HRDINOVÁ, Radmila. Jak Dorotka skrze Boženu Němcovou ke štěstí přišla Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Vzpoura vařeček. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2024
Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Vzpoura vařeček.
Vzpoura vařeček Kočovné divadelní společnosti z Krnova je divadlo podle mé chuti, budící ve mně nadšení z divadelní vynalézavosti, radostné divadelní pospolitosti a bezprostřední, nikterak se nepodbízející komunikace s publikem. A v neposlední řadě i z návratu k prvotní divadelnosti kočovných společností putujících od vesnice k vesnici.
Petra Severinová umně pospojovala motivy z Maryši bratří Mrštíků s tématem ženské emancipace 19. století, v textu zaslechneme inspirace i neffovskou pentalogií v líčení Náprstkova Amerického klubu, osobně se mi vybavila i hra Lenky Lagronové Jako břitva o Boženě Němcové a pyšné mužské snaze stvořit si spisovatelku podle svých představ. A samotný inscenační tvar upomene na burianovské lidové hry i pouťové loutkářské produkce.
Hodně a dobře se tu pracuje s hudbou, hodně a dobře se tu zpívá, postavy se proměňují v rychlém tempu, z urostlého chasníka je v tu ránu něžně poletující Amorek s bělostnými křidélky a z Vávry třeba indián. Loutkářsky rozehraná scéna afrického dobrodružství manželů Holubových je půvabná a vtipná, stejně jako staroměstský orloj nebo Karlův most. Dvůr fary u Kostela všech svatých se ukázal být pro produkci tohoto typu ideální, a to jak z akustického, tak i prostorového hlediska. Ostatně divadlo se vždycky hrávalo u kostela. I Jiráskovi by se to určitě líbilo.
Vzdor jasně deklarovanému emancipačnímu tématu se tu nestraní jen ženám, ale i muži jsou vzdor své panovačnosti vnímáni jako lidské bytosti, dokonce i bezohledného kruťase Vávru polidšťuje jeho písňové postesknutí nad tím, proč že se mu ty námluvy pokaždé zhatí. A Minervou emancipovaná Dorotka si svého milého vychová k obrazu svému.
Dopřála jsem si dvě představení z celkových tří hronovských. Při tom prvním byli herci i publikum vystaveni nemilosrdně sálajícímu slunci, ale na energickém nasazení souboru to nic neubralo. Při tom večerním se naopak diváci balili do svetrů a trochu se soucitem pozorovali bosé nohy aktérů skotačící po přece jen už studící trávě. Jenže Kočovná divadelní společnost je na rozmary počasí zvyklá a hned tak ji nic nesloží. A na večerní repríze, která byla pravděpodobně i derniérou, protože soubor vyráží záhy na cesty s novou produkcí, se krnovští kočovníci rozloučili s publikem srdečnou písničkou o svém harcování ode vsi ke vsi. Doufejme, že při něm zavítají opět i do Hronova.
HRDINOVÁ, Radmila. Jak Dorotka skrze Boženu Němcovou ke štěstí přišla Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Vzpoura vařeček. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/jak-dorotka-skrze-bozenu-nemcovou-ke-stesti-prisla [cit. 2024-08-22]
Vzpoura vařeček Kočovné divadelní společnosti z Krnova je divadlo podle mé chuti, budící ve mně nadšení z divadelní vynalézavosti, radostné divadelní pospolitosti a bezprostřední, nikterak se nepodbízející komunikace s publikem. A v neposlední řadě i z návratu k prvotní divadelnosti kočovných společností putujících od vesnice k vesnici.
Petra Severinová umně pospojovala motivy z Maryši bratří Mrštíků s tématem ženské emancipace 19. století, v textu zaslechneme inspirace i neffovskou pentalogií v líčení Náprstkova Amerického klubu, osobně se mi vybavila i hra Lenky Lagronové Jako břitva o Boženě Němcové a pyšné mužské snaze stvořit si spisovatelku podle svých představ. A samotný inscenační tvar upomene na burianovské lidové hry i pouťové loutkářské produkce.
Hodně a dobře se tu pracuje s hudbou, hodně a dobře se tu zpívá, postavy se proměňují v rychlém tempu, z urostlého chasníka je v tu ránu něžně poletující Amorek s bělostnými křidélky a z Vávry třeba indián. Loutkářsky rozehraná scéna afrického dobrodružství manželů Holubových je půvabná a vtipná, stejně jako staroměstský orloj nebo Karlův most. Dvůr fary u Kostela všech svatých se ukázal být pro produkci tohoto typu ideální, a to jak z akustického, tak i prostorového hlediska. Ostatně divadlo se vždycky hrávalo u kostela. I Jiráskovi by se to určitě líbilo.
Vzdor jasně deklarovanému emancipačnímu tématu se tu nestraní jen ženám, ale i muži jsou vzdor své panovačnosti vnímáni jako lidské bytosti, dokonce i bezohledného kruťase Vávru polidšťuje jeho písňové postesknutí nad tím, proč že se mu ty námluvy pokaždé zhatí. A Minervou emancipovaná Dorotka si svého milého vychová k obrazu svému.
Dopřála jsem si dvě představení z celkových tří hronovských. Při tom prvním byli herci i publikum vystaveni nemilosrdně sálajícímu slunci, ale na energickém nasazení souboru to nic neubralo. Při tom večerním se naopak diváci balili do svetrů a trochu se soucitem pozorovali bosé nohy aktérů skotačící po přece jen už studící trávě. Jenže Kočovná divadelní společnost je na rozmary počasí zvyklá a hned tak ji nic nesloží. A na večerní repríze, která byla pravděpodobně i derniérou, protože soubor vyráží záhy na cesty s novou produkcí, se krnovští kočovníci rozloučili s publikem srdečnou písničkou o svém harcování ode vsi ke vsi. Doufejme, že při něm zavítají opět i do Hronova.
HRDINOVÁ, Radmila. Jak Dorotka skrze Boženu Němcovou ke štěstí přišla Recenze Radmily Hrdinové na inscenaci Vzpoura vařeček. Online. Web Jiráskův Hronov 7. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/jak-dorotka-skrze-bozenu-nemcovou-ke-stesti-prisla [cit. 2024-08-22]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.