Jana Machalíková: S nejstaršími v Jeslích - KP Dětská recitace 2004 - Hr. Králové

Hradec Králové uvítal recitátory 3. a 4. kategorie v roztomilých divadelních prostorách nazvaných divadlo Jesličky. Organizátorky, které mají bohaté zkušenosti s recitačními přehlídkami vlídně provázely recitující celým dnem. Každá kategorie měla svůj vlastní den a tak bylo dost času na dílnu pro recitátory i na přestávky pro porotu, na poslech druhých textů a na povídání s recitátory. Nikdo nikam nespěchal, všichni přijeli proto, aby si ten den užili. Vzpomněla jsem si na regiony, kde se už ve dvanáct hodin dívají rodiče nervózně na hodinky a kde je tím přehlídka ovlivněná. Můžu s radostí napsat, že v Jesličkách pobyli recitátoři do tří hodin a jak bylo patrné ze závěrečného rozborového semináře, nikomu ten čas nepřipadal zbytečný. V tomto kraji je dokonce zvykem u těchto kategorií rozborový seminář vést v kruhu za účasti všech a přesto, že to může znít odvážně, bylo to přátelské popovídání do kterého se zapojovali i ostatní. Letos jsem prostě slzičky recitátorů nezažila.A jaká byla úroveň? Všichni recitující se na přehlídku připravovali a měli viditelnou chuť recitovat a tak nebylo slyšet výkon podprůměrný nebo dramaturgicky nezajímavý. Abych zdlouhavě nepopisovala nejčastější chyby a pochvaly nabízím část svých poznámek a postřehů, které jsem si poznamenala k jednotlivým výkonům:……..ví co říká, příjemný projev, má názor, užívá si to, ctí formu básně, udržuje kontakt s divákem, , věřím mu to, pěkná výstavba, jasná pointa, rozpadá se to, chybí energie, nevnímá diváky, není rozumět, vytrácí se vypravěč, hraje postavy na úkor vypravěče, ilustruje, nevyužívá možností textu, rezignuje na verše…….
To je jenom ukázka z poznámek které ukazují na to, že nejčastějším problémem byla celková výstavba textu. Recitátoři často vykreslovali jednotlivosti a celková linie příběhu byla zpřetrhána, v důsledku čehož často nevyšla pointa. Jako velký přínos bych naopak hodnotila chuť s jakou recitátoři své výkony prezentovali.

Ve třetí kategorii postoupila do Trutnova Michaela Šebestová z Trutnova. Recitátorka potvrdila, že i tak známý text jako je Malý princ se dá interpretovat osobitě a jedinečně. Michaela strhla divácký zájem svým přirozeným vyprávěním a přesnou charakteristikou postavy malého prince. Tento výkon pro mě nadlouho zůstává jedinečným sdělením plně sdílejícím téma s divákem. I v druhém textu J. Ringelnatze Stará láska recitátorka prokázala, že přednes je přirozená řeč ctící autorem danou formu a téma.

Ve čtvrté kategorii pojedou na celostátní přehlídku do Trutnova Kristýna Štroblová ze Sobotky a Anna Klimešová, která do Trutnova nepojede, ale půjde, protože je to její bydliště. Petra Hlubučková z Lovčic byla zařazena jako náhradnice v případě, že by kapacita celostátní přehlídky umožnila účast další recitátorky.
Petra se představila v prózách I. Wernische Zvrhlík a M. Pally Jak vychovat malé kačátko. Obě prózy byly interpretovány s až přílišnou naléhavostí, což bylo na škodu obzvláště u Zvrhlíka, kdy recitátorka brzy ztratila možnost další gradace. Její osobitý a hluboce přesvědčivý projev se zajímavým smyslem pro humor ale přesvědčil diváky o interpretčině hlubokém zaujetí textem.
Anna si vybrala poesii, a to pro oba texty. Texty to ale byly značně různorodé, E. Lear: Kachna a klokan a B. Achmadulinová, Pardál. V prvním textu prostupoval verši E. Leara příjemný humor a osobitý postoj interpretky. Škoda jen, že v tomto duchu nezazněl text celý a tak propady v napětí, způsobené trémou či jinými okolnostmi, ovlivnily celkový výkon. V druhém textu byla recitátorka daleko soustředěnější a její výpověď byla pravdivá a napínavá. Za úvahu stojí, zda v textu Pardál nepostrádala postava pardála jasnější kontury. Kristýna zvolila pro první výstup prózu Hany Frankové, Dáma se nikdy nevyptává. Zaujala intenzivním vnitřním nasazením a energií. Jako nejasná se jevila celková výstavba. Za zamyšlení též stojí zda v tak závažném sdělení nepracovat více s vypravěčským nadhledem a vyhnout se tím přílišnému zatěžkání. V básni B. Andersona Štěstí měla porota obdobný problém. Recitátorka se do sdělení příliš pokládá a tak interpretace postrádá nadhled.V každém případě se jedná o výkon, který prokazuje plné pochopení textu a velkou chuť sdělovat.Přehlídka v Hradeckých Jeslích byla příjemná a potvrdila, že recitační přehlídka nemusí být vždy vnímána jako soutěž, i když postup je lákavý, a že porotci nemusí být nutným zlem. Každý účastník byl navíc oceněn výtvarně působivým pamětním listem. A když byly předány pamětní listy i porotě, uvědomila jsem si, že jsme všichni byli na jedné lodi a že to byla příjemná plavba na vlnách slova, hlasu a literatury.
Jana Machalíková

Přehlídka 3. a 4. kategorie probíhala v Divadle Jesličky ve dnech 26. a 27. dubna (hodnotila porota ve složení Jana Machalíková, Magda Johnová a Jakub Hulák). O týden dřív, 19. a 20. dubna, se zde konala přehlídka 1. a 2. kategorie. V porotě 1. kategorie zasedli Radka Málková, Jana Portyková a Jaroslav Pokorný, u 2. kategorie Jolana Brannyová, Radka Málková a Zdeněk Tesař.

V první kategorii byli oceněni Pavla Holubová z Vamberka (F. Hrubín: Červená Karkulka) a Jan Pohl z Černíkovic (H. Doskočilová: Oříšek).

Z druhé kategorie postupují na celostátní přehlídku Karolína Jašková z Hradce Králové (I. M. Jirous: Ptala se Františky Marta) a Barbora Zpěváčková z Opočna (P. Lhota: Sestra).
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':