Kodysová, Petra: Brněnská Prima sezona 2006. AS 2006, č. 2
BRNĚNSKÁ
PRIMA SEZÓNA 2006
Na letošním 4. ročníku krajského kola přehlídky studentského divadla v Brně bylo 13. – 14. března 2006 k vidění celkem pět velmi rozmanitých představení. V každém byly akcentovány jiné prostředky sdělení: charakterové herectví, hudba, pohyb, živé obrazy, scénografie, typové herectví, kostýmy, stínohra, groteska, sportovní výkony…
První den se v Bezbariérovém divadle Barka představila ZUŠ A. Doležala hned se dvěma inscenacemi po 90 minutách. V Popelce (Janusz Gowacki) nechyběl strhující příběh vyprávěný velmi disciplinovaným hereckým projevem. Všichni účinkující byli schopni uchopit roli a udržet napětí. Situace byly rozpracované do detailu jak po příběhové stránce, tak v „mikrosituačním“ hereckém dohrávání. Příběh byl zarámován živými obrazy, které vyvolávaly silné emoce. Čistotu příběhu narušovaly občasné nepochopitelné motivace postav. V představení Paní Kaplanová má stále třídu ráda (Antonín Přidal) herci s naprostou suverenitou přesvědčili diváky a vytvořili plastické postavy. Nabídli nám velkou škálu typů, se kterými se celou dobu doslova mazlili. Bohužel se ale uprostřed výborných hereckých výkonů nepodařilo dostatečně vyzdvihnout postavu paní Kaplanové, která se „ztratila v davu“. I přes vysokou hereckou stránku tak bylo 90 minut představení příliš dlouhých a jednotvárných. I přes některé výhrady, porota nominovala soubor ZUŠ Antonína Doležala Brno s incenací Popelka na národní přehlídku Náchodská prima sezóna. Také představení Paní Kaplanová má stále třídu ráda nevyšlo naprázdno. Oceněni byli hned dva herci, L. Odrazil a J. Dočkal.
Druhý den se přehlídka přesunula do CVČ Ulita. Na programu byla tři představení. První, z tvůrčí dílny Cyrilometodějské střední pedagogické školy a gymnázia v Brně s názvem Ooka a dva poctivci (V. Hrdličková a kolektiv souboru), bylo v diskuzi nazváno pokusem o divadlo ve výchově. Nejvýraznějším prvkem zde byla práce se stínohrou, inspirovaná starým japonským příběhem. Zvláštní cenu za sportovní herecké výkony udělila porota dalšímu souboru z Cyrilometodějské střední pedagogické školy a gymnázia Brno v inscenaci Maratón (Cloude Confortés). Představitelky tří žen, které svůj život demonstrují jako běžecký závod, se téměř za 70 minut nezastavily. Pot, únava a vyčerpání dodalo hře barvitou atmosféru ženského života. Posledním představením přehlídky bylo autorské -ExCOOLzivně (DS Emanuela Krumpáče Rosice), které s groteskním nádechem pohlédlo do současného ženského světa. Úspěšné, ale „prázdné“ modelky versus obyčejné ženy, které jsou pohlceny reklamním průmyslem. Ukázka našeho života, který možná ani nechceme vidět.
V diváckých řadách usedli žáci brněnských základních škol, studenti Pedagogické fakulty MU Brno a studenti JAMU, kteří se aktivně zapojili do diskuze o zhlédnutých představeních. Tím podpořili zpětnou vazbu pro vedoucí souborů a účinkující, i když v některých myšlenkách se s porotou rozcházeli. Nejčastěji diváci poukazovali na nedotaženost situací, které ovlivňovaly čistotu celého představení. Kritika také padla na samoúčelné divadelní prostředky a monotónnost jednání. Diskuze byla živá, nejednotná, a tím velmi inspirující.
V lektorském sboru se letos v Brně sešli Akram Staněk, zkušený režisér a herec mnoha divadelních seskupení profesionálních či amatérských, Jarka Rozsypalová, výrazná a zkušená herecká osobnost divadla Prkno z Veverské Bítýšky a Petra Kodysová, studentka 4. ročníku Ateliéru dramatické výchovy JAMU.
Petra Kodysová
(redakčně upraveno)
PRIMA SEZÓNA 2006
Na letošním 4. ročníku krajského kola přehlídky studentského divadla v Brně bylo 13. – 14. března 2006 k vidění celkem pět velmi rozmanitých představení. V každém byly akcentovány jiné prostředky sdělení: charakterové herectví, hudba, pohyb, živé obrazy, scénografie, typové herectví, kostýmy, stínohra, groteska, sportovní výkony…
První den se v Bezbariérovém divadle Barka představila ZUŠ A. Doležala hned se dvěma inscenacemi po 90 minutách. V Popelce (Janusz Gowacki) nechyběl strhující příběh vyprávěný velmi disciplinovaným hereckým projevem. Všichni účinkující byli schopni uchopit roli a udržet napětí. Situace byly rozpracované do detailu jak po příběhové stránce, tak v „mikrosituačním“ hereckém dohrávání. Příběh byl zarámován živými obrazy, které vyvolávaly silné emoce. Čistotu příběhu narušovaly občasné nepochopitelné motivace postav. V představení Paní Kaplanová má stále třídu ráda (Antonín Přidal) herci s naprostou suverenitou přesvědčili diváky a vytvořili plastické postavy. Nabídli nám velkou škálu typů, se kterými se celou dobu doslova mazlili. Bohužel se ale uprostřed výborných hereckých výkonů nepodařilo dostatečně vyzdvihnout postavu paní Kaplanové, která se „ztratila v davu“. I přes vysokou hereckou stránku tak bylo 90 minut představení příliš dlouhých a jednotvárných. I přes některé výhrady, porota nominovala soubor ZUŠ Antonína Doležala Brno s incenací Popelka na národní přehlídku Náchodská prima sezóna. Také představení Paní Kaplanová má stále třídu ráda nevyšlo naprázdno. Oceněni byli hned dva herci, L. Odrazil a J. Dočkal.
Druhý den se přehlídka přesunula do CVČ Ulita. Na programu byla tři představení. První, z tvůrčí dílny Cyrilometodějské střední pedagogické školy a gymnázia v Brně s názvem Ooka a dva poctivci (V. Hrdličková a kolektiv souboru), bylo v diskuzi nazváno pokusem o divadlo ve výchově. Nejvýraznějším prvkem zde byla práce se stínohrou, inspirovaná starým japonským příběhem. Zvláštní cenu za sportovní herecké výkony udělila porota dalšímu souboru z Cyrilometodějské střední pedagogické školy a gymnázia Brno v inscenaci Maratón (Cloude Confortés). Představitelky tří žen, které svůj život demonstrují jako běžecký závod, se téměř za 70 minut nezastavily. Pot, únava a vyčerpání dodalo hře barvitou atmosféru ženského života. Posledním představením přehlídky bylo autorské -ExCOOLzivně (DS Emanuela Krumpáče Rosice), které s groteskním nádechem pohlédlo do současného ženského světa. Úspěšné, ale „prázdné“ modelky versus obyčejné ženy, které jsou pohlceny reklamním průmyslem. Ukázka našeho života, který možná ani nechceme vidět.
V diváckých řadách usedli žáci brněnských základních škol, studenti Pedagogické fakulty MU Brno a studenti JAMU, kteří se aktivně zapojili do diskuze o zhlédnutých představeních. Tím podpořili zpětnou vazbu pro vedoucí souborů a účinkující, i když v některých myšlenkách se s porotou rozcházeli. Nejčastěji diváci poukazovali na nedotaženost situací, které ovlivňovaly čistotu celého představení. Kritika také padla na samoúčelné divadelní prostředky a monotónnost jednání. Diskuze byla živá, nejednotná, a tím velmi inspirující.
V lektorském sboru se letos v Brně sešli Akram Staněk, zkušený režisér a herec mnoha divadelních seskupení profesionálních či amatérských, Jarka Rozsypalová, výrazná a zkušená herecká osobnost divadla Prkno z Veverské Bítýšky a Petra Kodysová, studentka 4. ročníku Ateliéru dramatické výchovy JAMU.
Petra Kodysová
(redakčně upraveno)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.