Richter Luděk, 50 loutkářských Chrudimí, Praha 2001, str. 45
3/1954 (5. - 11. července)
Celostátní přehlídka souborů lidové umělecké tvořivosti
HLAVNÍ PROGRAM
BS ČSM Školy umeleckého priemyslu Bratislava:
ZLATO KRÁĽA MAGAMONA
& Jiří Kaliba, G... Miroslav Fikari, r Ant. Friedl, J Juraj Herz, K Jana Pogorielová, Frant. Kišš, Milan Sládek, K. Fojtlová, L K. Fojtlová, Tibor Kovalík, O. Lupták, Sršňová, Jana Pogorielová /maňásci, vajanga/
Detvák BS ZK Strojární 9. mája Trenčín:
ROZPRÁVKA O ZLATEJ RYBKE
& Romuald Kučera, $ M. Tomášek, G Jaromír Starý, ... B. Sulovský, Otto Egermajer, Zajac, K M. Volešáková, Z. Šrámková, B. Ciprisová, A. Bezový, M. Trebichavský, A. Novákov, M. Špiroch, L M. Krulich, P. Bartíková, J. Běčák, J. Starý, D. Gálik, P. Zahradníková, M. Trebichavský, J. Šupka, D. Andrášik /marionety/
LK ZK Českobudějovických energetických rozvodných závodů České Budějovice: NIKITA - RUSKÝ BOHATÝR
& P. Kovalevskaja, $... František Jindrle, G František Radosta, K Krčín, Vyhnal, Linhart, Jindrle, Jelínek, Borský, L Ciglerová, Vaďura, Klečka, Jánský, Kohout, Daňhová, Šeborová, Bízek /marionety/
LK ZK Závodů V. I. Lenina Plzeň: DRÁTENÍK
& Josef Krasoslav Chmelenský, G... A. Procházka, r František J. Škroup, K Ludvík Novák, L. Procházková, Karel Novák st. a ml., V. Černý, R. Kratochvílová, Eva a Zdeněk Pavlovi, L B. Šimsa, M. Wágnerová, Vilém Fleck, Jar. Horák, V. Miltová, V. Fiala, K. Novák, F. Drábek, t 24 členný orchestr ZK řídí Jan Šlier /marionety/
LS Rudého koutku Léčebného ústavu A. Zápotockého Vráž u Písku: ZDRAVÝ NEMOCNÝ
& Moliere, $G... František Mládek, kostýmy A. Dudová, K J. Nygrýn, A. Liška, J. Fau, A. Smejkal, V. Hovorka, V. Januška, L J. Jančura, B. Štochlová, F. Chánová, A. Nejedlý, V. Hovorka, J. Šmíd, V. Dvořák, A. Liška, A. Smejkal, B. Mládková /marionety/
LS ZK ROH Jitex Písek: HRAČKY NA CESTÁCH
& Vojtěch Cinybulk, G Karel Janovský, ... Vladimír Maisner, r Otto Rödl, K O. Peroutka, J. Tibitanzl, J. Nebáznivý, B. Tomeš, L. Franců, B. Šašek, J. Němec, L V. Mrázová, Vl. Němečková, Fr. Mráz, J. Otta, Ad. Vlasatý, M. Strnadová, F. Mann st. a ml., Z. Gebrová, J. Kadlec, V. Kellerová, L. Kafková /marionety/
LSc ZK Lina 01 Jaroměř 2-Josefov: PTÁČEK ČERVENÁČEK
& Stanislav Zbořil, G Julián Maryška, pom. Jaroslava Bubáčková, ... Vladimír Bidlo, r Mil. Bubáček, K Vrat. Ješátko, Ant. Suchanská, M. Bubáčková, M. Klimešová, Ol. Pospíšilová, Ida Pokorná, Fr. Kocman, L R. Vyšín, A. Roobová, J. Kalfus, Vl. Prorok, B. Vyleťalová, K. Žampach, B. Kořízková, V. Bruk, M. Bubáček, L. Říha /marionety/
LSc ZK MEZ-Vývoj Brno: ČÍNSKÁ POHÁDKA
& Libuše Tittelbachová, G František Písek, ... M. Blahut, kostýmy V. Vlasatá, r Jan Těšík, K J. Šplíchal, V. Křehlíková, E. Paříková, J. Písková, E. Vyhlídal, M. Karásek, J. Josefi, J. Šmíd, L R. Šmardová, V. Štěpánková, J. Procházka, F. Baloun, M. Dlapa, A. Šmarda, A. Denner, V. Zouhar /javajky/
Pohádkový svět LSc ZK Železárny Karviná: POPELKA
& Zdeněk Skořepa, G Zdeněk Hess, ... Jiří Kraus, r Karel Böhm, K M. Novotná, Arn. Marmorovič, Ed. Měch, J. Trnka, Jan Novotný, K. Šustr, Šlapatová, L J. Hessová, M. Zelenka, J. Trnková, El. Goliášová, J. Kraus, Jakub Novotný, Vít a Vl. Urban, F. Novák, Al. Burová, M. a R. Urbanová /javajky/
VZDĚLÁVÁNÍ
KONFERENCE PRACOVNÍKŮ
VEDENÍ DISKUSÍ
A. M. Brousil, Praha
Vojtěch Cinybulk, Praha
Milan Gábriš, Osvetový ústav Bratislava
Milan Ivák, Bratislava
Zdeněk Bezděk, Praha
Libuše Tittelbachová, Praha
Václav Rohlena, Varnsdorf
Kuchyňka
Václav Srnec, Týn nad Vltavou
MEZ-VÝVOJ a
JITŘENKA Brno
Po nepravidelné činnosti v Lužánkách (od 1924) zakládá 1930 Vojtěch Jestřáb Loutkovou scénu TJ SOKOL Brno I, která hraje marionetami na drátě a maňásky od října do března v neděli dopoledne a odpoledne. Poválečnou činnost obnovuje soubor 1948 a 1951 se ujímá divadélka ZK ZÁVODŮ JANA ŠVERMY (později přejmenován na DK ROH ZBROJOVKA Brno). Od 1958 má vlastní zmenšenou repliku profesionální Radosti se 120 sedadly. Od 7. 3. 1959 hraje pod dnešním názvem JITŘENKA. V sezóně 1962/63 střídá V. Jestřába Jaroslav Šenk a toho 1966 František Řitička. 1967 se stává uměleckým vedoucím František Písek, který sem přichází ze zaniklého souboru MEZ-Vývoj i s částí jeho členů (Jitřenka se tedy v tomto smyslu stává i nástupcem tohoto souboru). 1990 ukončuje Zbrojovka své štědré zřizovatelství, Jitřenka je převedena do PKO/ARS Brunensis/KIC, jež ji 1992 vypovídá. Od června 1992 se stává Divadelní společnost Jitřenka občanským sdružením (jehož radu vede Pavla Foralová-Písková) a finanční plán souboru je zabezpečen městem a městskou částí.
Soubor má k dispozici budovu divadla na Tučkově ulici a skupinu profesionálních zaměstnanců, díky čemuž má např. r. 1995 v plánu 320 představení a 9 premiér (na nichž se podílí dětský soubor, soubor mladých a dospělých), oproti 26 představením a 16 premiérám v letech 30., resp. 31/12 v letech 40.-50. a 25/5 v letech 60.
Pro Jitřenku je typické střídání prostředků - druhů loutek, inscenačních principů i poetiky. V té zůstává společným jmenovatelem především velké plátno (od prostoru, přes počet hrajících, často přesahující 20 účinkujících, až po velikost loutek a jevištní gesto) a většinou významný podíl hudební složky, svědčící o původním povolání vedoucího. F. Písek nedělal nikdy vysloveně tradiční divadlo, nýbrž ve vnějších prostředcích využíval již prověřené objevy experimentujících či hledajících souborů. Žánrově vychází střídavě z moderní autorské pohádky a z lidové pohádky, většinou ve zpracováních již ověřených státními divadly. Dramaturgicky, scénograficky a režijně jde o náročný repertoár. Pracoval zde i dětský soubor, vedený stejnými metodami a ke stejným cílům jako soubor dospělých: v co nejkratší době zvládnout práci s loutkou, aby byly děti schopny naplnit režijní požadavky. F. Písek je proto považován za protiklad dvojjediné metody hravé tvorby inscenace, jež je zároveň způsobem rozvíjení osobnosti účastníka, jak ji od začátku 60. let praktikovali H. Budínská, R. Zezula, M. Mašatová či J. Oudes.
MEZ-Vývoj hrál na LCH 1952-60 5x. Nejvíc zaujala Nejkrásnější holubička (1952). Jitřenka se zúčastnila 1968-96 19 LCH s 24 inscenacemi v hlavním programu, 1 jako inspirativní host a 1 v doplňkovém programu (z toho 9x dětský soubor a 1x soubor mladých); v letech 1968, 1970, 1972, 1975 a 1976 hrála po 2 inscenacích, 1978 s jednou doplňkovou dokonce 3; Popelku předvedla 1977 a znovu 1985. Pravděpodobně nejvydařenější bylo Posvícení v Hudlicích (1982). Zúčastnila se i přehlídek v Žilině. Za "socialismu" navštívila 11 zemí (Irsko, Monako, Francie aj.), 8 jejích inscenací převzalo brněnské televizní studio.
Jitřenka je typickým provozním souborem, jehož hlavním cílem je produkce představení. Přínosem pro amatérské divadlo je v řadě případů dobrá řemeslná úroveň jednotlivých složek, do značné míry však podmíněná i finančními možnostmi souboru, který vždy závisel na spolupráci s profesionály. Zejména hudbu a scénografii tvořili téměř výhradně (výtvarník Z. Juřena je podepsán pod 17 inscenacemi Jitřenky, uvedenými na LCH). Je to přirozený důsledek ambice dělat amatérsky profesionální divadlo - napodobit je v dramaturgii, scénografii, hudbě i režijním pojetí. Z toho pak plyne "jistý akademismus, větší důraz na technicko-řemeslné zvládnutí než na spontánnost" (M. Matoušek).
Přesto jsou František Písek a jeho MEZ i Jitřenka nepochybným fenoménem 45 LCH, kterých se zúčastnili a jejichž tvář spoluutvářeli.
opera: ZVIL Plzeň: Dráteník - 39 účinkujících
100% souborů hraje v rozdělené interpretaci
Celostátní přehlídka souborů lidové umělecké tvořivosti
HLAVNÍ PROGRAM
BS ČSM Školy umeleckého priemyslu Bratislava:
ZLATO KRÁĽA MAGAMONA
& Jiří Kaliba, G... Miroslav Fikari, r Ant. Friedl, J Juraj Herz, K Jana Pogorielová, Frant. Kišš, Milan Sládek, K. Fojtlová, L K. Fojtlová, Tibor Kovalík, O. Lupták, Sršňová, Jana Pogorielová /maňásci, vajanga/
Detvák BS ZK Strojární 9. mája Trenčín:
ROZPRÁVKA O ZLATEJ RYBKE
& Romuald Kučera, $ M. Tomášek, G Jaromír Starý, ... B. Sulovský, Otto Egermajer, Zajac, K M. Volešáková, Z. Šrámková, B. Ciprisová, A. Bezový, M. Trebichavský, A. Novákov, M. Špiroch, L M. Krulich, P. Bartíková, J. Běčák, J. Starý, D. Gálik, P. Zahradníková, M. Trebichavský, J. Šupka, D. Andrášik /marionety/
LK ZK Českobudějovických energetických rozvodných závodů České Budějovice: NIKITA - RUSKÝ BOHATÝR
& P. Kovalevskaja, $... František Jindrle, G František Radosta, K Krčín, Vyhnal, Linhart, Jindrle, Jelínek, Borský, L Ciglerová, Vaďura, Klečka, Jánský, Kohout, Daňhová, Šeborová, Bízek /marionety/
LK ZK Závodů V. I. Lenina Plzeň: DRÁTENÍK
& Josef Krasoslav Chmelenský, G... A. Procházka, r František J. Škroup, K Ludvík Novák, L. Procházková, Karel Novák st. a ml., V. Černý, R. Kratochvílová, Eva a Zdeněk Pavlovi, L B. Šimsa, M. Wágnerová, Vilém Fleck, Jar. Horák, V. Miltová, V. Fiala, K. Novák, F. Drábek, t 24 členný orchestr ZK řídí Jan Šlier /marionety/
LS Rudého koutku Léčebného ústavu A. Zápotockého Vráž u Písku: ZDRAVÝ NEMOCNÝ
& Moliere, $G... František Mládek, kostýmy A. Dudová, K J. Nygrýn, A. Liška, J. Fau, A. Smejkal, V. Hovorka, V. Januška, L J. Jančura, B. Štochlová, F. Chánová, A. Nejedlý, V. Hovorka, J. Šmíd, V. Dvořák, A. Liška, A. Smejkal, B. Mládková /marionety/
LS ZK ROH Jitex Písek: HRAČKY NA CESTÁCH
& Vojtěch Cinybulk, G Karel Janovský, ... Vladimír Maisner, r Otto Rödl, K O. Peroutka, J. Tibitanzl, J. Nebáznivý, B. Tomeš, L. Franců, B. Šašek, J. Němec, L V. Mrázová, Vl. Němečková, Fr. Mráz, J. Otta, Ad. Vlasatý, M. Strnadová, F. Mann st. a ml., Z. Gebrová, J. Kadlec, V. Kellerová, L. Kafková /marionety/
LSc ZK Lina 01 Jaroměř 2-Josefov: PTÁČEK ČERVENÁČEK
& Stanislav Zbořil, G Julián Maryška, pom. Jaroslava Bubáčková, ... Vladimír Bidlo, r Mil. Bubáček, K Vrat. Ješátko, Ant. Suchanská, M. Bubáčková, M. Klimešová, Ol. Pospíšilová, Ida Pokorná, Fr. Kocman, L R. Vyšín, A. Roobová, J. Kalfus, Vl. Prorok, B. Vyleťalová, K. Žampach, B. Kořízková, V. Bruk, M. Bubáček, L. Říha /marionety/
LSc ZK MEZ-Vývoj Brno: ČÍNSKÁ POHÁDKA
& Libuše Tittelbachová, G František Písek, ... M. Blahut, kostýmy V. Vlasatá, r Jan Těšík, K J. Šplíchal, V. Křehlíková, E. Paříková, J. Písková, E. Vyhlídal, M. Karásek, J. Josefi, J. Šmíd, L R. Šmardová, V. Štěpánková, J. Procházka, F. Baloun, M. Dlapa, A. Šmarda, A. Denner, V. Zouhar /javajky/
Pohádkový svět LSc ZK Železárny Karviná: POPELKA
& Zdeněk Skořepa, G Zdeněk Hess, ... Jiří Kraus, r Karel Böhm, K M. Novotná, Arn. Marmorovič, Ed. Měch, J. Trnka, Jan Novotný, K. Šustr, Šlapatová, L J. Hessová, M. Zelenka, J. Trnková, El. Goliášová, J. Kraus, Jakub Novotný, Vít a Vl. Urban, F. Novák, Al. Burová, M. a R. Urbanová /javajky/
VZDĚLÁVÁNÍ
KONFERENCE PRACOVNÍKŮ
VEDENÍ DISKUSÍ
A. M. Brousil, Praha
Vojtěch Cinybulk, Praha
Milan Gábriš, Osvetový ústav Bratislava
Milan Ivák, Bratislava
Zdeněk Bezděk, Praha
Libuše Tittelbachová, Praha
Václav Rohlena, Varnsdorf
Kuchyňka
Václav Srnec, Týn nad Vltavou
MEZ-VÝVOJ a
JITŘENKA Brno
Po nepravidelné činnosti v Lužánkách (od 1924) zakládá 1930 Vojtěch Jestřáb Loutkovou scénu TJ SOKOL Brno I, která hraje marionetami na drátě a maňásky od října do března v neděli dopoledne a odpoledne. Poválečnou činnost obnovuje soubor 1948 a 1951 se ujímá divadélka ZK ZÁVODŮ JANA ŠVERMY (později přejmenován na DK ROH ZBROJOVKA Brno). Od 1958 má vlastní zmenšenou repliku profesionální Radosti se 120 sedadly. Od 7. 3. 1959 hraje pod dnešním názvem JITŘENKA. V sezóně 1962/63 střídá V. Jestřába Jaroslav Šenk a toho 1966 František Řitička. 1967 se stává uměleckým vedoucím František Písek, který sem přichází ze zaniklého souboru MEZ-Vývoj i s částí jeho členů (Jitřenka se tedy v tomto smyslu stává i nástupcem tohoto souboru). 1990 ukončuje Zbrojovka své štědré zřizovatelství, Jitřenka je převedena do PKO/ARS Brunensis/KIC, jež ji 1992 vypovídá. Od června 1992 se stává Divadelní společnost Jitřenka občanským sdružením (jehož radu vede Pavla Foralová-Písková) a finanční plán souboru je zabezpečen městem a městskou částí.
Soubor má k dispozici budovu divadla na Tučkově ulici a skupinu profesionálních zaměstnanců, díky čemuž má např. r. 1995 v plánu 320 představení a 9 premiér (na nichž se podílí dětský soubor, soubor mladých a dospělých), oproti 26 představením a 16 premiérám v letech 30., resp. 31/12 v letech 40.-50. a 25/5 v letech 60.
Pro Jitřenku je typické střídání prostředků - druhů loutek, inscenačních principů i poetiky. V té zůstává společným jmenovatelem především velké plátno (od prostoru, přes počet hrajících, často přesahující 20 účinkujících, až po velikost loutek a jevištní gesto) a většinou významný podíl hudební složky, svědčící o původním povolání vedoucího. F. Písek nedělal nikdy vysloveně tradiční divadlo, nýbrž ve vnějších prostředcích využíval již prověřené objevy experimentujících či hledajících souborů. Žánrově vychází střídavě z moderní autorské pohádky a z lidové pohádky, většinou ve zpracováních již ověřených státními divadly. Dramaturgicky, scénograficky a režijně jde o náročný repertoár. Pracoval zde i dětský soubor, vedený stejnými metodami a ke stejným cílům jako soubor dospělých: v co nejkratší době zvládnout práci s loutkou, aby byly děti schopny naplnit režijní požadavky. F. Písek je proto považován za protiklad dvojjediné metody hravé tvorby inscenace, jež je zároveň způsobem rozvíjení osobnosti účastníka, jak ji od začátku 60. let praktikovali H. Budínská, R. Zezula, M. Mašatová či J. Oudes.
MEZ-Vývoj hrál na LCH 1952-60 5x. Nejvíc zaujala Nejkrásnější holubička (1952). Jitřenka se zúčastnila 1968-96 19 LCH s 24 inscenacemi v hlavním programu, 1 jako inspirativní host a 1 v doplňkovém programu (z toho 9x dětský soubor a 1x soubor mladých); v letech 1968, 1970, 1972, 1975 a 1976 hrála po 2 inscenacích, 1978 s jednou doplňkovou dokonce 3; Popelku předvedla 1977 a znovu 1985. Pravděpodobně nejvydařenější bylo Posvícení v Hudlicích (1982). Zúčastnila se i přehlídek v Žilině. Za "socialismu" navštívila 11 zemí (Irsko, Monako, Francie aj.), 8 jejích inscenací převzalo brněnské televizní studio.
Jitřenka je typickým provozním souborem, jehož hlavním cílem je produkce představení. Přínosem pro amatérské divadlo je v řadě případů dobrá řemeslná úroveň jednotlivých složek, do značné míry však podmíněná i finančními možnostmi souboru, který vždy závisel na spolupráci s profesionály. Zejména hudbu a scénografii tvořili téměř výhradně (výtvarník Z. Juřena je podepsán pod 17 inscenacemi Jitřenky, uvedenými na LCH). Je to přirozený důsledek ambice dělat amatérsky profesionální divadlo - napodobit je v dramaturgii, scénografii, hudbě i režijním pojetí. Z toho pak plyne "jistý akademismus, větší důraz na technicko-řemeslné zvládnutí než na spontánnost" (M. Matoušek).
Přesto jsou František Písek a jeho MEZ i Jitřenka nepochybným fenoménem 45 LCH, kterých se zúčastnili a jejichž tvář spoluutvářeli.
opera: ZVIL Plzeň: Dráteník - 39 účinkujících
100% souborů hraje v rozdělené interpretaci
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.