Projekt festivalu Apostrof 2006 - základní informace
Projekt VIII. mezinárodního festivalu nezávislých a amatérských divadel
A p o s t r o f
Praha 2006
Hlavním heslem letošního festivalu je „Divadlo jako mezinárodní komunikační jazyk“. Během jednotlivých ročníků festivalu se zaměření festivalu úžeji vyprofilovalo: jednotlivé divadelní žánry a formy, národní kultury, režijní přístupy a způsoby herectví komunikují pomocí jazyka, který je všem srozumitelný a který je tím jediným hodnotícím prvkem při výběru účinkujících. České a zahraniční soubory hovoří řečí, která boří národnostní i národní hranice, hovoří jazykem divadelním.
Festival po uplynulých 7 let konfrontuje české a slovenské divadlo na straně jedné a divadlo ze vzdálenějšího zahraničí na straně druhé. Od prvního ročníku, který se uskutečnil v červenci 1999 pod názvem MB(apostrof)99 shlédli diváci desítky divadelních souborů z celého světa. Od roku 2005 jej uvádíme pod zkráceným názvem „Apostrof“.
Festival se od svého vzniku odehrává v předním pražském Divadle Na zábradlí, jehož historie je spojena se jmény umělců jako Ladislav Fialka, Ewald Schorm, Jan Grossman, Petr Lébl, Václav Havel, dr. Ivan Vyskočil, Leoš Suchařípa, Zdena Hadrbolcová, Zuzana Bydžovská, Jiří Ornest a mnoha a mnoha dalších. Podle prostorových a technických požadavků přijatých souborů a s ohledem na skladbu festivalového programu obvykle hledáme i další doplňkové scény. V prvních ročnících to byla Malostranská beseda, nebo Galerie Rudolfinum, v loňském roce divadlo DISK DAMU, na jehož scéně se odehrála velká taneční či prostorově náročná představení.
Základní myšlenkou, s níž tvůrci zahajovali první ročník, je setkávání a vzájemná konfrontace špičkových českých a zahraničních nezávislých, amatérských a poloprofesionálních divadel. Od loňského roku se více zaměřujeme na tvorbu divadel, přinášejících do svých inscenací silný autorský vklad. Podporujeme žánrovou rozmanitost. Jde především o netradiční zpracování námětu, nové přístupy ke starým tématům a kontakt se současnou dramatickou tvorbou. Zejména vítáme tvorbu původní či autorské divadlo a nevyhýbáme se ani tanečnímu, pohybovému či loutkovému divadlu. Již od II. ročníku se stala tradicí „apostrofská premiéra“. Opět zde proto směrujeme k souborům výzvu k odvaze uvést své dílo poprvé právě před publikem mezinárodního festivalu.
Pro rok 2006 opět připravujeme doprovodný program pro návštěvníky festivalu. Tvůrčí dílny, které jsme i v uplynulých ročnících s úspěchem pořádali pod vedením českých i zahraničních lektorů, jsou určeny jak účastníkům festivalu, tak široké veřejnosti. Během několikadenního studia se jejich frekventanti zabývají různými formami divadelní tvorby. Tato práce je pak završena představením, na němž se společnými silami podílejí lektoři a jejich žáci.
Programová struktura festivalu
Program festivalu budou jako každý rok, tvořit zhruba z poloviny tuzemské divadelní inscenace a stejný počet divadel ze zahraničí. Jak už bylo výše řečeno, hlavním předsevzetím dramaturgické rady festivalu Apostrof je vytvořit pestrý program, v němž budou zastoupeny nejrůznější divadelní žánry a formy. Během předchozích ročníků jsme měli čest uvítat na obou scénách to nejlepší z nezávislé, amatérské a poloprofesionální divadelní tvorby z celého světa. Pro některé soubory bylo vystoupení na APOSTROFU jen krátkou epizodou v jejich divadelní kariéře; jiné soubory se pravidelně na scénu Divadla Na zábradlí vracejí; a jsou i takové, pro které znamenala účast v Praze pozvání na jiné festivaly doma i v zahraničí (DISK Trnava – Brazílie, Adéla Stodolová – Venezuela, Lucerna MB – Argentina, Německo (3x – naposledy v listopadu letošního roku).
Během festivalových dnů se odehraje téměř dvacet představení, které se „utkají“ o Cenu diváka, kterou formou celofestivalového hlasování udělují sami návštěvníci Apostrofu. Inscenace probíhají s frekvencí tři představení denně na minimálně dvou scénách. Zajímavé projekty, které z nějakého důvodu nesplňují podmínky pro zařazení do hlavního festivalového programu (nesplňují podmínku amatérského, nezávislého a poloprofesionálního divadla anebo nemají stopáž plnohodnotného festivalového představení), mají diváci možnost shlédnout jako „off program“.
Doprovodné akce festivalu
• tvůrčí divadelní dílny
• společenský večer – setkání pořadatelů, partnerů, sponzorů, divadelníků i návštěvníků festivalu
• vystoupení zástupců divadelních souborů
• účast zástupců státní správy a členů diplomatických zastupitelstev zúčastněných zahraničních soubor
HISTORIE FESTIVALU ve zkratce:
První ročník festivalu se konal v roce 1999 na jevišti Divadla Na zábradlí a Malostranské besedy a zahrnoval 16 inscenací 13ti souborů z Čech, Slovenska, Venezuely, Maďarska a Litvy. Prologem festivalu bylo představení Vernisáž Václava Havla, které uvedl venezuelský soubor Teatro San Martín de Caracas na scéně Divadla Na zábradlí. Oficiálního zahájení se zúčastnil venezuelský charge d´affaire Osvaldo Niňo Hernándese, paní Adriana Trotta de Whittam (Argentinské velvyslanectví), Lubomír Golian (Slovenské velvyslanectví), tehdejší umělecký šéf DNZ Petr Lébl, slovenský režisér a dramatik Silvestr Lavrík aj.
Druhý ročník festivalu (2000) byl potvrzením snahy vytvořit ze setkávání divadelníků v letní Praze tradici. Tentokrát se ho už zúčastnily i nezávislá profesionální divadla (např.Hromadná Procházka Prostějov) a rozšířil se i počet zastoupených zemí o Argentinu a Belgii. Tento ročník, stejně jako předchozí a všechny následující podpořilo finančně a spolupořadatelsky Hl.m.Praha, dále pak Městská část Praha 1 a MK ČR.
Třetí ročník (2001) přivítal navíc divadla z Lotyšska a Ruska a nastolil tradici festivalových premiér. První uvedení své hry přijel do Prahy předvést soubor DISK Trnava a odvezl si za něj jedinou cenu udělovanou diváky a porotou za nejlepší představení festivalu.
Čtvrtý ročník (2002) zaznamenal rekordní počet zúčastněných zemí (11) a souborů (17). O post nejlepší inscenace se ucházelo Divadlo AHA z Lysé nad Labem s vynikajícím pohybovým představením Adély Stodolové „9 životů“ a italská dvojice Via Rose s inscenací „On a ona“, která si nakonec získala největší přízeň poroty i diváků.
V.MB(apostrof)99, Praha 2003
od 30.června do 6.července 2003
Pátý ročník za účasti souborů z ČR,SR,Venezuely,Itálie (vítěz ceny diváků), Belgie, Německa a Rumunska se potýkal s finančními problémy a byl zkrácen na pouhé čtyři dny. Také zde zazářila Adéla Stodolová, tentokrát v autorském pohybovém monodramatu „Všechna jediná“. Na základě účasti na „Apostofu“ byla A. Stodolová pozvána na Fiestu’02 v Caracasu, odkud si přivezla nejvyšší ocenění za nejlepší představení festivalu. Díky své účasti na Apostrofu Lucerna MB obdržela pozvání a zúčastnila se festivalů v Regensburgu („Go’lash“) a argentinské Campaně („Horror“).
VI. MB(apostrof)99, Praha 2004
od 28.června do 3.července 2004
Šestý ročník za účasti souborů z ČR,Černé Hory,Ruska, Německa, Rumunska, Španělska a Argentiny. Vítězem ceny diváků se stal první ruský účastník v historii Apostrofu, dívčí divadlo BABI z Čeljabinska. Premiéru na festivalu měl mezinárodní projekt „Le Mimo Show“ divadelní skupiny Teatro Teatro. Neobyčejný úspěch zaznamenaly divadelní dílny pod vedením J.Viňarského. V tomto ročníku byla spolupořadatelským subjektem Galerie Rudolfinum.
VII. APOSTROF, Praha 2005
od 29.června do 2.července 2005
Sedmý ročník za účasti souborů z ČR (Malá scéna Zlín – vítěz ceny diváků),SR,Černé Hory, Ruska, Německa, Rumunska,Španělska a USA přinesl Lucerně MB pozvání na divadelní festival do Německa na listopad 2005 s hrou Ten špatnej v režii J.Fišera. Lucerna MB měla v programu festivalu své 2 inscenace – premiéry r. 2005. Zde také vznikla myšlenka na společný projekt Lucerna MB – BABI (jako loňský vítěz měl právo na účast v dalším ročníku festivalu). Projekt je zatím předmětem vzájemných konzultací.
A p o s t r o f
Praha 2006
Hlavním heslem letošního festivalu je „Divadlo jako mezinárodní komunikační jazyk“. Během jednotlivých ročníků festivalu se zaměření festivalu úžeji vyprofilovalo: jednotlivé divadelní žánry a formy, národní kultury, režijní přístupy a způsoby herectví komunikují pomocí jazyka, který je všem srozumitelný a který je tím jediným hodnotícím prvkem při výběru účinkujících. České a zahraniční soubory hovoří řečí, která boří národnostní i národní hranice, hovoří jazykem divadelním.
Festival po uplynulých 7 let konfrontuje české a slovenské divadlo na straně jedné a divadlo ze vzdálenějšího zahraničí na straně druhé. Od prvního ročníku, který se uskutečnil v červenci 1999 pod názvem MB(apostrof)99 shlédli diváci desítky divadelních souborů z celého světa. Od roku 2005 jej uvádíme pod zkráceným názvem „Apostrof“.
Festival se od svého vzniku odehrává v předním pražském Divadle Na zábradlí, jehož historie je spojena se jmény umělců jako Ladislav Fialka, Ewald Schorm, Jan Grossman, Petr Lébl, Václav Havel, dr. Ivan Vyskočil, Leoš Suchařípa, Zdena Hadrbolcová, Zuzana Bydžovská, Jiří Ornest a mnoha a mnoha dalších. Podle prostorových a technických požadavků přijatých souborů a s ohledem na skladbu festivalového programu obvykle hledáme i další doplňkové scény. V prvních ročnících to byla Malostranská beseda, nebo Galerie Rudolfinum, v loňském roce divadlo DISK DAMU, na jehož scéně se odehrála velká taneční či prostorově náročná představení.
Základní myšlenkou, s níž tvůrci zahajovali první ročník, je setkávání a vzájemná konfrontace špičkových českých a zahraničních nezávislých, amatérských a poloprofesionálních divadel. Od loňského roku se více zaměřujeme na tvorbu divadel, přinášejících do svých inscenací silný autorský vklad. Podporujeme žánrovou rozmanitost. Jde především o netradiční zpracování námětu, nové přístupy ke starým tématům a kontakt se současnou dramatickou tvorbou. Zejména vítáme tvorbu původní či autorské divadlo a nevyhýbáme se ani tanečnímu, pohybovému či loutkovému divadlu. Již od II. ročníku se stala tradicí „apostrofská premiéra“. Opět zde proto směrujeme k souborům výzvu k odvaze uvést své dílo poprvé právě před publikem mezinárodního festivalu.
Pro rok 2006 opět připravujeme doprovodný program pro návštěvníky festivalu. Tvůrčí dílny, které jsme i v uplynulých ročnících s úspěchem pořádali pod vedením českých i zahraničních lektorů, jsou určeny jak účastníkům festivalu, tak široké veřejnosti. Během několikadenního studia se jejich frekventanti zabývají různými formami divadelní tvorby. Tato práce je pak završena představením, na němž se společnými silami podílejí lektoři a jejich žáci.
Programová struktura festivalu
Program festivalu budou jako každý rok, tvořit zhruba z poloviny tuzemské divadelní inscenace a stejný počet divadel ze zahraničí. Jak už bylo výše řečeno, hlavním předsevzetím dramaturgické rady festivalu Apostrof je vytvořit pestrý program, v němž budou zastoupeny nejrůznější divadelní žánry a formy. Během předchozích ročníků jsme měli čest uvítat na obou scénách to nejlepší z nezávislé, amatérské a poloprofesionální divadelní tvorby z celého světa. Pro některé soubory bylo vystoupení na APOSTROFU jen krátkou epizodou v jejich divadelní kariéře; jiné soubory se pravidelně na scénu Divadla Na zábradlí vracejí; a jsou i takové, pro které znamenala účast v Praze pozvání na jiné festivaly doma i v zahraničí (DISK Trnava – Brazílie, Adéla Stodolová – Venezuela, Lucerna MB – Argentina, Německo (3x – naposledy v listopadu letošního roku).
Během festivalových dnů se odehraje téměř dvacet představení, které se „utkají“ o Cenu diváka, kterou formou celofestivalového hlasování udělují sami návštěvníci Apostrofu. Inscenace probíhají s frekvencí tři představení denně na minimálně dvou scénách. Zajímavé projekty, které z nějakého důvodu nesplňují podmínky pro zařazení do hlavního festivalového programu (nesplňují podmínku amatérského, nezávislého a poloprofesionálního divadla anebo nemají stopáž plnohodnotného festivalového představení), mají diváci možnost shlédnout jako „off program“.
Doprovodné akce festivalu
• tvůrčí divadelní dílny
• společenský večer – setkání pořadatelů, partnerů, sponzorů, divadelníků i návštěvníků festivalu
• vystoupení zástupců divadelních souborů
• účast zástupců státní správy a členů diplomatických zastupitelstev zúčastněných zahraničních soubor
HISTORIE FESTIVALU ve zkratce:
První ročník festivalu se konal v roce 1999 na jevišti Divadla Na zábradlí a Malostranské besedy a zahrnoval 16 inscenací 13ti souborů z Čech, Slovenska, Venezuely, Maďarska a Litvy. Prologem festivalu bylo představení Vernisáž Václava Havla, které uvedl venezuelský soubor Teatro San Martín de Caracas na scéně Divadla Na zábradlí. Oficiálního zahájení se zúčastnil venezuelský charge d´affaire Osvaldo Niňo Hernándese, paní Adriana Trotta de Whittam (Argentinské velvyslanectví), Lubomír Golian (Slovenské velvyslanectví), tehdejší umělecký šéf DNZ Petr Lébl, slovenský režisér a dramatik Silvestr Lavrík aj.
Druhý ročník festivalu (2000) byl potvrzením snahy vytvořit ze setkávání divadelníků v letní Praze tradici. Tentokrát se ho už zúčastnily i nezávislá profesionální divadla (např.Hromadná Procházka Prostějov) a rozšířil se i počet zastoupených zemí o Argentinu a Belgii. Tento ročník, stejně jako předchozí a všechny následující podpořilo finančně a spolupořadatelsky Hl.m.Praha, dále pak Městská část Praha 1 a MK ČR.
Třetí ročník (2001) přivítal navíc divadla z Lotyšska a Ruska a nastolil tradici festivalových premiér. První uvedení své hry přijel do Prahy předvést soubor DISK Trnava a odvezl si za něj jedinou cenu udělovanou diváky a porotou za nejlepší představení festivalu.
Čtvrtý ročník (2002) zaznamenal rekordní počet zúčastněných zemí (11) a souborů (17). O post nejlepší inscenace se ucházelo Divadlo AHA z Lysé nad Labem s vynikajícím pohybovým představením Adély Stodolové „9 životů“ a italská dvojice Via Rose s inscenací „On a ona“, která si nakonec získala největší přízeň poroty i diváků.
V.MB(apostrof)99, Praha 2003
od 30.června do 6.července 2003
Pátý ročník za účasti souborů z ČR,SR,Venezuely,Itálie (vítěz ceny diváků), Belgie, Německa a Rumunska se potýkal s finančními problémy a byl zkrácen na pouhé čtyři dny. Také zde zazářila Adéla Stodolová, tentokrát v autorském pohybovém monodramatu „Všechna jediná“. Na základě účasti na „Apostofu“ byla A. Stodolová pozvána na Fiestu’02 v Caracasu, odkud si přivezla nejvyšší ocenění za nejlepší představení festivalu. Díky své účasti na Apostrofu Lucerna MB obdržela pozvání a zúčastnila se festivalů v Regensburgu („Go’lash“) a argentinské Campaně („Horror“).
VI. MB(apostrof)99, Praha 2004
od 28.června do 3.července 2004
Šestý ročník za účasti souborů z ČR,Černé Hory,Ruska, Německa, Rumunska, Španělska a Argentiny. Vítězem ceny diváků se stal první ruský účastník v historii Apostrofu, dívčí divadlo BABI z Čeljabinska. Premiéru na festivalu měl mezinárodní projekt „Le Mimo Show“ divadelní skupiny Teatro Teatro. Neobyčejný úspěch zaznamenaly divadelní dílny pod vedením J.Viňarského. V tomto ročníku byla spolupořadatelským subjektem Galerie Rudolfinum.
VII. APOSTROF, Praha 2005
od 29.června do 2.července 2005
Sedmý ročník za účasti souborů z ČR (Malá scéna Zlín – vítěz ceny diváků),SR,Černé Hory, Ruska, Německa, Rumunska,Španělska a USA přinesl Lucerně MB pozvání na divadelní festival do Německa na listopad 2005 s hrou Ten špatnej v režii J.Fišera. Lucerna MB měla v programu festivalu své 2 inscenace – premiéry r. 2005. Zde také vznikla myšlenka na společný projekt Lucerna MB – BABI (jako loňský vítěz měl právo na účast v dalším ročníku festivalu). Projekt je zatím předmětem vzájemných konzultací.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.