KP venkovských divadel Trhové Sviny 2006 -. program a hodnocení
Termín přehlídky: 21. – 23. duben 2006
Program přehlídky:
Divadelní ochotnická společnost Blamáž Vyšší Brod
Luboš Kocman – HIRUNDO . . . . o lásce trochu jinak
Divadelní společnost Podkova – Kovářov, Milan a Pavla Kochovi – Jak čerti k nevěstám přišli.
Divadelní soubor při spolku Vltavín Besednice, J. A. Vyšebrodský – Hrobař a kmotřička smrt.
Divadelní soubor Čelakovský Strakonice, Camoletti – A do pyžama.
Amatérský divadelní soubor Hořice na Šumavě, J. Lada – J. Delongová - Princezna na vdávání.
Šumavský ochotnický spolek Prachatice, Jan Kraus – Proti větru (Nahniličko).
Další ročník krajské přehlídky venkovských divadel v Trhových Svinech s sebou
přinesl nový, nikoli nezajímavý, aspekt. Byl jím ten fakt, že kromě inscenací
soutěžních se zde představily i inscenace hostů přehlídky. To by samo o sobě nebylo nic zvláštního. Bývá dobrým zvykem, že divadelní přehlídky či festivaly otevírají nebo zakončují nesoutěžní inscenace. To, čím tato přehlídka vybočuje z tohoto trendu je skutečnost, že poměr soutěžních a nesoutěžních inscenací byl letos jedna ku jedné, resp. tři ku třem. O co chudší byla ona soutěžní část přehlídky, o to bohatší a pestřejší byla přehlídka jako celek.
Soutěžní část tvořily inscenace Vyššího Brodu, Kovářova a Hořic na Šumavě.
Kovářov a Hořice se představili s inscenacemi pohádek pro děti. To, co spojuje obě inscenace je přílišná důvěra a vazba na textovou předlohu. Pikantní ovšem je, že zatímco Kovářov pracuje se svým textem autorským, Hořice vsadily na dramatizaci pohádky J. Lady.
Předpoklad, že s vlastním textem budou inscenátoři zacházet přinejmenším volněji, se bohužel nenaplnil. Hrálo se každé slovo textu, ale ono každé to slovo za to nestálo. Především proto, že se nám zde opakovala fakta a situace. Nutno ovšem poznamenat, že text je napsán poměrně zručně, ale vede herce a postavy spíše k dialogu než k situaci. Kovářov opět upozornil na fakt, že je-li režisér inscenace na jevišti, téměř v hlavní roli a ještě hraje text, který si sám napsal, rodí se problém. Nicméně manželé Škochovi přivedli na svět inscenaci pohádky, která děti bavila.
Dospělé pobavila klasická převleková situace čerta za vílu, která ovšem chyběla situační výstavba. Výborně zvládnutá byla výtvarná složka inscenace, především kostýmům nechyběl onen detail, který dělí dobré kostýmy od těch špatných.
Hořice na Šumavě pracovaly na základě dramatizace známé pohádky O princezně
Máně. Přesto, že ve své době patřily pohádky J. Lady do proudu tzv. moderní české pohádky, neztrácí, ani dnes, nic ze svého obsahu. Ony motivy, které Lada začal v pohádkách používat jako jsou novináři, místo sudiček sudičáci, různé moderní dopravní prostředky apod. skutečně přiblížili pohádky dětem, ale spíše po stránce formální. Tyto motivy totiž nefungují u Lady samy o sobě, ale pouze v jasných vztazích, v jasně dané struktuře, kterou je nutné herecky naplnit a to beze zbytku.
Pokud je Máně v pekle dán úkol, kterým může vysvobodit Honzu Bártů, musí ho
Máňa skutečně konkrétně splnit. Hořice mají problém právě s konkrétním
naplňováním situací a někdy i postav. Jsou-li čerti líní, tak to musím vidět. Když to neuvidím, tak tomu nemohu věřit. Lada je krásný pouze ve své plnosti, v silné kontuře postav, přesně tak, jak nám to ukazuje ve své tvorbě výtvarné. Lada jak maluje, tak píše. Syté barvy, atmosféra, jednoduchá situace. A to je samozřejmě to nejtěžší. Ale Hořice jsou na dobré cestě a svůj divadelní „ kříž“ nesou statečně.
Společnost Blamáž Vyšší Brod v nás svou koláží Luboše Kocmana zanechal takový
mlhavý pocit. Těžko definovat čeho jsme byli svědky. Snad jisté generační výpovědi skupiny středoškoláků o lásce, o světě, o svých pocitech. Verše Jiřího Wolkera v kontrastu s rockovou hudbou. Láska mezi chlapcem a dívkou. Zklamání. Něžná lesbická láska dvou dívek. Sen. Červené světlo. Svědomí. Láska. Vlaštovka – hirundo.
I tři hosté přehlídky soubory z Besednice, Strakonic a Prachatic splnili beze zbytku svůj úkol. Natáhli diváky do hlediště, které se na této přehlídce začíná úspěšně zaplňovat. Nezbývá než popřát organizátorům přehlídky a všem zúčastněným
„ zlomte vaz „ !!!
Závěr : Odborná porota se po zralé úvaze rozhodla nenominovat, ani nedoporučit
žádnou ze soutěžních inscenací na celostátní přehlídku venkovských divadel
do Vysokého nad Jizerou. Nedomníváme se, že by některá z inscenací přesahovala
svojí kvalitou či tvůrčím potenciálem hranice regionu a mohla tak obohatit přehlídku
celostátní.
Odborná porota :
Jiří Anderle – herec a režisér
Jaromír Hruška – divadelní režisér
František Řinout – divadelní dramaturg
Jaromír Hruška
Program přehlídky:
Divadelní ochotnická společnost Blamáž Vyšší Brod
Luboš Kocman – HIRUNDO . . . . o lásce trochu jinak
Divadelní společnost Podkova – Kovářov, Milan a Pavla Kochovi – Jak čerti k nevěstám přišli.
Divadelní soubor při spolku Vltavín Besednice, J. A. Vyšebrodský – Hrobař a kmotřička smrt.
Divadelní soubor Čelakovský Strakonice, Camoletti – A do pyžama.
Amatérský divadelní soubor Hořice na Šumavě, J. Lada – J. Delongová - Princezna na vdávání.
Šumavský ochotnický spolek Prachatice, Jan Kraus – Proti větru (Nahniličko).
Další ročník krajské přehlídky venkovských divadel v Trhových Svinech s sebou
přinesl nový, nikoli nezajímavý, aspekt. Byl jím ten fakt, že kromě inscenací
soutěžních se zde představily i inscenace hostů přehlídky. To by samo o sobě nebylo nic zvláštního. Bývá dobrým zvykem, že divadelní přehlídky či festivaly otevírají nebo zakončují nesoutěžní inscenace. To, čím tato přehlídka vybočuje z tohoto trendu je skutečnost, že poměr soutěžních a nesoutěžních inscenací byl letos jedna ku jedné, resp. tři ku třem. O co chudší byla ona soutěžní část přehlídky, o to bohatší a pestřejší byla přehlídka jako celek.
Soutěžní část tvořily inscenace Vyššího Brodu, Kovářova a Hořic na Šumavě.
Kovářov a Hořice se představili s inscenacemi pohádek pro děti. To, co spojuje obě inscenace je přílišná důvěra a vazba na textovou předlohu. Pikantní ovšem je, že zatímco Kovářov pracuje se svým textem autorským, Hořice vsadily na dramatizaci pohádky J. Lady.
Předpoklad, že s vlastním textem budou inscenátoři zacházet přinejmenším volněji, se bohužel nenaplnil. Hrálo se každé slovo textu, ale ono každé to slovo za to nestálo. Především proto, že se nám zde opakovala fakta a situace. Nutno ovšem poznamenat, že text je napsán poměrně zručně, ale vede herce a postavy spíše k dialogu než k situaci. Kovářov opět upozornil na fakt, že je-li režisér inscenace na jevišti, téměř v hlavní roli a ještě hraje text, který si sám napsal, rodí se problém. Nicméně manželé Škochovi přivedli na svět inscenaci pohádky, která děti bavila.
Dospělé pobavila klasická převleková situace čerta za vílu, která ovšem chyběla situační výstavba. Výborně zvládnutá byla výtvarná složka inscenace, především kostýmům nechyběl onen detail, který dělí dobré kostýmy od těch špatných.
Hořice na Šumavě pracovaly na základě dramatizace známé pohádky O princezně
Máně. Přesto, že ve své době patřily pohádky J. Lady do proudu tzv. moderní české pohádky, neztrácí, ani dnes, nic ze svého obsahu. Ony motivy, které Lada začal v pohádkách používat jako jsou novináři, místo sudiček sudičáci, různé moderní dopravní prostředky apod. skutečně přiblížili pohádky dětem, ale spíše po stránce formální. Tyto motivy totiž nefungují u Lady samy o sobě, ale pouze v jasných vztazích, v jasně dané struktuře, kterou je nutné herecky naplnit a to beze zbytku.
Pokud je Máně v pekle dán úkol, kterým může vysvobodit Honzu Bártů, musí ho
Máňa skutečně konkrétně splnit. Hořice mají problém právě s konkrétním
naplňováním situací a někdy i postav. Jsou-li čerti líní, tak to musím vidět. Když to neuvidím, tak tomu nemohu věřit. Lada je krásný pouze ve své plnosti, v silné kontuře postav, přesně tak, jak nám to ukazuje ve své tvorbě výtvarné. Lada jak maluje, tak píše. Syté barvy, atmosféra, jednoduchá situace. A to je samozřejmě to nejtěžší. Ale Hořice jsou na dobré cestě a svůj divadelní „ kříž“ nesou statečně.
Společnost Blamáž Vyšší Brod v nás svou koláží Luboše Kocmana zanechal takový
mlhavý pocit. Těžko definovat čeho jsme byli svědky. Snad jisté generační výpovědi skupiny středoškoláků o lásce, o světě, o svých pocitech. Verše Jiřího Wolkera v kontrastu s rockovou hudbou. Láska mezi chlapcem a dívkou. Zklamání. Něžná lesbická láska dvou dívek. Sen. Červené světlo. Svědomí. Láska. Vlaštovka – hirundo.
I tři hosté přehlídky soubory z Besednice, Strakonic a Prachatic splnili beze zbytku svůj úkol. Natáhli diváky do hlediště, které se na této přehlídce začíná úspěšně zaplňovat. Nezbývá než popřát organizátorům přehlídky a všem zúčastněným
„ zlomte vaz „ !!!
Závěr : Odborná porota se po zralé úvaze rozhodla nenominovat, ani nedoporučit
žádnou ze soutěžních inscenací na celostátní přehlídku venkovských divadel
do Vysokého nad Jizerou. Nedomníváme se, že by některá z inscenací přesahovala
svojí kvalitou či tvůrčím potenciálem hranice regionu a mohla tak obohatit přehlídku
celostátní.
Odborná porota :
Jiří Anderle – herec a režisér
Jaromír Hruška – divadelní režisér
František Řinout – divadelní dramaturg
Jaromír Hruška
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.