ELIÁŠ, Vojtěch: Dětská scéna 04´- BRNO (16.-17.4.2004),

Dětská scéna 04´- BRNO

Krajské kolo Dětské scény 04´ pro Jihomoravský kraj se konalo už tradičně v Centru volného času Lužánky Brno pod taktovkou Střediska dramatické výchovy, jmenovitě Tomáše Doležala a Petry Rychecké a jejich externích pracovníků. Přehlídky, která proběhla ve dnech 16.-17.4.2004, se po dvou omluvách, způsobených nemocí, nakonec zúčastnilo 10 dětských divadelních souborů a zhruba 130 účastníků. Veškerým děním provázela účastníky banda pirátů, kteří připluli vykrást veškeré dosažitelné poklady, ale nakonec se jim dostalo poznání, že hlavním pokladem na této přehlídce jsou šikovné děti, hrající divadlo. Piráti se proto na konci přehlídky zavázali do příštího roku na sobě pracovat a vytvořit své vlastní divadelní představení. Jejich vstupy provázely jak jednotlivá představení, tak i dětské diskusní dílny, společný večer pro všechny a debaty vedoucích s porotou. Tu tvořili tři mužové: Josef Brůček, Jan Karaffa a Vojtěch Eliáš, jejichž posouzení jednotlivých představení si nyní můžete přečíst:DS Haxna: Pozornost k narozeninám Příběh o Jirkovi, kterému se podařilo dopadnout zloděje a odměnu věnovat své mamince k narozeninám. Vzhledem k věku vhodně vybraná předloha disponuje dobře zvolenými situacemi, které tvoří ucelený příběh, kde kladem je jednoduchá a funkční scénografie. I přes vybavenost dětí však někdy situace a temporytmus nabourávají improvizované výstupy.DS Fčas ZUŠ Boskovice: O stříbrném talířku a šťavnatém jablíčkuBaladická pohádka o hodné Mášence, zlých sestrách a dobrém konci. Soulad jednoduchých a účelných výtvarných prostředků v kombinaci s hereckými (zvukohra, stínohra, vyprávění, hraní typů) pomohl vyvolat silný divácký zážitek. Otázky ale vyvolávala mírně chaotická stínohra ve splývání akcí zabití-oživení Mášenky, a podobně použití některých rekvizit (např. bubínek jako stříbrný talířek) a chvílemi příliš stylizované hraní s nedořešeným koncem.Gymnázium Ivančice: Rozhoror, NatašaPokus o dramatizaci textů Rudolfa Křesťana (Rozhoror) a I. Hercíkové (Nataša) vycházející z aktivní práce v hodinách českého jazyka. I přes velké nasazení obou dívek však není jasná forma - zda se jedná o divadelní představení nebo o přednes - a bylo by dobré rozhodnout se pro jednu z těchto variant. Naznačení divadelního zpracování prvního textu vyžaduje dotažení situace tak, aby postavy na jevišti jednaly. Druhému textu schází ucelený počátek a konec, čímž postrádá samotné sdělení.Gymnázium Židlochovice: Modlitby z Archy Zvířena v Arše Noemově modlitbami vypovídá o svých tužbách a utrpeních. Pro přednes vybrán velmi hodnotný, ale náročný text, se kterým si účinkující dokázali poradit. Naznačením možné cesty zpracování je modlitba opice, kde bylo slovo výpovědí zvířete a nezůstalo na úrovni školského přednesu, ale sdělovalo… Dotažení inscenace by pomohlo nastolení atmosféry rituálu - obřadu. Vyžaduje to však objevit si kdo, co a proč říká, s jakou zkušeností, a najít způsob sdělení divákovi. DS: Klabastr Klabum: Čarodějův učeň Dramatizace stejnojmenné knihy německého autora Otfrieda Preusslera vypráví příběh obyčejného chlapce Krabata, který se stává čarodějovým učněm a snaží se vzepřít silám svého mistra s pomocí přátelství a probouzející se lásky. Náročné dramaturgii pomohla vhodně zvolená hudba a scénografické prostředky (prostředí mlýna, komory….) Oceňujeme především herecký výkon představitele hlavního hrdiny i pohybovou vybavenost ostatních členů souboru. Představení ale chyběla místy gradace jednotlivých situací až k jejich vypointování - např. smrti mistra.
SMZŠ Rozmarýnova: Šinebis a Kabibonoka
Dramatizace jedné z indiánských pohádek o Šinebisovi, který se vítězně postavil proti severskému větru. Osm dětí a hlas vypravěče nám svou hrou sděluje celý příběh. Situace byly vytvořeny přiměřeně k věku dětí a jejich schopnostem. Ve velmi příjemné drobničce vyvolávají otázky některé použité scénografické prostředky, neúplnost kostýmů a rekvizity - oštěpy.

DS ZŠ Rousínov: Boty rychloběžky
Představení na námět uzbekistánské pohádky vypráví příběh o kouzelných botách, které slouží svému majiteli a škodí těm, jež si je neprávem přivlastňují. Pochválit lze práci chóru s rytmem a posunováním děje (např. proměna kouzelných bot nebo nakupování). Problematická byla výstavba příběhu, především některých situací, stejně jako použití líčení. Celkovému dojmu nepomohlo ani kombinování současného a pohádkového jazyka.

DS Přechod ZUŠ Mikulov: Než jsem se utopil
Niterná výpověď ztvárněná recitačně pohybovými prostředky. V první části se podařilo vyvolat silný emotivní zážitek kombinací slova a improvizovaného pohybu na předem domluvenou osnovu. V dějovější druhé části inscenace se emotivnost pomalu vytrácí, a to i proto, že některé mikrosituace nesouzní tak docela se základní linkou příběhu.

DS Brnkadla - Kubíci: Narnie
Dramatizace příběhu C. S. Lewise o kouzelné zemi za skříní a její záchraně před zlem dětmi. Představení dominuje poctivě vybudovaná dramaturgicko - režijní koncepce, které pomáhají zvolené scénografi cké prostředky (světlo, funkčnost a proměny scény, masky). Celkový dojem doplňuje velmi vhodně zvolená hudební složka. Jisté rezervy byly vidět v některých hereckých projevech, což vedlo k tomu, že některé z obrazů působily samostatně.

DS ZUŠ Veselí n. M.: Malé ženy
Příběh vztahu dospívajících sester podle předlohy L. M. Alcottové. Význam práce na textu byl pravděpodobně zaměřen více dovnitř souboru, než na samotné vyznění u diváků. Vhodný byl dramaturgický výběr, který se však nepodařilo převést do jednoznačně srozumitelného příběhu. Ten pak působil jako lyrická výpověď o složitosti vztahu sester a matky na pozadí americké občanské války. Divák však chvílemi ztrácí v dění přehled (jednu postavu hrály postupně 2-3 herečky), a to přes to, že některé situace byly velmi působivé (např. vyprávění o seznámení Josefíny a Tadeáše).
Do národní přehlídky v Trutnově byl s přímým postupem poslán soubor DS Přechod ZUŠ Mikulov: Než jsem se utopil a do širšího výběru DS
Brnkadla - Kubíci: Narnie.
Zapsal: Vojtěch Eliáš
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':