenu poroty za zdařilé zpracování klasického tématu.
6. Divadelníci DDM Vikýř z Jablonce nad Nisou pod vedením Aleny Telenské
O sudičkách a Růžence (autor: Charles Perrault)
Hříčka v podání šesti děvčátek byla velmi zdařilou ukázkou, jak lze propojit vyprávěné divadlo se s loutkářskými akcemi. V představení hraném za a před paravánem se objevily překvapivě jednoduché stylizované obrazy vytvořené rukama či práce se znakově působícími rekvizitami, které významně a velmi působivě posunovaly děj. Za zmínku stojí i velmi funkční zapojení vypravěčky do hry. To všechno přispělo k obohacení známé předlohy i k velmi pěknému diváckému zážitku. Porota doporučuje do širšího výběru na republikovou přehlídku „Loutkařská Chrudim 2008“:
7. Není to ani to / ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
SAKI (autor: Hector Hugh Munro – SAKI)
Náročná předloha se ukázala být velice šťastnou volbou pro soubor složený z patnácti až šestnáctiletých dětí. Nejenže velmi dobře porozuměly textu, jeho humoru a nadsázce, ale při představení bylo zřejmé, že se jím baví i na jevišti. Humor Sakiho povídek a svou radost ze hry s těmito texty dokázaly předat i divákům. vynalézavý inscenační prostor kolem paravánu-pultíku a nápadité zapojení hry s rekvizitami bylo ku prospěchu představení a vadily snad jen neujasněné zapojení a příchody vypravěče z portálu v první povídce a poněkud násilné aktualizace („za trest nesmíš na počítač, ke svačině… tady máte Bobíky“). Bylo to zdařilé představení plné humoru, lehkosti, nápadů, hrané s velkým nasazením a s chutí. Porota navrhuje do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna.
8. Pampalin / soubor literárně dramatického oboru ZUŠ Turnov pod vedením Aleny Tomášové
Teta to plete (autor: Ivona Březinová)
Podle našeho názoru nepříliš nápaditá literární předloha s variacemi na známé lidové pohádky o Koblížkovi, Šípkové Růžence a Vlkovi a kůzlátkách se stala základem dramatizace pro soubor dvanáctiletých dětí. Vedoucí souboru spolu s dětmi ji však dokázala obohatit o mnoho dalších nápadů a rovin. Metaforický princip inscenace „teta, která plete svetry, plete také pohádky“ rozehrály děti kolem tety-vypravěčky a paravánu-věšáku na prádlo podle zásad řízené dramatické hry: postupně vstupovaly do rolí, využívaly přitom znakových kostýmních prvků a v nemalé míře také propojení se hrou s loutkami. Tak se jim podařilo předlohu zpřehlednit a hlavně dodat k ní hodně svého: humor, nadsázku, nápaditou práci s loutkou i svou muzikální vybavenost. Porota navrhuje do širšího výběru na celostátní přehlídku Dětská scéna.
9. Divadlo Vydýcháno / soubor ZUŠ Liberec pod vedením Libuše Hájkové
Jak Franta na čerchmanty vyzrál (autor: Olina Straková na motivy lidové pohádky)
Soubor si letos vybral lidovou pohádku Čert a Káča. Upravená dramatizace O. Strnadové se stala základem pokusu zvládnout po dvou epických předlohách i klasickou stavbu dramatické předlohy prostředky dramatické hry a elementárního herectví. V živém, muzikálním a výtvarně barevném představení se to podařilo – nejpůsobivěji snad v kolektivních scénách o posvícení a v pekle. Inscenace staví na vysoké úrovni mluvních a pohybových dovedností žáků vyšších ročníků I. cyklu ZUŠ, opírá se o divadelní vidění a režijní schopnosti vedoucí souboru a nemalou roli v ní hraje i výtvarný a zvukový plán: kostýmy, rekvizity a hudební doprovod (dudy). Představení znovu potvrdilo, že vedoucí souboru L. Hájková dokáže své divadelní znalosti v práci dětmi velice dobře využít, ať už se jedná o jejich vybavenost divadelními dovednostmi, výběr textu a jeho scénické zpracování, volbu kostýmů, rekvizit a hudebního doprovodu. Na působivém výtvarném řešení i hudebním doprovodu spolupracovaly s LDO i výtvarný a hudební obor školy. Porota navrhuje k přímému postupu na celostátní přehlídku Dětská scéna.
(Porota pracovala ve složení: Krista Bláhová, Azalka Horáčková a Jiří Bláha)
Azalka Horáčková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.