AS 2004, č. 3, s. 56 - 64. Štěpán Filcík a kol.
FILCÍK, Štěpán: Co bylo na letošních krajských přehlídkách k „ochutnání“, tedy k vidění
Loutkářské Velikonoce, Plzeň 10. 4.
Rámus Plzeň: FLOWER – POWER (Vojtěch Müller )
Pachýř Pačejov: VESELÉ PŘÍHODY PACHÝŘE A CHROŠE („Konrád Bužle“) Mofka Plzeň - Nové Město: PŘEDNÁŠKA O VÝCHOVĚ K MRAVNOSTI
HOP-HOP Ostrov: TVÉ UCHO JE STARŠÍ NEŽ TVŮJ DĚDEČEK
Divadílko Tyánek Aš-Plzeň-Sudoměřice: STROM ŽIVOTA
Rámus Plzeň: HRA (Sofoklova Oidipa zpracovala Zdena Vašíčková)
Co vás na inscenacích, které nebyly vybrány k dalšímu postupu nejvíc potěšilo a kde jste viděli největší problémy?
PLZEŇ: U všech dál nepostupujících inscenací (Přednáška o výchově k mravnosti, Tvé ucho je starší než tvůj dědeček a Strom života) mě zaujala inspirativnost, témata, výpovědi lidí mladších věkových skupin, ale vedle toho byly problémy s temporytmem, nevyužití zvolených prostředků a ledabylost v zacházení s loutkou.
Jak „chutnaly“ inscenace, které postoupily na další přehlídky
Veselé příhody Pachýře a Chroše - v inscenaci je využito komentáře a demonstrace (a opačně) jednotlivých situací ze „života“ Pachýře a Chroše, loutek, které jsou v technologii provedení závěsné „marionety“ – předměty. Vtipné řešení odkrytého a zakrytého pohledu na „loutky“ s částečně zakrytým voděním je přesně traktováno a za předpokladu zpřesnění temporytmu souhry vodičů a komentátora lze předpokládat značný divácký ohlas. Zatím vodičské party byly zvládnuty nepoměrně lépe než part komentátora. (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do přehlídkového programu na 1. místě.)
Hra souboru Rámus Plzeň se díky Bohu a všem okolnostem stala jedním z vrcholů přehlídky. Tím nesnižuji poctivou snahu a výsledky ostatních souborů a skupin. Proč tomu tak bylo? Autorská variace Zdeny Vašíčkové a souboru na Sofoklova Oidipa (je to bohužel jediná přesná informace, kterou jsem o inscenaci obdržel od pořadatele, inscenátorů i z průběhu diskuse k viděnému, to ostatní, co píši je snaha o subjektivně objektivní pohled), byla promyšlená a ačkoliv se jednalo o premiéru, obdivuhodná ve svém výsledku.
Údajně nepřipisované ani jediné slovo. To nemohu posoudit, neobdrželi jsme text. Přesto pochybuji. Když nic jiného tak písně a některé situace – úplný začátek, závěr, atd. To však není podstatné.
Dramaturgická úprava (chcete-li variace) dokonale využila potenciál členů souboru, jejich dravost na jedné straně, schopnost vnímat se a být v mnoha momentech inscenace ukáznění, respektovat druhého, vytvářet zajímavé mizanscény, a především obdivuhodně využít to, co je pro loutkové divadlo nezastupitelné – loutku. V jejich případě pak využít dětské hračky, předměty, zkrátka od plastikové příšerky (Sfinga), přes panenku mrkačku (Iokasté), hadráka (Oidipus), až po opici, krtečka (Theresius) atd. Významotvorně využívali charakteristiku vlastností a povah (krtek – slepec) a jejich použití pro jednotlivé postavy. Animace některých loutek, hraček byla obdivuhodná (krtek, opice). Někdy poněkud vadilo „nošení“ loutky včetně držení za krk (Oidipus).
Při premiérové nervozitě docházelo v několika momentech k rušení tím, že herci zřejmě ve snaze si pomoci, nerespektovali rozehrané situace v prvním plánu, někdy v určité křeči docházelo k deklamovanému, více než stylizovanému projevu, drobnému přehrávání a zbytečným laciným fórkům. Zvláště v druhé polovině představení pak je potřebné hlídat temporytmus jednotlivých scén, snad zvažovat krácení některých písní.
I přes tyto výhrady a vzhledem k premiérové nervozitě jsem byl svědkem zajímavé inscenace, která je obrovskou výpovědí o dnešních mladých lidech, jejich problémech, starostech z tohoto světa. Variace na Sofoklova Oidipa je nesmírně současná tematicky – vykořenění ze společnosti jen tak, někdo musí být mimo.
Vzhledem ke vstřícnosti všech zúčastněných si myslím, že inscenace má před sebou krásnou budoucnost především pro hledačství na jedné straně a snahu o upřímnou výpověď na straně druhé. Pak mi i případné chvilkové rezignující herectví tak moc nevadí. (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do přehlídkového programu na 2. místě.)
Flower-Power - autorská inscenace Vojty Müllera a celé kumpanie s otázkou „Co kdyby oživli hippies?“ je postavena na konfrontaci dvou hracích plánů, dvou světů, mafiánského a „pohádkově čistého“. Spojujícím prvkem i problémem zároveň je slunce, které se ztratí (při představení, které jsem viděl skutečně několikrát zmizelo. Nedrželo tam, kde mělo být do doby, než mělo zmizet doopravdy). Při hledání slunce a splnění tří úkolů za každou cenu, se ukazuje nesmyslnost a absurdita plnění úkolů „až do roztrhání těla“.
Inscenace zatím postrádá přesnější temporytmus, zvládnutí verbálního projevu (kdy se nevyplácí, jak to sám soubor pojmenoval, tzv. „rezignované herectví“). Totéž platí o vodění maňásků s technickým zvládnutím jednotlivých úkolů – chůze, běžná činnost (vytahování věcí z baťohu), partnerské vnímání loutek přes herce atd. Mnoho z problémů lze přičíst premiérové nervozitě. I přes mnohé výhrady může být představení, které mladí inscenátoři pro své vrstevníky připravili, velice silné v celkovém zážitku. Zatím spíše fungují a oslovují diváka v jednotlivých nápadech a jejich provedení (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do otevřeného programu.)
Zúčastnila (zúčastnil) jste se této krajské soutěže již v minulosti? Jste schopna (schopen) porovnat, případně postihnout trendy – směr vývoje? A jak na vás přehlídka jako celek zapůsobila?
Plzeň – Jiří Pokorný: Ne, na přehlídce v Plzni jsem poprvé. Ale jinak fajn atmosféra, výborný bufet, pohoda, dostatek času na diskuse i představení, různé hrací prostory, neokázalost přehlídky, všechny inscenace určeny pro své vrstevníky. Nebyly uvedeny inscenace určené pro nižší věkovou skupinu.
Loutkářské Velikonoce, Plzeň 10. 4.
Rámus Plzeň: FLOWER – POWER (Vojtěch Müller )
Pachýř Pačejov: VESELÉ PŘÍHODY PACHÝŘE A CHROŠE („Konrád Bužle“) Mofka Plzeň - Nové Město: PŘEDNÁŠKA O VÝCHOVĚ K MRAVNOSTI
HOP-HOP Ostrov: TVÉ UCHO JE STARŠÍ NEŽ TVŮJ DĚDEČEK
Divadílko Tyánek Aš-Plzeň-Sudoměřice: STROM ŽIVOTA
Rámus Plzeň: HRA (Sofoklova Oidipa zpracovala Zdena Vašíčková)
Co vás na inscenacích, které nebyly vybrány k dalšímu postupu nejvíc potěšilo a kde jste viděli největší problémy?
PLZEŇ: U všech dál nepostupujících inscenací (Přednáška o výchově k mravnosti, Tvé ucho je starší než tvůj dědeček a Strom života) mě zaujala inspirativnost, témata, výpovědi lidí mladších věkových skupin, ale vedle toho byly problémy s temporytmem, nevyužití zvolených prostředků a ledabylost v zacházení s loutkou.
Jak „chutnaly“ inscenace, které postoupily na další přehlídky
Veselé příhody Pachýře a Chroše - v inscenaci je využito komentáře a demonstrace (a opačně) jednotlivých situací ze „života“ Pachýře a Chroše, loutek, které jsou v technologii provedení závěsné „marionety“ – předměty. Vtipné řešení odkrytého a zakrytého pohledu na „loutky“ s částečně zakrytým voděním je přesně traktováno a za předpokladu zpřesnění temporytmu souhry vodičů a komentátora lze předpokládat značný divácký ohlas. Zatím vodičské party byly zvládnuty nepoměrně lépe než part komentátora. (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do přehlídkového programu na 1. místě.)
Hra souboru Rámus Plzeň se díky Bohu a všem okolnostem stala jedním z vrcholů přehlídky. Tím nesnižuji poctivou snahu a výsledky ostatních souborů a skupin. Proč tomu tak bylo? Autorská variace Zdeny Vašíčkové a souboru na Sofoklova Oidipa (je to bohužel jediná přesná informace, kterou jsem o inscenaci obdržel od pořadatele, inscenátorů i z průběhu diskuse k viděnému, to ostatní, co píši je snaha o subjektivně objektivní pohled), byla promyšlená a ačkoliv se jednalo o premiéru, obdivuhodná ve svém výsledku.
Údajně nepřipisované ani jediné slovo. To nemohu posoudit, neobdrželi jsme text. Přesto pochybuji. Když nic jiného tak písně a některé situace – úplný začátek, závěr, atd. To však není podstatné.
Dramaturgická úprava (chcete-li variace) dokonale využila potenciál členů souboru, jejich dravost na jedné straně, schopnost vnímat se a být v mnoha momentech inscenace ukáznění, respektovat druhého, vytvářet zajímavé mizanscény, a především obdivuhodně využít to, co je pro loutkové divadlo nezastupitelné – loutku. V jejich případě pak využít dětské hračky, předměty, zkrátka od plastikové příšerky (Sfinga), přes panenku mrkačku (Iokasté), hadráka (Oidipus), až po opici, krtečka (Theresius) atd. Významotvorně využívali charakteristiku vlastností a povah (krtek – slepec) a jejich použití pro jednotlivé postavy. Animace některých loutek, hraček byla obdivuhodná (krtek, opice). Někdy poněkud vadilo „nošení“ loutky včetně držení za krk (Oidipus).
Při premiérové nervozitě docházelo v několika momentech k rušení tím, že herci zřejmě ve snaze si pomoci, nerespektovali rozehrané situace v prvním plánu, někdy v určité křeči docházelo k deklamovanému, více než stylizovanému projevu, drobnému přehrávání a zbytečným laciným fórkům. Zvláště v druhé polovině představení pak je potřebné hlídat temporytmus jednotlivých scén, snad zvažovat krácení některých písní.
I přes tyto výhrady a vzhledem k premiérové nervozitě jsem byl svědkem zajímavé inscenace, která je obrovskou výpovědí o dnešních mladých lidech, jejich problémech, starostech z tohoto světa. Variace na Sofoklova Oidipa je nesmírně současná tematicky – vykořenění ze společnosti jen tak, někdo musí být mimo.
Vzhledem ke vstřícnosti všech zúčastněných si myslím, že inscenace má před sebou krásnou budoucnost především pro hledačství na jedné straně a snahu o upřímnou výpověď na straně druhé. Pak mi i případné chvilkové rezignující herectví tak moc nevadí. (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do přehlídkového programu na 2. místě.)
Flower-Power - autorská inscenace Vojty Müllera a celé kumpanie s otázkou „Co kdyby oživli hippies?“ je postavena na konfrontaci dvou hracích plánů, dvou světů, mafiánského a „pohádkově čistého“. Spojujícím prvkem i problémem zároveň je slunce, které se ztratí (při představení, které jsem viděl skutečně několikrát zmizelo. Nedrželo tam, kde mělo být do doby, než mělo zmizet doopravdy). Při hledání slunce a splnění tří úkolů za každou cenu, se ukazuje nesmyslnost a absurdita plnění úkolů „až do roztrhání těla“.
Inscenace zatím postrádá přesnější temporytmus, zvládnutí verbálního projevu (kdy se nevyplácí, jak to sám soubor pojmenoval, tzv. „rezignované herectví“). Totéž platí o vodění maňásků s technickým zvládnutím jednotlivých úkolů – chůze, běžná činnost (vytahování věcí z baťohu), partnerské vnímání loutek přes herce atd. Mnoho z problémů lze přičíst premiérové nervozitě. I přes mnohé výhrady může být představení, které mladí inscenátoři pro své vrstevníky připravili, velice silné v celkovém zážitku. Zatím spíše fungují a oslovují diváka v jednotlivých nápadech a jejich provedení (Doporučeno z Plzně na Loutkářskou Chrudim do otevřeného programu.)
Zúčastnila (zúčastnil) jste se této krajské soutěže již v minulosti? Jste schopna (schopen) porovnat, případně postihnout trendy – směr vývoje? A jak na vás přehlídka jako celek zapůsobila?
Plzeň – Jiří Pokorný: Ne, na přehlídce v Plzni jsem poprvé. Ale jinak fajn atmosféra, výborný bufet, pohoda, dostatek času na diskuse i představení, různé hrací prostory, neokázalost přehlídky, všechny inscenace určeny pro své vrstevníky. Nebyly uvedeny inscenace určené pro nižší věkovou skupinu.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.