Tom Doležal: Region DĚTSKÉ SCÉNY 2006 na Hané - Olomouc 31.3.2006

Region DĚTSKÉ SCÉNY 2006 na Hané
Je pátek 31. března 2006 a v olomouckém Domě dětí a mládeže se koná PODĚS 2006 - regionální postupová přehlídka dětského a mladého divadla. Ve sklepení tohoto domu je to dramatické: stoupá tu voda, na chodbách se už hromadí odtud vynesené věci. Nic to však neubírá na pohodě a slavnostní atmosféře divadelní přehlídky, které se účastní bezmála 70 dětí z 8 souborů z celé Hané (Olomouckého kraje). Úroveň představení je zde různá, v kraji zatím neprobíhají (až na pár výjimek) oblastní předkola a tak se stalo, že zde vedle sebe vystupují
začínající i zkušenější soubory, totéž lze tvrdit i o vedoucích těchto dětských divadelních skupin. Je ale velmi dobře, že se tuto krajskou přehlídku podařilo uskutečnit, protože všichni zúčastnění mají tak vhodnou příležitost porovnat své zkušenosti. Ze subjektivního pohledu porotce se mi
podařilo vypozorovat tři různé stavy prezentovaných inscenací:

Tápající dramaturgie – výběr námětu Kandrdásek Přerov (ved.: Ivo Kolařík): INDICKÉ
POHÁDKY - Vedoucí při výběru vsadil na již hotovou dramatizaci M. Slavíka. Dobře vybaveným aktérům se však ne vždy podařilo najít odpovídající vyobrazení nabídnutých situací, a tak se někdy více „dovypravovalo“ než jednalo. ZŠ Brodek u Přerova (ved.: Milan Vráblík):
PERNÍKOVÁ CHALOUPKA - S dětským divadlem začínající mladý učitel se pustil se souborem do slovně vtipného dramatického textu staženého z internetu. Společně s hudbou, složenou jeho kamarádem, se děti - žáci vyšších ročníků základní školy - pokoušejí činoherně
i zpěvem v playbacku zahrát parodii na známou pohádku. Doma před vrstevníky na vánoční besídce jim to jistě fungovalo lépe. Před cizím publikem je to však už horší - text, hudba a zatím nepříliš velká vybavenost aktérů se zde moc nepotkává.

IV. ZŠ Šumperk (ved.: Eva Šálková):
TADY U NÁS V KOCOURKOVĚ - vedoucí se pokusila napsat vlastní dramatizaci knihy Kocourkov (J.Hiršal, J. Kolář). sled vybraných klíčový situací je spíše lineární, v některých z nich se dobře vybaveným dívčím aktérkám daří vzbudit v divácích napětí, ale to se pak ztrácí v místech, kde je jejich přirozená akce příliš zahlcena textem.

Dobře započatá cesta ZŠ Zábřeh Kopretiny (ved.: Dagmar Hanousková): KRAUKLIS - Jako zjevení působí recitační vystoupení čtyř děvčat s básní J. Viidinga, který popisuje vnitřní boj chlapce – skauta váhajícího se přiznat, že vykonal svou malou potřebu, kde neměl. V jejich interpretaci lze spatřovat náznaky nonsensu, ale i jakýsi nadhled nad „starostmi“ kluků. Škoda jen, že zde nabízená dramatičnost zůstává pouze v náznaku.

REP Divadlo DDM Mohelnice (ved.: Zuzana Rýznarová): O HLOUPÝCH ČERTECH A CHYTRÉM ŠEVCI - Vhodně vybraný text (podle B. M. Kudly napsal P. Šabatka) koresponduje se stávajícím nevelkým vybavením věkově různorodé skupiny dětí. Jednoduše vygradovaný děj a dramatická rozuzlení situací jsou zde někdy až příliš prvoplánová (zdá se, jakoby byl přijat první nápad a další možnosti se nehledaly). Rozhodně je to však dobrá příležitost pro získávání prvních zkušeností s divadlem.

DS při ZUŠ V. Ambrose (ved.: Miroslav Ondra): RODINNÉ POUTO - Soubor na zkouškách momentálně experimentuje s improvizací, starší žáci ZUŠ tak získávají další specifi cké divadelní dovednosti. Z těchto pokusů se zrodila i tato inscenace, která je ve svém rámci pojata jako detektivní hra. Stylizace hraní jednotlivých postav i dramatická stavba zůstávají však stále ještě v rovině jisté „nepřipravenosti“.

Sklizeň plodů úspěchu ZUŠ Žerotín Olomouc (ved.: Ivana Němečková): HRDÁ AJŠE - Původní námět (krymskou legendu) do souboru přinesla vnučka M. Mašatové Markéta. Inscenace je velmi působivá atmosférou navozující iluzi „kruté“ kamenité krymské krajiny, ve které se zrodila i hrdá Ajše. Ta velmi obezřetně hledá naplňující lásku, ale cestu k ní jí komplikuje zraňující krunýř vlastní hrdosti. Výrazové prostředky (výprava, živý zpěv, klarinet, úspornost textu i vhodně zvolená stylizace hereckého projevu) se zde velmi dobře doplňují a drobné významové či symbolické nepřesnosti se jistě odstraní dalším hraním.

Q-Kerni (máma:Veronika Kernová): TAKOVÉ NORMÁLNÍ Q-KERNÍ RÁNO - Vidíme rodinku - mámu Veroniku, syna Michala (8 let) a dceru Anetu (10 let) - chystající
snídani a netrpělivě očekávající příchod zatím ještě spícího tatínka. Toto čekání si krátí rozehráváním básniček K. Černého a M. Černíka. Sledujeme minipříběhy rozehrávané za pomoci nádobí a pochutin nachystaných k snídani. Jejich „uchopení“ je velmi originální a sdělné, posílené dobrou vybaveností obou dětí, jejich spontaneitou a radostí ze hry. Maminka je jim zde oběma vhodným spoluhráčem poskytujícím dětem dostatek prostoru k hraní. Toto nahlédnutí do Q-Kerní ranní kuchyně je opravdu úchvatným divadlem.

Porota - lektorský sbor pracující ve složení Alena Palarčíková, Václav Klemens a Tomáš Doležal z těchto inscenací k přímému postupu na celostátní DĚTSKOU SCÉNU 2006 navrhla TAKOVÉ NORMÁLNÍ Q-KERNÍ RÁNO a do širšího výběru pak inscenaci HRDÁ AJŠE. Poděkování patří pořadatelům Domu dětí a mládeže (tř. 17. listopadu, Olomouc) zastoupeného Leošem Březinou a také Sdružení D, zde reprezentované Pavlem Němečkem. Celá akce by se také jistě nemohla uskutečnit bez fi nanční podpory Ministerstva kultury ČR a Krajského úřadu Olomouckého kraje. Přejme si, aby i v příštím roce bylo na Hané co sklízet, abychom u toho mohli být klidně i ve větším počtu.
Zrnu divadla napřesrok pevný a vzdorný klíček přeje Tom Doležal.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':