BARANOWSKÁ, Kateřina: KLICPEROVY DIVADELNÍ DNY SADSKÁ 2005, AS 2005, č. 3
KLICPEROVY DIVADELNÍ DNY SADSKÁ 2005
Tradičně krásné jarní počasí přivítalo 15. - 17.4.2005 divadelníky, diváky i porotu (ve složení J. Horák, F. Tomášek a K. Baranowská) na Klicperových divadelních dnech v Sadské.
Přehlídku zahájil domácí Divadelní soubor Klicpera Sadská hrou Donalda Churchilla a Petera Yeldhama Moje přítelkyně slečna Flintová. Text, který je situační komedií s prvky detektivky, by si zasloužil razantní úpravu především ve druhé půli, k té ale nedošlo. Jeho realizace vyžaduje, především u režiséra, znalost obou žánrů, ta zde však bohužel patrná nebyla. Souboru se nepodařilo definovat si jasně jednotlivé situace a režijně a herecky je vyřešit tak, aby docházelo nejen k předání informací textem, ale i ke komice a humoru – ve druhé půli pak k žádoucímu napětí a překvapení.
Autorské představení Z deníku Evy V. aneb Co na to časopis Dívka do Sadské přivezl Divadelní soubor Zornička Maršovice. Skupina mládeže středoškolského věku zpracovávala téma jim vlastní – příběh první lásky mladé současné dívky. Jakýmsi kontrapunktem skutečnému citovému životu mladého člověka měly být, jak už je z názvu inscenace patrné, „životní pravdy“ a rady z časopisů zaměřených na tuto věkovou skupinu. Soubor se však vyhnul konfrontaci s těmito časopisy a nezaujal k nim v inscenaci žádný postoj, a tak tento nesporně zajímavý nápad zůstal poněkud bezúčelným. A bohužel skutečný svět hlavní hrdinky nebyl zpracován tak, aby se jevil bohatším, méně banálním a povrchním, než jakými jsou ona zmíněná periodika.
Divadelní soubor při TJ Sokol Lázně Toušeň zahrál aktovku Mirko Stiebera Svatební noc. Režisérka Anna Müllerová záměrně vybrala pro tři začínající mladé herce nenáročný text, který je pouze rozvedenou anekdotou. Podařilo se jí precizně vybudovat jednotlivé situace a velice citlivě a přesně herce vést, a to i v místech, která vyžadují neverbální jednání. Přesné byly hlavně výkony Jana Freudla a Dany Liptákové. Poněkud problematičtějším se jevil příliš stylizovaný hlasový a pohybový herecký projev Vojty Zíty, směřující spíše ke grotesce nebo pantomimě, neboť se vymykal žánru hry.
Čtvrtou inscenací přehlídky byla „středověká inspirace“ Zuzana čarodějka v podání Divadla Mrsťa Prsťa Kouřim. Režisér a autor textu Martin Drahovzal si vytkl nelehký úkol a pokusil se vytvořit historické drama inspirované středověkými hony na kacíře. Soubor mladých, ale již viditelně divadelně poučených lidí, se zabýval tématem bezohlednosti, závisti, fanatismu a manipulace. Pozadí tvořil příběh vesnice, do které přijde nový duchovní pastýř. Ačkoli inscenace byla velmi kompaktní a režie se snažila pracovat i s obrazem a jevištní metaforou, došlo k přílišnému zjednodušení příběhu, postav i vztahů a naneštěstí zbylo pouhé schéma. Postavám byl už v textu dán příliš malý prostor na to, aby mohly téma nejen sdělit, ale aby toto sdělení mělo i katarzní účinek. Postavy neměly dostatek příležitostí pro realizaci svého vývoje jednáním a byly naexponovány příliš povrchně a obecně na to, aby pak vpád inkvizice do jejich životů mohl být katalyzátorem jejich charakterů a vztahů. Je však nesporné, že Divadlo Mrsťa Prsťa se v přístupu k divadlu jako k umělecké disciplíně vymyká ostatním souborům této přehlídky. Snaží se totiž v první řadě najít téma pro ně palčivé a pak hledá odpovídající text a prostředky k vyjádření – a to dokonce pokud možno prostředky nové a především vlastní, zatímco ostatní soubory presentující se na Klicperových divadelních dnech nepopírají své vnímání divadla především jako sousedské zábavné volnočasové aktivity.
Posledním představením přehlídky byly Tři sestry upravené podle pohádky Jana Wericha v podání A-Z divadla Milovice. Soubor adresuje svou inscenaci dospělému divákovi, používá však příliš naivní prostředky na to, aby tak mohla být vnímána i publikem. Hereckým akcím chybí motivace, situacím pak tečky a pointy. Snad přehlídka dokázala být tomuto nezkušenému, avšak velmi vstřícnému souboru cennou zkušeností, poučením a hlavně povzbuzením, aby usilovali o svůj další vývoj.
Doufejme, že slunné počasí se podepíše na tom, že vzpomínka na letošní Klicperovy divadelní dny 2005 bude pro všechny její účastníky neméně slunná a budou se i v příštích letech na ně rádi a v hojném počtu vracet.
Kateřina Baranowská
Tradičně krásné jarní počasí přivítalo 15. - 17.4.2005 divadelníky, diváky i porotu (ve složení J. Horák, F. Tomášek a K. Baranowská) na Klicperových divadelních dnech v Sadské.
Přehlídku zahájil domácí Divadelní soubor Klicpera Sadská hrou Donalda Churchilla a Petera Yeldhama Moje přítelkyně slečna Flintová. Text, který je situační komedií s prvky detektivky, by si zasloužil razantní úpravu především ve druhé půli, k té ale nedošlo. Jeho realizace vyžaduje, především u režiséra, znalost obou žánrů, ta zde však bohužel patrná nebyla. Souboru se nepodařilo definovat si jasně jednotlivé situace a režijně a herecky je vyřešit tak, aby docházelo nejen k předání informací textem, ale i ke komice a humoru – ve druhé půli pak k žádoucímu napětí a překvapení.
Autorské představení Z deníku Evy V. aneb Co na to časopis Dívka do Sadské přivezl Divadelní soubor Zornička Maršovice. Skupina mládeže středoškolského věku zpracovávala téma jim vlastní – příběh první lásky mladé současné dívky. Jakýmsi kontrapunktem skutečnému citovému životu mladého člověka měly být, jak už je z názvu inscenace patrné, „životní pravdy“ a rady z časopisů zaměřených na tuto věkovou skupinu. Soubor se však vyhnul konfrontaci s těmito časopisy a nezaujal k nim v inscenaci žádný postoj, a tak tento nesporně zajímavý nápad zůstal poněkud bezúčelným. A bohužel skutečný svět hlavní hrdinky nebyl zpracován tak, aby se jevil bohatším, méně banálním a povrchním, než jakými jsou ona zmíněná periodika.
Divadelní soubor při TJ Sokol Lázně Toušeň zahrál aktovku Mirko Stiebera Svatební noc. Režisérka Anna Müllerová záměrně vybrala pro tři začínající mladé herce nenáročný text, který je pouze rozvedenou anekdotou. Podařilo se jí precizně vybudovat jednotlivé situace a velice citlivě a přesně herce vést, a to i v místech, která vyžadují neverbální jednání. Přesné byly hlavně výkony Jana Freudla a Dany Liptákové. Poněkud problematičtějším se jevil příliš stylizovaný hlasový a pohybový herecký projev Vojty Zíty, směřující spíše ke grotesce nebo pantomimě, neboť se vymykal žánru hry.
Čtvrtou inscenací přehlídky byla „středověká inspirace“ Zuzana čarodějka v podání Divadla Mrsťa Prsťa Kouřim. Režisér a autor textu Martin Drahovzal si vytkl nelehký úkol a pokusil se vytvořit historické drama inspirované středověkými hony na kacíře. Soubor mladých, ale již viditelně divadelně poučených lidí, se zabýval tématem bezohlednosti, závisti, fanatismu a manipulace. Pozadí tvořil příběh vesnice, do které přijde nový duchovní pastýř. Ačkoli inscenace byla velmi kompaktní a režie se snažila pracovat i s obrazem a jevištní metaforou, došlo k přílišnému zjednodušení příběhu, postav i vztahů a naneštěstí zbylo pouhé schéma. Postavám byl už v textu dán příliš malý prostor na to, aby mohly téma nejen sdělit, ale aby toto sdělení mělo i katarzní účinek. Postavy neměly dostatek příležitostí pro realizaci svého vývoje jednáním a byly naexponovány příliš povrchně a obecně na to, aby pak vpád inkvizice do jejich životů mohl být katalyzátorem jejich charakterů a vztahů. Je však nesporné, že Divadlo Mrsťa Prsťa se v přístupu k divadlu jako k umělecké disciplíně vymyká ostatním souborům této přehlídky. Snaží se totiž v první řadě najít téma pro ně palčivé a pak hledá odpovídající text a prostředky k vyjádření – a to dokonce pokud možno prostředky nové a především vlastní, zatímco ostatní soubory presentující se na Klicperových divadelních dnech nepopírají své vnímání divadla především jako sousedské zábavné volnočasové aktivity.
Posledním představením přehlídky byly Tři sestry upravené podle pohádky Jana Wericha v podání A-Z divadla Milovice. Soubor adresuje svou inscenaci dospělému divákovi, používá však příliš naivní prostředky na to, aby tak mohla být vnímána i publikem. Hereckým akcím chybí motivace, situacím pak tečky a pointy. Snad přehlídka dokázala být tomuto nezkušenému, avšak velmi vstřícnému souboru cennou zkušeností, poučením a hlavně povzbuzením, aby usilovali o svůj další vývoj.
Doufejme, že slunné počasí se podepíše na tom, že vzpomínka na letošní Klicperovy divadelní dny 2005 bude pro všechny její účastníky neméně slunná a budou se i v příštích letech na ně rádi a v hojném počtu vracet.
Kateřina Baranowská
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.