FRYDRYCH, Lukáš. Čapkovo R.U.R. doplnila umělá inteligence. Online. Divadelník.cz 27. 8. 2024
Čapkovo R.U.R. doplnila umělá inteligence
27 srpna, 2024
Lukáš Frydrych
Divadelní spolek Krakonoš uvedl na jaře 2024 premiéru hry Karla Čapka R.U.R. Režie se ujala Magdalena Bartoňová. „Za zmínku stojí, jak se obvyklý výklad tohoto dramatu liší od výkladu samotného autora. Často je hra vnímaná jako varování před technikou a industrializací, ale Čapek mluví o pyšné, mužské velikosti ducha, která se pokorně skloní k věčnému životu, který nese žena, nositelka lásky a mateřství.“ I tak zní část anotace představení. Režisérka hry v rozhovoru pro Divadelník.cz hovořila o hře i zkoušení, stejně jako o propojení nadčasového textu s aktuálním tématem, což je umělá inteligence.
Magdalena Bartoňová – deset let byla v angažmá v profesionálním loutkovém divadle Radost v Brně. Do divadelního prostředí se dostala v šestnácti letech díky konkurzu. Formovaly ji osobnosti jako Mirko Matoušek, Karel Karas, Peter Scherhaufer a další. Hrála i v Mahenově divadle. Amatérský divadelní svět poznala díky divadlu Pro100r, který vedl Akram Staněk. S manželem Adamem, hercem a muzikantem, má sedm synů. Z Brna se přestěhovali do Krkonoš, kde založili vlastní loutkové divadlo Puk. Magdalena vede literárně dramatické oddělení ve Vysokém nad Jizerou, které spadá pod základní uměleckou školu v Semilech. Po vystudování sociální pedagogiky se věnuje i práci s lidmi s duševními poruchami, připravuje pro ně sociálně aktivizační klub.
Magdo, představuji Vás jako režisérku představení R.U.R. Zajímá mě ale dosavadní spolupráce s vysockým souborem. Už jste režírovala, nebo hrála s Divadelním spolkem Krakonoš?
MB: R.U.R. je moje první režie ve Vysokém nad Jizerou, předtím jsem hrála v představení Maškaráda (režie Marie Brtková-Trunečková) Stařenku Oggovou, taková role se neodmítá! Za poslední roky jsem se souborem propojená přes manžela (Adam Bartoň, pozn. redakce), který skládal nebo aranžoval hudbu do několika posledních inscenací.
Režie velkého činoherního souboru
A režijně je R.U.R. Vaše úplná prvotina?
MB: S ochotnickým souborem, tedy myšleno s takto velkým ochotnickým souborem, který se věnuje činohře, je to opravdu moje premiéra. Jinak já jsem loutkář, mám svoje divadlo (Divadlo Puk, pozn. redakce) a tam samozřejmě režíruji. Mezi režií činoherní a loutkářskou je ovšem veliký rozdíl.
Režii se věnujete i v rámci své další profese, že?
MB: Učím literárně-dramatický obor na základní umělecké škole, kde každý školní rok uzavíráme představením. I tam režíruji, což je opět jiná kategorie, divadlo hrané dětmi. Podle složení, počtu a věku žáků jsou to tak tři čtyři krátká představení ročně.
Všechna témata jsou i dnešními tématy
Litovala jste někdy v procesu zkoušení toho, že jste sáhla po „Čapkovi“?
MB: Ne, to vůbec. Prvotní cíl bylo samotné dílo. Ta hra mě fascinovala, scénář jsem si přečetla znovu a znovu. Přišlo mi, jako by Čapek psal dneska, pro nás, teď a tady. Všechna ta témata jsou i dnešními tématy. Zároveň velmi aktuální fenomén současné společnosti, kterým je umělá inteligence, vyvolává podobnou diskusi, jako tehdy diskusi kolem Robotů. Já osobně jsem velkým fanouškem AI. Líbí se mi, jak Čapek pokládá otázky, přitom na ně neodpovídá. O to jsem se snažila i já.
Rozhodla jste se pro text. Co následovalo?
MB: Předstoupila jsem před výbor Divadla Krakonoš a svůj nápad prezentovala. Věděla jsem, že R.U.R. je dramaturgicky jinde, už z toho důvodu, že jde o drama. Zpětně musím říct, že má obava před výborem byla zbytečná, všichni souhlasili a já dostala volný prostor na samotnou tvůrčí činnost.
Jak dlouhá doba uplynula od nápadu k realizaci?
MB: Tématem jsem se zabývala asi rok před tím, než jsme začali zkoušet. V září jsem začala psát a upravovat scénář. Abych vysvětlila. Původní scénář pro mě bylo gró a dávala jsem si moc záležet, aby zůstal tak, jak je psaný v originále. K tomu jsem napsala paralelní příběh a vsadila jsem na to, že současný divák je schopen klipovitě vnímat a sledovat dvě věci najednou.
Čapkové R.U.R. doplnila umělá inteligence
Umělou inteligenci jste využili i při přípravách, konkrétně u scénografie i hudby, že?
MB: Ano, přišlo nám vtipné do představení AI použít. Manžel je grafik, syn studuje VFX efekty (speciální vizuální efekty pro film a reklamu, pozn. redakce), další syn je na HAMU, další na ČVUT a do všech oborů se AI prolíná. O umělé inteligenci se bavíme pořád, i menší děti si hrají s Midjourney (program, který generuje obrázky na základě textu, pozn. redakce.), svět se zkrátka rychle mění a nás baví být u toho. Takže například v hudebních kolážích jsou přímo hlasy AI, ve scénografii třeba podobizny Rossuma a jiné grafické prvky. Když umělá inteligence navrhovala podobu mozku Robotů, docela nás u toho mrazilo a výsledek byl fascinující.
Krátký čas na zkoušení
Vím, že zkoušky začaly v prosinci.
MB: To už jsem měla vytipované a obsazené všechny postavy. Využili jsme vánočních svátků a Silvestra, protože jsme dokázali dát dohromady termíny i s herci, kteří pracují a studují jinde.. Leden, únor a březen byl intenzivní, premiéra proběhla 27. dubna 2024. Spočítali jsme, že jsme měli sedmdesát tři zkoušek.
Tři měsíce zkoušek, to je hodno profesionálnímu divadlu.
MB: Po tomto období jsem se ohlédla a pochopila, proč moje domácnost vypadá tak, jak vypadá. Bylo to opravdu hodně náročné. Jsem perfekcionista, herce jsem trápila a bazírovala na detailech. Hra je náročná i scénograficky. Přála jsem si autenticitu, pohyb, reakce, aby vše, co je na scéně, mělo svůj význam i přesah.
R.U.R. na cestách
Máte v plánu R.U.R. pustit více mezi žáky a studenty, jako představení pro školy v rámci povinné četby?
MB: Rádi bychom, ale rozhodovat bude zaměstnání herců a hereček, ne vždy je snadné se ve všední den dopoledne uvolnit. Naopak žáky o víkendu do divadla moc nedostanete. Uvidíme, tato varianta zůstává otevřená. Jeden dopolední termín máme dohodnutý na říjen, oslovil nás Pavel Štingl, zakladatel Památníku ŠOA v Praze Bubenči. Plánovaný festival se bude konat v Činoherním klubu. U mladým lidí má inscenace ohlas, což mě velice těší, určitě to souvisí se zmíněnou umělou inteligencí. Ta hýbe a mění svět a jde to takovou rychlostí, jako nikdy jindy.
Nemusím se jako divák bát, že jdu na Čapka, těším se na Čapka a dostanu příběh o umělé inteligenci, tedy něco, čemu neporozumím?
MB: Ne, to rozhodně ne. Jak už jsem zmínila, původní text a příběh R.U.R. je základ, na kterém trvám. Odráží se na něm i společenské jevy, jako je postavení mužů a žen. R.U.R. je o ženě jako nositelce života a o lidské vůli žít. Umělá inteligence, stejně jako u Čapka Roboti, je jen kulisou pro ta hlavní témata.
Vyrazíte na přehlídky?
MB: Já vlastně ten systém přehlídek úplně neznám, ale určitě se rádi zúčastníme. Moje režisérská práce už skončila a nejsem zrovna dobrým manažerem. Zdá se, že si R.U.R. už žije vlastním životem, už máme asi čtyři pozvání na zájezdy.
Potkala se skvělá parta
Měla jste štěstí na tým, který jste si vybrala?
MB: Ano, je to skvělá parta, ale ze začátku to nebylo úplně snadné. Herci, a vůbec celý tým, musel uvěřit síle Čapkova textu, potom mé představě a také mým textům. Obrovskou oporou mi byl můj manžel, hlavně při realizaci scény. Prakticky jsme už doma mluvili jen o R.U.R., ale stálo to za to, jeho hudební koláže dodaly představení absolutně zásadní rozměr. Líbilo se mi, že v souboru mám různorodou sestavu, děti, mladé herce, zkušené bardy a k tomu ještě pár lidí, kteří nikdy nestáli na jevišti. Nebylo to jen o zkoušení, ale byly to také hodiny a hodiny vrtání, lepení, stříhání, natírání, patinování a výroba všech možných a nemožných rekvizit.
Hodnotil pak výslednou práci i výbor spolku?
MB: Nejen realizační tým, ale výbor a všichni kolem divadla, i diváci, byli vstřícní k naší práci. Jsem vděčná za tuto příležitost a uvědomuji si, že mi cestu prošlapali generace divadelníků, kteří se starali o celý kolos divadla. Chtěla jsem si vyzkoušet režii, dostala jsem prostor a taky si ho náležitě užila.
Hrát R.U.R. dokud to půjde
Jestli se nepletu, tak Karel Čapek je po smrti více než 70 let, takže autorská práva jsou volná?
MB: Ano, přesně tak, to nám zlehčuje administrativu s představením.
Udržíte R.U.R. na repertoáru dlouho?
MB: Moje přání je, abychom R.U.R. hráli co nejdéle. Do prázdnin jsme stihli zatím dvě reprízy, bylo to na domácí scéně 3. května a 9. června. O plánovaných reprízách budeme určitě informovat na stránkách Divadelního spolku Krakonoš i na facebooku Divadla Krakonoš. V tuto chvíli mám v kalendáři 17.10.2024 Činoherní klub, 20.10.2024 Libštát, 24.1.2025 Vrchlabí, 25.1.2025 Malé Svatoňovice a 21.2.2025 Desná.
Nápadů je mnoho
Máte už v hlavě další nápad, další text?
MB: Myšlenek je mnoho a režírovat činohru někdy v budoucnu určitě chci, ale musím si dát trochu volno a chci se věnovat hlavně své práci; loutkovému divadlu.
Děkuji za rozhovor a přeji vše dobré.
MB: Já děkuji za prostor a zdravím čtenáře portálu Divadelník.cz.
Magdalena Bartoňová
FRYDRYCH, Lukáš. Čapkovo R.U.R. doplnila umělá inteligence. Online. Divadelník.cz 27. 8. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/capkovo-r-u-r-doplnila-umela-inteligence/ [cit. 2024-08-30]
27 srpna, 2024
Lukáš Frydrych
Divadelní spolek Krakonoš uvedl na jaře 2024 premiéru hry Karla Čapka R.U.R. Režie se ujala Magdalena Bartoňová. „Za zmínku stojí, jak se obvyklý výklad tohoto dramatu liší od výkladu samotného autora. Často je hra vnímaná jako varování před technikou a industrializací, ale Čapek mluví o pyšné, mužské velikosti ducha, která se pokorně skloní k věčnému životu, který nese žena, nositelka lásky a mateřství.“ I tak zní část anotace představení. Režisérka hry v rozhovoru pro Divadelník.cz hovořila o hře i zkoušení, stejně jako o propojení nadčasového textu s aktuálním tématem, což je umělá inteligence.
Magdalena Bartoňová – deset let byla v angažmá v profesionálním loutkovém divadle Radost v Brně. Do divadelního prostředí se dostala v šestnácti letech díky konkurzu. Formovaly ji osobnosti jako Mirko Matoušek, Karel Karas, Peter Scherhaufer a další. Hrála i v Mahenově divadle. Amatérský divadelní svět poznala díky divadlu Pro100r, který vedl Akram Staněk. S manželem Adamem, hercem a muzikantem, má sedm synů. Z Brna se přestěhovali do Krkonoš, kde založili vlastní loutkové divadlo Puk. Magdalena vede literárně dramatické oddělení ve Vysokém nad Jizerou, které spadá pod základní uměleckou školu v Semilech. Po vystudování sociální pedagogiky se věnuje i práci s lidmi s duševními poruchami, připravuje pro ně sociálně aktivizační klub.
Magdo, představuji Vás jako režisérku představení R.U.R. Zajímá mě ale dosavadní spolupráce s vysockým souborem. Už jste režírovala, nebo hrála s Divadelním spolkem Krakonoš?
MB: R.U.R. je moje první režie ve Vysokém nad Jizerou, předtím jsem hrála v představení Maškaráda (režie Marie Brtková-Trunečková) Stařenku Oggovou, taková role se neodmítá! Za poslední roky jsem se souborem propojená přes manžela (Adam Bartoň, pozn. redakce), který skládal nebo aranžoval hudbu do několika posledních inscenací.
Režie velkého činoherního souboru
A režijně je R.U.R. Vaše úplná prvotina?
MB: S ochotnickým souborem, tedy myšleno s takto velkým ochotnickým souborem, který se věnuje činohře, je to opravdu moje premiéra. Jinak já jsem loutkář, mám svoje divadlo (Divadlo Puk, pozn. redakce) a tam samozřejmě režíruji. Mezi režií činoherní a loutkářskou je ovšem veliký rozdíl.
Režii se věnujete i v rámci své další profese, že?
MB: Učím literárně-dramatický obor na základní umělecké škole, kde každý školní rok uzavíráme představením. I tam režíruji, což je opět jiná kategorie, divadlo hrané dětmi. Podle složení, počtu a věku žáků jsou to tak tři čtyři krátká představení ročně.
Všechna témata jsou i dnešními tématy
Litovala jste někdy v procesu zkoušení toho, že jste sáhla po „Čapkovi“?
MB: Ne, to vůbec. Prvotní cíl bylo samotné dílo. Ta hra mě fascinovala, scénář jsem si přečetla znovu a znovu. Přišlo mi, jako by Čapek psal dneska, pro nás, teď a tady. Všechna ta témata jsou i dnešními tématy. Zároveň velmi aktuální fenomén současné společnosti, kterým je umělá inteligence, vyvolává podobnou diskusi, jako tehdy diskusi kolem Robotů. Já osobně jsem velkým fanouškem AI. Líbí se mi, jak Čapek pokládá otázky, přitom na ně neodpovídá. O to jsem se snažila i já.
Rozhodla jste se pro text. Co následovalo?
MB: Předstoupila jsem před výbor Divadla Krakonoš a svůj nápad prezentovala. Věděla jsem, že R.U.R. je dramaturgicky jinde, už z toho důvodu, že jde o drama. Zpětně musím říct, že má obava před výborem byla zbytečná, všichni souhlasili a já dostala volný prostor na samotnou tvůrčí činnost.
Jak dlouhá doba uplynula od nápadu k realizaci?
MB: Tématem jsem se zabývala asi rok před tím, než jsme začali zkoušet. V září jsem začala psát a upravovat scénář. Abych vysvětlila. Původní scénář pro mě bylo gró a dávala jsem si moc záležet, aby zůstal tak, jak je psaný v originále. K tomu jsem napsala paralelní příběh a vsadila jsem na to, že současný divák je schopen klipovitě vnímat a sledovat dvě věci najednou.
Čapkové R.U.R. doplnila umělá inteligence
Umělou inteligenci jste využili i při přípravách, konkrétně u scénografie i hudby, že?
MB: Ano, přišlo nám vtipné do představení AI použít. Manžel je grafik, syn studuje VFX efekty (speciální vizuální efekty pro film a reklamu, pozn. redakce), další syn je na HAMU, další na ČVUT a do všech oborů se AI prolíná. O umělé inteligenci se bavíme pořád, i menší děti si hrají s Midjourney (program, který generuje obrázky na základě textu, pozn. redakce.), svět se zkrátka rychle mění a nás baví být u toho. Takže například v hudebních kolážích jsou přímo hlasy AI, ve scénografii třeba podobizny Rossuma a jiné grafické prvky. Když umělá inteligence navrhovala podobu mozku Robotů, docela nás u toho mrazilo a výsledek byl fascinující.
Krátký čas na zkoušení
Vím, že zkoušky začaly v prosinci.
MB: To už jsem měla vytipované a obsazené všechny postavy. Využili jsme vánočních svátků a Silvestra, protože jsme dokázali dát dohromady termíny i s herci, kteří pracují a studují jinde.. Leden, únor a březen byl intenzivní, premiéra proběhla 27. dubna 2024. Spočítali jsme, že jsme měli sedmdesát tři zkoušek.
Tři měsíce zkoušek, to je hodno profesionálnímu divadlu.
MB: Po tomto období jsem se ohlédla a pochopila, proč moje domácnost vypadá tak, jak vypadá. Bylo to opravdu hodně náročné. Jsem perfekcionista, herce jsem trápila a bazírovala na detailech. Hra je náročná i scénograficky. Přála jsem si autenticitu, pohyb, reakce, aby vše, co je na scéně, mělo svůj význam i přesah.
R.U.R. na cestách
Máte v plánu R.U.R. pustit více mezi žáky a studenty, jako představení pro školy v rámci povinné četby?
MB: Rádi bychom, ale rozhodovat bude zaměstnání herců a hereček, ne vždy je snadné se ve všední den dopoledne uvolnit. Naopak žáky o víkendu do divadla moc nedostanete. Uvidíme, tato varianta zůstává otevřená. Jeden dopolední termín máme dohodnutý na říjen, oslovil nás Pavel Štingl, zakladatel Památníku ŠOA v Praze Bubenči. Plánovaný festival se bude konat v Činoherním klubu. U mladým lidí má inscenace ohlas, což mě velice těší, určitě to souvisí se zmíněnou umělou inteligencí. Ta hýbe a mění svět a jde to takovou rychlostí, jako nikdy jindy.
Nemusím se jako divák bát, že jdu na Čapka, těším se na Čapka a dostanu příběh o umělé inteligenci, tedy něco, čemu neporozumím?
MB: Ne, to rozhodně ne. Jak už jsem zmínila, původní text a příběh R.U.R. je základ, na kterém trvám. Odráží se na něm i společenské jevy, jako je postavení mužů a žen. R.U.R. je o ženě jako nositelce života a o lidské vůli žít. Umělá inteligence, stejně jako u Čapka Roboti, je jen kulisou pro ta hlavní témata.
Vyrazíte na přehlídky?
MB: Já vlastně ten systém přehlídek úplně neznám, ale určitě se rádi zúčastníme. Moje režisérská práce už skončila a nejsem zrovna dobrým manažerem. Zdá se, že si R.U.R. už žije vlastním životem, už máme asi čtyři pozvání na zájezdy.
Potkala se skvělá parta
Měla jste štěstí na tým, který jste si vybrala?
MB: Ano, je to skvělá parta, ale ze začátku to nebylo úplně snadné. Herci, a vůbec celý tým, musel uvěřit síle Čapkova textu, potom mé představě a také mým textům. Obrovskou oporou mi byl můj manžel, hlavně při realizaci scény. Prakticky jsme už doma mluvili jen o R.U.R., ale stálo to za to, jeho hudební koláže dodaly představení absolutně zásadní rozměr. Líbilo se mi, že v souboru mám různorodou sestavu, děti, mladé herce, zkušené bardy a k tomu ještě pár lidí, kteří nikdy nestáli na jevišti. Nebylo to jen o zkoušení, ale byly to také hodiny a hodiny vrtání, lepení, stříhání, natírání, patinování a výroba všech možných a nemožných rekvizit.
Hodnotil pak výslednou práci i výbor spolku?
MB: Nejen realizační tým, ale výbor a všichni kolem divadla, i diváci, byli vstřícní k naší práci. Jsem vděčná za tuto příležitost a uvědomuji si, že mi cestu prošlapali generace divadelníků, kteří se starali o celý kolos divadla. Chtěla jsem si vyzkoušet režii, dostala jsem prostor a taky si ho náležitě užila.
Hrát R.U.R. dokud to půjde
Jestli se nepletu, tak Karel Čapek je po smrti více než 70 let, takže autorská práva jsou volná?
MB: Ano, přesně tak, to nám zlehčuje administrativu s představením.
Udržíte R.U.R. na repertoáru dlouho?
MB: Moje přání je, abychom R.U.R. hráli co nejdéle. Do prázdnin jsme stihli zatím dvě reprízy, bylo to na domácí scéně 3. května a 9. června. O plánovaných reprízách budeme určitě informovat na stránkách Divadelního spolku Krakonoš i na facebooku Divadla Krakonoš. V tuto chvíli mám v kalendáři 17.10.2024 Činoherní klub, 20.10.2024 Libštát, 24.1.2025 Vrchlabí, 25.1.2025 Malé Svatoňovice a 21.2.2025 Desná.
Nápadů je mnoho
Máte už v hlavě další nápad, další text?
MB: Myšlenek je mnoho a režírovat činohru někdy v budoucnu určitě chci, ale musím si dát trochu volno a chci se věnovat hlavně své práci; loutkovému divadlu.
Děkuji za rozhovor a přeji vše dobré.
MB: Já děkuji za prostor a zdravím čtenáře portálu Divadelník.cz.
Magdalena Bartoňová
FRYDRYCH, Lukáš. Čapkovo R.U.R. doplnila umělá inteligence. Online. Divadelník.cz 27. 8. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/capkovo-r-u-r-doplnila-umela-inteligence/ [cit. 2024-08-30]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.