ŠUMPERK, NDD 1996, Karel Tomas: Šumperk´96 - divadelní dílna aneb Taková malá koláž... , AS 1996
Šumperk´96 - divadelní dílna aneb Taková malá koláž...
Taková malá koláž to měla být. Člověk si to krásně vymyslí - něco napíše každý lektor, něco seminaristé, něco se opíše z programů - a článek je hotov. Leč - zkuste vyrazit z někoho kousek textu - marně! Takže následují zlomky koláže, která nebyla nikdy dokončena. Tedy na papíře. Ve skutečnosti kamínky zapadaly do sebe, mozaika hýřila barvami, tvary, tvářemi... Přesto děkuji všem, kteří přispěli - ať již do té papírové, či do té skutečné.
FAKTA: V Šumperku se od 17. do 25. srpna 1996 konala Dílna pro mladé amatérské divadelníky (16-24 let s drobnými výjimkami). Šest tříd, přes padesát účastníků.
Doprovodný program jak oficiální (Divadlo AHA! Lysá nad Labem - Boris Vian: \"Pravdivé příběhy\" včetně /polo/profesionálního přídavku \"Zlatý kolovrat\"; Koncert kytaristy a barda slovenského lidu Petera Janků; prezentace práce ruského lektora s videoukázkou představení Studentského divadla MGU z Moskvy; \"Fyzické básnictví\" Petra Váši; projekce nejlepších hraných amatérských videofilmů poslední doby; Divadelné združenie Partizánske - J. Sejfulinová: \"Život a smrť Savelija Mageru; závěrečné prezentace jednotlivých tříd), tak i neoficiální (vše ostatní) - ačkoli na ten bylo jen málo času. Všichni lektoři a seminaristé pracovali totiž \"od nevidím do nevidím\" (a naopak).
Třída A: JAZYK LITERATURY A JAZYK DIVADLA
Lektor: Vladimír Zajíc - dramaturg /naposled DRAK Hradec Králové/, počátky jeho kariéry sahají k fekálnímu vozu, později zeměměřič, kopáč, dnes (dle svých slov) kazí děti na středních a vysokých školách uměleckého směru.
Dramaturgická práce \"u stolu\". Pojmenování a anotace semináře v propagačních materiálech řadu seminaristů polekalo. Přesto si jej od první lekce nemohli vynachválit (viz obrázek).
Citace: Snažili jsme se (a možná naučili):
- zformulovat vnitřní představu,
- pojmenovat základní a zdánlivě jasné jevy,
- nepřekombinovávat,
- jak spojit intuitivní s řemeslným,
- jít do hloubky textu a u jednotlivostí uvažovat v kontextu celku, abychom se nenechali ukolébat prvním \"geniálním\" výkladem,
- různá motivace postavy - různé jednání,
- jak se uvolnit, aby to bylo pro diváka ČITELNÉ,
- myšlení o divadle není myšlení divadlem,
- divadlo je o člověku,
- co je v textu, co je nad textem a jak se s tím dá pracovat,
- za krátkou dobu jsme se hodně naučili, jen v tom teď pokračovat...
- už alespoň trochu tušíme, co je to vlastně dramaturgie (není to lízání medu, neboť myšlení bolí),
- že láhve se dají použít nejen na pití (zkuste jim přimalovat oči).
CELKOVÝ DOJEM KOLEKTIVU: BYLO DOBŘE
Třída B: DIVADLO AKCE A AKCE NA DIVADLE
Lektor: Petr Nůsek, převážně historický šermíř.
Citace (kráceno): Pomocí dobových zbraní a bravurního výkladu jsme se přesunuli o několik staletí zpátky. Kromě teoretického výkladu jsme se obohatili též zhlédnutím mnoha videozáznamů dobových soubojů. Ač skupinu z 97% tvořilo družstvo v dresu Hradeckých Jesliček, vytvořila se vskutku dobová atmosféra, která vyvrcholila v závěrečné exhibici. Spojují se nám další nitky mezi tancem, bojem, kontaktem, evropskými školami, citem, rituálem a empatií. Ve čtvrtek jsme se oddávali radostem na středověké hostině. Po delším shánění jsme o desáté hodině večerní usedli v parku za bohatě prostřeným stolem. Jedlo se, pilo, zpívalo. Přijímali jsme hosty a odháněli cizí potulné pěvce. Dáša (doga) se strašně přežrala a druhý den jí bylo zle. My jsme to všichni vydrželi!!! Co závěrem? Byla to makačka, ale bylo to fajn. Ručičky, nožičky bolely, ale nám to nevadí. Máme teď patentní list, doklad o tom, že jsme prošli základem šermířské školy.
JSME \"ŠERMÍŘI\"! HURÁ! JUCH! A za rok zas !!!
Třída C: TANEČNÍ DIVADLO - DIVADELNÍ TANEC
Lektor: Jiří Lössl, absolvent taneční katedry HAMU, obor moderní tanec - žák Ivanky Kubicové, pedagog na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze.
Afrorytmy, kontaktní improvizace, práce s energií, pohybem a prostorem.
Vzhledem k tomu, že se třída vyjadřovala pohybem, jsou slova zbytečná. Přeneste se kamsi na okraj pralesa, zaposlouchejte se do zvuků přírody a tajemných bubnů. Snad se začnete hýbat sami.
******************************************************************************************************************** (to jsou zvuky bubnů - rytmus si doplňte sami)
Třída D: PROSTŘEDÍ jako výchozí princip DIVADELNÍHO SDĚLENÍ
Lektoři: Jan a Josef Brůčkovi, TATRMANI Sudoměřice u Bechyně; otec Josef původem katastrofický loutkář, dnes katastrofický ředitel kulturního domu; syn (= jeden ze synů) původem řezník a loutkář, dnes člen divadelního souboru CONTINUO České Budějovice.
V každém zákoutí je zaklet život. Zde se hrály kuličky. Tam byl někdo počat. Támhle někdo zemřel. Někdo byl ubit. Někdo někoho pohladil. Někdo někomu dal pusu. Ve zdech, v kmenech stromů, v zemi, po které chodíme, je zaklet život minulých i budoucích. Chceme se pokusit o poznání a zviditelnění života minulého, současného, budoucího. I když si neklademe za cíl provádět spiritistické seance, rádi bychom, aby týden práce byl naplněn vnitřním soustředěním na svět kolem, na sebe, na dění, které mohlo či může ten který kout, to které místo na sebe vázat.
Výrazové prostředky: pohyb, zvuk, materiál.
Motivace: snové město, které si každý vytvoří.
Úkol:
1. V Šumperku najít prostor blízký snovému městu
2. Nalezené místo ještě více přiblížit svému snovému městu, popř. vyjádřit svůj vztah k němu.
Citace (kráceno): Seminář mi dal víc, než jsem očekávala. Důkazem je i přestup z dílny C, a to ne kvůli kvalitě, ale pro obsah, který je mi bližší a dává mi větší inspiraci pro mou, doufám, budoucí divadelní práci. Vycházet z prostředí, osobních pocitů a různých dalších výrazových prostředků mě naučilo vnímat a pochopit lidi a okolí z jiné stránky. Vývoj práce skvěle dotvořila výborná atmosféra jak semináře, tak celé dílny. Vstřícnost a skoro rodinné prostředí to celé dokonale podtrhuje. Musím všem poděkovat.
Snad jen: \"BYLO TO KRÁTKÉ!\"
Třída E: DRAMATURGICKÁ A REŽIJNÁ PRÁCA PRI PRÍPRAVE DIVADELNÉHO PREDSTAVENIA
Lektor: Jozef Krasula, režisér, často i spoluautor souboru z Partizánskeho - Slovensko.
Povídky, korespondence a deníky Isaaka Babela.
\"...nečekejte, že Vás naučím být režisérem - sám nevím přesně, co to je: psycholog, kamarád, kouzelník, egoista, koordinátor, organizátor, diktátor, ventilátor? Asi všechno dohromady.\"
Dopis (kráceno):
Milá maminko, předem svého dopisu Vám spěchám oznámit, že jsem se právě vrátil živý a zdravý z dílny pro mladé amatérské divadelníky v Šumperku. Na vlastní žádost jsem byl přivelen ke slovenskému lektorovi Jožo Krasulovi a vybral jsem si navýsost dokonalého velitele.
A proč jsem tam strávil celý týden, a proč jsem jel zpátky stopem, když už jsem neměl peníze na vlak. Milá maminko, chtěl jsem se něčemu přiučit. A proč zrovna u J. Krasuly. Protože jsem předtím v Třebíči viděl jeho přepychové představení a protože je to pro mě Pan Režisér. (Chytrý, moudrý, pracovitý, bystrý, pohotový, vtipný, společenský. A nemá rád tělocvik.)
Když nám byla k dramatizaci vybrána povídka Isaaka Babela Dopis ze sbírky Rudá jízda, nejásal jsem. Vždyť Babel má tolik povídek, které by šly dramatizovat mnohem lépe. Nicméně Jožo trval na svém. To je ta pravá, protože nikdo nemáme představu o tom, jak ji převést na jeviště. Po sedm dní jsme zápasili s kratičkou povídkou. Zkoušeli jsme na ní všechny dostupné a nám známé zbraně. Zabíraly jen částečně. Ale Jožo nám začal předvádět dramaturgické zbraně pro nás nové a mnohem účinnější. Povídka se nám začala vzdávat.
Výsledkem naší práce byla asi dvacetiminutová miniinscenace. Na to, že vznikala jen sedm dní, měla veliký ohlas.
Asi i proto, že jsme si na začátku naší práce položili ony základní otázky, které jsou částečným klíčem ke kvalitní inscenaci. O čem chceme hrát? Proč? a Bude naše práce aktuální? Je smutné, že v současnosti vzniká tolik špatných inscenací jen proto, že si jejich tvůrci na počátku své práce nezodpověděli právě tyto otázky.
Závěrem svého dopisu, milá maminko, Vám ještě napíšu, že nám Jožo Krasula částečně poodhalil tajemství dramatického oblúku. A také že jsem byl v Šumperku loni, letos a jedu i příští rok a kdyby měl svou třídu opět Jožo Krasula, tak se nebudu hlásit nikam jinam.
Své pozdravení Vám posílá Váš syn L. J.
Třída F: DIVADLO VIRTUÁLNÍ REALITY (autorský kurs hereckého mistrovství)
Lektor: Jevgenij Slavutin, vedoucí a režisér Studentského divadla MGU v Moskvě.
Specifika Kursu - uplatnění nejnovějších metod psychodramatu a skupinové psychoterapie k ovládnutí hereckého mistrovství v kombinaci se systémy Stanislavského a Michaila Čechova.
Divadlo v Moskvě je jiné. A ať si o něm myslíme, co chceme, herci jsou perfektně připraveni. J. Slavutin poodhalil vrátka těchto schopností za pomoci S. Kuzněcova a Z. Oubramové (učitelky ZUŠ a překladatelky M. Čechova do češtiny), která musela vydat nemálo energie, aby odtlumočila kdysi tak známou řeč.
Z některých \"cvičení\" (letmý výběr bez ladu a skladu):
- vnímat prostor v místnosti - \"dýchání prostoru\"
- čísla vyjadřující stupeň autority (suverenity)
- přihrávky tlesknutím
- hledání bodu v prostoru
- pohyb zaměřený k přesnému bodu (opice loví mouchy, ukázky karate)
- \"psychodrama\" Pohřeb
- pozitivní motivace: každé jednání, i objektivně nesprávné, si racionalizuji jako správné.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je až s podivem, jak si zcela odlišné dílny, pokud jde o prostředky i metody, byly
podobné a dobíraly se téhož či něčeho velice podobného. To se ukázalo i v závěrečných prezentacích, které byly možná větším zážitkem než \"velké\" představení.
Termín příští dílny je již jasný: 16. - 24. 8. 1997. Přijeďte a uvidíte!
Karel Tomas
Taková malá koláž to měla být. Člověk si to krásně vymyslí - něco napíše každý lektor, něco seminaristé, něco se opíše z programů - a článek je hotov. Leč - zkuste vyrazit z někoho kousek textu - marně! Takže následují zlomky koláže, která nebyla nikdy dokončena. Tedy na papíře. Ve skutečnosti kamínky zapadaly do sebe, mozaika hýřila barvami, tvary, tvářemi... Přesto děkuji všem, kteří přispěli - ať již do té papírové, či do té skutečné.
FAKTA: V Šumperku se od 17. do 25. srpna 1996 konala Dílna pro mladé amatérské divadelníky (16-24 let s drobnými výjimkami). Šest tříd, přes padesát účastníků.
Doprovodný program jak oficiální (Divadlo AHA! Lysá nad Labem - Boris Vian: \"Pravdivé příběhy\" včetně /polo/profesionálního přídavku \"Zlatý kolovrat\"; Koncert kytaristy a barda slovenského lidu Petera Janků; prezentace práce ruského lektora s videoukázkou představení Studentského divadla MGU z Moskvy; \"Fyzické básnictví\" Petra Váši; projekce nejlepších hraných amatérských videofilmů poslední doby; Divadelné združenie Partizánske - J. Sejfulinová: \"Život a smrť Savelija Mageru; závěrečné prezentace jednotlivých tříd), tak i neoficiální (vše ostatní) - ačkoli na ten bylo jen málo času. Všichni lektoři a seminaristé pracovali totiž \"od nevidím do nevidím\" (a naopak).
Třída A: JAZYK LITERATURY A JAZYK DIVADLA
Lektor: Vladimír Zajíc - dramaturg /naposled DRAK Hradec Králové/, počátky jeho kariéry sahají k fekálnímu vozu, později zeměměřič, kopáč, dnes (dle svých slov) kazí děti na středních a vysokých školách uměleckého směru.
Dramaturgická práce \"u stolu\". Pojmenování a anotace semináře v propagačních materiálech řadu seminaristů polekalo. Přesto si jej od první lekce nemohli vynachválit (viz obrázek).
Citace: Snažili jsme se (a možná naučili):
- zformulovat vnitřní představu,
- pojmenovat základní a zdánlivě jasné jevy,
- nepřekombinovávat,
- jak spojit intuitivní s řemeslným,
- jít do hloubky textu a u jednotlivostí uvažovat v kontextu celku, abychom se nenechali ukolébat prvním \"geniálním\" výkladem,
- různá motivace postavy - různé jednání,
- jak se uvolnit, aby to bylo pro diváka ČITELNÉ,
- myšlení o divadle není myšlení divadlem,
- divadlo je o člověku,
- co je v textu, co je nad textem a jak se s tím dá pracovat,
- za krátkou dobu jsme se hodně naučili, jen v tom teď pokračovat...
- už alespoň trochu tušíme, co je to vlastně dramaturgie (není to lízání medu, neboť myšlení bolí),
- že láhve se dají použít nejen na pití (zkuste jim přimalovat oči).
CELKOVÝ DOJEM KOLEKTIVU: BYLO DOBŘE
Třída B: DIVADLO AKCE A AKCE NA DIVADLE
Lektor: Petr Nůsek, převážně historický šermíř.
Citace (kráceno): Pomocí dobových zbraní a bravurního výkladu jsme se přesunuli o několik staletí zpátky. Kromě teoretického výkladu jsme se obohatili též zhlédnutím mnoha videozáznamů dobových soubojů. Ač skupinu z 97% tvořilo družstvo v dresu Hradeckých Jesliček, vytvořila se vskutku dobová atmosféra, která vyvrcholila v závěrečné exhibici. Spojují se nám další nitky mezi tancem, bojem, kontaktem, evropskými školami, citem, rituálem a empatií. Ve čtvrtek jsme se oddávali radostem na středověké hostině. Po delším shánění jsme o desáté hodině večerní usedli v parku za bohatě prostřeným stolem. Jedlo se, pilo, zpívalo. Přijímali jsme hosty a odháněli cizí potulné pěvce. Dáša (doga) se strašně přežrala a druhý den jí bylo zle. My jsme to všichni vydrželi!!! Co závěrem? Byla to makačka, ale bylo to fajn. Ručičky, nožičky bolely, ale nám to nevadí. Máme teď patentní list, doklad o tom, že jsme prošli základem šermířské školy.
JSME \"ŠERMÍŘI\"! HURÁ! JUCH! A za rok zas !!!
Třída C: TANEČNÍ DIVADLO - DIVADELNÍ TANEC
Lektor: Jiří Lössl, absolvent taneční katedry HAMU, obor moderní tanec - žák Ivanky Kubicové, pedagog na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze.
Afrorytmy, kontaktní improvizace, práce s energií, pohybem a prostorem.
Vzhledem k tomu, že se třída vyjadřovala pohybem, jsou slova zbytečná. Přeneste se kamsi na okraj pralesa, zaposlouchejte se do zvuků přírody a tajemných bubnů. Snad se začnete hýbat sami.
******************************************************************************************************************** (to jsou zvuky bubnů - rytmus si doplňte sami)
Třída D: PROSTŘEDÍ jako výchozí princip DIVADELNÍHO SDĚLENÍ
Lektoři: Jan a Josef Brůčkovi, TATRMANI Sudoměřice u Bechyně; otec Josef původem katastrofický loutkář, dnes katastrofický ředitel kulturního domu; syn (= jeden ze synů) původem řezník a loutkář, dnes člen divadelního souboru CONTINUO České Budějovice.
V každém zákoutí je zaklet život. Zde se hrály kuličky. Tam byl někdo počat. Támhle někdo zemřel. Někdo byl ubit. Někdo někoho pohladil. Někdo někomu dal pusu. Ve zdech, v kmenech stromů, v zemi, po které chodíme, je zaklet život minulých i budoucích. Chceme se pokusit o poznání a zviditelnění života minulého, současného, budoucího. I když si neklademe za cíl provádět spiritistické seance, rádi bychom, aby týden práce byl naplněn vnitřním soustředěním na svět kolem, na sebe, na dění, které mohlo či může ten který kout, to které místo na sebe vázat.
Výrazové prostředky: pohyb, zvuk, materiál.
Motivace: snové město, které si každý vytvoří.
Úkol:
1. V Šumperku najít prostor blízký snovému městu
2. Nalezené místo ještě více přiblížit svému snovému městu, popř. vyjádřit svůj vztah k němu.
Citace (kráceno): Seminář mi dal víc, než jsem očekávala. Důkazem je i přestup z dílny C, a to ne kvůli kvalitě, ale pro obsah, který je mi bližší a dává mi větší inspiraci pro mou, doufám, budoucí divadelní práci. Vycházet z prostředí, osobních pocitů a různých dalších výrazových prostředků mě naučilo vnímat a pochopit lidi a okolí z jiné stránky. Vývoj práce skvěle dotvořila výborná atmosféra jak semináře, tak celé dílny. Vstřícnost a skoro rodinné prostředí to celé dokonale podtrhuje. Musím všem poděkovat.
Snad jen: \"BYLO TO KRÁTKÉ!\"
Třída E: DRAMATURGICKÁ A REŽIJNÁ PRÁCA PRI PRÍPRAVE DIVADELNÉHO PREDSTAVENIA
Lektor: Jozef Krasula, režisér, často i spoluautor souboru z Partizánskeho - Slovensko.
Povídky, korespondence a deníky Isaaka Babela.
\"...nečekejte, že Vás naučím být režisérem - sám nevím přesně, co to je: psycholog, kamarád, kouzelník, egoista, koordinátor, organizátor, diktátor, ventilátor? Asi všechno dohromady.\"
Dopis (kráceno):
Milá maminko, předem svého dopisu Vám spěchám oznámit, že jsem se právě vrátil živý a zdravý z dílny pro mladé amatérské divadelníky v Šumperku. Na vlastní žádost jsem byl přivelen ke slovenskému lektorovi Jožo Krasulovi a vybral jsem si navýsost dokonalého velitele.
A proč jsem tam strávil celý týden, a proč jsem jel zpátky stopem, když už jsem neměl peníze na vlak. Milá maminko, chtěl jsem se něčemu přiučit. A proč zrovna u J. Krasuly. Protože jsem předtím v Třebíči viděl jeho přepychové představení a protože je to pro mě Pan Režisér. (Chytrý, moudrý, pracovitý, bystrý, pohotový, vtipný, společenský. A nemá rád tělocvik.)
Když nám byla k dramatizaci vybrána povídka Isaaka Babela Dopis ze sbírky Rudá jízda, nejásal jsem. Vždyť Babel má tolik povídek, které by šly dramatizovat mnohem lépe. Nicméně Jožo trval na svém. To je ta pravá, protože nikdo nemáme představu o tom, jak ji převést na jeviště. Po sedm dní jsme zápasili s kratičkou povídkou. Zkoušeli jsme na ní všechny dostupné a nám známé zbraně. Zabíraly jen částečně. Ale Jožo nám začal předvádět dramaturgické zbraně pro nás nové a mnohem účinnější. Povídka se nám začala vzdávat.
Výsledkem naší práce byla asi dvacetiminutová miniinscenace. Na to, že vznikala jen sedm dní, měla veliký ohlas.
Asi i proto, že jsme si na začátku naší práce položili ony základní otázky, které jsou částečným klíčem ke kvalitní inscenaci. O čem chceme hrát? Proč? a Bude naše práce aktuální? Je smutné, že v současnosti vzniká tolik špatných inscenací jen proto, že si jejich tvůrci na počátku své práce nezodpověděli právě tyto otázky.
Závěrem svého dopisu, milá maminko, Vám ještě napíšu, že nám Jožo Krasula částečně poodhalil tajemství dramatického oblúku. A také že jsem byl v Šumperku loni, letos a jedu i příští rok a kdyby měl svou třídu opět Jožo Krasula, tak se nebudu hlásit nikam jinam.
Své pozdravení Vám posílá Váš syn L. J.
Třída F: DIVADLO VIRTUÁLNÍ REALITY (autorský kurs hereckého mistrovství)
Lektor: Jevgenij Slavutin, vedoucí a režisér Studentského divadla MGU v Moskvě.
Specifika Kursu - uplatnění nejnovějších metod psychodramatu a skupinové psychoterapie k ovládnutí hereckého mistrovství v kombinaci se systémy Stanislavského a Michaila Čechova.
Divadlo v Moskvě je jiné. A ať si o něm myslíme, co chceme, herci jsou perfektně připraveni. J. Slavutin poodhalil vrátka těchto schopností za pomoci S. Kuzněcova a Z. Oubramové (učitelky ZUŠ a překladatelky M. Čechova do češtiny), která musela vydat nemálo energie, aby odtlumočila kdysi tak známou řeč.
Z některých \"cvičení\" (letmý výběr bez ladu a skladu):
- vnímat prostor v místnosti - \"dýchání prostoru\"
- čísla vyjadřující stupeň autority (suverenity)
- přihrávky tlesknutím
- hledání bodu v prostoru
- pohyb zaměřený k přesnému bodu (opice loví mouchy, ukázky karate)
- \"psychodrama\" Pohřeb
- pozitivní motivace: každé jednání, i objektivně nesprávné, si racionalizuji jako správné.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je až s podivem, jak si zcela odlišné dílny, pokud jde o prostředky i metody, byly
podobné a dobíraly se téhož či něčeho velice podobného. To se ukázalo i v závěrečných prezentacích, které byly možná větším zážitkem než \"velké\" představení.
Termín příští dílny je již jasný: 16. - 24. 8. 1997. Přijeďte a uvidíte!
Karel Tomas
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.