JURÁŠOVÁ, Johana. SHOWMANSHIP. Recenze Johany Jurášové na inscenaci Žaba. Online. Web Jiráskův Hronov 10. 8. 2024
Recenze Johany Jurášové na inscenaci Žaba.
Obvykle je jedním z důležitých kritérií hodnocení inscenací divadla hraného dětmi to, jak s nimi pedagog pracuje – jestli je tlačí do svého nápadu, nebo jim pomáhá vyvinout jejich vlastní autorskou věc. Tuto míru si hledá každý pedagog pokaždé znova u každého představení sám, protože rozdíl mezi pomocí a vlastním zásahem může být mnohdy těžce rozpoznatelný. V tomto případě to ale opravdu vypadá, že jde o ryze autorskou věc.
Méně než desetiminutová humorná etuda připomíná anekdotu. Jeden loutkoherec prostřídá postupně asi pět plyšáků – hlavní dvě loutky, Big Bird a žabák Kermit, jsou známé z populárního dětského seriálu Sezame, otevři se. Občas se s nimi z pozice další postavy pouští do jednoduchého dialogu. Kromě toho je na začátku a na konci na místě znělky zařazena slovenská popová písnička o žábě, zařazená spíš ve snaze o pobavení publika než z radosti.
Parametry anekdoty jsou naplněny – útvar je přehledný, dobře strukturovaný a končí neočekávanou pointou. Předpokládám, že miniinscenace slaví úspěchy – nejen že to tak působí z reakcí diváků a z performerovy sebevědomé sebeprezentace, ale kousek považuji za velmi divácky příznivý, protože kombinuje dobrou techniku, schopnosti a výkon herce s něčím, co by se dalo nazvat autenticitou?
Hlavní a jediný herec autorské produkce hru s loutkou ovládá skvěle. Energický příběh odsýpá svižně. Příběh má nějaké nedostatky z hlediska stavby děje, vypravěčství by se dalo brousit, stejně tak frázování příběhu není dokonalé – občas jsou některé věci zahrány poněkud zbrkle a nedostanou dostatečný čas a prostor. Nedokonalosti ale působí zejména v kontextu hodnocení dětského divadla ve výsledku autenticky. Zvláštnost celé produkce spočívá v performerově hereckém výrazu – z výkonu je cítit exhibice. Snaha zavděčit se obzvlášť teče ze zpěvu znělky na začátku a na konci představení.
Showmanship malého performera ale rozhodně nebude na překážku všem. Na rovinu – proč by mělo u vtipného představení vadit, že se snaží být pro diváky vtipné (i když to pak trochu připomíná víc sport než divadlo). Podobný talent by se dal uplatnit v žánru stand-upu nebo třeba v produkcích souboru Cirk La Putyka.
P. S.: V žánru vypravěčství o přihlouplých žábách doporučuji krátkometrážní kreslený film Hloupá žába z roku 1971 vyprávěný Waldemarem Matuškou, případně anglický originál The Foolish Frog.
JURÁŠOVÁ, Johana. SHOWMANSHIP. Recenze Johany Jurášové na inscenaci Žaba. Online. Web Jiráskův Hronov 10. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/showmanship [cit. 2024-08-10]
Obvykle je jedním z důležitých kritérií hodnocení inscenací divadla hraného dětmi to, jak s nimi pedagog pracuje – jestli je tlačí do svého nápadu, nebo jim pomáhá vyvinout jejich vlastní autorskou věc. Tuto míru si hledá každý pedagog pokaždé znova u každého představení sám, protože rozdíl mezi pomocí a vlastním zásahem může být mnohdy těžce rozpoznatelný. V tomto případě to ale opravdu vypadá, že jde o ryze autorskou věc.
Méně než desetiminutová humorná etuda připomíná anekdotu. Jeden loutkoherec prostřídá postupně asi pět plyšáků – hlavní dvě loutky, Big Bird a žabák Kermit, jsou známé z populárního dětského seriálu Sezame, otevři se. Občas se s nimi z pozice další postavy pouští do jednoduchého dialogu. Kromě toho je na začátku a na konci na místě znělky zařazena slovenská popová písnička o žábě, zařazená spíš ve snaze o pobavení publika než z radosti.
Parametry anekdoty jsou naplněny – útvar je přehledný, dobře strukturovaný a končí neočekávanou pointou. Předpokládám, že miniinscenace slaví úspěchy – nejen že to tak působí z reakcí diváků a z performerovy sebevědomé sebeprezentace, ale kousek považuji za velmi divácky příznivý, protože kombinuje dobrou techniku, schopnosti a výkon herce s něčím, co by se dalo nazvat autenticitou?
Hlavní a jediný herec autorské produkce hru s loutkou ovládá skvěle. Energický příběh odsýpá svižně. Příběh má nějaké nedostatky z hlediska stavby děje, vypravěčství by se dalo brousit, stejně tak frázování příběhu není dokonalé – občas jsou některé věci zahrány poněkud zbrkle a nedostanou dostatečný čas a prostor. Nedokonalosti ale působí zejména v kontextu hodnocení dětského divadla ve výsledku autenticky. Zvláštnost celé produkce spočívá v performerově hereckém výrazu – z výkonu je cítit exhibice. Snaha zavděčit se obzvlášť teče ze zpěvu znělky na začátku a na konci představení.
Showmanship malého performera ale rozhodně nebude na překážku všem. Na rovinu – proč by mělo u vtipného představení vadit, že se snaží být pro diváky vtipné (i když to pak trochu připomíná víc sport než divadlo). Podobný talent by se dal uplatnit v žánru stand-upu nebo třeba v produkcích souboru Cirk La Putyka.
P. S.: V žánru vypravěčství o přihlouplých žábách doporučuji krátkometrážní kreslený film Hloupá žába z roku 1971 vyprávěný Waldemarem Matuškou, případně anglický originál The Foolish Frog.
JURÁŠOVÁ, Johana. SHOWMANSHIP. Recenze Johany Jurášové na inscenaci Žaba. Online. Web Jiráskův Hronov 10. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/showmanship [cit. 2024-08-10]
Související Soubory
- Opatovec: Dramatická školička - DLS Max / Klokánci / Modré Haiku / Andělky / Jácíčci / Bez chlapa / Brambůrky / Málo / Modroočky / NAOPAK / Panca Lanca / Paramian / Po másle / Jamka Drumka / Nové divadlo ! YESSS!!! / Ťuík / Vločky (od 2010)
- Svitavy: Dramatická školička - DLS Max / Klokánci / Modré Haiku / Andělky / Jácíčci / Bez chlapa / Brambůrky / Málo / Modroočky / NAOPAK / Panca Lanca / Paramian / Po másle / Jamka Drumka / Nové divadlo ! YESSS!!! / Ťuík / Vločky (od 2010)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.