EXNAROVÁ, Alena: Miletínské divadelní jaro. AS 2006, č. 3, s. 47.

MILETÍNSKÉ DIVADELNÍ JARO
Východočeská přehlídka venkovských divadelních souborů
s postupem na národní přehlídku Krakonošův divadelní podzim ve vysokém nad Jizerou
Miletín, Sousedský dům, 5. – 7. května 2006
Pořadatelé:
Středisko amatérské kultury Impuls Hradec Králové
Divadelní soubor Miletín
Volné sdružení východočeských divadelníků
za finančního přispění Královéhradeckého kraje
Lektorský sbor ve složení: Alena Exnarová, Prof. Jan Císař, Prof. František Laurin, Jaromír Vosecký
Počet představení: 7 soutěžních + 1 inspirativní, 155 členů hrajících souborů

Program:
Divadelní soubor Erben Miletín
Norman Robbins: Do hrobky tanečním krokem
Režie: M. Hýbner

Divadelní soubor Symposion Třebechovice
Scarnicci, Tarabusi: Otcové se rodí ve skříních
Režie: Rudolf Faltejsek

Divadelní soubor Dolany
Čertův mlýn
Režie: Lukáš Ludvik

Divadelní soubor SNOOP Opatovice nad Labem
František Hrubín: Kráska a Zvíře
Režie: Aleš Dvořák

Divadelní soubor Korálka starší, Dětenice
J. Werich: Fimfárum
Režie: Iveta Vališková

Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
Amor tyran
Režie: Petr Hašek

Divadelní soubor FRK při ŠKK Nová Ves nad Popelkou
Holger Eckert: Mrtvý přišel na návštěvu
Režie: Ivana Nosková

Host přehlídky
Divadelní soubor J. Honsy KAROLINKA
Martin František: Doma

VÝSLEDKY:
Lektorský sbor ve složení: Alena Exnarová, Prof. Jan Císař, Prof. František Laurin, Jaromír Vosecký
- do programu Krakonošova divadelního podzimu nominoval a doporučil:
Nominace:
Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten, Kuks
s inscenací hry Amor tyran

1. doporučení
Divadelní soubor Symposion Třebechovice
s inscenací hry - Scarnicci, Tarabusi: Otcové se rodí ve skříních

2. doporučení
Divadelní soubor SNOOP Opatovice nad Labem
s inscenací hry - František Hrubín: Kráska a Zvíře

- do programu Popelka Rakovník doporučil:
Divadelní soubor SNOOP Opatovice nad Labem
s inscenací hry - František Hrubín: Kráska a Zvíře

Lektorský sbor udělil individuální ocenění
Čestná uznání:
Anně Friedrichové za postavu Athény v inscenaci hry Normana Robbinse Do hrobky tanečním krokem
Růženě Kněžourkové za postavu Henrietty v inscenaci hry Normana Robbinse Do hrobky tanečním krokem
Ivetě Zavadilové za postavu Fabie v inscenaci hry Normana Robbinse Do hrobky tanečním krokem
Aleši Dvořákovi za režii inscenace hry Františka Hrubína Kráska a zvíře
Ceny:
Martinu Černému za postavu Lotaria v inscenaci hry Giulia Scarnicciho a Renza Tarabusiho Otcové se rodí ve skříních
Karle Drašarové za postavu Isoliny v inscenaci hry Giulia Scarnicciho a Renza Tarabusiho Otcové se rodí ve skříních
Miroslavu Vikovi za dvojroli Aureliana a Eduarda Bossi de Cortes v inscenaci hry Giulia Scarnicciho a Renza Tarabusiho Otcové se rodí ve skříních
Pavlu Faltejskovi za postavu Giacoma v inscenaci hry Giulia Scarnicciho a Renza Tarabusiho Otcové se rodí ve skříních
Lence Faltové za kostýmy k inscenaci hry Giulia Scarnicciho a Renza Tarabusiho Otcové se rodí ve skříních
Andree Moličové za postavu Krásky v inscenaci hry Františka Hrubína Kráska a zvíře
Václavu Faltovi mladšímu za postavu Zvířete v inscenaci hry Františka Hrubína Kráska a zvíře
Lukáši Černohorskému za hudbu a zvukové efekty k inscenaci hry Františka Hrubína Kráska a zvíře
Cena za inscenaci souboru Geisslers Hofcomoedianten Kuks za inscenaci Amor tyran

MILETÍNSKÉ DIVADELNÍ JARO 2006
Východočeská přehlídka venkovských divadelních souborů se konala ve dnech 5.-7.května v Miletíně počtvrté a jako dosud vždy ve výborné atmosféře a za vzorné péče místního souboru. Jen tentokrát oproti předešlým letům byla méně navštívena dopolední a odpolední představení, což jsme přičítali slunečnému a teplému počasí, které na sebe letos nechalo tak dlouho čekat. Viděli jsme sedm představení soutěžních a jedno inspirativní.
Přehlídku zahájil domácí miletínský divadelní soubor Erben inscenací hry Normana Robbinse Do hrobky tanečním krokem v režii Miloslava Hýbnera. Základním problémem inscenace bylo její žánrové neukotvení. Jde v podstatě o konverzační černou komedii s detektivní zápletkou a miletínští ji hrají víceméně jako realistickou hru ze života a navíc každý trochu sám za sebe. Kladem inscenace jsou některé herecké výkony a taky sympatická snaha pokusit se o něco nového, s čím se soubor až dosud nepotkal.
Divadelní soubor Symposion z Třebechovic nastudoval hru italské autorské dvojice Giulio Scarnicci a Renzo Tarabusi Otcové se rodí ve skříních (režie Rudolf Faltejsek). Nejsilnější devízou třebechovického souboru jsou jeho herecké kvality. Herci vytvářejí syté postavy na pomezí frašky a grotesky a vědí, co hrají za typ. K vytvoření těchto typů pomáhají i velmi dobré kostýmy Lenky Faltové. Inscenace nejlépe funguje v dialozích, kdy jsou na scéně dva herci. Největším problémem inscenace jsou naopak davové scény, které působí chaoticky. Kladli jsme si otázku, zda není příčinou scéna, konkrétně stůl uprostřed. Hraje se s ním minimálně (v úvodu je na něm občerstvení, pak kufr s výstřižky a penězi) a při organizaci davových scén viditelně překáží. Třebechovický soubor je rovněž výborně vybaven pěvecky, a protože má ve svém středu v osobě Drahomíry Franckové i autorku hudby a textů, využil toho i v této inscenaci. Hudba zde nepodporuje švih a spád situací, je spíše kontrapunktem, zastavením s hlubšími podtóny. To sice u žánru situační komedie nebývá právě obvyklé, ale lze tuto volbu akceptovat. Přes uvedené problémy představení v Miletíně právě díky kvalitním hereckým a pěveckým výkonům nejen udrželo stálou pozornost diváků, ale nesporně i pobavilo. Proto je odborná porota (Jan Císař, František Laurin, Jaromír Vosecký, Alena Exnarová) doporučila v prvním pořadí programové radě Krakonošova divadelního podzimu k zařazení na přehlídku.
Sobotní dopoledne patřilo Divadelnímu souboru Dolany a pohádce Čertův mlýn. Šlo o úpravu starého textu pro loutkové divadlo s některými aktualizacemi. Inscenace byla poctivě vypracovaná a ve svém žánru deklamovaného divadla svědomitá a čistá, stejně tak ve výtvarném provedení v kostýmech i ve zvláštní kombinaci starých kulis z fundu divadla s reálnými prvky, obohacená řadou jevištních efektů - letící pečené kuře, letící loutka ježibaby na koštěti, nápadité motorové koště, ohně a kouře, ale taky stroboskop při moderním tanci strašidel. Právě pro vážný přístup k tomuto v podstatě starému způsobu hraní divadla měla inscenace svůj určitý půvab.
Odpoledne se představil Divadelní soubor SNOOP z Opatovic nad Labem s inscenací Hrubínovy hry Kráska a zvíře. Inscenovat tuto hru není rozhodně snadnou záležitostí: básníkovo slovo na straně jedné a potřeba ztvárnění jevištní situace na straně druhé. Obvykle jsou úspěšnější inscenace, které jdou cestou atmosféry než realistického příběhu. Tuto cestu zvolil i Aleš Dvořák, který inscenaci nastudoval s mladou a nezkušenou odnoží opatovického souboru. Hru výrazně upravil a zkrátil, celé představení trvá hodinu bez přestávky. Odhadl přesně, na co mladí lidé mají a co jsou schopni uhrát. Situace cítíme spíše ve slovech a v osobním zaujetí, než aby byly odehrány, ale akceptujeme to, protože hercům věříme, co říkají. Atmosféra je podpořena výbornou hudbou s ústřední písní vyjadřující duševní rozpoložení a touhy Zvířete. Jednoduchá a rychlé proměny umožňující je scéna, jejímž základem je revuálka. A je třeba rozhodně vyzdvihnout herecké výkony představitelů obou titulních postav – Krásky (Andrea Moličová) a Zvířete (Václav Falta mladší). Opatovická inscenace je sice proti původní předloze zjednodušená, ale přesto je nesmírně působivá. Je cudná, prostá, čistá, uměřená a v některých momentech až jímavá. Odborná porota ji doporučila jako druhou v pořadí programové radě Krakonošova divadelního podzimu k zařazení na přehlídku a doporučila ji rovněž na národní přehlídku divadla pro děti Popelka Rakovník.
Sobotní večer patřil hostu přehlídky: Divadelnímu souboru Jana Honsy z Karolinky a jeho proslulé inscenaci Doma. Také v Miletíně sklidila u plného sálu velký ohlas.
V neděli dopoledne zahrál soubor Korálka starší Dětenice Werichovo Fimfárum. Připravili si jednoduchou scénu tvořenou jen několika prvky, částečně vše vyprávěli čert a vodnice, částečně se odehrávala pantomima a částečně dialogy. Hudba a písně (vedle jeviště klavír) zaměřené k tématům scén. Zvolený princip je jistě možný, ale ještě mnoho chybělo k jeho dotažení, aby fungoval. Rozehrání přestaveb jevištních prvků příliš rozvleklé, hudba dlouhá a občas retardující, pantomima příliš obecná, často ilustrace toho, co už bylo řečeno...
Po nedělním obědě jsme se přesunuli do zámeckého parku. Geisslers Hofcomoedianten Kuks zde před vchodem do zámku zahráli představení anonymního textu Amor tyran aneb Olitovaná pomsta. Soubor se programově věnuje od roku 2002 původnímu baroknímu repertoáru spjatému se Sporckovým divadlem v Kuksu a Amor tyran byl jejich první nastudovanou hrou. V Miletíně ji uvedl v obnovené premiéře. Je to typická barokní hauptakce s motivy neřestí a ctností, lásky, žárlivosti, nenávisti, statečnosti i touhy po světovládě. Arabský král Asfalides bojuje o korunu se svou žárlivou chotí Achiluší a zbavený smyslů usiluje o vyvraždění lidstva, až jej zastaví deus ex machina. Režisér Petr Hašek hru inscenuje jako divadlo na divadle. Díky zvolenému principu a jeho důslednému naplnění nesledujeme truchlohru, ale komedii. Vše se odehrává kolem žebřiňáku a na něm. Přijíždí divadelní skupina, která se chystá hrát Hamleta, ale nacházejí nový text a tak s ním začínají improvizovat. Režisér zkouší v jednotlivých rolích různé herce, než jim je přidělí a pak po celou dobu běh inscenace usměrňuje. Činí tak velmi citlivě, včetně komunikace s publikem, kdy jednu roli čte vybraný divák. Herecký soubor je vzácně vyrovnaný a zvládá na vysoké úrovni výraznou pohybovou i hlasovou stylizaci postav i zcizovací výpadky do rolí herců z vystupující komediantské bandy. Neméně výrazný podíl na výsledném inscenačním tvaru má vynikající výtvarná složka i prokomponovanost s hudbou (housle). Právě vzhledem k vzácné vyrovnanosti a prokomponovanosti celku ve všech jeho složkách jsme byli svědky velmi zajímavé, invenční a rozhodně netuctové inscenace. Proto ji odborná porota nominovala na Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou.
Závěr přehlídky patřil Divadelnímu souboru FRK z Nové Vsi nad Popelkou, který obnovil činnost po patnáctileté pauze a připravil inscenaci hry Holgera Eckerta Mrtvý přišel na návštěvu. Výběrem předlohy si svůj start neusnadnil, neboť jde o hru nepříliš dobře napsanou – je upovídaná a schémata zápletek předem jasná. Přesto by ji bylo možné po výrazném proškrtání a úpravě jako detektivní komedii hrát. Souboru pod režijním vedení Ivany Noskové se však s tímto obtížným úkolem nepodařilo vyrovnat a inscenace je poznamenaná nezkušeností a začátečnickými chybami. Ale důležité jistě je, že soubor zahájil činnost a začal na sobě pracovat, což jistě v jeho příštích inscenacích přinese své ovoce.
Tak tolik letošní Miletínské divadelní jaro. Když jsme se loučili, tak jsme si říkali, že už teď se těšíme na to příští.
Alena Exnarová
(Psáno pro Amatérskou scénu)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':