AS 2004, č. 2, s. 73. (vz): Brněnský „Pohárek“...

Brněnský „Pohárek“ tentokrát zahrnul celou Moravu

Již 31. ročník oblíbené soutěže monologů a dialogů O pohárek SČDO (po tragicky zesnulém předním moravském ochotníkovi nazvané Memoriál Tomáše Dosedly) proběhl letošního předjaří v jedné ze zkušeben vstřícného Městského divadla Brno. Kromě obvyklého oblastního výběrového kola jižní Moravy, které se tu koná již léta, pořádal se letos zároveň také pro její ostatní část včetně Slezska. Vzhledem k možnostem dalšího postupu byli však zástupci obou regionů hodnoceni zvlášť.
Čtyřčlenné odborné porotě se představili sice ne příliš početní, ale zato vesměs mladí účastníci, a to s převážně kvalitní úrovní svých vystoupení. Dramaturgický výběr ukázek zahrnul jak autory domácí a cizí, tak předlohy veršované a prozaické.
Z kategorie ženských monologů, kde se v porovnání s předchozími ročníky umělecká kvalita zřetelně zvýšila, probojovaly se do dubnového národního kola ve Velké Bystřici u Olomouce pouze reprezentantky severní Moravy (méně přesvědčivě jim konkurovala např. brněnská „pohárková stálice“ Renata Štefaňáková se sociálně laděným výstupem černošské matky Beatie z Weskerových Kořenů). V poměrně silné konkurenci zaslouženě zvítězila temperamentní Opavanka Markéta Prusková s bezprostředně podaným výjevem děvečky Madlenky z Tylovy báchorky Tvrdohlavá žena, v němž zaujala vynalézavou prací s rekvizitou a bezprostředním kontaktem s obecenstvem i imaginárním partnerem. K postupu byla doporučena též její krajanka Eva Hrdličková, když v netradičně vybraném úryvku z obtížné poémy Robinsona Jefferse Pastýřka putující k dubnu prokázala vedle nevšední dramaturgické volby schopnost sevřeně komorního ztvárnění tragického údělu titulní hrdinky. Čestné uznání připadlo Lucii Sedláčkové z Boskovic, která v partu Shawovy Kleopatry usilovala o vyjádření kontrastu vnitřně nejistého dospívajícího dítěte a vědomí vladařské moci budoucí královny. Jana Jurášková z Opavy celkem výstižně vyjádřila pocity skrývané Židovky Ester z Otčenáškovy novely Romeo, Julie a tma.
Mužskou kategorii vyhrál další příslušník opavské „líhně“ Lukáš Hadamčík jakožto typově odpovídající robustní a prohnaný vykuk Truffaldino z populární komedie Carla Goldoniho Sluha dvou pánů. Za ním se díky emotivnímu podání lyrické postavy zamilovaného rytíře des Grieux z Nezvalova básnického dramatu Manon Lescaut s právem postupového doporučení umístil jeho kolega Daniel Volný. Méně se dařilo Janu Bařinkovi z Boskovic v roli nápadníka Jima z Williamsova Skleněného zvěřince.
Detailně rozehraný úryvek ze jmenované Goldoniho hry bude reprezentovat Severomoravský kraj také v tradičně méně zastoupené kategorii dialogů, a to rovněž zásluhou D. Volného (hubatý Truffaldino mu seděl o poznání lépe nežli vzlykavě unylý des Grieux) a M. Pruskové coby upejpavé i vdavekchtivé komorné Smeraldiny. Nejsvěžejší a interpretačně nejusazenější vystoupení celé „pohárkovské“ soutěže však přivezli dva šikovní členové právě jubilujícího amatérského souboru z Blučiny u Brna Kristýna Rapouchová a Jan Šenkýř, kteří získali jihomoravské prvenství zásluhou série krátkých humorných výjevů z Těsnohlídkovy Lišky Bystroušky: režisérka Hana Kratochvílová invenčně pracovala s nepopisnými „retro“ kostýmy a jednotlivé sekvence diferencovala nejen prostorově, ale zejména jejich proměnlivou a gradovanou atmosférou.
Výkony postupujících i všech ostatních soutěžících porota zevrubně veřejně rozebrala, medailisté si odvezli drobné, ale vkusné výtvarné artefakty.
(vz)
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':