JÍROVÝ, Zdeněk: Od osvícenství přes osvětu po informační společnost, 2005, s. 15.
Osvětou k svobodě bylo heslo Eduarda Grégra, které po roce 1867 přijaly za své
tisíce vznikajících českých kulturních spolků divadelních, vzdělávacích, čtenářských,
pěveckých, vlastivědných, muzejních aj., vytvářejících v té době reálnou základnu pro
kulturní a společenský život české společnosti. Význam, jaký byl zejména od druhé poloviny
osmnáctého století připisován osvětě jakožto kulturně-vzdělávací činnosti, není současným
generacím dost srozumitelný přesto, že vzdělání je připisován stále větší význam.
Označení „zdravotnická osvěta“, „ekologická osvěta“, se zdají být přijatelná – snad
proto, že to jsou pojmy konkrétnější, užší, politicky nepříliš zatížené. Koneckonců dnešní
úsilí o „počítačovou gramotnost“ nebo poznávací pořady v televizi a různé způsoby
popularizace vědeckých poznatků nejsou ničím jiným než osvětou.
Pojem „osvěta“ byl především v oblasti kultury v uplynulých desetiletích zneužíván
a poté zase bagatelizován. S tím ztratilo samo slovo „osvěta“ v očích řady lidí svůj
původní smysl (stejně jako související výrazy osvětová práce, osvětová literatura, osvětová
přednáška atd.). Proto v plném rozsahu ani nemůžeme chápat zápal buditelů
a národních předáků minulých staletí, se kterým se do osvětové práce vrhali a snažili se
z ní udělat prostředek, jak dosáhnout vzdělání a rovnoprávnosti národa i jeho uplatnění
v mezinárodním měřítku. Lze ale konstatovat, že toto úsilí (spolu se souvisejícím ekonomickým
rozvojem) přineslo své reálné plody v tom, že po ustavení Československé
republiky již u nás existovaly fungující základy demokracie a že úroveň vzdělanosti českého
národa byla ve srovnání (nejen) se sousedy poměrně vysoká.
JÍROVÝ, Zdeněk: Od osvícenství přes osvětu po informační společnost. In: JEDNA z cest české kultury k současnosti. Praha, NIPOS 2005, s. 15.
tisíce vznikajících českých kulturních spolků divadelních, vzdělávacích, čtenářských,
pěveckých, vlastivědných, muzejních aj., vytvářejících v té době reálnou základnu pro
kulturní a společenský život české společnosti. Význam, jaký byl zejména od druhé poloviny
osmnáctého století připisován osvětě jakožto kulturně-vzdělávací činnosti, není současným
generacím dost srozumitelný přesto, že vzdělání je připisován stále větší význam.
Označení „zdravotnická osvěta“, „ekologická osvěta“, se zdají být přijatelná – snad
proto, že to jsou pojmy konkrétnější, užší, politicky nepříliš zatížené. Koneckonců dnešní
úsilí o „počítačovou gramotnost“ nebo poznávací pořady v televizi a různé způsoby
popularizace vědeckých poznatků nejsou ničím jiným než osvětou.
Pojem „osvěta“ byl především v oblasti kultury v uplynulých desetiletích zneužíván
a poté zase bagatelizován. S tím ztratilo samo slovo „osvěta“ v očích řady lidí svůj
původní smysl (stejně jako související výrazy osvětová práce, osvětová literatura, osvětová
přednáška atd.). Proto v plném rozsahu ani nemůžeme chápat zápal buditelů
a národních předáků minulých staletí, se kterým se do osvětové práce vrhali a snažili se
z ní udělat prostředek, jak dosáhnout vzdělání a rovnoprávnosti národa i jeho uplatnění
v mezinárodním měřítku. Lze ale konstatovat, že toto úsilí (spolu se souvisejícím ekonomickým
rozvojem) přineslo své reálné plody v tom, že po ustavení Československé
republiky již u nás existovaly fungující základy demokracie a že úroveň vzdělanosti českého
národa byla ve srovnání (nejen) se sousedy poměrně vysoká.
JÍROVÝ, Zdeněk: Od osvícenství přes osvětu po informační společnost. In: JEDNA z cest české kultury k současnosti. Praha, NIPOS 2005, s. 15.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.