ŠVÁCHA, Honza. Kvůli podcastům můžeš ztratit povědomí o realitě. Rozhovor s lektorem Tomášem Peterkou. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2024

Rozhovor s lektorem Tomášem Peterkou.

Tomáš Peterka je osobností Českého rozhlasu Hradec Králové. S bohatými zkušenostmi v oboru se věnuje různým projektům, které spojují tradiční hodnoty s moderním pojetím žurnalistiky. V našem rozhovoru se ptáme mimo jiného i na jeho zkušenosti s tématem, které vládne jeho semináři. Tvorba podcastů je téma současné doby – jde o médium, se kterým je zapotřebí do budoucnosti určitě počítat.

Jak ses vlastně dostal k práci v Českém rozhlase?
Vlastní drzostí. Před lety jsem nedokončil práva, protože mě nebavila. Říkal jsem si, co bych dělal, a měl to štěstí, že jsem byl vždycky muzikant. Šel jsem tedy do Klicperova divadla za kamarádem a někdejším učitelem skladby Pavlem Horákem a vysvětlil mu, že chci dělat u divadla. Řekl mi, abych okamžitě vypadl, že tam nejsou žádné peníze. „Budeš hladovej a zhubneš!“ řekl doslova. A když už jsem v tom Hradci Králové byl, došel jsem do rozhlasu. Ředitel mě trochu znal a zeptal se, co umím. Psal jsem v té době už nějaké hudební recenze, a tak jsem mu to řekl. Jako náhodou jim zrovna ten den odešel z práce hudební redaktor. A tak jsem tam zůstal.

Jak dlouho jsi tam vydržel?
Jenom rok a pak jsem šel do komerčního rádia. Ale v současné době jsem opět v Českém rozhlase a trvá už to třináct roků.

Díky tvojí práci v Českém rozhlase vznikl i váš letošní seminář?
Loni jsem viděl na Hronově Pavlínu Tomášovou z České televize. Dělala tu workshop. Napadlo mě, že jsme tradičním partnerem festivalu a rádio k divadlu také určitým způsobem patří. Jen tak jsem to špitl před ředitelem ČRo Hradec Králové a Pardubice Jiřím Kánským a on hned řekl, že by to bylo skvělé. Pak jsem to špitl před Šárkou Čmelíkovou a před Honzou Julínkem a ti také souhlasili.

Jaký je koncept tvého semináře?
Podcasty vznikly ze staré tradiční rozhlasové práce. Takže jsme začali tím, jaká vlastně je rozhlasová práce, vysvětlili jsme, jaký je rozdíl mezi zpravodajstvím, publicistikou a dokumentaristikou. A teď už společně tvoříme jeden podcastový díl – určitý pilot, jak by mohl podcast o Jiráskově Hronovu vypadat. K tomu mají seminaristi ještě za úkol vytvořit závěrečnou řeč k ohňostroji. Budou jej točit. Udělali jsme hlasovou zkoušku a zjistili jsme, že všichni vládnou výbornou češtinou, dobře mluví a čtou. Bohužel, na tak intenzivní práci by bylo lepší, kdyby nás byla polovina. Nicméně jsou skvělí všichni, takže bych zase litoval, že jsem nepoznal tak dobré lidi.

Trochu to vypadá, že si vychováváš budoucí rozhlasáky…
Již se to stalo. Dnes mi volala kolegyně, že potřebuje rychle natočit reklamní spot na folkový festival. Řekl jsem jí, že tu mám dobré hlasy, a natočili jsme to. Dal jsem jim text, přečetli to, spot je hotový a bude se vysílat. V rozhlase máme program pro elévy a několik seminaristů skutečně projevilo zájem. Předám kontakty našemu rekrutačnímu oddělení. Třeba z toho něco bude.

Dá se srovnat práce na podcastech a tradiční práce v rádiu?
Řemeslo je stále stejné. Používáme stejnou techniku. Vše je propojené. Český rozhlas vyrábí nejvíc podcastů v této republice.

Co bys poradil těm, kteří chtějí začít s vlastním podcastem?
Je třeba dobře mluvit, mít přehled, určit si přesné téma podcastu a pokusit se mu porozumět. Je lepší, když člověk na podcastu nedělá sám. Pokud chce mít někdo úspěšný podcast, tým čtyř lidí je ideální. Dva spíkry, někoho, kdo bude režírovat a dělat dramaturgii a někoho, kdo je technicky zdatný. Ten to natočí a potom sestříhá.

Je to technicky náročné nebo stačí mobilní telefon?
Dá se říct, že stačí mobilní telefon, ale posluchači jsou zhýčkaní. Poslouchají v AirPodech, sportují při tom, myjí při tom nádobí, jedou při poslechu autem a jsou zvyklí, že mají kvalitní poslech. Když si poslechneš nejlepší podcasty napříč internetem, slyšíš ty, co mají nejlepší zvuk. Ostatní padají dolů jak se zvukem, tak s kvalitou obsahu. Je tedy lepší koupit si mikrofony. Někteří z mých frekventantů si již vyžádali kitlist. Na míru jim navrhnu zvukové studio za co nejméně peněz v porovnání kvalita versus cena.

Jakou roli hrají podle tebe podcasty v české mediální krajině?
Čím dál větší. Velmi těžko se to zatím měří. K přesným statistikám se dostanou pouze autoři a je otázkou, zda zveřejní ostrá data. Podcasty mají obrovský vliv a já prorokuji, že časem půjde o vliv zhoubný. Bohužel, podcasty vytvářejí úzké bubliny posluchačů. Posluchači přestávají mít spojení s realitou. Vysílání v rozhlase nabízí i zprávy, které člověk sice nechce slyšet, ale posouvají jej dál. Když se vypneš od lineárního vysílání, ztrácíš povědomí o realitě. Konzumuješ už jenom věci, kterým chceš věřit. A podcasty leckdy nejsou úplně čisté. Podporují určité zájmy a názory. Podle toho, kdo je provozuje. Podcasty pro náctileté, to je peklo. Na to bychom my starší měli určitě dávat pozor. Řekl bych, že je to až nebezpečné. Ne podcasty jako takové, ale ta skutečnost, že není možné nikoho nutit konzumovat informace vyváženě.

Podcasty podle tebe tedy manipulují posluchače?
Jednoznačně, některé ano.

Existují v podcastech nějaké trendy?
Každý týden se mění, protože každou chvíli přijde někdo s něčím novým. Opisuje se například od Američanů, kteří jsou o kus dál. Mají svůj vlastní žargon a existují nejrůznější triky, jak přitáhnout a udržet posluchače.

Máš svůj oblíbený podcast?
V rozhlase je to bezesporu Vinohradská 12. To je můj top. Pak samozřejmě Hodina dějepichu. Studnička a Kujová je super dvojka. Určitě se mi líbí i Kecy a politika, protože autoři tomu opravdu rozumí a dělají to s humorem. Velmi dobrý je i podcast Přepište dějiny a baví mě i Historie.cz. Občas si poslechnu i Vlevo dole.

Plánujete něco nového v souvislosti s podcasty?
S kolegou lektorem Petrem Voldánem chystáme nový podcast, který nebude úplně pro Český rozhlas. Bude pro Muzeum východních Čech a bude fajn už proto, že jej bude dělat Petr a já budu dělat sound design. Bude o muzejní práci i o historii. Ve východních Čechách je v současné době nejvíc zajímavých archeologických nálezů. Je to v souvislosti s budováním dálniční sítě. Pod D11 byla objevena spousta zajímavých nálezů. Bojištěm války 1866 povede nová dálnice, a tak tam v současné době probíhá živý průzkum. Vše se motá okolo muzea. Témat je tolik, že zmiňovaný podcast z nich může několik let žít.

Ptal se Honza Švácha

ŠVÁCHA, Honza. Kvůli podcastům můžeš ztratit povědomí o realitě. Rozhovor s lektorem Tomášem Peterkou. Online. Web Jiráskův Hronov 8. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/diky-podcastum-muzes-ztratit-povedomi-o-realite-1 [cit. 2024-08-22]
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':