RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Senioři nejen sobě aneb NP seniorského divadla v České Třebové. Online. Divadelník.cz 6. 11. 2024
Senioři nejen sobě aneb NP seniorského divadla v České Třebové
6 listopadu, 2024
Petra Richter Kohutová
Patnáctý ročník národní přehlídky seniorského divadla se odehraje v České Třebové 8.-10. listopadu 2024. Přehlídku pořádá Kulturní centrum Česká Třebová ve spolupráci s NIPOS.
Národní přehlídka seniorského divadla je koncipována jako bienále, příležitost k setkání, vzájemné inspiraci a předvedení výsledků práce divadelních souborů a skupin (i jednotlivců), jejichž herecký kolektiv je nejméně z 50 % složen z osob starších 60 let. (Věkové omezení se vztahuje pouze na účinkující, netýká se autorů, režisérů, scénografů a dalších odborných funkcí, netýká se ani technických a jiných obslužných pracovníků.) Přehlídka je otevřena všem divadelním druhům, žánrům, nejrůznějším divadelním postupům, stylům a poetikám, jakož i příbuzným druhům scénického umění. Z přehlídky může lektorský sbor doporučovat inscenace k výběru do programu Jiráskova Hronova, festivalu amatérského divadla.
Petra Richter KohutováAutor: Petra Richter Kohutová
Proč seniorské divadlo?
Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka NIPOS, definuje ve studii Seniorské divadlo – móda či potřeba? funkce, které může tato oblast divadla plnit:
1. Vytrhuje staré lidi z jejich samoty, dává jim nové perspektivy, např. tím, že před ně staví konkrétní úkoly.“
2. Tím, že rozvíjí jejich kreativitu, má příznivý vliv na psychický a v důsledku toho i na zdravotní stav; lépe se dokáží vyrovnat s problémy a starostmi.“
3. Mnohým starým lidem společenství divadla nahrazuje rodinu, zejména nové vývojové trendy seniorského divadla dokonce programově vyplňují sociální mezeru ve společnosti, totiž simulují přirozené soužití generací.“
4. Tím, že jednak upozorňuje na problémy života starých lidí, jednak narušuje tradičně negativní obraz stáří, pomáhá lepšímu fungování společenství lidí.“
Jinými slovy: Seniorské divadlo pomáhá starším lidem porozumět světu na jedné straně, na straně druhé jim umožňuje podávat světu zprávu o sobě samých. Často staví most mezi seniory a mladšími generacemi. Sbližuje různé sociální skupiny. A hlavně – přináší svým účastníkům radost z kreativity a ze hry.
Trocha historie nikoho nezabije…
Dramaturgicky bylo a je seniorské divadlo velmi různorodé. Již první ročník národní přehlídky, který proběhl v Plzni v roce 1995, v sobě zahrnul několik jeho podob. Inscenaci klasiky (Čechovovy aktovky Medvěd a Námluvy v provedení dvou Májů, hronovského a pražského), inscenaci titulu světové dramatiky (John Murrell: Poslední léto – o závěrečné etapě života herečky Sarah Bernhardtové v podání plzeňského Dialogu), autorskou hru, v tomto případě monodrama (Skříňka s líčidly – jejím autorem, režisérem i interpretem byl Jaromír Berger, osmdesátiletý člen Divadelní scény Ostrov), a sled skečů kombinovaný s hudební složkou (Estrádní pásmo plné písniček a humoru v podání domova důchodců v Dolní Bělé). Jako inspirace přijel Linzer Kellertheater, který nabídl Hvězdnou hodinu Josefa Biedera autora a režiséra Helmuta Ortnera. (Škoda, že zahraniční inspirace postupně z programu NP seniorského divadla vymizely.)
Další ročníky potvrdily, že seniorské divadlo nemá jen jednu tvář, ať už se jeho přehlídka koná kdekoli. Po prvním plzeňském ročníku proběhla v Ostrově (1996), Kroměříži (1998), ve Znojmě (v prvním desetiletí 21. století), Miletíně (2012 a 2014) či v České Třebové (od roku 2016 dodnes). Pro tradičně činoherní inscenace soubory často volí díla zavedených autorů – opakovaně se inscenuje Oldřich Daněk (např. Zdaleka ne tak ošklivá, jak se původně zdálo), Aldo Nicolaj (evergreen Tři na lavičce, ale i jeho černohumorné monology), Smočkovo Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Hubačova Stará dobrá kapela… Vznikají autorské projekty – např. Podzim života je krásný volyňského Miroslava Pikolona, monodramata Jiřího Hlávky, pod některými tituly jsou podepsány kolektivy souboru (opakovaně u inscenací DS REMEDIUM – Proměna Praha).
(zleva) Miroslav Rada, Dušan Zakopal, Jiří Hlávka, manželé Živní, Marie Neradová | Fotky Ivo Mičkal. Zdroj: DbČAD
Výrazné osobnosti seniorského divadla
V průběhu let se také vyprofilovalo několik tvůrců, kteří na seniorských přehlídkách nesměli chybět – Miroslav Rada z DS Máj Praha, Dušan Zakopal, původně z vítkovického DS IMPULS, posléze jako sólista z Ostravy, karlovarský a následně libický Jiří Hlávka (jeho deset let uváděné krysařovské monodrama Co vyprávěl Sepp Jörgen bylo dechberoucí), manželé Živní z Neratovic, Marie Neradová z Bystřice u Benešova (jako režisérka i jako účinkující)…
Opakovaně vysílaly své zástupce soubory z Jihlavy, Karlových Varů, Neratovic, Plumlova, Červeného Kostelce, Volyně, Chocerad. Později se přidala pražská Proměna (pod vedením Heleny Kubů), Vojan Libice nad Cidlinou, ŽAS Homole (se Stáňou Kočvarovou v čele), Vojan Hrádek nad Nisou (režírovaný Janem Sladkým), VICENA Ústí nad Orlicí, DS Krupka (pod vedením režisérky Jany Urbanové), Třetí věk Louny (s režisérkou Renatou Vordovou), Jirásek Česká Lípa (zastupovaný Vlaďkou Zborníkovou a Václavem Klapkou)…
Senioři na Hronově
V průběhu let se dostalo do programu Jiráskova Hronova z NP seniorského divadla několik pozoruhodných inscenací. Např. Tanga pro ježíška či Maud, Lionel a prst Jacksona Pollocka Václava Klapky z České Lípy, Don Quijote… od nás či zmíněný Sepp Jörgen Jiřího Hlávky, Anatéma Třetího věku Louny…
Plakát k NP seniorského divadla 2024
Národní přehlídka v České Třebové v roce 2024
Letos provázel vyhlášení národní přehlídky seniorského divadla enormní zájem. Přihlášeno bylo historicky nejvíce inscenací – sedmnáct (a dvě přibyly po uzávěrce). Odborná rada pro činoherní divadlo vybrala devět z nich, které se představí divákům v průběhu víkendu ve dvou prostorách – v malém sále Kulturního centra a ve velkém sále tamtéž. Tentokrát dochází k rozrůzněnosti druhové – uvidíme nejen divadlo klasické činoherní, ale také hudební, loutkové a multimediální. A žánrově je letošní program NP seniorského divadla těžko definovatelný, komedie se prostupují s dramatem, velmi často jde o tragikomedie.
Kyanid o páté | Zdroj: soubor
Co letos uvidíme?
Klasické činoherní divadlo reprezentuje inscenace Kohoutova Kyanidu o páté DS Vojan Desná – Mladá Haluz v režii Lukáše Frydrycha a oblíbený Casanova na duchcovském zámku Karla Gassauera v režii Karly Vázlerové a v podání děčínského souboru Karel Čapek. Autorské činoherní divadlo zastupuje Poslední Ráj Stáni Kočvarové a tradičního účastníka seniorské přehlídky ŽAS Homole.
(zleva) Casanova na duchcovském zámku, Don Q. a děvka nebeská, Kandidát | Zdroj: soubory a DbČAD
Také Don Q. a děvka nebeská červenokosteleckého Vlastimila Klepáčka (pardon – Patriciuse Chicomolina). A Kandidát, inscenace holešovské Viktorky a režiséra Ladislava Vrchovského, jejíž literární a divadelní podoba vzešla z autorského a hereckého rozvíjení prvního obrazu hry o politikovi, jehož svědí nos.
(zleva) Poslední ráj, Hladovění | Zdroj: soubory, DbČAD
Zvláštní případ představuje absurdní charmsovské Hladovění ostravského Seniorského divadelního studia (Ateliéru pro divadelní vzdělávání při Národním divadle moravskoslezském) v režii Vladimíry Dvořákové.
Hudební divadlo zastupuje kus DS VICENA Ústí nad Orlicí – Se starci na chmelu… jde o pokračování příběhu slavného filmu po třiceti letech, s využitím jeho ikonických písní. Scénář Dušana Sedláka upravil režisér Saša Gregar.
(zleva) Starci na chmelu, Modlitba | Zdroj: DbČAD
S hudbou, ale také s loutkami pracuje Modlitba svitavského souboru Thea a scenáristy a režiséra Matěje Šefrny. (Tento titul nahradil v programu To jsou věci… svitavského Céčka.)
Vichřice v domě č. 11 | Zdroj: DbČAD
A multimediální inscenaci olomouckého studia SEN Vichřice v domě č. 11, která vznikla ve spolupráci s profesionálními autory a režiséry Petrem Erbesem a Borisem Jedinákem.
Diskutovat se bude všude
Rozpravy o viděném se vždy koncipují jako dialog mezi zúčastněnými soubory. Své postřehy si tedy sdělují tvůrci a účinkující navzájem. Odborný dohled pak zastanou lektoři Jaroslav Kodeš, Kateřina Prouzová a Jiřina Lhotská.
Kam pro informace?
Informace o letošní NP seniorského divadla v České Třebové najdete na webu NIPOS, o jejím programu také na přiloženém plakátu. Informace postupně přibývají na facebookových profilech Senioři nejen sobě – NP seniorského divadla Česká Třebová 2024 a FB Kulturního centra Česká Třebová.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Senioři nejen sobě aneb NP seniorského divadla v České Třebové. Online. Divadelník.cz 6. 11. 2024 [cit. 2024-11-14]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/seniori-nejen-sobe-aneb-np-seniorskeho-divadla-v-ceske-trebove/
6 listopadu, 2024
Petra Richter Kohutová
Patnáctý ročník národní přehlídky seniorského divadla se odehraje v České Třebové 8.-10. listopadu 2024. Přehlídku pořádá Kulturní centrum Česká Třebová ve spolupráci s NIPOS.
Národní přehlídka seniorského divadla je koncipována jako bienále, příležitost k setkání, vzájemné inspiraci a předvedení výsledků práce divadelních souborů a skupin (i jednotlivců), jejichž herecký kolektiv je nejméně z 50 % složen z osob starších 60 let. (Věkové omezení se vztahuje pouze na účinkující, netýká se autorů, režisérů, scénografů a dalších odborných funkcí, netýká se ani technických a jiných obslužných pracovníků.) Přehlídka je otevřena všem divadelním druhům, žánrům, nejrůznějším divadelním postupům, stylům a poetikám, jakož i příbuzným druhům scénického umění. Z přehlídky může lektorský sbor doporučovat inscenace k výběru do programu Jiráskova Hronova, festivalu amatérského divadla.
Petra Richter KohutováAutor: Petra Richter Kohutová
Proč seniorské divadlo?
Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka NIPOS, definuje ve studii Seniorské divadlo – móda či potřeba? funkce, které může tato oblast divadla plnit:
1. Vytrhuje staré lidi z jejich samoty, dává jim nové perspektivy, např. tím, že před ně staví konkrétní úkoly.“
2. Tím, že rozvíjí jejich kreativitu, má příznivý vliv na psychický a v důsledku toho i na zdravotní stav; lépe se dokáží vyrovnat s problémy a starostmi.“
3. Mnohým starým lidem společenství divadla nahrazuje rodinu, zejména nové vývojové trendy seniorského divadla dokonce programově vyplňují sociální mezeru ve společnosti, totiž simulují přirozené soužití generací.“
4. Tím, že jednak upozorňuje na problémy života starých lidí, jednak narušuje tradičně negativní obraz stáří, pomáhá lepšímu fungování společenství lidí.“
Jinými slovy: Seniorské divadlo pomáhá starším lidem porozumět světu na jedné straně, na straně druhé jim umožňuje podávat světu zprávu o sobě samých. Často staví most mezi seniory a mladšími generacemi. Sbližuje různé sociální skupiny. A hlavně – přináší svým účastníkům radost z kreativity a ze hry.
Trocha historie nikoho nezabije…
Dramaturgicky bylo a je seniorské divadlo velmi různorodé. Již první ročník národní přehlídky, který proběhl v Plzni v roce 1995, v sobě zahrnul několik jeho podob. Inscenaci klasiky (Čechovovy aktovky Medvěd a Námluvy v provedení dvou Májů, hronovského a pražského), inscenaci titulu světové dramatiky (John Murrell: Poslední léto – o závěrečné etapě života herečky Sarah Bernhardtové v podání plzeňského Dialogu), autorskou hru, v tomto případě monodrama (Skříňka s líčidly – jejím autorem, režisérem i interpretem byl Jaromír Berger, osmdesátiletý člen Divadelní scény Ostrov), a sled skečů kombinovaný s hudební složkou (Estrádní pásmo plné písniček a humoru v podání domova důchodců v Dolní Bělé). Jako inspirace přijel Linzer Kellertheater, který nabídl Hvězdnou hodinu Josefa Biedera autora a režiséra Helmuta Ortnera. (Škoda, že zahraniční inspirace postupně z programu NP seniorského divadla vymizely.)
Další ročníky potvrdily, že seniorské divadlo nemá jen jednu tvář, ať už se jeho přehlídka koná kdekoli. Po prvním plzeňském ročníku proběhla v Ostrově (1996), Kroměříži (1998), ve Znojmě (v prvním desetiletí 21. století), Miletíně (2012 a 2014) či v České Třebové (od roku 2016 dodnes). Pro tradičně činoherní inscenace soubory často volí díla zavedených autorů – opakovaně se inscenuje Oldřich Daněk (např. Zdaleka ne tak ošklivá, jak se původně zdálo), Aldo Nicolaj (evergreen Tři na lavičce, ale i jeho černohumorné monology), Smočkovo Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Hubačova Stará dobrá kapela… Vznikají autorské projekty – např. Podzim života je krásný volyňského Miroslava Pikolona, monodramata Jiřího Hlávky, pod některými tituly jsou podepsány kolektivy souboru (opakovaně u inscenací DS REMEDIUM – Proměna Praha).
(zleva) Miroslav Rada, Dušan Zakopal, Jiří Hlávka, manželé Živní, Marie Neradová | Fotky Ivo Mičkal. Zdroj: DbČAD
Výrazné osobnosti seniorského divadla
V průběhu let se také vyprofilovalo několik tvůrců, kteří na seniorských přehlídkách nesměli chybět – Miroslav Rada z DS Máj Praha, Dušan Zakopal, původně z vítkovického DS IMPULS, posléze jako sólista z Ostravy, karlovarský a následně libický Jiří Hlávka (jeho deset let uváděné krysařovské monodrama Co vyprávěl Sepp Jörgen bylo dechberoucí), manželé Živní z Neratovic, Marie Neradová z Bystřice u Benešova (jako režisérka i jako účinkující)…
Opakovaně vysílaly své zástupce soubory z Jihlavy, Karlových Varů, Neratovic, Plumlova, Červeného Kostelce, Volyně, Chocerad. Později se přidala pražská Proměna (pod vedením Heleny Kubů), Vojan Libice nad Cidlinou, ŽAS Homole (se Stáňou Kočvarovou v čele), Vojan Hrádek nad Nisou (režírovaný Janem Sladkým), VICENA Ústí nad Orlicí, DS Krupka (pod vedením režisérky Jany Urbanové), Třetí věk Louny (s režisérkou Renatou Vordovou), Jirásek Česká Lípa (zastupovaný Vlaďkou Zborníkovou a Václavem Klapkou)…
Senioři na Hronově
V průběhu let se dostalo do programu Jiráskova Hronova z NP seniorského divadla několik pozoruhodných inscenací. Např. Tanga pro ježíška či Maud, Lionel a prst Jacksona Pollocka Václava Klapky z České Lípy, Don Quijote… od nás či zmíněný Sepp Jörgen Jiřího Hlávky, Anatéma Třetího věku Louny…
Plakát k NP seniorského divadla 2024
Národní přehlídka v České Třebové v roce 2024
Letos provázel vyhlášení národní přehlídky seniorského divadla enormní zájem. Přihlášeno bylo historicky nejvíce inscenací – sedmnáct (a dvě přibyly po uzávěrce). Odborná rada pro činoherní divadlo vybrala devět z nich, které se představí divákům v průběhu víkendu ve dvou prostorách – v malém sále Kulturního centra a ve velkém sále tamtéž. Tentokrát dochází k rozrůzněnosti druhové – uvidíme nejen divadlo klasické činoherní, ale také hudební, loutkové a multimediální. A žánrově je letošní program NP seniorského divadla těžko definovatelný, komedie se prostupují s dramatem, velmi často jde o tragikomedie.
Kyanid o páté | Zdroj: soubor
Co letos uvidíme?
Klasické činoherní divadlo reprezentuje inscenace Kohoutova Kyanidu o páté DS Vojan Desná – Mladá Haluz v režii Lukáše Frydrycha a oblíbený Casanova na duchcovském zámku Karla Gassauera v režii Karly Vázlerové a v podání děčínského souboru Karel Čapek. Autorské činoherní divadlo zastupuje Poslední Ráj Stáni Kočvarové a tradičního účastníka seniorské přehlídky ŽAS Homole.
(zleva) Casanova na duchcovském zámku, Don Q. a děvka nebeská, Kandidát | Zdroj: soubory a DbČAD
Také Don Q. a děvka nebeská červenokosteleckého Vlastimila Klepáčka (pardon – Patriciuse Chicomolina). A Kandidát, inscenace holešovské Viktorky a režiséra Ladislava Vrchovského, jejíž literární a divadelní podoba vzešla z autorského a hereckého rozvíjení prvního obrazu hry o politikovi, jehož svědí nos.
(zleva) Poslední ráj, Hladovění | Zdroj: soubory, DbČAD
Zvláštní případ představuje absurdní charmsovské Hladovění ostravského Seniorského divadelního studia (Ateliéru pro divadelní vzdělávání při Národním divadle moravskoslezském) v režii Vladimíry Dvořákové.
Hudební divadlo zastupuje kus DS VICENA Ústí nad Orlicí – Se starci na chmelu… jde o pokračování příběhu slavného filmu po třiceti letech, s využitím jeho ikonických písní. Scénář Dušana Sedláka upravil režisér Saša Gregar.
(zleva) Starci na chmelu, Modlitba | Zdroj: DbČAD
S hudbou, ale také s loutkami pracuje Modlitba svitavského souboru Thea a scenáristy a režiséra Matěje Šefrny. (Tento titul nahradil v programu To jsou věci… svitavského Céčka.)
Vichřice v domě č. 11 | Zdroj: DbČAD
A multimediální inscenaci olomouckého studia SEN Vichřice v domě č. 11, která vznikla ve spolupráci s profesionálními autory a režiséry Petrem Erbesem a Borisem Jedinákem.
Diskutovat se bude všude
Rozpravy o viděném se vždy koncipují jako dialog mezi zúčastněnými soubory. Své postřehy si tedy sdělují tvůrci a účinkující navzájem. Odborný dohled pak zastanou lektoři Jaroslav Kodeš, Kateřina Prouzová a Jiřina Lhotská.
Kam pro informace?
Informace o letošní NP seniorského divadla v České Třebové najdete na webu NIPOS, o jejím programu také na přiloženém plakátu. Informace postupně přibývají na facebookových profilech Senioři nejen sobě – NP seniorského divadla Česká Třebová 2024 a FB Kulturního centra Česká Třebová.
RICHTER KOHUTOVÁ, Petra. Senioři nejen sobě aneb NP seniorského divadla v České Třebové. Online. Divadelník.cz 6. 11. 2024 [cit. 2024-11-14]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/seniori-nejen-sobe-aneb-np-seniorskeho-divadla-v-ceske-trebove/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.